problem med cd-läsare

Permalänk
Medlem

problem med cd-läsare

Tja.
Jag behöver allvarlig hjälp med mina cd-enheter.
Även om alla sladdar är inkopplade och cd-läsarna är korrekt installerade (en dvd-läsare och en brännare, båda har fungerat perfa i mer än ett år) så kan jag inte accessa dom när jag går in i utforskaren. Dom är helt enkelt 'borta'. Syns inte till nånstans.
Finns det nån universallösning på detta problem, eller blir det till att lämna in skiten till support?

Jag är inte så överjävlig på datorer, så om ni vet vad problemet och vill svara, så kom ihåg att jag inte klarar av för mycket techno-snack

Permalänk
Medlem

Hittar datorn enheterna i bios? Har du kört "autodetect IDE" eller liknande?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Har du varit och kopplat om nånstans? Missat master/slave-jumpers (lita aldrig på cable select, det är djävulens redskap)?
Eller det kanske är så att en av enheterna har pajat? En paj enhet på en IDE-kanal gör ofta att även den andra enheten "försvinner".
Pröva koppla in dem en i taget och se hur det går då.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

nej, datorn hittar inte dom i bios. men jag ska prova rådet jag fick i meddelandet här ovan, dock inte nu. kommer ni på nått annat under tiden så får ni gärna skriva mer