ny DSL-splitter, internet bryts fortfarande

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kontaktat telias kundtjänst, de kan göra en fjärrmätning från stationen, (tror tom man kan starta den själv från telefonen numera) det är inte lika avancerat som att det kommer en tekniker på plats men är det nått större problem så brukar den ge utslag och de skickar då ut en tekniker som felsöker mer avancerat, dessutom är det gratis med reparationen om felet är utanför huset, det ingår i abonnemanget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Har du kontaktat telias kundtjänst, de kan göra en fjärrmätning från stationen, (tror tom man kan starta den själv från telefonen numera) det är inte lika avancerat som att det kommer en tekniker på plats men är det nått större problem så brukar den ge utslag och de skickar då ut en tekniker som felsöker mer avancerat, dessutom är det gratis med reparationen om felet är utanför huset, det ingår i abonnemanget.

Jao, de har gjort mätningar när jag klagat på att hastigheten är för låg (något som berodde på vårat allt för gamla modem), men de såg inga fel på linan då.

Kanske är en annan slags mätning dock, får väl ta och skicka dem ett mail.

Men det kan inte vara så enkelt att jag fått en felaktig splitter?
Eller hade inte bredbandet fungerat alls då, när telefonen ringer?

Det kan inte vara fel på modemet?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo visst kan det vara trasig hårdvara, splittern är ju ett filter som ska separera det högfrekventa adsl et från telefonsignalen, det brukar brusa eller så dör adslet om den är trasig, koppla bort den och testa en liten stund, adsl bör fungera normalt men telefonen lär brusa.
Om telefonen är trasig så kan den kanske döda adsl när det ringer, så har ni testat att koppla upp adslet med splittern i men utan telefon inkopplad, och sedan ringa er själva , vad händer då, funkar der då så kan man kanske misstänka telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jao, de har gjort mätningar när jag klagat på att hastigheten är för låg (något som berodde på vårat allt för gamla modem), men de såg inga fel på linan då.

Kanske är en annan slags mätning dock, får väl ta och skicka dem ett mail.

Men det kan inte vara så enkelt att jag fått en felaktig splitter?
Eller hade inte bredbandet fungerat alls då, när telefonen ringer?

Det kan inte vara fel på modemet?

Ska bara säga att om du ringer in istället för mail så kan du få guidad hjälp över telefon att testa de grejjer du behöver hjälp med. Deras mätning utgår ifrån spänningen i koppar ledningen, så är n¨ågot fel så brukar det dyka upp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Jo visst kan det vara trasig hårdvara, splittern är ju ett filter som ska separera det högfrekventa adsl et från telefonsignalen, det brukar brusa eller så dör adslet om den är trasig, koppla bort den och testa en liten stund, adsl bör fungera normalt men telefonen lär brusa.
Om telefonen är trasig så kan den kanske döda adsl när det ringer, så har ni testat att koppla upp adslet med splittern i men utan telefon inkopplad, och sedan ringa er själva , vad händer då, funkar der då så kan man kanske misstänka telefonen.

Jag prövade runt lite och ja, det finns brusande när man ringer, men endast när man ringer ut från telefonen verkar det som, och inte när någon ringer hit.

Ett utdrag av det jag tänkte sända till Telia som beskriver lite mer av vad jag testat hittills:

Citat:

Det försvinner direkt när det ringer men det kommer sen tillbaks efter en kort stund, även om man fortfarande pratar i telefonen. Det är alltså inte ihållande under hela samtalet, utan internet bryts vid uppringningstillfället. Det kan dock fortsätta vara lite instabilt under hela samtalets gång, något man märker om man spelar känsliga online-spel.

När man sen lägger på luren så verkar det som att det blir samma avbrott en gång till.
Jag testade lite snabbt nu med "ping -t google.se" i kommandoprompten och ringde sen ett samtal från husets telefon till min mobil. Det som hände var att det först bröts som sagt, man fick "request timed out" i kommandoprompten. Under samtalets gång kom det ett par väldigt korta avbrott, och när jag sen lade på så bröts det helt igen, och man fick "request timed out", de två stora avbrotten varar kanske 10-15 sekunder.

Avbrottet som kom när man lägger på luren verkar endast ske när man ringer ifrån husets telefon ut, och inte när man ringer till husets telefon utifrån.
När man ringer från husets telefon ut, så knastrar det även i telefonen, något som det inte gör när man ringer till husets telefon.

Jag har köpt både nytt modem och nytt DSL-filter, så det borde inte vara fel på utrustningen, det låter dock på problemet som att jag skulle kunnat fått ett felaktigt DSL-filter.

Japp, det verkar fungera när telefonen inte sitter i (förutom att telefonen inte ringer, såklart...). Nu när jag sitter och prövar och ringer ut och ringer in igen så lyckas jag dock inte återskapa problemet en gång till, så nu vet jag inte vad som händer... Och då kanske det ändå inte är på grund utav att telefonen var urdragen som det fungerade...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag prövade runt lite och ja, det finns brusande när man ringer, men endast när man ringer ut från telefonen verkar det som, och inte när någon ringer hit.

Ett utdrag av det jag tänkte sända till Telia som beskriver lite mer av vad jag testat hittills:

Japp, det verkar fungera när telefonen inte sitter i (förutom att telefonen inte ringer, såklart...). Nu när jag sitter och prövar och ringer ut och ringer in igen så lyckas jag dock inte återskapa problemet en gång till, så nu vet jag inte vad som händer... Och då kanske det ändå inte är på grund utav att telefonen var urdragen som det fungerade...

funkar det så funkar det brukar jag säga

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rock_Son:

funkar det så funkar det brukar jag säga

Ja, men varför..?

Jag har ju inte ändrat något :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja, men varför..?

Jag har ju inte ändrat något :S

Kanske var/är det glapp i en av DSL splittrarna i antingen telefon eller modem? du sa ju också att du klippt bort sladden från jack 2. Adsl i hus är alltid lite mystiskt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rock_Son:

Kanske var/är det glapp i en av DSL splittrarna i antingen telefon eller modem? du sa ju också att du klippt bort sladden från jack 2. Adsl i hus är alltid lite mystiskt

Nepp, nu prövade jag pinga google och samtidigt ringa igen och det funkar icke.

Det är som sagt något väldigt mystiskt med detta.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni ip telefoni eller analog? har ni nån annan telefon att prova med ?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Nepp, ingen ip telefoni. Det är en Gigaset C200.

Njae, vi har inga extra telefoner, tyvärr. Hade varit bra att pröva med en annan, kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Nepp, ingen ip telefoni. Det är en Gigaset C200.

Njae, vi har inga extra telefoner, tyvärr. Hade varit bra att pröva med en annan, kanske.

Du tror inte du kan låna en av en granne? du kan ju bara låna vilken telefon som helst egentligen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Skrivet av Rock_Son:

Du tror inte du kan låna en av en granne? du kan ju bara låna vilken telefon som helst egentligen.

Nepp, en annan telefon hjälpte inte. Får väl skicka tillbaks filtret/splittern och hoppas på det bästa.

Visa signatur