Permalänk
Medlem

Stulen Iphone 4

Hej

För en tid sedan vart min Iphone 4 stulen som tyvärr inte har något spårningsprogram installerat. Jag har spärrat abbonemanget men inte själva telefonen utan tänkte be om råd för vad som är bäst att göra i detta läge eftersom detta inte är en vanlig stöld:P

Jag vet nämnligen vad personen heter som stal min telefon samt hennes ålder, vart hon jobbar, I vilket område hon bor (dock inte exakt adress), jag vet hennes telefonnummer samt email.

Vad ska jag då göra i detta läge? polisanmäla eller ta och besöka personen som stulit min mobil? ( NEJ Jag menar INTE att besöka personen med 30 killar utrustade med basebollträn samt pistoler, utan besöka personen själv och höra vad man får för svar?)

Vad jag även vet är att personen tappat telefonen så att glaset spruckit och ringt på abbonemanget innan jag spärrade det för 1573 kronor och detta vill jag såkalrt bli ersatt för.

Kanske det är bäst att söka upp personen och be denne skriva på ett papper som intygar att hon ska ersätta mig för räkningen samt telefonskadan? Vad jag har hört kan ett sådant kontrakt användas för att få hjälp av kronofogden om personen inte betalar om den nu skrivit på stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Hej

För en tid sedan vart min Iphone 4 stulen som tyvärr inte har något spårningsprogram installerat. Jag har spärrat abbonemanget men inte själva telefonen utan tänkte be om råd för vad som är bäst att göra i detta läge eftersom detta inte är en vanlig stöld:P

Jag vet nämnligen vad personen heter som stal min telefon samt hennes ålder, vart hon jobbar, I vilket område hon bor (dock inte exakt adress), jag vet hennes telefonnummer samt email.

Vad ska jag då göra i detta läge? polisanmäla eller ta och besöka personen som stulit min mobil? ( NEJ Jag menar INTE att besöka personen med 30 killar utrustade med basebollträn samt pistoler, utan besöka personen själv och höra vad man får för svar?)

Vad jag även vet är att personen tappat telefonen så att glaset spruckit och ringt på abbonemanget innan jag spärrade det för 1573 kronor och detta vill jag såkalrt bli ersatt för.

Kanske det är bäst att söka upp personen och be denne skriva på ett papper som intygar att hon ska ersätta mig för räkningen samt telefonskadan? Vad jag har hört kan ett sådant kontrakt användas för att få hjälp av kronofogden om personen inte betalar om den nu skrivit på stämmer det?

Polisanmäl - är väl inget att diskutera?

Permalänk
Medlem

Polisanmäl, lås telefonen, betala självrisken och få en ny telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Polisanmäl, lås telefonen, betala självrisken och få en ny telefon.

Betala självrisk? Vad innebär dedär? Den är inte försäkrad

Permalänk
Medlem

Jag hade hälsat på personen och förklarat både det ena och det andra. Krävt pengar till lagning och räkningen.
Kanske inte den smartaste lösningen, men tar folk saker som tillhör mig så vill jag gärna det ska svida lite extra. Hatar folk som inte kan skilja på mitt och ditt.

Permalänk
Medlem

Man behöver för övrigt inte installera nåt spårningsprogram på en iphone, det räcker att orka gå in i inställningarna. Att alla inte gör det övergår helt enkelt mitt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Jag hade hälsat på personen och förklarat både det ena och det andra. Krävt pengar till lagning och räkningen.
Kanske inte den smartaste lösningen, men tar folk saker som tillhör mig så vill jag gärna det ska svida lite extra. Hatar folk som inte kan skilja på mitt och ditt.

Ja de håller jag med om. Ska nog skicka ett mail igen och förklara att jag ska ha tillbaka min telefon samt ersättning för räkningen och skadan på telefonen, Får jag inget svar så ska jag polisanmäla detta. Då borde jag ändå ha stor sannolikhet att få rätt eftersom jag kan lämna såpass många uppgifter om henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Betala självrisk? Vad innebär dedär? Den är inte försäkrad

Du har väl en hemförsäkring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Ja de håller jag med om. Ska nog skicka ett mail igen och förklara att jag ska ha tillbaka min telefon samt ersättning för räkningen och skadan på telefonen, Får jag inget svar så ska jag polisanmäla detta. Då borde jag ändå ha stor sannolikhet att få rätt eftersom jag kan lämna såpass många uppgifter om henne.

Skrivet av Perc:

Man behöver för övrigt inte installera nåt spårningsprogram på en iphone, det räcker att orka gå in i inställningarna. Att alla inte gör det övergår helt enkelt mitt förstånd.

http://forumbilder.se/images/6a0201252617Pcf4e.jpg

Jag är väldigt skeptisk till att Iphone 4 hade den funktionen inprogramerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du har väl en hemförsäkring?

Ingen aning, men i vilket fall så tänker jag inte låta den som stulit min telefon behålla den bara för att jag får en ny, de räcker inte för mig.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl så kommer hon antagligen att få ersätta räkningen, alternativt får du ersättning på något annat sätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Min brorsas Iphone har den funktionen inbyggd så jo den bör finnas även där, fick förfrågan om att aktivera den eller inte iaf.

Nu är det ju även så att det är så otroligt enkelt att avaktivera den i inställningar också, korkat nog som Apple är så krävs inga direkta kunskaper om hur man gör heller..

Vad är problemet?
Du vet vad personen heter (Hitta.se!) Du har jobb, mail osv. Bara polisanmäla och ge allt till polisen.. alternativ ett hembesök...

Permalänk
Avstängd

Räcker hemförsäkring mot stulen mobil?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Jag är väldigt skeptisk till att Iphone 4 hade den funktionen inprogramerad.

Finns i min 3GS iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Ingen aning, men i vilket fall så tänker jag inte låta den som stulit min telefon behålla den bara för att jag får en ny, de räcker inte för mig.

Ring polisen och följ med dem när de besöker denna dam.

Spara alla räkningar (för det hon hade ringt) och nämn i förvägen till polisen att hon har förstört skärmen.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Hej

Om du någon gång har synkroniserat telefonen hemma kan du spärra IMEI nummret, då är telefonen helt värdelös!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Räcker hemförsäkring mot stulen mobil?

Ja det ska det göra. Om man inte har ett riktigt ruttet försäkringsbolag dvs

Permalänk
Medlem

DU kan spärra den via IMEI hos polisen. IMEI numret hittar du på kartongen/kvitto

Permalänk
Medlem

lyssna på alla nu . va en hårding det ska svida i hennes plånbok

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem

Jar har just mailat denna person igen och krävt att få tillbaka min telefon, ersättning för räkningarna samt skadan hon vållat på telefonen, sedan på ett fint sätt så nämnde jag att om hon tycker att jag kommer med orimliga krav så får jag göra en anmälan hos polisen istället eftersom du besitter Min telefon utan någon som helst rätt till det.

Tänker även se om jag kan finna rätt adress imorn för att prata med henne personligen men om inte det löser sig så vänder jag mig till polisen på måndag:)

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå en nobrainer.
Du har blivit utsatt för stöld, stöld är ett brott, polisen har hand om brott.
Sen hur effektivt det är låter jag vara osagt, men jag tror inte att mail och dylikt har någon större effekt då han/hon helt enkelt kan neka till brott.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk

Finns det tillräckligt med bevis då? Nu vet hon att du vet och att du eventuellt kanske polisanmäler henne, då kanske hon får för sig att dumpa telefonen. Om hon sedan ej använt telefonen till privat bruk så blir det inte lätt att bevisa något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxnelson:

Det är väl ändå en nobrainer.
Du har blivit utsatt för stöld, stöld är ett brott, polisen har hand om brott.
Sen hur effektivt det är låter jag vara osagt, men jag tror inte att mail och dylikt har någon större effekt då han/hon helt enkelt kan neka till brott.

Jag vill ha mer än att detta enbart blir statistik.

Och jag telefånen har använts till privat bruk då mailkontakten vi hade innan hon slutade svara kom från Iphonen.

Nu kommer ett ljushuvud fråga " hur vet du att personen inte använde en annan Iphone"?

För att jag vet det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Ja det ska det göra. Om man inte har ett riktigt ruttet försäkringsbolag dvs

Läste mina regler jodå det stämmer! min försäkring täcker detta

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av P!ngv!N:

Jar har just mailat denna person igen och krävt att få tillbaka min telefon, ersättning för räkningarna samt skadan hon vållat på telefonen, sedan på ett fint sätt så nämnde jag att om hon tycker att jag kommer med orimliga krav så får jag göra en anmälan hos polisen istället eftersom du besitter Min telefon utan någon som helst rätt till det.

Tänker även se om jag kan finna rätt adress imorn för att prata med henne personligen men om inte det löser sig så vänder jag mig till polisen på måndag:)

Du gjorde det precis väldigt lätt för henne att dumpa telefonen och neka till alltihop.

Testade det där med att spåra iphonen via iCloud och det fungerade utmärkt på min. Så testa !

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på hur du fick reda på vem det var.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Jag är nyfiken på hur du fick reda på vem det var.

Vi träffades för att skriva över abbonemanget på henne, därav fick jag alla hennes uppgifter vilket måste vara den absolut korkaste personen i svensk historia som försöker blåsa folk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fast du tänkte ge eller sälja den till henne? Hon var ju ganska duktigt ändå som fick tag på den..

Men varför i helvete gör du inte en polisanmälan och ger dem alla uppgifter du har?! Det om nåt är korkat.

Permalänk
Medlem

om jag inte minns fel så kan du aktivera hitta din iphone från ditt hem via att logga in på ditt itunes/icloud konto och på så vik aktivera den applikationen på din telefon. Du kan prova detta via att logga in med ditt konto på den här adressen www.icloud.com

Permalänk
Inaktiv

Låter helt klart som det är något lurt i denna tråd. Är det nått TS inte talar om för oss? Ganska underligt sätt hon kommit över uppgifterna till boven.