Raspbmc - Installation av Drivrutiner

Permalänk
Medlem

Raspbmc - Installation av Drivrutiner

Hej!

Fick hem min Raspberry Pi i somras och försökt installera Raspbmc på den. Har äntligen fått igång det.
Men då jag inte har tillgång till Ethernetkabel där jag har Tvn så tänkte jag köra på Wifi. Men eftersom att det är Linux så vet jag inte riktigt hur jag skall göra.

Jag har lite erfarenhet av terminalen men inte mycket. Jag har lagt drivrutinerna i mappen /home/pi/Realtek8187LLinux genom SSH.

Det följde med en fin lite textfil som jag förstår ganska bra. Problemet är bara att jag inte har någon kunskap om linux för att utföra det som behövs göras. Jag lyckas inte ens hamna i rätt mapp.. Suck.

För er som vet så kommer man till terminalen genom att avsluta Raspbmc och sedan trycka på Esc. Då kommer man till terminalen som finns i Debian om jag förstått det rätt.

Sedan loggar jag in med anv: pi passw: raspberry som är standard-root användarnamnet.

Då jag försöker navigera till den tidigare nämda foldern genom att skriva "cd /home/pi/Realtek8187LLinux/" så händer inte ett skvatt..

Vad skall jag göra?! Tycker ändå att jag är ganska hajj på saker och ting men detta går jag bet på Och ja, jag har skrivit "Help" och kollat igenom kommandon men inte det hjälpte heller.

Här är nedan är manualen:

Release Date: 2006-02-09, ver 1.2
RTL8187 Linux driver version 1.2

/home/pi/Realtek8187L Linux

--This driver supports RealTek RTL8187 Wireless LAN driver for
Fedora Core 2/3/4/5, Debian 3.1, Mandrake 10.2/Mandriva 2006,
SUSE 9.3/10.1/10.2, Gentoo 3.1, etc.
- Support Client mode for either infrastructure or adhoc mode
- Support WEP and WPAPSK connection

< Component >
The driver is composed of several parts:
1. Module source code
stack.tar.gz
drv.tar.gz

2. Script ot build the modules
makedrv

3. Script to load/unload modules
wlan0up
wlan0down

4. Script and configuration for DHCP
wlan0dhcp
ifcfg-wlan0
4. Supplicant source code:
wpa_supplicant-0.4.9.tar.gz

5. Example of supplicant configuration file:
wpa1.conf

< Installation >
Runing the scripts can finish all operations of building up modules
from the source code and start the nic.
1. Build up the drivers from the source code
./makedrv

2. load the driver module to kernel and start up nic
./wlan0up

< Set wireless lan MIBs >
This driver uses Wireless Extension as an interface allowing you to set
Wireless LAN specific parameters.

Current driver supports "iwlist" to show the device status of nic
iwlist wlan0 [parameters]
where
parameter explaination [parameters]
----------------------- -------------
Show available chan and freq freq / channel
Show and Scan BSS and IBSS scan[ning]
Show supported bit-rate rate / bit[rate]
Show Power Management mode power

For example:
iwlist wlan0 channel
iwlist wlan0 scan
iwlist wlan0 rate
iwlist wlan0 power

Driver also supports "iwconfig", manipulate driver private ioctls, to set
MIBs.

iwconfig wlan0 [parameters] [val]
where
parameter explaination [parameters] [val] constraints
----------------------- ------------- ------------------
Connect to AP by address ap [mac_addr]
Set the essid, join (I)BSS essid [essid]
Set operation mode mode {Managed|Ad-hoc}
Set keys and security mode key/enc[ryption] {N|open|restricted|off}

For example:
iwconfig wlan0 ap XX:XX:XX:XX:XX:XX
iwconfig wlan0 essid "ap_name"
iwconfig wlan0 mode Ad-hoc
iwconfig wlan0 mode essid "name" mode Ad-hoc
iwconfig wlan0 key 0123456789 [2] open
iwconfig wlan0 key off
iwconfig wlan0 key restricted [3] 0123456789

< Getting IP address >
After start up the nic, the network needs to obtain an IP address before
transmit/receive data.
This can be done by setting the static IP via "ifconfig wlan0 IP_ADDRESS"
command, or using DHCP.

If using DHCP, setting steps is as below:
(1)connect to an AP via "iwconfig" settings
iwconfig wlan0 essid [name] or
iwconfig wlan0 ap XX:XX:XX:XX:XX:XX

(2)run the script which run the dhclient
./wlan0dhcp
or
dhcpcd wlan0
(Some network admins require that you use the
hostname and domainname provided by the DHCP server.
In that case, use
dhcpcd -HD wlan0)

< WPAPSK >
WPA_SUPPLICANT help the network to communicate under the protection of WPAPSK
mechanism

(1)Unpack source code of WPA supplicant:
tar -zxvf wpa_supplicant-0.4.9.tar.gz
cd wpa_supplicant-0.4.9

(2)Create .config file:
cp defconfig .config

(3)Edit .config file, uncomment the following line:
#CONFIG_DRIVER_IPW=y.

(4)Build WPA supplicant:
make
If make error for lack of <include/md5.h>, install the openssl lib(two ways):
1. Install the openssl lib from corresponding installation disc:
Fedora Core 2/3/4/5(openssl-0.9.71x-xx), Mandrake10.2/Mandriva10.2(openssl-0.9.7x-xmdk),
Debian 3.1(libssl-dev), Suse 9.3/10.0/10.1(openssl_devl), Gentoo(dev-libs/openssl), etc.
2. Download the openssl open source package from www.openssl.org, build and install it.

(5)Edit wpa_supplicant.conf to set up SSID and its passphrase.
For example, the following setting in "wpa1.conf" means SSID
to join is "BufAG54_Ch6" and its passphrase is "87654321".
network={
ssid="BufAG54_Ch6"
proto=WPA
key_mgmt=WPA-PSK
pairwise=CCMP TKIP
group=CCMP TKIP WEP104 WEP40
psk="87654321"
priority=2
}

(6)Execute WPA supplicant (Assume 8187 and related modules had been
loaded):
./wpa_supplicant -D ipw -c wpa1.conf -i wlan0 &

Dold text

/Alex

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv `pwd` för att skriva ut namnet på katalogen du för närvarande befinner dig i, och `ls` för att lista kataloginnehållet i nuvarande katalog (och mycket riktigt `cd katalognamn` för att byta katalog). Det är mycket möjligt att du byter katalog utan att det indikeras på något sätt. Om du skulle skriva en katalog som inte finns så borde du få ett felmeddelande "No such file or directory" el dyl.

När man kör ett minimalt rootskal så är PS1 (variaben som skriver ut texten innan markören) ofta inte satt, vilket gör att du inte får meddelande i prompten om aktuell katalog.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Nu får jag ytterligare problem. När jag skall aktivera skriptet så skriver jag ju "./makedrv" men jag får svaret "Permission Denied".
Jag är inloggad som root, och jag har provat som vanlig användare och köra det som ett Sudo kommando.

Varför får jag dessa fel och vad gör jag för att åtgärda dessa? Känns ju som att jag är så mycket admin som det går att vara om jag är inloggad som root?

/Alex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Nu får jag ytterligare problem. När jag skall aktivera skriptet så skriver jag ju "./makedrv" men jag får svaret "Permission Denied".
Jag är inloggad som root, och jag har provat som vanlig användare och köra det som ett Sudo kommando.

Varför får jag dessa fel och vad gör jag för att åtgärda dessa? Känns ju som att jag är så mycket admin som det går att vara om jag är inloggad som root?

/Alex

Du måste göra scriptet körbart.

chmod +x makedrv

Sen kan du testa köra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Itchago:

/Alex

Som nämns i posten efter din så behöver scriptet vara körbart. För att utveckla:

Det finns tre basala rättigheter i *nix för varje fil:

• läsbar ("read")

• skrivbar ("write")

• exekverbar ("execute").

Dessa delas ut separat till ägare ("user"), gruppmedlemmar ("group") och andra ("other"). För att en fil ska få tolkas och köras som ett "program" på egen hand så måste exekverbarhet vara satt. Jag finner det ligger underligt att detta inte är satt per automatik i ditt fall med tanke på att instruktionen inte nämner något, men men.

`root` har ju alla rättigheter man kan tänka sig, men likväl vill systemet inte köra filer som inte är exekverbara, då det vore en säkerhetsrisk. `root` har ju dock alla möjligheter att ändra rättigheter på vilken fil som helst, så efter att ha gett en fil exekverbarhet så kan `root` så klart köra den.

Kan också snabbt nämna att man kan köra filer explicit med en viss tolk utan att de är exekverbara, t ex genom `sh makedrv` (om det nu är ett shellscript). Vad som händer "i bakgrunden" är ju då att `sh` är exekverbar, och tar skriptet som argument.

Rättigheter i allmänhet och exekverbarhet i synnerhet är koncept som brukar ta ett tag att ta in när man kommer från Windows (där allt som heter t ex `.exe` körs rakt av utan vidare kontroll). Jag har sett många panikartade forumposter som resultat av att någon försökt "lösa problemet" med rättigheter genom att rekursivt ge alla filer på systemet alla rättigheter. Låt mig snabbt säga att det inte är ett bra tillvägagångssätt . Det är troligen den enda händelse som gör mitt standardtips till "rensa allt, installera om, ditt system är kört".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla hjälpsamma svar, har fått ett mycket bättre grepp om terminalen i Linux! Var ganska lätt att få igång wlanet faktiskt, tyvärr så klantade jag mig genom att köpa ett 802.11n kort, tyvärr stödjer inte min skräprouter det, menmen, så blir det när man handlar på ebay ibland

Lyckades hitta grannens wifi, så uppenbarligen fungerar den iaf
Som sagt, mycket lärorika tips ni kommit med!

/Alex

Permalänk
Medlem

Finns inte drivrutinen redan i Linuxkärnan?
https://wiki.archlinux.org/index.php/Rtl8187_wireless
Med andra ord ska man väl inte behöva installera drivrutinen?

Nog stödjer väl de flesta 802.11n-kort också 802.11g och 802.11b?
Så det borde gå att få den att fungera med din router, fast inte snabbare än din router klarar förstås.