Behöver rädda data från en hdd -- hjälp!

Permalänk
Inaktiv

Behöver rädda data från en hdd -- hjälp!

Har en 41GB's IBM Deskstar som började låta mystiskt igår....typ krzz krzz krzz hela tiden.
Har disken i min andra dator nu som slave och kan se allt på disken men inte kopiera det till ngn annan disk.
Jag behöver verkligen datan på denna disk...hoppas att ngn av er kan hjälpa mig?!

Får dessa felmeddelanden:
1. "Det går inte att kopiera [filnamn]. Ett fel insträffade när inpage-åtgärd utfördes"

2. "Det går inte att kopiera [filnamn]. Begäran kunde inte utföras på grund av ett fil i en I/O-enhet."

//Lazaruz

Permalänk
Medlem

försök med "lost&found" från powerquest, det kanske kan hjälpa dig, annars är ibm's DFT program bra, det kan eventuellt fixa skadade sektorer så du kanske kan kopiera ut något..

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Är det riktigt viktiga grejor så stäng av disken och skicka den till iBas t ex. Kostar några tusenlappar men det kanske det är värt?

Om man fipplar själv först och sedan skickar iväg disken på recovery så förstör man oftast mer än man räddar...

Permalänk
Medlem

Testa att koppla om Master-Slave byglarna till nåt annat än det du har. Det brukar funka på trasiga IBM;are.
Verkar precis som om HDD;n bränner nåt controller chip för just den bygel funktionen som är vald.

Visa signatur

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like......victory"
| -->Mail<-- | ------------ | -->ICQ<-- |