Hur ställer man in en viss % belastning på sin GPU?

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in en viss % belastning på sin GPU?

Hej!

Jag har försökt att söka på detta men hittar inget, så ber om ursäkt om det nu har skrivits flera gånger.

När jag foldar med mitt gtx480 så kan jag inte surfa samtidigt pga enormt hack, och hade då velat ha typ 90% load på min GPU, är det möjligt? och isåfall hur?

/Matlo

Edit: Kan ju alltid låna min tråd och fråga lite till, har köpt 2st GTX470 som jag tänkte ha i en 24/7 foldingdator.
Är det något speciellt jag behöver tänka på, några goda tips?

Permalänk
Medlem

vilken klient kör du med?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag med windows klienten, som är på deras förstasida för enkelhetens skull.
Jag tänkte lära mig lite om Linux till 24/7 riggen då om jag har förstått det rätt så ger det mer PPD?

Permalänk
Medlem

ställ till expert eller advanced. välj configure, advanced, cpu usage. jag är inte säker på om det ställer om GPU-användningen. testa att kolla i något övervakningsprogram, typ GPU-Z

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

har provat :/
Måste jag ha console-klienten för det eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

stäng av gpu accellerationen i webbläsare och flash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

stäng av gpu accellerationen i webbläsare och flash?

aha okej, men vad innebär det innan jag gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

aha okej, men vad innebär det innan jag gör det?

för bättre prestanda har man börjat använda grafikkortet för att rendera webbsidor och visa flash. Eftersom du belastar grafiken med folding är det kanske bättre att ställa tillbaka så att cpun gör jobbet.

Permalänk
Medlem

Krävs det mycket för rendering?
foldar med min i7 3820 samtidigt, men använder "set affinity" i task manager och har en kärna "av" till grafikkorten, annars flaskhalsar det. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Krävs det mycket för rendering?
foldar med min i7 3820 samtidigt, men använder "set affinity" i task manager och har en kärna "av" till grafikkorten, annars flaskhalsar det. Stämmer det?

Nej, du får visserligen lägre ppd från processorn om du foldar med grafikkortet också, ganska mycket lägre när det gällde äldre WU för grafikkort, speciellt med AMD/Ati-kort, men de nuvarande WU för grafikkortet belastar processorn väldigt lite - så det är onödigt att stänga av en kärna för den sakens skull.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Mjae, tror inte den funkar så bra där heller. Ställer man in 90% kan den lika gärna gå i hundra, lekte runt lite för ett tag sen och behövde sänka rejält för att få GPUn att jobba lite mindre, och det hoppade ganska friskt ändå. Tror inte den funktionen har funkat sen nån gammal unicore.

Tidigare versioner av v7 har en slider för att justera GPU utilization, men den är borta i senaste (antagligen för att den inte funkade som den skulle).

Testa att köra Aero-gränssnitt på Windows, har funkat för mig, testa även med en anna drivrutin, 266.58 är den jag rekommenderar och har alltid funkat för mig (förutsatt att kortet stöds i drivrutinen så klart).

Skrivet av matlo:

Jag tänkte lära mig lite om Linux till 24/7 riggen då om jag har förstått det rätt så ger det mer PPD?

Endast för CPU folding är jag rädd, med Linux + GPU folding behövs lite magi och Wine. Det kan gå ganska bra men har man otur använder GPUerna mycket av CPUn och det kan lagga och dra ner PPDn tyvärr. :/

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10