Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2009

Spelpriser..?

Undrat över dehär länge nu, det verkar nästan alltid vara så att om man köper en digital kopia av ett spel, så är det DYRARE än en kopia du får i handen?

Det va så när jag köpte BF3, var billigare för mig att köpa det av game än att köpa det online genom Origin, nu när jag kikar på att köpa Diablo III så kostar det 59.99euro genom battlenet, men beställer jag det från game kostar det 429kr..

Hur kan det va såhär? Borde inte en plastförpackning+papper+cd skiva bli DYRARE att köpa än att bara köpa online? För det första ska dessa grejer tillverkas, sedan ska skivor och allt läggas i förpackningarna, dom ska packas ner och skickas ut till de som säljer spel som sedan skickar dom vidare/säljer i affär.
I mitt huvud så är iallafall det dyrare än att säga "grattis, här har du spelet".

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

Det har att göra med att det kostar företagen att ta emot pengar från ett kort, dvs företaget får inte hela beloppet (inte för att de får de om du köper i butik heller). Dessutom så handlar det om att det är mycket enklare att göra sales på virtuella butiker samt att de stannar kvar i den virtuella under längre tid, vilket gör att priset kan sjunka senare

*EDIT* Det är mina spekulationer iaf

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Som råkar vara fel. Det som gäller är att den digitala marknaden växer och slår ut alla retailers. Många affärer har så en överenskommelse med de digitala butikerna. Den utgör att om de ens vill sälja sina spel retail så ger de fan i att släppa det digitalt för lågt pris. Lite marknads kontraproduktivt kan man tänka. Men Tittar man på musikbolagen så ser man snart att de gamla dinosaurierna slåss in till sista bloddroppe. De vill inte överge det gamla.

Sedan är det ganska trevligt med fodral i hyllan, men det kan de hålla till Collectors eller sådana versioner annars.

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av Melysia:

Undrat över dehär länge nu, det verkar nästan alltid vara så att om man köper en digital kopia av ett spel, så är det DYRARE än en kopia du får i handen?

Det va så när jag köpte BF3, var billigare för mig att köpa det av game än att köpa det online genom Origin, nu när jag kikar på att köpa Diablo III så kostar det 59.99euro genom battlenet, men beställer jag det från game kostar det 429kr..

Hur kan det va såhär? Borde inte en plastförpackning+papper+cd skiva bli DYRARE att köpa än att bara köpa online? För det första ska dessa grejer tillverkas, sedan ska skivor och allt läggas i förpackningarna, dom ska packas ner och skickas ut till de som säljer spel som sedan skickar dom vidare/säljer i affär.
I mitt huvud så är iallafall det dyrare än att säga "grattis, här har du spelet".

Tacksam för svar!

Skulle säga tvärt om. Att hålla igång ett datacenter 24x7 är dyrare än en engångskostnad för att trycka och distribuera ett spel.

Datorer - Macbook Pro 13" late 2013 / MacBook Air 13" late 2013
Hörlurssystem - DacMagic Plus > Sennheiser HD650 / NAD HP50
Ljudsystem - HRT Music Streamer II+ > NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 911 Carrera S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gimo
Registrerad
Aug 2009

@Jilted82
Jo, de är förmodligen sant, men sen har du ju distributören som i sig vill få ut en vinst från de han köpt, där höjs priset, sedan säljer (i de flesta fall funkar det såhär.) distributören i sin tur vidare spelen till en affär (tex game) som i sin tur oxå vill få en vinst på spelet dom precis köpt in. (I detta fall då 2externa företag som vill få en vinst ifrån spelet)

Säljs det direkt från huvudföretaget behövs inte kostnad för distributör och det andra räknas in.
BF3 kan jag väl förstå eftersom att Origin kom ut samtidigt som spelet och då var helt nytt, vilket har inneburit extra kostnader för just det programmet och utveckling osv, men för battlenet(blizzard~) som haft detta system genom WOW i alla år så lär det inte behövas några jätteutgifter för ett extra spel.

Att köpa det från battlenet är alltså ~27% dyrare än att köpa det från game. (544,5-429 / 429 = 0,269 =~27%)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjärnum
Registrerad
Okt 2010

Vad gäller musik så finns några tankar kring samma fenomen här:
http://mises.org/daily/5834/Postmarket-Effects-of-Intellectua...