Permalänk
Medlem

Intressekoll

Hej kära Sweclockare!

Jag och en kompis har startat ett UF-företag och vill göra en liten intressekoll för vår produkt vi tänkt sälja, med ännu okänt namn tyvärr.
Vi skulle vilja veta om ni tycker att det är för dyrt och om ni hypotetiskt skulle tänka er att köpa en.

Det är en pyttenliten mediabox som drivs av Raspberry-Pi med Raspmbc operativet (med kommande Turbo).
Den klarar att spela upp 1080p och drar bara ~4 W. Det skickas med en AC-adapter (1000mA) och ett redan monterat snabbt SD-kort. Allt omslutet av en låda av ännu okänd form och färg, men väldigt liten. Det kommer även att följa med en manual om hur man hanterar XBMC och Raspberry-Pi.

Vi komme erbjuda snabb och effektiv support!

Denna hade vi då tänkt att sälja för ca 650-700 kr.

Jag har gjort en liten poll som ni kan svara på men skriv även gärna vad ni tycker och tänker!

Priset är nu justerat lite! (utan kvalitetsskillnad!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Hej kära Sweclockare!

Jag och en kompis har startat ett UF-företag och vill göra en liten intressekoll för vår produkt vi tänkt sälja, med ännu okänt namn tyvärr.
Vi skulle vilja veta om ni tycker att det är för dyrt och om ni hypotetiskt skulle tänka er att köpa en.

Det är en pyttenliten mediabox som drivs av Raspberry-Pi med Raspmbc operativet (med kommande Turbo).
Den klarar att spela upp 1080p och drar bara ~4 W. Det skickas med en AC-adapter (1000mA) och ett redan monterat snabbt SD-kort. Allt omslutet av en låda av ännu okänd form och färg, men väldigt liten. Det kommer även att följa med en manual om hur man hanterar XBMC och Raspberry-Pi.

Denna hade vi då tänkt att sälja för ca 700-750 kr.

Jag har gjort en liten poll som ni kan svara på men skriv även gärna vad ni tycker och tänker!

känns lite dyrt, tyvärr :/

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

känns lite dyrt, tyvärr :/

Saken är att inköpspriset för allt detta landar väldigt nära, (~700kr)
Så det är nära ingen vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

Saken är att inköpspriset för allt detta landar väldigt nära, (~700kr)
Så det är nära ingen vinst.

om det är fri frakt så kan det va mer lagom pris.

Då det blir billigare att beställa det på nätet och bygga ihop det själv, så tvivlar jag på att många lär betala 100-200kr mer för att få den ihopbyggd, osv
Ni skulle tagit kontakt med företaget och kanske gjort en satsning o köpt hem till 50st eller ngt och försökt få mängd rabatt, och kunnat sälja dom vidare för närmre 500kr /st

EDIT: Kollade upp lite mer exakt vad skiten kostar Och 525kr kostar det på www.raspberrypi.rsdelivers.com (inkl frakt)
Det är komplett Pi:
* Raspberry Pi Type B
* Raspberry Pi Type B Case
* Micro USB Euro power supply for Raspberry Pi
* 4GB memory card for Raspberry Pi

Så det blir ~200kr extra som du/ni tar isf (och då tillkommer kanske frakt på ~50kr med) ?
Och hur hade ni tänkt vid garantiärenden, då det inte brukar gälla i andrahand? ersätter ni om den går i sönder osv?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bouxer:

Hej kära Sweclockare!

Vi komme erbjuda snabb och effektiv support!

Denna hade vi då tänkt att sälja för ca 700-750 kr.

Jag skulle råda er till att gå ut på div "Kina" sidor och leda efter enkortsdatorer. Ni kommer finna massor av olika modeller som inte är större än en USB sticka med bättre hårdvara än RPI och dessutom skulle komma under de priser som du nämner.

Permalänk

För 750kr attraherar ni nog en jobbig kundmarknad, för det blir billigare att slänga ihop det själv och då blir eran grupp de kunder som inte har kunskapen om hur man gör det. Dvs personer som kommer behöva mycket kundservice om saker strular, för det kommer det garanterat göra, har ni tänkt på den aspekten? Tänkte ni inte sälja en färdig produkt med kundservice och sådant så har ni nog tappat ett antal kundgrupper till. Så frågan är ju då hur stor kundgruppen blir.
Jag personligen tror det är lättare att antingen sälja ett riktigt prispressat paket, så att det inte lönar sig att beställa sakerna separat själv. Men det är förmodligen svårt, så ett annat alternativ skulle vara att välja en lite stabilare och kraftfullare plattform vilket ger en lite dyrare produkt. För med en raspberry pi kommer man ligga på gränsen att det fungerar, och det finns stor risk att det inte fungerar så perfekt som kunden vill.

Det är min åsikt om saken, men folk har haft fel förut.

Ja, jag äger en raspberry pi och tycker det är en kanonprodukt till vissa ändamål, men tyvärr inte som en mediaspelare för gemene man.

Permalänk
Medlem

Ni som säger "man kan ju bá ta och bygga en själv" får tänka om tror jag.
Denna produkt är inte till dig som vet hur du bygger en dator utan till dig som vill ha något som är enkelt och som fungerar.

Detta låter som en superschysst idé. Det enda ni behöver tänka på att produkten ska vara barnenkel att montera, det är därför Apple säljer, plug-and-play.

Permalänk
Medlem

Mjo, blir nog svart att lyckas gora mycket till fortjanst pa det savida ni inte producerar egna chassin och inkluderar en fjarr.
Ar nog enklare att bulk kopa nagon av alla android tv boxar och snickra ihop xbmc for den likt, denna http://liliputing.com/2012/09/85-hackable-android-tv-box-supp....
Jag kopte en variant av den de saljer dar via en kinesisk saljare pa ebay for 46Eur inkl frakt (den kom med fjarr, hdmi kabel och hela rasket, bara en adapter for nat pluggen som behovde ordnas men vid bulk kop fran tillverkaren ar det ju inte varre an att ni bestaller dom med europa plug..) pa den jag har var det inga problem att lagga in pivos xbmc builden men det ar nog att rekomendera att ni kollar in vad ni bestaller isf.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Avstängd

Hej!

Tänkte ge er lite tips.
Byt inriktning helt!

Jag har tittat på att beställa hem saker och sälja här i sverige, tyvärr är konkurrensen så stor nu så att det är i princip omöjligt att få något att gå runt och ännu värre, att tjäna pengar på det.

Dom som säljer här i Sverige köper hem så stora partier och då börjar vi prata om ganska stora summor för att det ska löna sig.

RaspberryPI lämpar sig INTE för den kundegruppen ni är ute efter.
Eftersom ni inte är inriktade på personer som kan så mycket om datorer i allmänhet så kan jag säga att när er produkt väl börja krångla på något sätt, ja då lär ni få ett helvete med kunder som ringer och frågar er det ena och det andra och linux är inte det lättaste att förklara för en person som inte kan det.

Jag tror ni borde som någon annan sa kolla runt lite på kina sidor eller ebay och se om ni kan hitta något som är bra mycket billigare och som ni kan göra något unikt av.

Tänk även på att köpa större partier, företagen i kina är ganska lätta att ha att göra med om ni bara visar att ni tänkt beställa hem stora partier.

Jag jobbar dagligen med sånt här så jag vet vad jag pratar om.

Behöver ni någon hjälp med att få tag i saker i kina eller liknande är ni välkommna att maila mig så kan jag hjälpa er!
Min mail : info@aandersson.org

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::