Permalänk
Medlem

Fanuc System P Model-G Mark II

Tjenare, var med far min i hans mekaniska verkstad och grävde fram en dator för programmering till CNC maskiner och det som är unikt med denna är att den är från 1987 och vad jag vet finns den nog inte i så många exemplar längre, men eftersom den är japansk så slutar den aldrig att fungera

Här kommer lite bilder på pärlan, hoppas att det finns dom som kan känna igen den !

Fanuc System P Model-G Mark II

Permalänk

trevligt galleri!

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Medlem

Hehe, Har alltid velat ha en sån gammal burk att bygga en Mitx spelburk av eller server Trvligt galleri

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Hehe, Har alltid velat ha en sån gammal burk att bygga en Mitx spelburk av eller server Trvligt galleri

Skrivet av DuNdErPuFfRaN:

trevligt galleri!

Tackar Jo men det är ju synd att förstöra en sådan, vet inte vad man får för dom men den var inte billig ny! Den är ju en raritet nu och ett samlarobjekt.

Permalänk
Avstängd

Hå hå det där är ändå den lite mer moderna versionen ;). Första gången jag kom i närheten av en CNC så var det en maskin av samma märke men den hade 5,25" enhet. Den var fortfarande i bruk för ca5 år sedan, undrar om den fortfarande är det.

Vilket fall är det riktigt kul att se gamla maskiner som fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Hå hå det där är ändå den lite mer moderna versionen ;). Första gången jag kom i närheten av en CNC så var det en maskin av samma märke men den hade 5,25" enhet. Den var fortfarande i bruk för ca5 år sedan, undrar om den fortfarande är det.

Vilket fall är det riktigt kul att se gamla maskiner som fortfarande fungerar.

Ja min pappa använde denna tills 2010 Undra om nån samlar på dessa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelind:

Ja min pappa använde denna tills 2010 Undra om nån samlar på dessa?

Kanske. inte så troligt dock eftersom de inte är direkt ovanliga.

Permalänk
Medlem

Det är rätt klass på maskinerna när dom har redigt med hf-störningar efter dom fått ok från fcc!

Permalänk
Medlem

En "gammal" Cnc maskin kört med en liknande några gånger då man är Cnc operatör samt jobbat inom industri, det är inte all så ovanligt att företag förfarande kör med Foppy, då det är enkelt att lagra på hög samt att dom tål en del stryk

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pumbi:

En "gammal" Cnc maskin kört med en liknande några gånger då man är Cnc operatör samt jobbat inom industri, det är inte all så ovanligt att företag förfarande kör med Foppy, då det är enkelt att lagra på hög samt att dom tål en del stryk

Skrivet av Morkul:

Kanske. inte så troligt dock eftersom de inte är direkt ovanliga.

Okej Jo dom tål ju den del, helt klart.

Jasså, men jag kollade runt hela nätet och finner ingen som har nån info om dom eller liknande

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt använda den till?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det jag är mest nyfiken på är vad tangentbordet har för switchar. Kan du ta loss en av knapparna och ta kort på det med så man kan forska vidare i det hela?

Permalänk
Medlem

Detta är fan häftigt Axelinden. Solkar femma änna. FRUKTANSVÄRT TREVLIGT.

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det jag är mest nyfiken på är vad tangentbordet har för switchar. Kan du ta loss en av knapparna och ta kort på det med så man kan forska vidare i det hela?

Skrivet av som99:

Vad har du tänkt använda den till?

Haha ja kanske det kanske, får se

Haha nja, ingenting igentligen som jag har skrivit så är det ju ett samlar objekt ! Min far använde den till 2010 men inte längre..Vadå vill du ha den? (Skämta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roabey:

Detta är fan häftigt Axelinden. Solkar femma änna. FRUKTANSVÄRT TREVLIGT.

Ja det är VÄLDIGT FÖRNÄMNT OCH TREVLIGT! Eminent utav bara oden! Tackar för femman det var oerhört vänligt av dig min vän!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Ja det är VÄLDIGT FÖRNÄMNT OCH TREVLIGT! Eminent utav bara oden! Tackar för femman det var oerhört vänligt av dig min vän!

JA, men det är TREVLIGT att se gammal antik, speciellt inom datorvärlden!

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Haha nja, ingenting igentligen som jag har skrivit så är det ju ett samlar objekt ! Min far använde den till 2010 men inte längre..Vadå vill du ha den? (Skämta)

Jag skulle nog hitta på något kul med den, dock inget som ligger högt i min retrosamling då användningsområdet för den är begränsat därav inget jag skulle vilja betala något större belop för.
Dock tämligen intressant maskin som jag hoppas får något att användas för istället för att bara samla damm

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag skulle nog hitta på något kul med den, dock inget som ligger högt i min retrosamling då användningsområdet för den är begränsat därav inget jag skulle vilja betala något större belop för.
Dock tämligen intressant maskin som jag hoppas får något att användas för istället för att bara samla damm

Haha ja, men farsan har dratt in lite pengar med hjälp utav den vettu så den har gjort sitt om man säger så

Permalänk
Medlem

*fap fap fap*

*fapt*

Permalänk
Medlem

Haha kul att se att gamla fanuc UI:t lever kvar även i nyare versioner av fanuc styrsystem!
5p till detta stycke CNC nostalgi:)

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-