Vinn nätagg från Seasonic

Hårddisk i EFI format

Permalänk

Hårddisk i EFI format

Jag har en hårddisk som har varit inkopplad till en mac men har slutat fungera eller liknande. När jag kopplar in den till windows datorn så har den filformatet EFI. Har försökt söka lita efter det men har inte hittat något som är användbart.

Någon som vet vad EFI är för format och ifall windows kan läsa detta? Jag behöver nämligen rädda filerna på hårddisken så ifall windows inte kan läsa det så skulle jag behöva hjälp med hur jag kan rädda filerna och vad man ska göra med hårddisken.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition

Skrivet av http://en.wikipedia.org/wiki/EFI_System_partition:

On Windows XP 64-Bit Edition and later, access to the EFI System Partition is obtained by running the mountvol /s command.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag plockade nu ur hårddisken och satte in den internt i datorn i en windows xp 32-bit. Det tidigare var windows 7. Men nu säger den att filsystemet är GPT

Hade sätt fel tidigare. Det är 2 patrioter. En del är ett EFI-system. Den andra delen är ett GPT. Tror att hårddiskkabinetten är trasig men är inte säker. Hur kommer man åt GPT filsystem?

Permalänk

Jag försöker att öppna hårddisken. Den har en partriot men den går inte öppna och går inte ge en enhetsbetäckning och går inte att göra något med den förutom att trycka på delete. Vad ska man göra?

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett nyare OS för att kunna läsa av dina partitioner. WinXP 32bit klarar inte av att läsa GPT. EFI vet jag inte, men det borde google kunna säga dig.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Inte för att va gnällig med det heter partition, en patriot är något helt annat!
I övrigt ser du ut att ha fått all hjälp som behövs.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Det var hfs filsystemet efter lite tester med olika program. Men ifall man vill återställa filerna och spara i en windows baserad dator. Finns det något bra program för detta? Tror att filsystemet är RAW i en partriot också

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PierreB:
Skrivet av TiasE:

Inte för att va gnällig med det heter partition, en patriot är något helt annat!
I övrigt ser du ut att ha fått all hjälp som behövs.

Skrivet av Deathdevil:

Det var hfs filsystemet efter lite tester med olika program. Men ifall man vill återställa filerna och spara i en windows baserad dator. Finns det något bra program för detta? Tror att filsystemet är RAW i en partriot också

TS läs ovan.
1. Där har du en länk på hur man gör.
2. Det heter Partition.
3. Lycka till!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin