Permalänk

Fästa kretskort i trä/mdf

God eftermiddag kära clockers. Jag är i behov av råd.

Jag ber naturligtvis om ursäkt om detta har täckts tidigare men jag har sökt och skummat trådar/gallerier utan framgång så jag vågar mig på en trådstart med välkomnande av tillrättavisning om jag ändå missade

Jag håller på med ett projekt där jag behöver fästa två st kretskort i trä/mdf och undrar hur jag ska gå till väga.
Korten är slaktade ut ett plasthölje så gamla fästningar kan ej användas och hålen är tämligen små, 2mm i diameter för att vara exakt.
Bäst hade ju varit om jag hittade skruvar med muttrar att fästa dom med men har ej hittat så små dylika.
Tänker att spika fast med tavelspik (?) blir besvärligt med de känsliga komponenterna och att jag vill att de ska sitta fast men ändå helst ej hårt fasttrykt mot skivan.

All input/idéer är välkomna!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Antar att det är träskruv i så små dimensioner du har haft svårt att få tag i. En alternativ lösning kan ju vara att skaffa maskinskruv, dimension M2, och köra genomgående hål i träet. Sätt skruven så skallen är på andra sidan träet från kretskortet sett (eventuellt försänkt om du inte vill att den sticker ut), och dra fast skruven i träet med mutter. Nu bildar skruvarna "gängade ben" eller vad man ska kalla det, på den sida träbiten du vill ha kretskortet. Skruva på en till mutter till den höjd på skruven du vill ha kretskortet, alt. använd en rörstump eller en massa brickor som distans för att få önskat avstånd mellan kretskort och trä. På med kretskortet, och fixera med ännu en mutter. Repetera för samtliga hål.

Tavelspik som du föreslår skulle också funka, men blir förstås jobbigt om du vill ha loss det någon gång. Kombinera det med en rörstump, en bunte brickor, några muttrar, eller kanske en liten gummibit under som du slår spiken igenom mellan kretskort och trä som distans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Kan du inte göra en liten fäst anordning som du skruvar fast i MDF-skivan och som du sedan sätter kretskorten på ? typ som en moderkorts plåt.

Permalänk
Skrivet av kaput:

En alternativ lösning kan ju vara att skaffa maskinskruv, dimension M2, och köra genomgående hål i träet...

Jag menade nog maskinskruv egentligen. M2 är alltså diameter 2mm (?), låter rätt. Fast även detta verkar vara svårhittat? I alla fall på nätet men det kanske finns på alla välsorterade byggvaruhus och det är bara att åka dit?

Skrivet av 1kolli:

Kan du inte göra en liten fäst anordning som du skruvar fast i MDF-skivan och som du sedan sätter kretskorten på ? typ som en moderkorts plåt.

mjo kanske, men känns lite omständigt? menar du att jag skjuter in kretskortet i nån skena typ? Det är ju själva fästningen som är problemet

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Själv borrade jag små hål och limmade fast moderkortsdistanser med epoxy, fungerade utmärkt

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

smältlim?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronärtskocka:

mjo kanske, men känns lite omständigt? menar du att jag skjuter in kretskortet i nån skena typ? Det är ju själva fästningen som är problemet

Tack för svar!

Tänkte typ som en bockad plåt i form av en fyrkantvåg. Hål för träskruv i ändarna och hål uppe på plåten för skruvar till kretskortet --> __|´´´|__

Permalänk
Skrivet av G4jm0r:

Själv borrade jag små hål och limmade fast moderkortsdistanser med epoxy, fungerade utmärkt

http://img242.imageshack.us/img242/9193/lgim0088bt3.jpg

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Hittade precis skruvarna som var till kretskortet från början! Lite korta kanske men om jag gör nån liknande lösning kanske det kan funka

Permalänk
Medlem
Permalänk

TACK! Letade men måste missat eftersom det var ett samlingspack.

Permalänk
Medlem

Välsorterade hobbybutiker för modellbyggare säljer träskruv i den storleken.

Permalänk

Tror jag har en god idé hur jag ska göra nu när jag har det kit'et Är ju på kjell lite titt som tätt (tex idag) så jag testar det.
Uppdaterar tråden om det går åt piparn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Jag menade nog maskinskruv egentligen. M2 är alltså diameter 2mm (?), låter rätt. Fast även detta verkar vara svårhittat? I alla fall på nätet men det kanske finns på alla välsorterade byggvaruhus och det är bara att åka dit?

Nu har du ju redan hittat det på Kjell, men jo, det bör finnas på vilket byggvaruhus eller järnhandel som helst. Hittar du det inte där kan du alltid beställa hem från Elfa eller liknande ställe som säljer elektronikkomponenter och materiel till installation. De har garanterat.

Och jo, M2 innebär att skruvarna är 2 mm i diameter från gängtopp till gängtopp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!