Permalänk

Bygglogg AMD cpu-block

Hejsan,

Eftersom det är så populärt att tillverka egna vattenblock så tänkte jag självklart göra det jag med, hur svårt kan det vara?

Jag hittade en klump koppar i en skrotlåda så materialmässigt blir det nog rätt billigt. Sen är ju den stora frågan hur man bygger ett block på ett så effektivt sätt som möjligt, både tillverkningsmässigt och funktionsmässigt.

Bilder ska börja dyka upp i morgon tisdag den 25:e.

/Tommy

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk

En klump koppar från verkstan, c:a 2 kg skulle jag uppskatta. Borde kunna bli några stycken fina kopparblock av det här.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Coolt, kommer följa detta!
Vad har du för verktyg?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av 19KeVVa93:

Coolt, kommer följa detta!
Vad har du för verktyg?

Jag funderar på att försöka göra allt med den här gamla skrothögen från AB Arboga maskiner. Den är ju inkopplad och verkar funka, dessutom tycker jag den ser fräsig ut.

Jag kommer nog försöka börja fräsa nästa vecka, jag ska bara få tag på någon på verkstaden som vet var man hittar pinnfräsar, planfräsar och sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag funderar på att försöka göra allt med den här gamla skrothögen från AB Arboga maskiner. Den är ju inkopplad och verkar funka, dessutom tycker jag den ser fräsig ut.

Jag kommer nog försöka börja fräsa nästa vecka, jag ska bara få tag på någon på verkstaden som vet var man hittar pinnfräsar, planfräsar och sånt.

http://forumbilder.se/images/e35201282033P9e74.jpg

Coolt, Jag kommer iaf följa tråden! Lycka till!
Och du! det var en fräsig fräs du hade

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

http://forumbilder.se/images/e35201282033P9e74.jpg

Älskar sådana här byggloggar med lite egna designer! Kan hända att jag också försöker mig på något liknande, har ju trots allt tillgång till skolans resurser, däribland material och fräsar. Hur mycket kan det tänkas att så mycket du håller i handen på bilden kostar? Är det relevant att få så mycket koppar från skolan? Hade först tänkt på aluminium, men koppar skulle jag absolut inte säga nej till. xD Lycka till med bygget, ska följas!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av Marelix:

Älskar sådana här byggloggar med lite egna designer! Kan hända att jag också försöker mig på något liknande, har ju trots allt tillgång till skolans resurser, däribland material och fräsar. Hur mycket kan det tänkas att så mycket du håller i handen på bilden kostar? Är det relevant att få så mycket koppar från skolan? Hade först tänkt på aluminium, men koppar skulle jag absolut inte säga nej till. xD Lycka till med bygget, ska följas!

Tack för kommentaren! Angående priset på koppar så är det väl rätt dyrt? Och svårt att få tag på en klump i en lagom storlek från ett företag som säljer till privatpersoner. Men 2 kg borde väl rimligtvis gå lös på 100-200 spänn kanske? Om det nu stoppar.

Vad som hade varit rimligare om man skulle köpa material är nog att satsa på aluminium. Exempelvis detta:
http://www.maskindelen.se/aluminium-kvadratstang-40x40/2017-0

Dvs en 10 cm lång 40*40mm fyrkantsstång för 48 kr. Borde kunna bli ett par billiga och fina vattenblock av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Tack för kommentaren! Angående priset på koppar så är det väl rätt dyrt? Och svårt att få tag på en klump i en lagom storlek från ett företag som säljer till privatpersoner. Men 2 kg borde väl rimligtvis gå lös på 100-200 spänn kanske? Om det nu stoppar.

Vad som hade varit rimligare om man skulle köpa material är nog att satsa på aluminium. Exempelvis detta:
http://www.maskindelen.se/aluminium-kvadratstang-40x40/2017-0

Dvs en 10 cm lång 40*40mm fyrkantsstång för 48 kr. Borde kunna bli ett par billiga och fina vattenblock av det.

kan hända att vi får lite av skolan och i detta fallet så kanske de vill specialbeställa material, tror jag iaf. Men visst, alu är ju mkt billigare, men jag ska försöka driva kopparfrågan. det är ju ändå inte så mkt pengar ^^

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Strix 980 Ti | Asus Maximus VIII Gene | EVGA SuperNova 750 G2 | Kingston HyperX Fury DDR4 32GB | WD Green 3TB | Samsung M.2 256GB

Permalänk

En liten update, detta har jag gjort sen sist:
- tagit kontakt med verkstadskunnig för att få introduktion till maskinerna
- beställt hem G1/4 gängtapp och 11.8 mm borr från http://www.smaskin.se/web/Produkter/Skarande_verktyg/Gangning...
- Gjort en preliminär ritning för 50x50mm block och topp i solid koppar.

Nu har jag börjat fräsandet.

Jag hann inte så långt på 1,5 timma. Planfräsning med 10mm pinnfräs behöver nog bättras med lite sandpapper eller dylikt. Framöver kan jag i alla fall använda fräsen själv och på valfri tid.

Visa signatur

Permalänk

Skrothögen är faktiskt stabilare än skiten jag försökte fräsa block ur aluminium med, visserligen har den lättare automatik som gör att den flyttar lite åt något håll när det kommer i ändläge..
Men jisses vad skären vobblar och minsta lilla motfräsning flyger fräsen av, medfräsning är nästan värre.
Gissa om jag gav upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

En liten update, detta har jag gjort sen sist:
- tagit kontakt med verkstadskunnig för att få introduktion till maskinerna
- beställt hem G1/4 gängtapp och 11.8 mm borr från http://www.smaskin.se/web/Produkter/Skarande_verktyg/Gangning...
- Gjort en preliminär ritning för 50x50mm block och topp i solid koppar.

http://forumbilder.se/images/231020121115517c6a.jpg

Nu har jag börjat fräsandet.

http://forumbilder.se/images/7d10201211163324db.jpg

Jag hann inte så långt på 1,5 timma. Planfräsning med 10mm pinnfräs behöver nog bättras med lite sandpapper eller dylikt. Framöver kan jag i alla fall använda fräsen själv och på valfri tid.

så om jag har förstått det rätt så har du tagit bort nån mm från ena sidan för att fly undan ojämnheter och oxider? är det isåfall sidan som ska sitta mot processorn då eller? För min del så får du gärna skriva lite mer varför du gör som du gör så jag förstår. ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Marelix:

så om jag har förstått det rätt så har du tagit bort nån mm från ena sidan för att fly undan ojämnheter och oxider? är det isåfall sidan som ska sitta mot processorn då eller? För min del så får du gärna skriva lite mer varför du gör som du gör så jag förstår. ^^

Jo, du har helt rätt. Den största anledningen är att få ytan jämnare. Totalt ska jag nog fräsa ner 5 mm i tjocklek, för att få en lagom stor klump.

En cpu är c:a 40x40 mm stor på ovansidan. Kopparbiten jag har är 20x60x200 mm. Jag gjorde en första skiss på ett passande block.

Jag tänkte alltså börja med att såga itu mn kopparklump i fyra lika stora bitar, sedan så börjar jag fräsa fram 50x50 mm fyrkanter och göra dem jämna i tjocklek, 10-15 mm, jag har inte riktigt bestämt mig än. Sen så får jag ju fixa gängor för att sätta överblock och underblock ihop med varandra, samt slanganslutningen som gängas med G1/4-gänga.

Det som kommer bli intressant är hela den här diskussionen kring vilken typ av flänsstruktur som är mest effektiv på insidan, jag tänkte ta och räkna lite på det framöver, och då måste jag ju tänka på vad som går att fräsa fram med tillgängliga verktyg, jag har ju ingen cnc-fräs direkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur skulle denna layout fungera på finsen?

du borde nog även fräsa slinga för packning antingen i kopparblocket eller acetalblocket, annars kan det bli svårt att fixera packningne på ett bra sätt

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Hur skulle denna layout fungera på finsen?

http://images.pcworld.com/images/article/2011/05/barb_1-51741...

du borde nog även fräsa slinga för packning antingen i kopparblocket eller acetalblocket, annars kan det bli svårt att fixera packningne på ett bra sätt

Den där layouten ser väldigt bra ut, det är precis någonting sånt jag funderat på, även om det kanske inte framgår så bra av ritningen.

Just nu så är minsta pinnfräsen som jag har tillgång till på 4 mm. Då blir det antagligen 16 (4x4) st pinnar i mitten på c:a 2x2 mm styck. Hade jag haft en 3mm fräs hade det kunna blivit 25 (5x5) st pinnar och med en 2mm fräs så kanske 36?

Jag funderar på att skippa tätning och bara dra åt skruvarna hårt, jag tänkte ju köra på en topp i solid koppar och skippa acetal helt. Alternativt tänkte jag lägga en urklippt korkpackning som täcker hela ytan: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/P...
Något sånt borde väl funka?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Marelix:

kan hända att vi får lite av skolan och i detta fallet så kanske de vill specialbeställa material, tror jag iaf. Men visst, alu är ju mkt billigare, men jag ska försöka driva kopparfrågan. det är ju ändå inte så mkt pengar ^^

Tänk på att om det blir alu så bör du ha radiatorer i alu med då om du har koppar raddar så kommer det korrodera någonstans.

Någon får gärna bekräfta det här dock men har för mig jag läste att nickel och koppar gick bra men inte koppar och alu eller nickel och alu.

OT: Spännande projekt! Förlåt för att jag gick lite offtopic.

Permalänk
Avstängd

Du kommer aldrig få tätt koppar mot koppar, den packningen duger säkert, det står inte vilka vätskor den fungerar med dock, men vatten borde inte vara några problem?

Jag skulle nog skaffa en mindre fräs då 16 kanske är i minsta laget

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Du kommer aldrig få tätt koppar mot koppar, den packningen duger säkert, det står inte vilka vätskor den fungerar med dock, men vatten borde inte vara några problem?

Jag skulle nog skaffa en mindre fräs då 16 kanske är i minsta laget

Jo, det är ju lite tveksamt ifall det kommer bli tätt om man kör utan packning. Om man drar åt skruvarna hårt nog, med säg 300 kg klämkraft per skruv så borde det nog sluta tätt.

Sen så får jag nog sätta mig ner och räkna på det där med flänsar/piggar på insidan av av blocket, jag funderar på att köra lite FEM på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Var köpte du kopparn ifrån?
Intressant tråd, ska följas så klart

Jag hittade kopparn i verkstan, den låg där och skräpade. Ingen aning vart man hittar en vettig leverantör för massiv koppar.

Visa signatur

Permalänk

Det finns packning på tub,typ silikon liknande som antagligen är att föredra!!
Tex: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-361... eller:
http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Kemi/Lim-/Lasnin...

den första lär räcka och bli över då det bara gäller vatten under lågt(obefintligt) tryck. Den kan också bygga ett antal mm på höjden vilket gör att om det inte är helt plant tätar det ändå!!

Permalänk
Skrivet av Lergöken:

Tänk på att om det blir alu så bör du ha radiatorer i alu med då om du har koppar raddar så kommer det korrodera någonstans.

Någon får gärna bekräfta det här dock men har för mig jag läste att nickel och koppar gick bra men inte koppar och alu eller nickel och alu.

OT: Spännande projekt! Förlåt för att jag gick lite offtopic.

Det stämmer, men det är bara ha i glykol i systemet så kan man blanda vilka metaller man vill.

Permalänk
Avstängd

Glykol är sliskigt och klibbigt som fan, men han kör koppar så det är lugnt. Jag brukar ha i en droppe anti algmedel för att slippa beläggning på slangar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag hittade kopparn i verkstan, den låg där och skräpade. Ingen aning vart man hittar en vettig leverantör för massiv koppar.

aha chill då

men kör hårt då ;D

Permalänk
Skrivet av Kaptendum:

Det stämmer, men det är bara ha i glykol i systemet så kan man blanda vilka metaller man vill.

Kommer inte ihåg vad tabellen heter som metallerna var för långt ifrån varandra i. Visste dock inte att glykol motverka det :S

Mvh Pontus

Skrivet av CyberVillain:

Glykol är sliskigt och klibbigt som fan, men han kör koppar så det är lugnt. Jag brukar ha i en droppe anti algmedel för att slippa beläggning på slangar

Aa precis! Mitt inlägg var dock riktat mot Marelix som ännu höll på och leta material och kollade på både koppar och alu.

Mvh Pontus

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

tja behöver ju inte precis blanda för -40°c blandning... räcker med 5% eller nått typ så att de knappt blir blått men ändå dödar alger m.m.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

5% är rätt mycket, men även med en skvätt blir det det klibbigt och sockrigt. PRova att låta pumpen stå några dagar utan att vara igång. Bättre med en droppe algmedel från närmaste zooaffärr

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

5% är rätt mycket, men även med en skvätt blir det det klibbigt och sockrigt. PRova att låta pumpen stå några dagar utan att vara igång. Bättre med en droppe algmedel från närmaste zooaffärr

5% på 1 liter är 5cl och jag körde med glycol i ca 1 år med min gammla dator och det fungerade galant. typ typ en matsked glycol till en liter destvatten vet inte vad det kan vara i en matsked men nog för att det inte skulle bli alger i systemet iaf efter ett år. och inga direkta beläggningar heller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Efter ett litet pass i verkstan under fredagkvällen så kom jag lite närmare det slutgiltiga utseendet på blocket. Nu är även skruvar beställda från: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-869-69.

Jag är hyfsat nöjd med ytfinheten från fräsningen, man kan till och med se lite spegling i ytan, shiny! Skadar nog inte att polera lite i slutändan i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

http://forumbilder.se/images/18142012339586316.jpg

Efter ett litet pass i verkstan under fredagkvällen så kom jag lite närmare det slutgiltiga utseendet på blocket. Nu är även skruvar beställda från: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-869-69.

Jag är hyfsat nöjd med ytfinheten från fräsningen, man kan till och med se lite spegling i ytan, shiny! Skadar nog inte att polera lite i slutändan i alla fall.

Finfint! Så de där är alltså t.ex. top och bot, eller ska du dela dem? Kommer du ha tjockare bot än top?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Marelix:

Finfint! Så de där är alltså t.ex. top och bot, eller ska du dela dem? Kommer du ha tjockare bot än top?

Den ursprungliga planen var att ha en ungefär dubbelt så tjock bot som top, men nu har jag fräst fram en likadan top som bot och tänker att det är lika bra att ha lite extra material så de kommer nog att bli lika stora.

Jag har inte några bilder på toppen än, men jag ska börja göra lite hål för skruvar och nipplar i verkstaden idag så jag får se till att fixa lite fler bilder medan arbetet framskrider. Jag har fortfarande inte lyckas bestämma mig om utseendet på flänsar, men det lutar mot 16 st piggar i botten och något liknande i toppen. Utöver det tänkte jag försöka satsa på vanlig kylpasta som tätning mellan blocken, även om flera på forumet och flera av mina kollegor här på jobbet förespråkat o-ringar och frästa spår.

Visa signatur