Permalänk

Sponsor för projektarbete ?

Hej jag undrar bara om här finns någon som hade kunnat hjälpa en och svara på en lätt fråga, jag är student och går mitt sista år och jag läser inom dator och datorteknink m.m typ allt inom dator, och mitt projekt arbete har jag tänkt ska handla om dator, tänkt bugga upp och göra en liten speciellt custome dator så behöver man delar och redskap till det, så kan man ringa till företag och be dom sponsra en och man får datordelar eller sånt från dom ? och man sponsrar dom på datorn bara ? och har med företagets namn i antekningarna och allt? kanske funkar ? vet inte skulle uppskatta svar / hjälp och tips.

Permalänk

Det beror ju helt på hur dem kommer få reklam på det. Ska du ställa ut ditt PA? Någon som helst presentation? De kommer garanterat INTE ge dig någon som helst sponsring om de inte få synas så det blir reklam för dem.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxNoshadoWxx:

Hej jag undrar bara om här finns någon som hade kunnat hjälpa en och svara på en lätt fråga, jag är student och går mitt sista år och jag läser inom dator och datorteknink m.m typ allt inom dator, och mitt projekt arbete har jag tänkt ska handla om dator, tänkt bugga upp och göra en liten speciellt custome dator så behöver man delar och redskap till det, så kan man ringa till företag och be dom sponsra en och man får datordelar eller sånt från dom ? och man sponsrar dom på datorn bara ? och har med företagets namn i antekningarna och allt? kanske funkar ? vet inte skulle uppskatta svar / hjälp och tips.

Kan nog tyvärr vara väldigt svårt att få igenom. Som sagt, sponsring får oftast människor som har en sådan position att deras varumärke kommer synas överallt och förknippas med den personen. Att sponsra en gymnasiestudent ser jag faktiskt ingen anledning för dem att göra, de vinner inget på det.

Permalänk
Medlem

Men det funkar ju att fråga iaf, det kostar inget. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Skriv ett välskrivet mail där du beskriver dig själv, vad du gör, varför du ska göra det och hur det kan gynna dem. Tänk på att du ska sälja dig och din blivande produkt, varför ska dem sponsra just dig bland alla andra som söker sponsring?
Jag menar inte att det är lätt och att alla kommer ge dig allt på ett silverfat, men har du inte ens försökt så är det dömt att misslyckas.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Klart det går, men man måste tänka lite

Några tips:

1. När du kontaktar ett företag, beskriv först vad de får ut av det, inte vad du vill ha. Fokus ska ligga på vad de har att vinna på dealen.

2. Analysera företaget. Vad är deras svagaste länk, tänk kreativt, har dom bra marknadsföring? Vilken målgrupp passar dom och hur når du ut till den?
Kommer man med en idé som dom inte tänkt på blir dom genast intresserade.

3. Gör allt du kan för att jobba dig in kontaktvägen. Du kanske känner någon som känner någon i branschen, eller så finns det kanske nåt event du kan åka på och snacka med lite folk.

4. Siffror. Du måste i princip ha siffror för att de ska kunna göra en övervägning om det är värt det. Hemsideträffar, youtubeviews, antal besökare på events du visar produkten på osv.

5. Kontakta sponsorer i rätt liga. Att du går till Asus eller Nvidia är helt lönlöst, du har inte en chans. Bättre är att du knallar in till den lokala datorhandlaren...

6. No offence, men mail som är skrivna som trådstarten åker rätt i papperskorgen

Jag hade sponsorer i mitt projektarbete i gymnasiet. Fick prylar för 20 lax!

Permalänk
Medlem

Förbättra ditt svenska språk till och börja med. Behövs ett välformulerat mail om du inte väljer att ringa. Förklara sedan att du kommer göra datorn synlig för många. Annars tjänar de ingenting på att sponsra dig. Ha en tydlig plan och idéer om vad du ska göra. Skicka ritningar till företaget kanske kan vara något?

Vet att Fractal Design har ett litet formulär man kan fylla i på deras forum om man vill ansöka om sponsring.

Har själv vart sponsrad när det gäller "Zorro" i innebandy. Gjorde filmer och hade uppvisningar på turneringar och blev tillslut sponsrad av X3M. Jag fick klubbor, kläder, väskor och all möjlig skit för att visa upp märket på youtube och under mina "shower". Var även tvungen att spela med deras märke under matcher.

Hjälpte till att marknadsföra deras klubbor väldigt bra då måååånga frågade vad jag körde med för modell av klubba, blad m.m. och undrade var man kunde köpa.

Det jag vill säga är alltså att du måste kunna ge något tillbaka till företaget så att de tjänar på att sponsra dig med prylar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Sponsor

På min skola så har vi en teknikutställning som man kan ställa upp sina PA på och man kan vinna pengar om inget annat så kan ett företag köpa upp din ide på datorn eller en privatperson kan även lägga ett bud om den vill köpa idén eller datorn och självklart skulle sponsorn fått sin andel i så fall, men vet inte hur mycket det är, och jag har tänkt ställa upp i den tävlingen och har en ganska fin tanke på en fin idé, och jag kollar alltid igenom om det är jätte viktiga saker på min stavning trots allt så håller jag på med utredning för dyslexi så jag brukar kolla med andra personer med och låta dom läsa igenom så det ser bra ut och är rätt stavat så skulle gjort mitt bästa för en bra presentation i första hand, finns det en större möjlighet om man gör en bra fin presentation och säger med att man ska vara med i en "tävling / utställning" om produkten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxNoshadoWxx:

På min skola så har vi en teknikutställning som man kan ställa upp sina PA på och man kan vinna pengar om inget annat så kan ett företag köpa upp din ide på datorn eller en privatperson kan även lägga ett bud om den vill köpa idén eller datorn och självklart skulle sponsorn fått sin andel i så fall, men vet inte hur mycket det är, och jag har tänkt ställa upp i den tävlingen och har en ganska fin tanke på en fin idé, och jag kollar alltid igenom om det är jätte viktiga saker på min stavning trots allt så håller jag på med utredning för dyslexi så jag brukar kolla med andra personer med och låta dom läsa igenom så det ser bra ut och är rätt stavat så skulle gjort mitt bästa för en bra presentation i första hand, finns det en större möjlighet om man gör en bra fin presentation och säger med att man ska vara med i en "tävling / utställning" om produkten ?

Bra idé att låta någon annan korrekturläsa innan!

Låter som en bra grej ni kör på skolan. Det är säkert värt att nämna för de du vill försöka få sponsring från. Nämn även att du tänker göra ett Galleri av projektet här på SweClockers där tusentals människor kollar in i gallerierna. Det är sådant företagen vill höra så att de vet att du gör någonting som gynnar dem.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Helt klart går det att få in sponsorer, det gäller bara att beskriva och presentera sitt projekt arbete på rätt sätt. Sen får man även se till att välja relevanta företag, så man inte ska bygga en dator och går till typ ica eller liknande.

I min klass på gymnasiet så var det 3stycken som anordnade ett LAN i skolans matsal, minns inte hur mycket folk det kom, men det var ändå en del. Dom lyckades f å med sig 9 stycken sponsorer, de flesta lite mindre lokala företag och butiker, men stan's Expert butik (franchise butik) sponsrade med razer möss som vinst. Men dom lyckades även få sponsring av Steelseries.

Dom fick in ganska mycket pengar av sina sponsorer, dom kunde till och med ha 2500kr i vinst pengar i CS turneringen och det vart även en del över när hyra av lokal och internet var betalt.

Säg vart bygget kommer synas, vad företaget kan tänkas tjäna på att sponsra dig, att du ska ha med den på en utställning tävling tror jag att många företag blir intresserade utav, speciellt om det är lite mindre lokala företag som ligger inom dator branschen, då ser dom detta som en ganska billig reklam pelare, om det även kommer upp en tråd här på sweC är det också ett stort plus.

Lycka till!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Skrivet av erikom:

Bra idé att låta någon annan korrekturläsa innan!

Låter som en bra grej ni kör på skolan. Det är säkert värt att nämna för de du vill försöka få sponsring från. Nämn även att du tänker göra ett Galleri av projektet här på SweClockers där tusentals människor kollar in i gallerierna. Det är sådant företagen vill höra så att de vet att du gör någonting som gynnar dem.

Låter bara personer som jag litar på att läsa, tex min syster kille som är väldigt duktig inom sånt, men tack för tips. Och tack så mycket AlbertMwugabi för bra tips med ! ska börja med detta direkt och vi får se om det dyker upp något om mitt projekt i framtiden samtididgt erikom, jag sa det handla om en dator inte vad själva projektet var, 2 olika saker så har egentligen inte gjort fel där men tack så mycket för bra tips och information

Permalänk
Medlem

Ritningar och planer är också viktiga. Skicka dom med så har du större sjans å få ett positiv svar.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Ritningar och planer är också viktiga. Skicka dom med så har du större sjans å få ett positiv svar.

haha tack det är lugnt jag kan norska och är med halv norsk så

Permalänk
Medlem

Kan inte skolan sponsra dig med lite stålar ? Det gjorde dom för oss när vi som gick data byggde en väderstation.

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
Tror nog de flesta som blivit sponsrade hänger här och inte i retroforumet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

*Tråd flyttad*
Tror nog de flesta som blivit sponsrade hänger här och inte i retroforumet.

Han kanske bara är ute efter retro-delar

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också funderat på detta, fast jag har ytterligare ett år kvar innan det blir aktuellt. Hade också tänkt göra eget chassi, typ helt egen design och med vattenkylning. Upptadera gärna sen hur det gick med sponsorerna!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

Hej!, skulle bara meddela om hur det har gått. Jag gjorde som dom flesta sa, jag skrev in till en lokal dator affär och pressentera mig kortfattat och la även till vilken skola / mentor jag har för ägaren till affären känner dom så det underlättade för mig väll, skrev kortfattat om min ide och dom tyckte vi skulle göra ett avtal så skicka jag bilder och skrev hela min ide och slutade med att dom ville sponsra mig och ville att jag skulle designa en dator till dom och jag fick delar av dom vad som behövdes. så mitt tipps är väll som dom andra skriv till en lokal dator affär, bonus om du känner dom eller någon du känner som känner dom som kan prata gott om dig, skriv kortfattat om dig själv och inte detaljer eller vad du ska göra gör projekt. tack för atta bra tips man själv fick !

Permalänk
Medlem

All PR är bra PR.
Det är alltid lite "gulligare" att hjälpa med roliga projekt än att bara låta alla "proffsmoddare" få allt.
Tycker jag med, kul att se vad folk kan när de får lite mer fria händer och delar dessutom

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxNoshadoWxx:

Hej!, skulle bara meddela om hur det har gått. Jag gjorde som dom flesta sa, jag skrev in till en lokal dator affär och pressentera mig kortfattat och la även till vilken skola / mentor jag har för ägaren till affären känner dom så det underlättade för mig väll, skrev kortfattat om min ide och dom tyckte vi skulle göra ett avtal så skicka jag bilder och skrev hela min ide och slutade med att dom ville sponsra mig och ville att jag skulle designa en dator till dom och jag fick delar av dom vad som behövdes. så mitt tipps är väll som dom andra skriv till en lokal dator affär, bonus om du känner dom eller någon du känner som känner dom som kan prata gott om dig, skriv kortfattat om dig själv och inte detaljer eller vad du ska göra gör projekt. tack för atta bra tips man själv fick !

Vilken affär blev det? Är projektet avslutat? Finns det några bilder?

Permalänk
Medlem

Har du någon bygglogg man kan följa?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Låter grymt!
Lägg upp en bygglogg!

EDIT: Ninja'd...

Permalänk

Just nu finns det inget som ni kan följa mig på men snart kommer en hemsida upp som jag har gjort i skolan med och kan göra fler så kan kanske se om jag kan göra en som folk kan följa mig på isåfall på, isåfall så återkommer jag med länk ! och nej det är inte klart men förhoppningsvis snart.