Permalänk
Medlem

@ficklampa: Jag har hört mycket bra om 888, dessvärre saknade jag den kunskapen när jag skaffade min Biltema noname för några år sedan (jag kände egentligen bara till Wellers dyra saker som vi har på jobbet och det var lite väl mycket pengar). Hade inte koll på att Hakkon gick att få tag på till så rimliga priser i EU. Suger bra i köptarmen.

Permalänk
Medlem

Mitt tangentbord. Microsoft Wired 600.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Vägledare

@Khers: Riktigt snyggt. Är precis såna keycaps jag letar efter fast i blank finish. Finns det? :S

Permalänk
Medlem

@Miikks: Tack! Ja, det går utmärkt att få tag på blanka. Kolla här. Granite (på bilden) har färgerna GKK på alphas och GDE på mods.

Permalänk
Medlem

Blev en liten snabb bild på tangentbordet imorse.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Målade om 2 av våra trådlösa Logitech K360 tangentbord.
Inte för att K360 är något extremt överlägsna men K360 har vettigt storlek och funktion
De har Unifying som betyder att mus och tangentbord kan kombineras som vill (fast låst till Logitech-prylar).
Tangentborden är inköpta mellan 2010-2011 och 2014-2015??

Något större problem att måla om dom var det inte, då hela över ytan, bara är fast klistrad, grundade+målade 2 lager+klarlack så färgen bör kunna sitta kvar ett litet tag

Det översta är original (innan K360 kom/kommer i svart) och används med fruns bärbara dator.
Det silvermålade i mitten är mitt, för den bärbara datorn som skymtar till höger (Datorns lock var i en svart-brun sörja)
Det vitmålade är för HTPC:n.

Så här svarta och fula är de från butik (verkar inte längre gå att få tag i K360 andra färger)

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd

Här kommer lite keycaps layouts jag testat på mitt rs68

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@ficklampa: Jag har hört mycket bra om 888, dessvärre saknade jag den kunskapen när jag skaffade min Biltema noname för några år sedan (jag kände egentligen bara till Wellers dyra saker som vi har på jobbet och det var lite väl mycket pengar). Hade inte koll på att Hakkon gick att få tag på till så rimliga priser i EU. Suger bra i köptarmen.

Jag vet känslan, jag var i samma sits ett tag. Minns inte riktigt hur jag fick nys om Hakkon, men jag tror det var via EEVblog på youtube som använde märket. Så jag började googla lite eftersom jag tyckte Weller var så jädra dyra och jag ville inte ha det där billiga skräpet som Kjell säljer.

Edit: Nu kom jag på, någon tipsade om en Hakko-klon på eBay. Så jag googlade på originalet, hittade EEVblog som talade varmt om Hakko. Hittade sen den italienska sidan och köpte en, låg bra i pris. Blev sen utvald till en av "must have"/"årets gadget" av tested.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

För er som diskuterar lödgrejer kan jag tipsa om TS100 på banggood.
Jag har den själv och är MYCKET nöjd.
Annars som andra diskuterat är 40065 på kjelle, ett bra budgetalternativ. Hade den som primär lödstation i 4år. Men jag använder själv snedställd spets vilket man får komplettera med.

Permalänk
Medlem

Har inte sett något Granite Elven kit i tråden än, så håll till godo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfj:

Har inte sett något Granite Elven kit i tråden än, så håll till godo.

http://i.imgur.com/88j5q9e.jpg

Det blev ju väldigt bra till slut! Nice! Är lite ledsen att jag inte beställde ett jag med. Vad är det för chassi du har förresten?

Permalänk
Medlem

@Beltet: Det är ett aluminiumchassi från MechSupply.co.uk (verkar dock inte finnas på hemsidan längre).

Permalänk
Medlem

I väntan på mitt AMJ96 kom jag över ett GH60 och byggde ihop det med smorda Gateron Brown. Är inte överdrivet förtjust i den lilla formfaktorn då jag saknar F-knappar och i viss mån även numpaden. Här kommer lite bilder hur som helst. Följer upp dom med bilder på mitt AMJ96 när det kommer om en en dryg vecka också!

Innan caps och case

Med Vortex PBT caps

Med cherry profile blanks och ett handledsstöd

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Jag tog ett äldre K65 RGB och håller på att ge det en lite ny look.

Permalänk
Medlem

Gjort rent mitt Shine 3 och Deep Space set, väntar fortfarande på PuLSE

Mitt första custom tangentbord var ett K65 med WASD caps
Eftersom det inte var standard layout så gav jag bort det till en polare. Hans första mekaniska tangentbord och han kör det fortfarande, måste närma sig 3 år nu och fungerar fortfarande som när jag köpte det!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av GenKaan:

Mitt första custom tangentbord var ett K65 med WASD caps
Eftersom det inte var standard layout så gav jag bort det till en polare. Hans första mekaniska tangentbord och han kör det fortfarande, måste närma sig 3 år nu och fungerar fortfarande som när jag köpte det!

Härligt att höra! Det är ju ganska robust.

Permalänk

HHKB 1

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

@Leedogustav: Gult och fint! Synd bara att din CC är för mörk för att smälta in fint. Idag har du dock tur, jag känner mig snäll och kan tänka mig att ta över den utan att det kostar dig en krona! Sugen?

Skämt åsido; ditt första HHKB? Vad tycks?

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Leedogustav: Gult och fint! Synd bara att din CC är för mörk för att smälta in fint. Idag har du dock tur, jag känner mig snäll och kan tänka mig att ta över den utan att det kostar dig en krona! Sugen?

Skämt åsido; ditt första HHKB? Vad tycks?

Åh vilket erbjudande! Är nog mitt tredje hhkb, men jag tror jag behåller det här för alltid. Fick med ett par 30g domes och de är förvånansvärt sköna

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa!

Självinsikt!
Permalänk
Medlem

@Leedogustav: Hur känns det med 30g Topre? Min enda erfarenhet är från mitt variabla RF och där vet jag inte om jag är nåt fan (dock bättre än 55g som är alldeles för tungt för mina frökenfingrar). Kan dock tänka mig att känslan blir lite annorlunda om hela brädan har samma motstånd.

@anon257891: Jag kommer från andra hållet; HHKB har jag haft länge men jag skaffade nyss mitt första aluminiumchassi (Hammer-kopia). Jag tycker nästan mitt 60% blev onödigt tungt och några problem med att HHKB har flyttat på sig när jag skriver har jag aldrig haft. Kan hända är jag väldigt lätt på fingrarna när jag skriver (se kommentar om frökenfingrar ovan).

Permalänk

@Khers: Är så van vid mina 62g blå switchar så jag tycker att 45g kan bli lite tungt, nog därför jag föredrar 30g. Fick också känslan över att 30g gjorde att slidersen kändes smörjade eller något liknande, är förmodligen placebo men iaf.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv

Insikt om att min åsikt i en nördig fråga är värd lika mycket som en nörd!

Självinsikt
Permalänk
Medlem

@Leedogustav: Intressant att du tycker 62g Cherry är lättare än 45g Topre. Frågar du mig tycker jag tvärt om . Jag antar att det har en del att göra med hur man skriver och vad man är van vid (jag gillar att bottna ur, framförallt Topre - något som gjort det svårt för mig att acceptera mitt senaste tillskott: Alps i STS-platta med aluminiumchassi som blir alldeles för styvt för att bottna ur). Mitt första customjob var ett ErgoDox med 62g Clears som jag knappt klarade av att skriva på för de var så tunga .

@anon257891: Det är just när jag har en massa papper på skrivbordet som jag tycker det är skönt att HHKB är så lätt att flytta på. Till skillnad från mitt 60% aluminium som jag vägde till 1.45 kg... Blir ju som ett gympass att arbeta med det på skrivbordet . Skall bli intressant att läsa din jämförelse av Leopolden och HHKB. Jag har flertalet gånger varit sugen på den förstnämnda, men av en eller annan anledning köpt nåt annat eller inget alls. Inget alls borde jag för övrigt köpa mer av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

@Khers: Är så van vid mina 62g blå switchar så jag tycker att 45g kan bli lite tungt, nog därför jag föredrar 30g. Fick också känslan över att 30g gjorde att slidersen kändes smörjade eller något liknande, är förmodligen placebo men iaf.

Detta tycker jag är intressant. Jag har varit intresserad av blåa sen länge men inte köpt något bord med dem då recensioner på dem varit si så där. Det har varit de som tycker att variationen varit för stor på ett och samma bord t.ex.
Nu var ett tag sen som jag köpte 62g fjädrar från Sprit, då han fortfarande levererade, men nu så har jag beställt hem ett gäng Cherry blåa. Planen är att sammanföra dessa. Men en fråga kommer upp. Vilken profil vill man ha? OEM, SA, DSA eller vad?
Har du möjligtvis någon input?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av =dorf=:

Detta tycker jag är intressant. Jag har varit intresserad av blåa sen länge men inte köpt något bord med dem då recensioner på dem varit si så där. Det har varit de som tycker att variationen varit för stor på ett och samma bord t.ex.
Nu var ett tag sen som jag köpte 62g fjädrar från Sprit, då han fortfarande levererade, men nu så har jag beställt hem ett gäng Cherry blåa. Planen är att sammanföra dessa. Men en fråga kommer upp. Vilken profil vill man ha? OEM, SA, DSA eller vad?
Har du möjligtvis någon input?

Svår fråga, jag använder just nu cherrys egna doubleshots till mitt tangentbord. Själva profilen är subjektiv så det finns inget som är bättre än det andra, det är bara att testa sig fram. Materialet av tangenterna verkar ha större betydelse. När jag använder mig utav knappar från SP (Signature Plastics) känns klicket i hela tangenten då de är väldigt tunna. Med GMK och Cherrys egna tangenter känns fortfarande klicket i tangenten men inte alls lika påtagligt som i SP tangenterna. PBT har jag tyvärr inte testat. Vet inte riktigt om det svarar på din fråga, men om det är något mer du undrar är det bara att fråga!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Svår fråga, jag använder just nu cherrys egna doubleshots till mitt tangentbord. Själva profilen är subjektiv så det finns inget som är bättre än det andra, det är bara att testa sig fram. Materialet av tangenterna verkar ha större betydelse. När jag använder mig utav knappar från SP (Signature Plastics) känns klicket i hela tangenten då de är väldigt tunna. Med GMK och Cherrys egna tangenter känns fortfarande klicket i tangenten men inte alls lika påtagligt som i SP tangenterna. PBT har jag tyvärr inte testat. Vet inte riktigt om det svarar på din fråga, men om det är något mer du undrar är det bara att fråga!

Tackar. Jag får återkomma när jag har satt ihop mitt tangentbord.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Corsair Johan:

Jag tog ett äldre K65 RGB och håller på att ge det en lite ny look.

Stiligt! Bra gjort.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa!

Självinsikt!
Permalänk
Medlem

Här trillar man in lite sen i förhållande till många andra, men äntligen har mina Granite trillat in!

Bilderna är följande
1: Alla packs innan de är öppnade: RGB Icon modifires, Common kit, Icon modifiers, Iso enter, Mono Legends, International kit.
2: Monterade på Pok3r
3: Vad som är kvar i påsarna efter montering.
4: Båda vänster Caps lock ovanifrån.
5: Båda vänster Caps lock underifrån, någon som kan se problemet..? Suck.

Är osäker på om jag ska köra nummer-rad eller symboler med mina Mono Legend caps. Siffrorna är mer "bekvämliga" vid räkningar etz men symbolerna på motsvarande knapp ser nog bättre ut... Någon som har en smart synpunkt i frågan?
Så jobbiga val man kan ha!

Känns lite sådär med helt plana caps så här till en början. Får se hur det känns om några veckor.