Svensk dagspressen ger gratisreklam för iPhone

Permalänk
Medlem

Svensk dagspressen ger gratisreklam för iPhone

Svenska medieanalysföretaget retriever uppskattar att svensk dagspress givit Apple gratisreklam motsvarande 28 miljoner i samband med släppet för iPhone5. Detta bygger på vad det skulle ha kostat Apple att köpa motsvarande annonsutrymme. Dock menar Retriever samtidigt att gratisreklam på nyhetsplats är värd 7-8 gånger mer pengar just för att det är frågan om textreklam på redaktionell plats.
Som jämförelse så omnämndes Galaxy S3 (Samsungs flaggskeppsmobil, som är den modellen som konkurrerar mot iPhone) en tiondel så många gånger. Iphone 5 omnändes nämligen 926 gånger i svensk media i samband med lanseringen.
Sverige är ett av de allra mest iPhone-täta länderna i världen.
http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201208-201208-m...
Och Sverige är också ett av de länderna där just iPhone får som mest oproportionerligt hög mediaexponenering jämför med andra teknikprodukter.
Källa:
http://www.dn.se/ekonomi/apple-far-gratisreklam-for-miljoner

Lägg ner dagspressen, de har slutat att sköta sitt uppdrag.

Permalänk
Medlem

Sverige är ett av de iPhonetätaste länderna i världen... kanske just därför. Kan också vara för att alla i mediabranchen har just iPhones..?

Skitsamma varför, men i sak håller jag med. Ingen produkt ska framhävas mer än andra.

Samtidigt så kan man kanske jämföra med Elitserien och Div. 1 - 2 osv. Vilken får mest uppmärksamhet i media?
Jo, den serie som mest folk är intresserade av.. Skulle det vara ovärdigt en tidning/TV att inte rapportera om en Div. 1 match, men slå upp stort på ett Eliteserie möte? En match som väldigt många skulle vara intresserade av..

Lite haltande likheter, jag vet, men i sak så är det inte långt ifrån.. Grejen här är väl att det är ett vinstdrivande företag, som får gratisreklam. Å andra sidan är elitserielag och andra lag också det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Är Sverige ett av de mest iPhonetäta länderna?
Och vi ska vara ett högt utvecklat land...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

När tom kvällsnyheterna fylls med att "2 miljoner examplar av iphone 5 är förhandsbokade" visar på storskärm hur iphone 5 ser ut från olika håll i cirka 10 sekunder då tycker det har gått lite över gränsen. visst jag har inget emot apple förutom alla dessa stora patentstrider. men HALLÅ dom behöver f#n inte sätta det på nyheterna (TV4)..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Usch.. tänk om det fanns någon plats i den här världen som man inte blev helt hjärntvättad på

Permalänk

Jaha, och vem ska vi döda? Tidningarna skriver givetvis om det folk vill läsa om. Det handlar ju verkligen inte om någon sorts gratisreklam eller att de har något superhemligt samarbete med Apple. Så länge Apple är det företag de är idag kommer de få så mycket gratisreklam de bara vill, det finns ingen mening att bli upprörd.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

anser du att DN är populistiska eller vad är problemet?

iPhone får många nyheter för att den är populär och visst, det kanske gör att den blir ytterligare lite populärare. men det är knappast en stor konspiration mot valfrihet och rättvist mediautrymme här.

med samma mått skulle det kanske efterlysas nedläggning av Swecklockers för att de frekventa sandlådebråk mellan dem och Samsung ältats här likt överallt. och att detta även är helt i linje med populismen reflekteras tydlig i trådarna kopplade till de nyheterna, rent marknadsmässigt är det alltså helt korrekt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om alla androidägare slutat läsa alla iphone artiklar bara för att skriva massa sura kommentarer så hade de fått färre klick på artiklarna och såldes och publicerat färre av dem. Sluta läs dem så blir det färre

Anledningen till att de publicerar så mycket iphone artiklar är för att det genererar trafik. Trafik = mer reklamintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Svenska medieanalysföretaget retriever uppskattar att svensk dagspress givit Apple gratisreklam motsvarande 28 miljoner i samband med släppet för iPhone5. Detta bygger på vad det skulle ha kostat Apple att köpa motsvarande annonsutrymme. Dock menar Retriever samtidigt att gratisreklam på nyhetsplats är värd 7-8 gånger mer pengar just för att det är frågan om textreklam på redaktionell plats.
Som jämförelse så omnämndes Galaxy S3 (Samsungs flaggskeppsmobil, som är den modellen som konkurrerar mot iPhone) en tiondel så många gånger. Iphone 5 omnändes nämligen 926 gånger i svensk media i samband med lanseringen.
Sverige är ett av de allra mest iPhone-täta länderna i världen.
http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201208-201208-m...
Och Sverige är också ett av de länderna där just iPhone får som mest oproportionerligt hög mediaexponenering jämför med andra teknikprodukter.
Källa:
http://www.dn.se/ekonomi/apple-far-gratisreklam-for-miljoner

Jag håller med dig om att det är alldeles för mycket fokus på Apple i media (och jag menar kring allt, rykten, produkter, patentstrider, arbetsförhållanden hos underleverantörer o s v).

Jag tror dock faktiskt personligen att du och likasinnade ofrivilligt är en liten bidragande orsak till varför det är så stort mediafokus på Apple. Att media skriver om Apple är ju inte förvånande eftersom artiklar om Apple drar läsare, oavsätt vad det handlar om, och läsare betyder pengar.

Bara se på Sweclockers egna nyhetstrådar rörande Apple. Det blir oftast alltid mycket fler kommentarer i nyheter relaterade till Apple än de om Google, Android, Samsung eller Microsoft tex. Apple drar helt enkelt upp mer känslor (för och emot) än de flesta andra företag.

Permalänk
Avstängd

Det är nog så. Skriver SVD om Nokia/MS så är det en mer negativ ton i de flesta artiklar (även om de nya 820 och 920):
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/ba...

Apple/iPhone är positivt istället:
http://www.svd.se/naringsliv/iphonehysteri-goder-apple-och-us...

Däremot har Computer Sweden varit mer neutrala tycker jag. Men det är ju kanske inte vanlig dagspress i den meningen den kommer ut 2 dagar i veckan.
Även i USA verkar de har en mer balanserad syn på iPhone 5 än här i Sverige:
http://www.zdnet.com/did-apples-underwhelming-iphone-5-announ...

Lite paradoxalt på sätt och vis.

Permalänk
Medlem

Ser inte problemet, privata tidningar får väll skriva om vilka produkter de vill. De kommer förmodligen skriva om de produkter som genererar flest läsare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Något som jag sagt nu i några år, varav vissa har dumförklarat mig, men ärligt, inte så svårt och märka vad media finner intressant och skriva om?
Dock är det farligt när ett företag får så mycket fokus från media som Apple får, vi ska väl ändå ha "oberoende" journalister?
Tyvärr visar detta att så är inte fallet utan mest klick = det publiceras om och om igen.
Kvällstidningar har börjat ta lite mer upp om Samsung då de är det andra företaget i fokus, men även om Samsung har sålt 20 miljoner Galaxy S3 på 100 dagar så har de inte samma publicitet som Apple.
Sen de vanliga, det skrivs aldrig en artikel om en konkurrent utan att på något sätt nämna Apple, www.prisjakt.nu/pryl är nog den bästa på att göra detta, oavsett vad så måste de kunna klämma in ord som Apple, iPhone, iPad, iPod eller iMac. Kan faktiskt vara ganska fascinerande hur desperat det kan bli i slutändan, skrattretande faktiskt.

Men då ska ni tänka på en sak, enligt t.ex. Aftonbladet ska vi köpa iPhone, köra Volvo och hålla på Djurgården, gör vi inte det så är vi idioter!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Media skriver väll om saker som de anser är "viktigt/intresant" för folket som läser tidningarna och om det nu är så att ios är dominat i Sverige så bör väl medierna ta upp ämnet om det ny släps en ny mobil. Annars kan man ju börja klaga på att medierna inte pratar lika mycket om appels operative eller linux som de pratar om windows ny operativ ..... men det är bara min åsikt

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Det är nog så. Skriver SVD om Nokia/MS så är det en mer negativ ton i de flesta artiklar (även om de nya 820 och 920):
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/ba...

Apple/iPhone är positivt istället:
http://www.svd.se/naringsliv/iphonehysteri-goder-apple-och-us...

You dont say.
Detta är vad SVD spottade ut sig samtidigt som Lumia 920 och 820 lanserades. Notera den totala bristen på någon slags nyhet, och någon slags fakta om den faktiskt telefonen i fråga.
Samt då det inte alls iPhone-främjande avslutat.
Detta blir det sista jag läser med nuvarande redaktion på SvD Näringsliv: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/nya-iphonen-far-oss-att...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

You dont say.
Detta är vad SVD spottade ut sig samtidigt som Lumia 920 och 820 lanserades. Notera den totala bristen på någon slags nyhet, och någon slags fakta om den faktiskt telefonen i fråga.
Samt då det inte alls iPhone-främjande avslutat.
Detta blir det sista jag läser med nuvarande redaktion på SvD Näringsliv: http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/nya-iphonen-far-oss-att...

Detta är inte en nyhets-artikel, utan en KRÖNIKA................

Sen kan jag inte se vart den skulle vara iPhone vänlig, tycker mest att han raljerar över hur dumt det är att springa och köpa dyra telefoner så fort något släpps.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Detta är inte en nyhets-artikel, utan en KRÖNIKA................

Sen kan jag inte se vart den skulle vara iPhone vänlig, tycker mest att han raljerar över hur dumt det är att springa och köpa dyra telefoner så fort något släpps.

Det gör han, men han inkluderar även sig själv i den dumheten. Det är ju det hela budskapet är, "äntligen kan vi slippa allt allvar och springa och köpa en iPhone utan att tänka på saken".

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

En annan sak som är jävligt irriterande är att vissa kallar ALLA smartphones för en iPhone, och alla mp3-spelare för iPod osv... Det är inte rimligt.

Men det är väl som folk redan påpekat; eftersom alla media-hipsters har en iPryl så blir det naturligt att den senaste produkten är det bästa sedan skivat bröd.

Undrar bara vad som händer om apple någonsin faktiskt släpper iSkivat Bröd...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är tämligen irriterande, jepp. Jag lade även märke till hur artikeln om Iphone5-releasen här på Swec hade större typsnitt på rubriken enbart på just den artikeln, så den stack ut en hel del från övriga artiklar.

Media brukar försvara sig med "ja, men det är ju för att alla VILL läsa om det, så självklart lyfter vi fram det", utan att begripa att de själva eldar på den förbannade hypen därigenom. De kan inte bara skylla på läsarna.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Men är ni allvarliga?
Hatar ni verkligen Apple så mycket att ni måste gnälla på allt?

Varför tror ni dom skriver om iphone osv? För att det det LOCKAR läsare .slut
Och visst eldar det på allt men så är det med ALLA saker som får mycket media utrymme och som folk vill läsa/veta saker om.
Alla rykten osv om just iphone får enormt mycket läsare till sig. Så media skriver om det så klart.
Och så är det inte bara i Sverige. Så är det näst in till över allt.
Allt som lockar läsare skrivs om. Det är ju liksom inte för inte som Aftonblaskan vänder och vrider på varenda ord i sina rubriker. Dom gör det för att det får folk att vilja läsa om det. Och det är samma sak med apples produkter.

Ni får det att låta som att ni tycker att det ska vara "rättvist" och samsung (eller what ever) ska få lika mycket publicitet bara för att det ska vara rättvist.
Och får dom inte det eller om "tonen" i deras artiklar inte är den samma tycker ni som den är i artiklarna om apple produkter så är det :
"det var sista artikeln jag läste från dom"

Apple har lagt upp sin "modell" otroligt smart med hemlighets makeri om nya produkter och stora presentationer varje gång en ny produkt kommer. Detta får folk att vilja veta vad dom gömmer.

Folk snackar enormt mycket om Apple fanboyism. Men jag tycker personligen att det är raka motsatsen. Folk "dum förklarar" folk som har apple produkter titt som tätt och har man en iphone är man en hjärntvättad zombie.
Tycker att folk som kör android är mer högljudda när det gäller att snacka om hur mycket bättre "deras produkt" är än vad faktiskt dom som har apple produkter är.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Men är ni allvarliga?

Och visst eldar det på allt men så är det med ALLA saker som får mycket media utrymme och som folk vill läsa/veta saker om.
Alla rykten osv om just iphone får enormt mycket läsare till sig. Så media skriver om det så klart.
Allt som lockar läsare skrivs om. Det är ju liksom inte för inte som Aftonblaskan vänder och vrider på varenda ord i sina rubriker. Dom gör det för att det får folk att vilja läsa om det. Och det är samma sak med apples produkter.

Ni får det att låta som att ni tycker att det ska vara "rättvist" och samsung (eller what ever) ska få lika mycket publicitet bara för att det ska vara rättvist.
Och får dom inte det eller om "tonen" i deras artiklar inte är den samma tycker ni som den är i artiklarna om apple produkter så är det :

Apple har lagt upp sin "modell" otroligt smart med hemlighets makeri om nya produkter och stora presentationer varje gång en ny produkt kommer. Detta får folk att vilja veta vad dom gömmer.

Folk snackar enormt mycket om Apple fanboyism. Men jag tycker personligen att det är raka motsatsen. Folk "dum förklarar" folk som har apple produkter titt som tätt och har man en iphone är man en hjärntvättad zombie.
Tycker att folk som kör android är mer högljudda när det gäller att snacka om hur mycket bättre "deras produkt" är än vad faktiskt dom som har apple produkter är.

Så de-factomonopol (nej, jag säger inte att apple har monopol) är OK så länge man har nått dit genom en smart strategi menar du?

Jag tycker medierna har ett ansvar att förmedla alternativ och mångfald. De som inte har det brukar vara rena annonsblad och liknande, och det är det ingen av nämnda tidningar som utger sig för att vara.

Google är också "hemlighetsfulla" med sina Android releaser men inte fan skriver tidningarna om det. Du kan vara hur hemlighetsfull och strategisk du vill men om ingen skriver om det är det svårt att nå ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Men är ni allvarliga?

Tycker du att vi alla ska bara svälja allt och inte vara kritiska? Vad är det för sätt och leva? Självklart är jag kritisk till att media GER GRATIS REKLAM FÖR 28 MILJONER KRONOR TILL ETT FÖRETAG! Hur kan man inte vara kritisk och ifrågasätta det hela?
Speciellt när de väl visar något om konkurrenterna så är det negativ press, du vet, Svensson läser inte Sweclockers, Feber, IDG eller någon annan tekniksida för den delen, de läser Aftonbladet, Expressen, DN och lokala tidningar.

Tycker du ärligt att det är bra när ett företag får så mycket gratis reklam? Finns det något bra med det? Eller tänker du svara med att varför ska man bry sig? Om du gör det så ger jag dig ett svar redan, varför ska man vara så jäkla typisk Svensk och bara knyta näven i fickan?
Och om du inte bryr dig, så lämna denna tråd, för vet du vad? Jag bryr mig och jag diskuterar gärna om något jag anser vara fel.

Detta handlar ingenting om något jävla larvigt fanboy krig som du verkar vilja få det till, detta handlar om Svensk media samt deras sätt och bete sig.

Är det förövrigt inte rättvist för t.ex. Samsung och få lika mycket publicitet med tanke på att de sålt 20 miljoner Galaxy S3 på hundra dagar och är världens största mobiltillverkare? Eller Nokia som är världens näststörsta?

Visst känns det här logiskt?
Aftonbladet sökresultat för 2012:
Apple - 211 resultat
Google - 147 resultat
Microsoft - 67 resultat
Samsung - 84 resultat
Nokia - 56 resultat
Volvo - 256 resultat
Saab - 128 resultat (trots att det varit mycket om Saab pågrund av konkurs)
Toyota - 60 resultat

Expressen sökreslutat för 2012:
Apple - 59 reslutat
Google - 70 resultat (kors i taket!)
Microsoft - 15 resultat
Samsung - 16 resultat
Nokia - 22 resultat
Volvo - 332 resultat
Saab - 285 resultat
Toyota - 42 resultat

DN sökresultat för 2012:
Apple - 185 reslutat
Google - 192 resultat (kors i taket!)
Microsoft - 62 resultat
Samsung - 80 resultat
Nokia - 134 resultat (kors i taket!)
Volvo - 286 resultat
Saab - 259 resultat
Toyota - 53 resultat

IDG sökresultat för 2012:
Apple - 793 resultat (1815st med MacWorld)
Google - 1326 resultat
Microsoft - 1348 resultat
Samsung - 713 resultat
Nokia - 303 resultat
Volvo - 87 resultat
Saab - 29 resultat
Toyota - 33 träffar

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Tycker du ärligt att det är bra när ett företag får så mycket gratis reklam? Finns det något bra med det? Eller tänker du svara med att varför ska man bry sig? Om du gör det så ger jag dig ett svar redan, varför ska man vara så jäkla typisk Svensk och bara knyta näven i fickan?
Och om du inte bryr dig, så lämna denna tråd, för vet du vad? Jag bryr mig och jag diskuterar gärna om något jag anser vara fel.

Så privatägda tidningar får inte skriva vad de vill tycker du? De skriver det som de vet genererar flest läsare och således mest pengar för tidningen, precis så som företag skall drivas. Vill du påverka, läs inte tidningarna så bidrar du med minskade läsare.

Skrivet av Pnorberg:

Är det förövrigt inte rättvist för t.ex. Samsung och få lika mycket publicitet med tanke på att de sålt 20 miljoner Galaxy S3 på hundra dagar och är världens största mobiltillverkare? Eller Nokia som är världens näststörsta?

Rättvist? Varför ska saker vara rättvisa? Vad har det med någonting att göra? Jag kan förstå resonemanget om det var tidningar som drevs med skattepengar, då kan vi prata om objektivitet men så var ju inte fallet nu.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Något jag finner ännu mer intressant är att 71,43% av Nordkoreas befolkning använder Android medan resten använder sig utav iOs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Så privatägda tidningar får inte skriva vad de vill tycker du? De skriver det som de vet genererar flest läsare och således mest pengar för tidningen, precis så som företag skall drivas. Vill du påverka, läs inte tidningarna så bidrar du med minskade läsare.

Rättvist? Varför ska saker vara rättvisa? Vad har det med någonting att göra? Jag kan förstå resonemanget om det var tidningar som drevs med skattepengar, då kan vi prata om objektivitet men så var ju inte fallet nu.

Nå fan får det skriva vad det vill och nå fan får jag vara kritisk om jag vill, eller hur? Som sagt, jag är inte någon typisk svensk som knyter näven i fickan så fort jag anser något vara fel och det är lugnt, jag läser inte deras propaganda artiklar. Teknikartiklar läser jag hos Swec, feber och engadget.

Okej vi kan då dra SVT in i det hela, vill du se resultatet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Med den inställningen så är ju inte diktaturer ett problem heller då det "bara" är att fly landet om man tröttnat på Nisse-diktator.

Faktum är att det inte går att filtrera ut alla tidningar. Jag kanske VILL besöka aftonbladet för att jag vill läsa om Runar och Carola eller se Kate Middletons nakenbilder eller vad det nu kan vara, men de har inget applefilter. Att sätta dit ett "Breivik-filter" för att vissa vill slippa läsa om det gick ju alderles utmärkt tydligen, men något applefilter är det inte tal om.

Rättvisa måste faktiskt få vara en parameter i samhället. Annars kan vi lika gärna återinföra slaveri och barnarbete också. Det genererar ju säkerligen både arbetskraft och god vinst till företagen så varför inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så de-factomonopol (nej, jag säger inte att apple har monopol) är OK så länge man har nått dit genom en smart strategi menar du?

Jag tycker medierna har ett ansvar att förmedla alternativ och mångfald. De som inte har det brukar vara rena annonsblad och liknande, och det är det ingen av nämnda tidningar som utger sig för att vara.

Google är också "hemlighetsfulla" med sina Android releaser men inte fan skriver tidningarna om det. Du kan vara hur hemlighetsfull och strategisk du vill men om ingen skriver om det är det svårt att nå ut.

Skrivet av Pnorberg:

Tycker du att vi alla ska bara svälja allt och inte vara kritiska? Vad är det för sätt och leva? Självklart är jag kritisk till att media GER GRATIS REKLAM FÖR 28 MILJONER KRONOR TILL ETT FÖRETAG! Hur kan man inte vara kritisk och ifrågasätta det hela?
Speciellt när de väl visar något om konkurrenterna så är det negativ press, du vet, Svensson läser inte Sweclockers, Feber, IDG eller någon annan tekniksida för den delen, de läser Aftonbladet, Expressen, DN och lokala tidningar.

Detta handlar ingenting om något jävla larvigt fanboy krig som du verkar vilja få det till, detta handlar om Svensk media samt deras sätt och bete sig.

** Statstik**

Så vad är det ni vill ha fram?
Om vilket företag dom än skriver så blir det ju reklam.
Menar ni att media ska tänka "Ne nu har vi haft 2 ariklar om iphone denna månad så nu har vi nått våran kvot. Vi får inte skriva mer för då blir det för mycket reklam."

Det går fortfarande ner till och bottnar i att folk VILL veta.
Om folk inte hade haft intresse hade det inte varit några skriverier.
Och det är mer största sannolikhet därför det inte skrivs lika mycket om samsung osv. För det lockar inte lika mycket läsare. Det spelar ingen större roll om 20mil har köpt samsung mobiler. För om folk inte har samma intresse och "nyfikenhet" när en liten del av deras nya telefon läcks ut så finns det inget intresse av att skriva om det heller.
Det är som att ni menar att det måste vara rättvist och måste ge alla produkter lika mycket publicitet. SÅ FUNKAR DET INTE!
Och så funkar det inte någon annan stans i sammhället heller nästan.

Som ett exempel tjejen som blev mördad i norge här om veckan som fick enormt mycket publicitet i media i stora dela i norden.
Det är folk som dör och blir mördade varje dag. Det är folk som blir kidnappade osv osv men allt får inte samma publicitet.
Det är de som folk får intresse av som skrivs om. Oavsett om det bara är rent strunt och skit tycker många så säljer det tidningar eller annons platser så skrivs det om.
Nu är det givetvis företag vi pratar om och det är inte samma sak men det fungerar ändå på liknande sätt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Något jag finner ännu mer intressant är att 71,43% av Nordkoreas befolkning använder Android medan resten använder sig utav iOs

De siffrorna representerar troligtvis de runt 0,1% av befolkningen som faktiskt äger en smartphone.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med den inställningen så är ju inte diktaturer ett problem heller då det "bara" är att fly landet om man tröttnat på Nisse-diktator.

Faktum är att det inte går att filtrera ut alla tidningar. Jag kanske VILL besöka aftonbladet för att jag vill läsa om Runar och Carola eller se Kate Middletons nakenbilder eller vad det nu kan vara, men de har inget applefilter. Att sätta dit ett "Breivik-filter" för att vissa vill slippa läsa om det gick ju alderles utmärkt tydligen, men något applefilter är det inte tal om.

Rättvisa måste faktiskt få vara en parameter i samhället. Annars kan vi lika gärna återinföra slaveri och barnarbete också. Det genererar ju säkerligen både arbetskraft och god vinst till företagen så varför inte?

Precis på samma sätt som jag inte kan filtrera ut om att jag inte vill höra om vad "ensamma mamma söker Ragnhild har köpt för jacka".
Det är ju så det funkar....
Bara för att du inte vill läsa om det betyder inte att andra inte vill det.
Och nej samhället är inte rättvist.

Skrivet av Pnorberg:

Nå fan får det skriva vad det vill och nå fan får jag vara kritisk om jag vill, eller hur? Som sagt, jag är inte någon typisk svensk som knyter näven i fickan så fort jag anser något vara fel och det är lugnt, jag läser inte deras propaganda artiklar. Teknikartiklar läser jag hos Swec, feber och engadget.

Okej vi kan då dra SVT in i det hela, vill du se resultatet?

Ja du är jätte duktig som inte knyter näven och "accepterar" det.
Men på samma sätt som du har rätt att tänka/göra så. Så har tidningarna och annan media rätt att skriva om vad dom vill.
Och dom skriver om det som lockar läsare/tittare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Är Sverige ett av de mest iPhonetäta länderna?
Och vi ska vara ett högt utvecklat land...

Utvecklat land ja, men det betyder inte att hela befolkningen kan något om mobiler osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så vad är det ni vill ha fram?
Om vilket företag dom än skriver så blir det ju reklam.
Menar ni att media ska tänka "Ne nu har vi haft 2 ariklar om iphone denna månad så nu har vi nått våran kvot. Vi får inte skriva mer för då blir det för mycket reklam."

Det går fortfarande ner till och bottnar i att folk VILL veta.
Om folk inte hade haft intresse hade det inte varit några skriverier.
Och det är mer största sannolikhet därför det inte skrivs lika mycket om samsung osv. För det lockar inte lika mycket läsare. Det spelar ingen större roll om 20mil har köpt samsung mobiler. För om folk inte har samma intresse och "nyfikenhet" när en liten del av deras nya telefon läcks ut så finns det inget intresse av att skriva om det heller.
Det är som att ni menar att det måste vara rättvist och måste ge alla produkter lika mycket publicitet. SÅ FUNKAR DET INTE!
Och så funkar det inte någon annan stans i sammhället heller nästan.

Som ett exempel tjejen som blev mördad i norge här om veckan som fick enormt mycket publicitet i media i stora dela i norden.
Det är folk som dör och blir mördade varje dag. Det är folk som blir kidnappade osv osv men allt får inte samma publicitet.
Det är de som folk får intresse av som skrivs om. Oavsett om det bara är rent strunt och skit tycker många så säljer det tidningar eller annons platser så skrivs det om.
Nu är det givetvis företag vi pratar om och det är inte samma sak men det fungerar ändå på liknande sätt.

Och den naturliga reaktionen är att knyta näven i fickan oavsett om man är förbannad? Eller menar du att tidningarna har rätt att skriva vad de vill, och folk skall tacka, ta emot, och hålla käften?

Det är klart att det finns ett stort intresse kring iPhone, men journalister kan inte bara friskrivas från ansvar sådär. Hur tror du det skulle se ut om alla tidningar helt pkötsligt skulle börja skriva upp Vänsterpartiet t. ex? Menar du då att de inte skulle få fler röster?

Folk är i regel oförmögna att tänka kritiskt och köper det de tror att "alla andra" har, och då det skrivs så mycket om iPhone så får de en säljfördel, och konkurrensen blir snedvriden. Ser du inget problem med det alls?

Visa signatur