Hjälp ang. gamla högtalare!

Permalänk

Hjälp ang. gamla högtalare!

Hej alla Sweclockers! Jag rensade nyligen mitt garage och hittade ett par gamla högtalare från ungefär 20-25 år sedan. De är i relativt bra skick och jag tänkte att jag kanske skulle kunna ha användning för dem. Men tyvärr vet jag ingenting om ljud och högtalare, och jag förstår inte riktigt uttagen eller vad man nu ska säga. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska koppla den till någonting. Ni kanske vet vad detta är för sorts uttag?

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Medlem

du kopplar dom till tillex: en förstärkare som har "skruv/kläm kontakter" sånna som på högtalarna

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är normala polskruvar, du ansluter dem till en vanlig förstärkare genom att skruva upp "plastmuttern" då blir det ett hål där du kan trä in en kabel, spm den gula på bilden, eller så monterar du banankontakter på kabeln och då kan du stoppa ner dem i hålet i änden, så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Japp. Helt vanliga högtalarkontakter på dem

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är normala polskruvar, du ansluter dem till en vanlig förstärkare genom att skruva upp "plastmuttern" då blir det ett hål där du kan trä in en kabel, spm den gula på bilden, eller så monterar du banankontakter på kabeln och då kan du stoppa ner dem i hålet i änden, så här.
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=403159.jpg

Tack! Men är det möjligt att koppla den till en dator? När du säger förstärkare kommer jag bara och tänka på gitarr-amps Jag är verkligen novis på detta så ursäkta för dumma frågor, haha.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 Black Edition|Gigabyte Radeon HD 6870 Windforce OC|Corsair 4GB RAM (2x2048)|Fractal Design 500W|Coolermaster Elite 430|Noctua NH-U9B SE2 PnP|Scythe 120mm Gentle Typhoon|AsRock N68 S3 UCC|

Permalänk
Rekordmedlem

Jo en gitarrförstärkare kommer att fungera och ge ljud, men det är kanske inte den snyggaste eller mest välljudande lösningen
Men det finns ju mer normala saker att ha hemma
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=36
Det går att bygga in en förstärkare i datorlådan om man vill, ansluter du ett par passiva högtalare till en hörlursutgång blir det svagt ljud så det är inte så vettigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.