tappar internet mellan trådad router och trådlös

Permalänk

tappar internet mellan trådad router och trådlös

Hej,

Jag har ethernet draget i min lägenhet och har kopplat skrivare, förstärkare mm via ethernet. Sen har jag en airport express trådlös router för datorer, ipad osv.
Problemet jag har är att det trådlösa nätverket lägger av titt som tätt. Ofta i samband med streamning eller andra "tyngre" belastningar.
Grejjen är att det hjälper inte att starta om den trådlösa routern utan jag måste starta om ethernetroutern för att det ska komma igång igen.
Värt att nämnas är att andra portar från ethernetroutern aldrig går ner. Jag kan till exempel fortfarande lyssna på internetradio via förstärkaren.
Jag har bytt trådlös router utan resultat. Och jag hade liknande problem innan när jag körde enbart en trödlös router med ethernetportar (airport express saknar det).

Nätverket ser ut så här.

MODEM -> DIR-100 (ethernetrouter) -> SKRIVARE-FÖRSTÄRKARE-AIRPORT EXPRESS

Airporten är ställd i bryggläge så det är alltså DIRen som kör DHCP. Jag måste köra så för att få de trådbundna enheterna att fungera korrekt med Airplay.

Nån som har varit med om nåt liknande?

Permalänk

Verkar vara så att det är DNSen som strular. Märkte att spotify fortsatte fungera trots att jag inte kan surfa. Det är därför internetradion aldrig går ner inte pga av att den är ansluten med ethernet. Har nu ställt in googles DNS server i ethernet-routern så får vi se om det funkar bättre.