Frågor inför köp av Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Frågor inför köp av Nintendo Wii

Hej alla konsollnördar!

En färsking inom konsollvärlden behöver lite råd från er då jag jag nu står i valet och kvalet om jag ska köpa min första konsoll eller inte.
Den som jag har funderingar på att köpa är ett Nintendo Wii. Detta då den gått ner väldigt mycket i pris och då jag, när det gäller konsoller, är mest lockad av nintendos titlar så som super mario och zelda. En annan viktig faktor är att min sambo även fångat intresse för dessa spel och det vore givetvis trevligt att kunna börja spela lite spel tillsammans.

Min fundering gäller det faktum att den nya nintendokonsollen står för portarna och vad som kommer att hända med nintendo wii när denna släpps.
Kommer nya spel till Wii U att kunna spelas på Wii?
Kommer det fortfarande att komma nya spel till den gamla Wii?
Min gisning på båda dessa frågor är nej men det vore bra med lite input från dem som har mer vetskap om hur det fungerar med konsoller än vad jag har.
Min största fundering är egentligen om det fortfarande kommer att gå att få tag i Wii spel efter att Wii U kommit? Då jag inte kommer att ha råd eller tid att inhandla de spel jag vill ha innan Wii U släpps.
Kommer support till gamla Wii fortfarande finnas? Här tänker jag exempelvis på Wii shoppen.

Detta kanske är väldigt självklara frågor men jag är som sagt ny i konsollvärlden och vet inte riktigt hur det fungerar. Jag har sökt runt på internet men hittar ingen info som rör mina frågor. Kan även tillägga att jag inte är intresserad av den nya Wii U då jag inte vill lägga ut så mycket pengar.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDane:

Kommer nya spel till Wii U att kunna spelas på Wii?

Kommer det fortfarande att komma nya spel till den gamla Wii?

Min största fundering är egentligen om det fortfarande kommer att gå att få tag i Wii spel efter att Wii U kommit? Då jag inte kommer att ha råd eller tid att inhandla de spel jag vill ha innan Wii U släpps.

Kommer support till gamla Wii fortfarande finnas? Här tänker jag exempelvis på Wii shoppen.

absolut inte. du menar kanske tvärtom? isf är svaret kanske.

ja, men inga toppspel. räkna enbart med sånt som enklare barnspel och filmlicenser som typiskt är det sista som kommer till döda maskiner, rent generellt alltså. Wii kan vara det första undantaget typ nånsin, men det är inte sannolikt.

Tradera kommer stödja Wii långt framöver. men vill du köpa på dig de bra spelen utan höga kostnader är det ibland bättre att göra det innan retrointresse infinner sig när WiiU inte är lika het längre.

ett tag säkert. svårt att säga hur Nintendo kommer sköta sina onlinegrejer då de inte haft så lång erfarnhet med dem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

absolut inte. du menar kanske tvärtom? isf är svaret kanske.

ja, men inga toppspel. räkna enbart med sånt som enklare barnspel och filmlicenser som typiskt är det sista som kommer till döda maskiner, rent generellt alltså. Wii kan vara det första undantaget typ nånsin, men det är inte sannolikt.

Tradera kommer stödja Wii långt framöver. men vill du köpa på dig de bra spelen utan höga kostnader är det ibland bättre att göra det innan retrointresse infinner sig när WiiU inte är lika het längre.

ett tag säkert. svårt att säga hur Nintendo kommer sköta sina onlinegrejer då de inte haft så lång erfarnhet med dem.

Tackar och bockar för ett snabbt svar!

Du tror alltså inte att det går att köpa gamla Wii spel på vanliga affärer så som CDon efter att Wii U kommit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDane:

Tackar och bockar för ett snabbt svar!

Du tror alltså inte att det går att köpa gamla Wii spel på vanliga affärer så som CDon efter att Wii U kommit?

Jo det kommer antagligen gå, inte med alla titlar men med mario kart wii / super mario galaxy / zelda skyward sword osv så kommer det antagligen finnas kvar ett bra tag till (eller så finns de att köpa digitalt).

Kan säga att wii är en underbar konsol för de nintendo-spel som finns (mariokart, smg 1+2, zelda skyward sword) plus gamecube-spel, men utanför det finns det tyvärr knappt några bra spel. Wii sports och wii sports resort kan vara kul, men sen är det ganska tomt, till skillnad från xb360 och ps3 som har många olika sorters bra spel. Men som sagt, wii har många bra nintendo-spel, så kan rekommenderas. Wii U blir nog väldigt bra så länge prislappen inte blir för hög

Permalänk

Spelen till det vanliga Wii kommer självklart att finnas i affärerna. Det kommer nog vara så som Sonys Playstation att topspelen fortfarande släpps på ps2. Jag tror att nintendo sa på E3 att man skulle kunna spela Wii spel på WiiU

Permalänk
Medlem

http://www.nintendo.se/wiiu/wiiu

"Bakåtkompatibel

Nästan alla Wii-spel och Wii-tillbehör kan användas till Wii U."

Wii spel kommer ju vid lanseringen av Wii U att avta och efter ett tag så gör man inte mer kopior av spelet men man borde fortfarande kunna få tag i spel flera år framåt. Köpte Kingdom Hearts II till PS2 för ungefär 2 år sedan och det spelet är hyfsat gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Jo det kommer antagligen gå, inte med alla titlar men med mario kart wii / super mario galaxy / zelda skyward sword osv så kommer det antagligen finnas kvar ett bra tag till (eller så finns de att köpa digitalt).

Kan säga att wii är en underbar konsol för de nintendo-spel som finns (mariokart, smg 1+2, zelda skyward sword) plus gamecube-spel, men utanför det finns det tyvärr knappt några bra spel. Wii sports och wii sports resort kan vara kul, men sen är det ganska tomt, till skillnad från xb360 och ps3 som har många olika sorters bra spel. Men som sagt, wii har många bra nintendo-spel, så kan rekommenderas. Wii U blir nog väldigt bra så länge prislappen inte blir för hög

Detta låter väldigt betryggande! Vore lite jobbigt för ekonomin att behöva köpa på sig alla spel man vill ha med en gång, därav min fråga.
Tack för din input! Jag kommer inte att vilja lägga de pengar som en ny konsoll kostar tyvärr. Har alltid spelat på PC och detta inköp är i princip enbart menat för titlar som jag aldrig kunnat spela till PC och då först och främst nintendos spel. Kommer exempelvis aldrig sätta mig och spela FPS på konsoll.
Så det blir med största sannolikhet ett inköp inom kort. Bara av ren nyfikenhet, finns det några fler spel utöver de som du redan nämnt som du tycker är värt ett köp?

Skrivet av Sandquisst:

Spelen till det vanliga Wii kommer självklart att finnas i affärerna. Det kommer nog vara så som Sonys Playstation att topspelen fortfarande släpps på ps2. Jag tror att nintendo sa på E3 att man skulle kunna spela Wii spel på WiiU

Skrivet av cjal:

"Bakåtkompatibel

Wii spel kommer ju vid lanseringen av Wii U att avta och efter ett tag så gör man inte mer kopior av spelet men man borde fortfarande kunna få tag i spel flera år framåt. Köpte Kingdom Hearts II till PS2 för ungefär 2 år sedan och det spelet är hyfsat gammalt

Tackar för era svar! Låter som sagt betryggande att jag inte behöver stressa med att inhandla spelen som jag vill ha.

Kan passa på att ställa en till fråga. Kommer gamla Wii att sjunka ännu lägre i pris närmare lansering av Wii U eller efter lansering, eller är detta så lågt som man kan förvänta sig att priset sjunker?

Permalänk
Medlem

Alla konsolspel som inte är online multiplayer sjunker alltid i pris, ett spel som kostat 599 vid lansering kan man få väldigt billigt bara något år efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

"Bakåtkompatibel

Men nu skrev han ju tvärtom i OP:n, och det tvivlar jag på kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDane:

jodå, jag menade bara att om det är några speciella spel på rea i butikerna ungefär när WiiU kommit så kan de vara billigare att köpa på sig än att vänta på Tradera.

det är bara att kolla på hur det såg ut med Gamecube, de klassiska Nintendodrakarna (Zelda, Mario, F-zero etc) försvann rätt fort medan skräpet gick att köpa i butik rät länge, ja fortfarande egentligen. Men att sen hitta tex Harvest Moon eller Zelda WW på Tradera kostade länge långt mer än spelen nånsin gjorde nya. vissa är fortfarande svåra att få tag i alls.

Skrivet av Sandquisst:

även om den med sin stora bas klarade sig ovanligt länge, inte kom det några större grejer på PS2 när PS3 hade varit i gång ett tag? några enstaka lysande sista diamanter men sen var det ju bara dansspel och singstar för hela slanten i princip.

Skrivet av cjal:

Alla konsolspel som inte är online multiplayer sjunker alltid i pris, ett spel som kostat 599 vid lansering kan man få väldigt billigt bara något år efter.

tror inte multiplayer har så mycket med det att göra, spel som inte är populära eller som det tryckts upp lite för många ex av sjunker oavsett. motsatsen sjunker ev aldrig.

exempel, "Brink" och "Rage" som blyklumpar i kolsyrat vatten typ..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Man skulle ju kunna softmodda sin Wii, vilket i stort sett är samma som att jailbreaka sin iPhone eller roota sin Android-lur.
Med en softmoddad maskin kan man tex. använda sig utav en extern hårddisk varpå man har sina lagrade spel, eller ha dem på USB-minne, eller SD-kort för den delen.
Jag har inte själv utforskat det landet ännu, så jag har tyvärr inte mer info än så. Men det kanske kan vara intressant för dig att läsa på lite om.
Vad jag har förstått det som ska det dock vara lättare att modda en Wii före år 2009 eftersom senare modeller är mer låsta på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Man skulle ju kunna softmodda sin Wii, vilket i stort sett är samma som att jailbreaka sin iPhone eller roota sin Android-lur.
Med en softmoddad maskin kan man tex. använda sig utav en extern hårddisk varpå man har sina lagrade spel, eller ha dem på USB-minne, eller SD-kort för den delen.
Jag har inte själv utforskat det landet ännu, så jag har tyvärr inte mer info än så. Men det kanske kan vara intressant för dig att läsa på lite om.
Vad jag har förstått det som ska det dock vara lättare att modda en Wii före år 2009 eftersom senare modeller är mer låsta på något sätt.

Har ett softmoddat Wii, och det fungerar utmärkt. Kan köra homebrew, och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDane:

Detta låter väldigt betryggande! Vore lite jobbigt för ekonomin att behöva köpa på sig alla spel man vill ha med en gång, därav min fråga.
Tack för din input! Jag kommer inte att vilja lägga de pengar som en ny konsoll kostar tyvärr. Har alltid spelat på PC och detta inköp är i princip enbart menat för titlar som jag aldrig kunnat spela till PC och då först och främst nintendos spel. Kommer exempelvis aldrig sätta mig och spela FPS på konsoll.
Så det blir med största sannolikhet ett inköp inom kort. Bara av ren nyfikenhet, finns det några fler spel utöver de som du redan nämnt som du tycker är värt ett köp?

Skyward sword är riktigt bra, sen är twilight princess underbart också (båda är zeldaspel).
Metroid prime 3 är sjukt bra, kan absolut rekommenderas, eller ännu hellre "metroid prime trilogy", är fps-spel (men riktigt bra och sjukt bra gjorda för wii-mote osv), ettan är top 3 spel jag spelat tror jag, underbart spel.

OCH JAG GLÖMDE SUPER SMASH BROS BRAWL AV NÅN ANLEDNING, det är ju bäst i världen annars, det måste du köpa

Men ja, finns ju en del bra gamecubespel också att kolla på, som t.ex. zelda wind waker, super mario sunshine, super smash bros melee och så att kolla på om du tröttnar på wii-spelen. Men som sagt, metroid prime trilogy och super smash bros brawl måste du kolla in förutom zelda/mario-spelen.

Happy gaming ))))))

Permalänk

Bara se vad som hände med gamecube när wii kom, spel och allt försvann (upplevde jag alla fall)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba svar och för råd och tips på både spel och moddning! Nu har jag lite mer kött på benen inför mitt köp