Guide till en tystare dator!

Permalänk
Medlem

Guide till en tystare dator!

Halloj!
Jag ser dagligen massor av trådar som är ex: "Min dator låter" eller liknande.
Har tänkt och göra den enkelt för människorna med att göra en guide till en tystare dator!

1. Lokalisera oljudet, om du inte vet vad det är som avger ljudet så ska du ta en bild på saken som låter och lägg upp den här så vi kan säga vad det är, ex: CPU-fläkt eller Grafikkort.
Finns en liten chans att det kan vara en chassi-fläkt som låter också.

2. Rengör komponenten, du ska absolut inte använda dammsugare för att ta bort dammtussar eller annat skräp.
Använd istället tryckluft på burk, finns att köpa på Inet eller andra butiker för en billig peng.
Om du har en laptop som låter när den jobbar ska du blåsa in luft där luften åker ut.

3. Om oljudet fortfarande är kvar så finns det massor av saker du kan göra, köpa ny kylare(fläkt), köp dämpmattor och placera ut dom på sidodörrarna i ditt chassi (går ju såklart inte om du har en laptop).
Om du är skicklig med hårdvara så kan du byta kylpasta får att sänka temperaturerna vilket gör att fläktarna kan gå långsammare.

Glöm inte att lämna en "like" , om du tyckte att den var bra förstås.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det enklaste sättet att ta reda på vad det är som låter i en stationär dator är att försiktigt hålla fast 1 fläkt i taget så man hör vilken som låter mest. CPU och GPU fläktar går dässutom ofta att reglera via mjukvara och bios (självklart får man då se till att temperaturerna är ok) och man kan sätta motstånd/fläktkontroll för att reglera varvtal på chassifläktar.
I övrigt bra tips.

Visa signatur

i5 3570K ~ Fatal1ty Z77 Pro-M ~ G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws ~ Corsair AX 850W ~ Arc mini ~ HD6950 @ 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyptic:

Jag skulle vilja påstå att det enklaste sättet att ta reda på vad det är som låter i en stationär dator är att försiktigt hålla fast 1 fläkt i taget så man hör vilken som låter mest. CPU och GPU fläktar går dässutom ofta att reglera via mjukvara och bios (självklart får man då se till att temperaturerna är ok) och man kan sätta motstånd/fläktkontroll för att reglera varvtal på chassifläktar.
I övrigt bra tips.

Ja tack, insåg efter jag hade gjort den att jag hade missat ganska mycket.
Får väl ta och göra om den om några dagar.

Visa signatur

Citera för svar!!