Permalänk
Medlem

fläktande myggfönster

Nu börjar det bli varmt ute och hade lite att göra en söndag så plockade fram lite gamla fläktar för att konstruera ett myggfönster som drar in frisk luft

Har använt mig av en gammal mobilladdare, 5 st fläktar på 120mm, trä och dubbelhäftande tejp då det hämmar vibrationer rätt bra.

Resultatet vart kanske inte så vackert men är fullt funktionellt och jag är nöjd!

fläktande myggfönster

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Aircondition ghettostyle?

Vf gjorde du den? Kan du inte bara ha öppet fönster?

Permalänk

Fyndig lösning!

Permalänk
Skrivet av Sh1ft21:

Aircondition ghettostyle?

Vf gjorde du den? Kan du inte bara ha öppet fönster?

Myggor.

EDIT: Plus att det kommer in mer luft med fläktar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du borde fixa så du kan sänka hastigheten på fläktarna känns som dom lämnar ifrån sig ganska mycket ljud alternativt gå över till Noctua fläktar?
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300

Min morfar hade liknande lösning med 40mm fläktar i en dörrkarm i sitt gamla hus för att flytta värme ifrån vardagsrummet mot resten av huset

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Kul och frän idè! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Pallar den lilla adaptern trycket? : ) Fin lösning.

Permalänk
Medlem

Hehe, fantastiskt myggmördarfönster! undrar hur många myggor som kommer flyga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du borde fixa så du kan sänka hastigheten på fläktarna känns som dom lämnar ifrån sig ganska mycket ljud alternativt gå över till Noctua fläktar?
http://www.inet.se/produkt/6308505/noctua-nf-p12-1300

Min morfar hade liknande lösning med 40mm fläktar i en dörrkarm i sitt gamla hus för att flytta värme ifrån vardagsrummet mot resten av huset

Faktiskt testade jag med två olika laddare och tog den som gav minst kräm så dem är faktiskt helt ljudlösa

En fläktkontroller kanske kan vara nästa steg!

Men dem gör sitt jobb!

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frasse92:

Pallar den lilla adaptern trycket? : ) Fin lösning.

Blev helt lagom att ha i sovrummet istället för en stor fläkt som lever om hela natten :).

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft21:

Aircondition ghettostyle?

Vf gjorde du den? Kan du inte bara ha öppet fönster?

Gjorde den väl mest för att jag ville pilla med något ute i solen :).

Men den funkar bra, ett problem här i mitt hem är att det blir lätt stillastående luft då det är gammalt hus med kasst självdrag så den
gör faktiskt en hel del skillnad

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

Myggnät på fönstret? Har jag Funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske borde bygga något liknande fast med myggnät även!

Permalänk
Medlem

Grym sak! Men vart får du tag på fläktar för 5kr stk?

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Gjorde den väl mest för att jag ville pilla med något ute i solen :).

Men den funkar bra, ett problem här i mitt hem är att det blir lätt stillastående luft då det är gammalt hus med kasst självdrag så den
gör faktiskt en hel del skillnad

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Grym sak! Men vart får du tag på fläktar för 5kr stk?

Importerade mycket produkter från kina för ett antal år sedan och då blev det 20 fläktar för att ha om man fick för sig att
bygga nått.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Intressant, kanske borde bygga något liknande fast med myggnät även!

Hur menar du då? myggnätet går ju bakom fläktarna.

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immort:

Hur menar du då? myggnätet går ju bakom fläktarna.

Haha...

Jag såg det inte första gången jag kollade, får ta tillbaka det sa förrut (tänkte väl att det var skumt att det inte var nät på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuiceU:

Grym sak! Men vart får du tag på fläktar för 5kr stk?

vill du köpa 5x 120mm fläktar för 105kr?
ja, här får du länken länken, de låter inte mycket och blåser lika mycket som coolermaster fläktar

fördelar:
billig, bra, tyst

nackdelar:
kontakten är en molex(lösningen löd dit en 3pin kontakt från någon gammal fläkt), tar en massa tid tills den kommer fram(lösning: ingenXD ), luktar bränt(måste byta oljan i motoret, de har något fattig olja)

ang galleriet: vilket chillprojekt tumme upp:)

Permalänk
Medlem

Har liknande som drar in värme från braskaminen, men detta måste jag ju kopiera. Bor man i en gammal sommar stuga som är sisådär isolerad så är det kallt på vintern och varmt på sommaren.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men jag sitter och asgarvar åt din "högsta kvalité" kommentar.

Permalänk
Medlem

Bor man i stan slipper man myggor Annars diggar jag detta starkt!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

DU ÄR ETT GENI!!! fyfan vad jag är trött på getingar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Vet inte varför men jag sitter och asgarvar åt din "högsta kvalité" kommentar.

är ju det, står ju: "THE BEST COOLER" på dem

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Har liknande som drar in värme från braskaminen, men detta måste jag ju kopiera. Bor man i en gammal sommar stuga som är sisådär isolerad så är det kallt på vintern och varmt på sommaren.

Förstår dig! Har själv gammal spånisolering så blir ruskigt kallt på vintern och vice versa här, som tur är
kan man elda i kamin så man slipper bli pank på att köpa den dyra fjärrvärmen

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

grymt kul ide! snyggt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Bild på "koppling"?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Bild på "koppling"?

Mvh: Eric

två metalltrådar som går längst med den sleevade svart och rött med plastslang, slangen är öppnad vid varje fläkt plats för att koppla koppartråden på +/-

Visa signatur

1.r4 - SSD 80GB - Raptor - Asus dc2 770 - AX850 - Vengeance 8gb - FX-8350 som hatar OC -corsair h110
2. PHII X3 - Gtx260 - SP 850W - WD Caviar black - Crucial 8gb
Ipad3, Lumia 920, Wii U, ps3, SGS3

Permalänk
Medlem

När det blir vinter klistrar du fast några överklockade CPUs och flyttar anordningen till valfritt kallt rum. PROFIT

Permalänk
Medlem

4p. 5p om du målar den också

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/