HDMI//Mini DisplayPort till VGA

Permalänk
Medlem

HDMI//Mini DisplayPort till VGA

Hejsan!

Jag har en gammal skärm jag tänkt ha bredivd min "mainskärm" för att läsa dokument, se på film osv medans jag spelar, problemet är att den skärmen endast har VGA-kabel, medans mitt grafikkort bara har antingen mini-displayport eller hdmi ledigt. Finns det någon adapter däremellan? Har sökt o letat men tycker det blev väldigt krångligt för just den kombon o hittade inte direkt något...

Edit: Sökte lite till och en minute senare hittade jag denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/displayport/mini-displayport-vga/mini-displayport-till-vga-p98434 hehe tråden kan tas bort/låsas!..

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på är att ditt grafikkort måste ha stöd för VGA över Mini DisplayPort. En del (de flesta?) grafikkort matar bara ut en digital signal, och då får man ha en aktiv adapter och det är dyrt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Viktigt att tänka på är att ditt grafikkort måste ha stöd för VGA över Mini DisplayPort. En del (de flesta?) grafikkort matar bara ut en digital signal, och då får man ha en aktiv adapter och det är dyrt.

Hmm, jaså? Det hade jag ingen aning om, trodde det bara behövdes kontakt-omvandlare när man gick från digital till analog... Hur kan jag kolla upp detta? Har 7970 referens stöd för vga över antingen hdmi eller mini displayport?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Hmm, jaså? Det hade jag ingen aning om, trodde det bara behövdes kontakt-omvandlare när man gick från digital till analog... Hur kan jag kolla upp detta? Har 7970 referens stöd för vga över antingen hdmi eller mini displayport?

Nope, inte vad jag har kunnat läsa mig till iallafall. Vad du borde kunna göra är följande:

Köp en DVI->VGA-adapter (enligt spec är det en DVI-I kontakt, dvs. både analogt och digitalt i samma kontakt), kör din VGA-skärm på den.
Och så köper du en
HDMI->DVI-adapter, så kör du din vanliga skärm där. HDMI är elektriskt kompatibelt med DVI, men är enbart digital.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Nope, inte vad jag har kunnat läsa mig till iallafall. Vad du borde kunna göra är följande:

Köp en DVI->VGA-adapter (enligt spec är det en DVI-I kontakt, dvs. både analogt och digitalt i samma kontakt), kör din VGA-skärm på den.
Och så köper du en
HDMI->DVI-adapter, så kör du din vanliga skärm där. HDMI är elektriskt kompatibelt med DVI, men är enbart digital.

Hmm, okej jag tror jag förstår... Så DVI-I kan man alltså enkelt "omvandla" till analogt..?

Om jag gör exakt som du beskrev, kommer jag få någon förlust i kvalitetet/responstid på "huvudskärmen" pga omvandlingen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondi:

Hmm, okej jag tror jag förstår... Så DVI-I kan man alltså enkelt "omvandla" till analogt..?

Om jag gör exakt som du beskrev, kommer jag få någon förlust i kvalitetet/responstid på "huvudskärmen" pga omvandlingen?

Verkligen inte. Det är som att förlänga kabeln med cirka 10 cm - givet att adaptern inte är helt värdelös förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Verkligen inte. Det är som att förlänga kabeln med cirka 10 cm - givet att adaptern inte är helt värdelös förstås.

Utmärkt, jag får tacka för väldigt bra och utförliga svar!! Stort tack!!

Visa signatur