Installera Windows från USB.

Permalänk
Medlem

Installera Windows från USB.

Följde denna guiden http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... och efter lite inledande strul så kopierade datorn filerna och jag fick välja USB innan.

Dock kommer detta fram när jag är färdig.

Files copied successfully. However we where unable to run bootsect to make the USB-device bootable. If you need assistance with bootsect, please click the "online help" link above for more information."

Vad betyder det och vad är lösningen?

Innan jag körde detta så provade jag att göra så som en annan skrev om, helt enkelt ladda ner iso-filen, packa upp den och dra den till USB-minnet. Men datorn säger att USB-minnet är ingen bootbar partion.

Typ som ovan alltså

Vad kan felet vara och vad skall man göra...

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk

Har faktiskt aldrig haft problem med detta, utan bara stoppat i USBstickan, startat Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool, valt ISO'n, pekat ut att det är en USB-baserad installation jag vill göra och kört.

Är det ett 4GB+ USB minne?
Formateras USBminnet ordentligt under körning av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool
Kört Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool som Run as Admin?
Provat med ett annat USBminne?
Har du provat att tanka hem ISO'n igen, så att det inte är några CRC-fel eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Har faktiskt aldrig haft problem med detta, utan bara stoppat i USBstickan, startat Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool, valt ISO'n, pekat ut att det är en USB-baserad installation jag vill göra och kört.

Är det ett 4GB+ USB minne?
Formateras USBminnet ordentligt under körning av Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool
Kört Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool som Run as Admin?
Provat med ett annat USBminne?
Har du provat att tanka hem ISO'n igen, så att det inte är några CRC-fel eller liknande?

Ja då det är på 16 GB. När jag provade att packa upp iso-n och bara dra filerna till USB så hittade BIOS i alla fall USB-driven, bara att den inte ville boota upp.

Nu när jag kört Windows programmet så hittar inte ens BIOS USB-driven.

1. Jag håller på att tanka hem iso-n igen.

2. Har inget annat USB-minne så får försöka fixa ett i så fall. Tror du USB kan vara "dåligt" på nåt viss.

3. Vad menar du med detta? "Kört Microsoft Windows 7 USB/DVD Download Tool som Run as Admin?" förstod inte det riktigt.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Denna guiden har jag kört på alla gånger jag har installerat Windows 7 från usb, alltid fungerat.

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Denna guiden har jag kört på alla gånger jag har installerat Windows 7 från usb, alltid fungerat.

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Skall prova det också sen. Min bärbara är inte så snabb så tar lite tid. Det står windows installationsfiler, menar dom då att jag kan ta hem iso-n eller?

Inte omöjligt att det är mitt USB-minne som är konstigt, för provade dom kommandona lite innan men han listade aldrig mitt USB-minne. Är det USB-minnet som kan vara knäppt eller beror det på något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

USB-minnet har inte kommit upp en enda gång som jag skrivit diskpart och listdisk i cmd. Testade med min externa hårddisk nu och det kom upp med en gång utan problem. Ingen lust att formatera min externa hårddisk, så köper ett 4 GB USB-minne imorgon och se om det går bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Windows 7 US/DVD Download Tool är något så unikt som ett program som bara fungerar som det ska på 64 bitars operativsystem. Filerna kopieras även på 32 bitars-versioner men en bootsektor skapas inte. Kör du 32 eller 64 bitar idag?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och det visade sig att det finns en dold partition kvar som hindrar USB:t från att kunna bootas ifrån.

http://maketecheasier.com/boot-and-install-windows-7-from-usb... om du skrollar ner till Vista och följer de instruktionerna ska det fungera.

Permalänk
Medlem

KristoferO:
För mig har det alltid funkat med Windows 7 USB/DVD Download Tool och 32 bit de 3-4 gångerna jag använde den på olika minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Vill minnas att Windows 7 US/DVD Download Tool är något så unikt som ett program som bara fungerar som det ska på 64 bitars operativsystem. Filerna kopieras även på 32 bitars-versioner men en bootsektor skapas inte. Kör du 32 eller 64 bitar idag?

Låter logiskt när du säger det. Jag laddar ner 64 bits Windows, då vill han säkert skapa en 64-bits boot och det klarar inte XP av. KAN vara därför det fel meddelandet kommer upp som jag skrev om innan. Detta kommer upp när jag kör Windows 7 US/DVD Download Tool på XP. ""Files copied successfully. However we where unable to run bootsect to make the USB-device bootable. If you need assistance with bootsect, please click the "online help" link above for more information.""

Problemet är bara att då måste jag göra det på en dator som kör 64-bits Windows. Budgetdatorer brukar väl inte ha 64 bitar? Dom flesta jag känner som skulle kunna hjälpa mig har budgetdatorer :-/

Skrivet av DaiNeaA:

Jag hade samma problem och det visade sig att det finns en dold partition kvar som hindrar USB:t från att kunna bootas ifrån.

http://maketecheasier.com/boot-and-install-windows-7-from-usb... om du skrollar ner till Vista och följer de instruktionerna ska det fungera.

Låter skumt med gömd partion, jag har aldrig skapat mer än en partion och har formaterat flera gånger. Kan ju alltid testa.. men du menar väl inte Vista? Eller vad menar du?

Skrivet av panpo98:

KristoferO:
För mig har det alltid funkat med Windows 7 USB/DVD Download Tool och 32 bit de 3-4 gångerna jag använde den på olika minnen.

Men är det 64 bitars du har laddat ner då? Kan ju vara 32 bitars och då borde det bli en 32 bitars boot.

Men en 64-bits dator/windows kan köra 32-bitar eller hur? Funderar om jag skulle prova köra programmet igen och ladda ner 32-bitars ISO-filen och se om jag får samma felmeddelande eller om det är grönt enligt programmet.

Testar nu...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Följde denna guiden http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7... och efter lite inledande strul så kopierade datorn filerna och jag fick välja USB innan.

Dock kommer detta fram när jag är färdig.

Files copied successfully. However we where unable to run bootsect to make the USB-device bootable. If you need assistance with bootsect, please click the "online help" link above for more information."

Vad betyder det och vad är lösningen?

Innan jag körde detta så provade jag att göra så som en annan skrev om, helt enkelt ladda ner iso-filen, packa upp den och dra den till USB-minnet. Men datorn säger att USB-minnet är ingen bootbar partion.

Typ som ovan alltså

Vad kan felet vara och vad skall man göra...

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1079515...

Permalänk
Medlem

En gång när jag fick detta problem var det för att jag hade en iso med SP1, bytte till en "originalskiva" dvs en helt utan uppdateringar/servicepack och då fungerade det utmärkt.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med inlägget? Förstår inte riktigt.. för ISO-filerna från Microsoft är det väl knappast något fel på. Eller menar du att man inte behöver köra något program utan bara lägger ISO-filen på USB-minnet.

Skrivet av Grumbledock:

En gång när jag fick detta problem var det för att jag hade en iso med SP1, bytte till en "originalskiva" dvs en helt utan uppdateringar/servicepack och då fungerade det utmärkt.

Fast om jag laddar ner ISO-filen från källan som står i artikeln så borde den väl funka på en ny dator, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad gött.... 32-bitars Windows 7 funkade att köra i Windows 7 USB DVD Download Tool. Får testa på datorn imorgon. Om det funkar så är det ju trist att bara ha 32-bitars OS. Kanske funkar att göra en bootable Windows 7 64-bit från en Windows 7 32-bitars med x64-CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick igång bootningen och installerat Windows 7 32 bit, måste vart det felet att min 32 Bit med XP inte kunde installera bootningen. Nu börjar dock problemet att få en 64 bits version.

Har dock ett annat problem först, datorn ser inga nätverk, varken med eller utan kabel. Borde inte det funka direkt? Det finns väl ingen kabel eller något annat från moderkortet som krävs? Jag menar porten sitter ju direkt på moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ju börja med att berätta om du har installerat nätverksdrivrutiner och kopplat in nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att han inte lagt in en enda drivrutin eller ens läst vad CD/DVD skivorna han fick med vissa delar och kringutrustning innehöll.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång Windows 7 x64. Fick som sagt igång Windows 7 x86 igår eftersom det funkade att göra ett USB som kunde boota x86 på min 8 år gamla bärbara med XP.

Testade sen att göra samma sak fast med x64 på min nya datorn med Windows 7 x86. Funkade inte heller. Vad gjorde jag då?

Jag tog ISO-filen men på min gamla bärbara och packade upp ISO-filen för den stod som en rar-fil (vad jag kunde se så blev det inte rar på den nya eller så var rar inte installerat). Packade upp och la ISO-filen på USB-minnet i rooten. Sedan startade jag om, gick in i BIOS och valde boota på USB. Volla så startade installationsprogrammet.

Verkar som att man måste ha samma x86 eller x64 för att kunna göra en fungerade boot från USB, även om andra har påstått motsatsen så var det så för mig. Dock så går det lika bra att packa upp ISO-filen och lägga den i rooten och sen boota därifrån.

Skrivet av panpo98:

Jag misstänker att han inte lagt in en enda drivrutin eller ens läst vad CD/DVD skivorna han fick med vissa delar och kringutrustning innehöll.

Jo du har så rätt. Kom dock på det rätt snabbt. Saken var nog den att eftersom mitt tangentbord med bluetooth fungerade direkt så fick jag någon snedtändning där jag trodde att nätverket också skulle funka direkt. Men som sagt kom på det med en gång jag skrivit inlägget.

Inte lätt när man inte haft stationär dator på länge. Fick skitdålig mottagning och hastighet på WIFI, höll på att slita mitt hår när jag kom på att det fanns några riktigt konstiga plastringar längst ner i boxen. Vilket jag såg att det var antenner så när jag skruvat på dom så hade jag superperfekt mottagning. Vet inte hur vanligt det är men trodde inte man körde med sånt.....

Så ser dom ut.. Under WIFI GO http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77I_DELU...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WIFI antennerna såg ut att vara bättre genomstänkt än vad jag är vana vid. Sitter på sladdar så att man kan flytta ut dom för att få bättre mottagning.

Win 7 och Win Uppdate fixar bara vissa drivrutiner. Även om den hittar så kan dom vara dåliga eller fattas inställningar man förväntar sig ska finnas. Åtminstone gällande grafik och ljud märke man sånt. De andra får man läsa om eller testa för att se vilken som känns bättre.