Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ah! Jag kör dock med Linux, så vill jag mappa om något kan jag göra det ändå.

Jo, känner igen din avatar från annat forum

Det brukar dock inte att gå att mappa om alla tangenter och funktioner i OS. Det kan tex vara så att du vill göra så att Fn + IJKL blir piltangenterna och göra om Caps lock till Fn-tangent. Jag kör på ett litet tangentbord, POK3R 60 %, och har gjort båda dessa ändringar. Som jag har förstått det, är inget proffs, skickas det inte någon signal till datorn när man trycker ner Fn-tangenten, utan först när du trycker ner Fn + I skickar tangentbordet "Uppåtpil" till datorn, om man har programmerat tangentbordet att göra så. Sådant går som sagt att programmera om med ett programmerbart tangentbord, men det är helt klart överkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jo, känner igen din avatar från annat forum

Det brukar dock inte att gå att mappa om alla tangenter och funktioner i OS. Det kan tex vara så att du vill göra så att Fn + IJKL blir piltangenterna och göra om Caps lock till Fn-tangent. Jag kör på ett litet tangentbord, POK3R 60 %, och har gjort båda dessa ändringar. Som jag har förstått det, är inget proffs, skickas det inte någon signal till datorn när man trycker ner Fn-tangenten, utan först när du trycker ner Fn + I skickar tangentbordet "Uppåtpil" till datorn, om man har programmerat tangentbordet att göra så. Sådant går som sagt att programmera om med ett programmerbart tangentbord, men det är helt klart överkurs.

Oh! Fn+HJKL som piltangenter. Det vore något! Här ska undersökas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Oh! Fn+HJKL som piltangenter. Det vore något! Här ska undersökas.

Sånt går att göra i AutoHotKey annars om hellre skriver några rader kod istället för att spendera pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitten:

Sånt går att göra i AutoHotKey annars om hellre skriver några rader kod istället för att spendera pengar.

Jag löste det med Xbindkeys och Xdotools.

"xdotool keyup h && xdotool key Left" Mod2+Mod4 + h

Osv.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att man kan byta mellan datorer utan att behöva confa nått.. För dem som gör det.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tanken är att detta tangentbord ska få donera sina caps till mitt 60%-bygge och kompletteras av HADapter.
PS. Är det någon som har vanliga gråa shift så får de gärna höra av sig. DS.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Nytt handledsstöd från @Laine :). Passar mycket bättre än ett fullstort från Ducky.

Missade bilden.
Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Tanken är att detta tangentbord ska få donera sina caps till mitt 60%-bygge och kompletteras av HADapter.
PS. Är det någon som har vanliga gråa shift så får de gärna höra av sig. DS.

http://i.imgur.com/UjstP8h.jpg?1
http://i.imgur.com/7x1e5FG.jpg?1

Det är inte ofta man ser ett HAO ute i det vilda. Bra skick är väl att överdriva, men tangenterna ser ju solida ut i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Det är inte ofta man ser ett HAO ute i det vilda. Bra skick är väl att överdriva, men tangenterna ser ju solida ut i alla fall

Nja, chassit har väl sett sina bättre dagar men tangenterna är i helt ok skick.
Jag ska löda om brytaren för caps, sen så verkar det som om Sprit sprattlat till liv igen och lovat mig att skicka guldpläterade stabilisatorer som jag ska montera. Så till hösten kanske det blir komplett med HADapter också. Sen är det ju de där shift-tangenterna...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@=dorf=:

Nice!
Det är det fjärde HAO setet jag ser. Inklusive mot eget.
Men gråa shift borde väl inte vara så svårt att hitta? Alla HAD har ju det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Nja, chassit har väl sett sina bättre dagar men tangenterna är i helt ok skick.
Jag ska löda om brytaren för caps, sen så verkar det som om Sprit sprattlat till liv igen och lovat mig att skicka guldpläterade stabilisatorer som jag ska montera. Så till hösten kanske det blir komplett med HADapter också. Sen är det ju de där shift-tangenterna...

http://i.imgur.com/6AvzZWr.jpg?1

Nu har du nog satt ä och å på fel ställe.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

@=dorf=:

Nice!
Det är det fjärde HAO setet jag ser. Inklusive mot eget.
Men gråa shift borde väl inte vara så svårt att hitta? Alla HAD har ju det också.

Man tackar!
Jag hoppas att det inte ska vara för svårt att få fatt i.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nu har du nog satt ä och å på fel ställe.

Gör om, gör rätt!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Senaste tillskottet (Cherry G80-0559):

Gult som en banan, men i övrigt i fint skick. Lite lustig DK/US-layout och en enorm spacebar. Tidiga svarta MX (tangentbordet verkar om jag tyder datumkoderna rätt vara tillverkat någon gång under 1985) är ruskigt trevliga. Nästan lika bra som Nixies. Dioder i alla brytare -> full NKRO. Kort sagt, ett grymt gamingtangentbord om jag nu pysslat med sånt. Kanske dags att återvända till CS?

Skall få sig en omgång retrobright när tiden tillåter.

Permalänk

Just lött fast svarta Gaterons på mitt G80-1800HAD som jag fick av Khers. Saknar dock dioder/jumpers, så går ej att använda just nu.

Skidata brädan fick dela med sig lite stabilisatorer och knappar.

Här har vi storebror. En G80-1501HAD, svarta switchar, svenska doubleshots (lite bling bling på Esc) och NKRO.

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@krille_AMD: Snyggt där! Måla blått för full skidata?

Och ännu ett HAO-set! Var hittade du det? Sjukt avis.

Permalänk
Medlem

mitt ducky shine 5 rgb med illidan stormrage tema

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Skrivet av Khers:

@krille_AMD: Snyggt där! Måla blått för full skidata?

Och ännu ett HAO-set! Var hittade du det? Sjukt avis.

Ha! Jo det skulle kunna bli snyggt. Skulle haft en orange Skidata dekal att klistra dit också :D. HAO-setet satt på ett G81 (i Finland). Köpte dem av BrodyF på Geekhack 2012.

edit: Har postat dem här redan. På sida 5

Visa signatur

Går igång på tangentbord.
Dator 1: i5 3570k @ 4,2 GHz, Corsair H60, MSI RX 480 Gaming X 8 GB, Corsair Vengeance 16 GB (4x4 GB) 1600 MHz.
Dator 2: Xeon X5675 @ 4,3 Ghz, Corsair H80i, Evga GTX 780 Classified 3 GB, Corsair Vengeance LP 12 GB (3x4 GB) 1600 MHz.
Dator 3: i7 9700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, Gigabyte RTX 2070 8 GB, G.skill Ripjaws V 16 GB (2X8 GB) 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@krille_AMD: Jaha en sån där gammal goding...

Jag tror LeandreN håller på att återskapa Skidata-dekaler så hoppet är inte ute än...

Jag googlade lite snabbt och hittade nån som gjort typ det. Det skulle kunna bli riktigt ballt!

Jag blev bra sugen. Kanske ide att fixa nåt sånt med ett av mina två kvarvarande 1800...

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget som var värt att visa!

Självinsikt!
Permalänk
Medlem

Passade på att tillverka ett par nya handledsstöd i valnöt, dom blev dock någon cm för djupa så ska kapa av det imorn är det tänkt, men blev väldigt nöjd ändå!

GH60 med blanks

AMJ96 med JTK Stormtroopers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Passade på att tillverka ett par nya handledsstöd i valnöt, dom blev dock någon cm för djupa så ska kapa av det imorn är det tänkt, men blev väldigt nöjd ändå!

https://lh3.googleusercontent.com/dPKpf_8a6EWEuzwXziCIiTLD1YsGeRGywNJv0FQk9ehQZp9iZVnNtI9gJHwhoLOjh3jqzFVvtg3s4TkArB19yTaxzgXjVfVDSjpu8JjXAox25MEplLG0-m4BerDH0iF61XYuV05uUfhx-k1Ka8InPSQqbl1PI-J9eheL6LFoGiKI1aj3mVjIkNLcBA3GySLoXmjGCATPCuA-PfzpwWkjdq1LbGvFha38w3-xGKRF8kKPuVl1-xmi9Ddh24GMTMuIL2PXaYTvqicEQ9sAgR98rhkZUIfeRR0vFdlZU6ai5_DTNjGFrTwQRjNL1ISJdD26arLRSYWcvEkOQ2iAJAX5rGd4tLFP-FOSUkRdsga98Le6f0YjZdHLCjKqAQ57cZDV5nbD5GXEo2-CVoKYkun5cQIJRRvhT_9BznYvE_Ekyq-EBhhgBtbNPBGwlSxCiT1eJ9hHZBPy2OZyhO95vrKAOMADm8lq_JrmMR-8k5vgNyUt_lx2tem6M8EUngvWTPvN9ITCHyc5LkstKptkEjxv7HilRGZyBP4AAveWbji5RtCMciyBAbA_VVRV4Dgm8MQ3JKIMs6rDG0IiZRghH4INvvZTAJNwcjM=w1246-h934-noGH60 med blanks

https://lh3.googleusercontent.com/Uaw5sqpziLFBKLQ0Q7Wvg3xIDy_s6JWl3puzQwmRJiiMzs0OBgt0XKA-cvTHOeKatFNAQTLe6aUQrDHjYS4RQF_N-Mx9MtA7_5uI7kGX-Z3jzQMt3WeJYnn4hpXRE3la7cZkRnLjTovqS1GX8-GhrAdnGpA3u8bxFYdUzFr9oCep0Y17I0ipHQY_u8xpXyavIC7bUNeGi2OLhmVAwwTlQuiH5ARD7eCI18mtbJh6Du7GsXl_zOkRrtWrMtcyhwvsIeJogmD-dCPJ2eTrAI4CLhTrvubXCzDf2a8Q_crtIGUe6HoNd8JJ4qWVeht9I8alxkPJFaJ1UWgUztbdAckVHhzVnBJ-Ksih9CroOndaWgHp7phfnZPI0k-BhKpMBLOrDTTQfBc_MjbZr1Tv18XCyTOS5EIb9y0CV1Ie8lCPnKW6i9huEaQc1EW6VwkT_d54AYIdsxJxfa9QoyC_JOOZ9XeQApM1AGoqiM0HB5ZtkJpE96nwsc3cUvocFDdCt4hO5MH-N5XH-mp5LR85ocFyCSylR9SXDkAmPg7LeDkipebvapU57bNsmF6E9XRJfDnsxkZT2o9gvKQWR96PLGgHGKImkNKpAOI=w1246-h934-noAMJ96 med JTK Stormtroopers

Länkarna fungerar inte:)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Favvobrädan för tillfället, ("dagliga drivern"):
http://i.imgur.com/Zpxm9Uc.jpg
(Caps: Quartz (utan blått)
Bräda: Tystmoddad, smörjad Novatouch (Alu-chassi)

Snyggt!
Vad har du använt för att tystmodda?

Permalänk
Medlem

@Heinel:

Nu så!

GH60 med blanks

AMJ96 med JTK Stormtroopers

Permalänk
Medlem

Ville prova ett större större trådbundet tangentbord.
Valde ett Corsair Raptor K40 tyckte det hade bra balans på storleken, priset och lull-lullet.

Trodde att jag skulle kunna leva med G-knapparna på vänstersidan men icke, de fick tas bort.

Skruvade isär det och lackade det vitt.
Media-knapparna fungerar inte efter ingreppen men de var inte bättre än ex: mellanslagstangenten för spela/pausa i båda fallen måste spelaren vara det aktiva fönstret i Win7.

Fråga: Finns det 3:e parts säljare av tangenter som passar K40, i andra färger än svart?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Tack:) Valnöt är ett favoritträslag, så jäkla snyggt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Heinel: Ja, det är riktigt snyggt med valnöt! Nästa plan är nog att bygga ett soffbord i valnöt här i sommar tror jag

Permalänk
Medlem

@anon257891:
Är det strukna dämpningspaddar du använt?
Vad för smörja har du använt och vilka delar är smorda?

Permalänk
Medlem

@acura: Nu är jag förvisso inte @anon257891, men jag har gjort motsvarande på fruns Novatouch. Jag använde mig utav Hyperspheres Topre silencing rings, Geekhackers Lube v3 (vissa hävdar att man skall använda den tjockare på taktila brytare, men jag föredrar den tunnare till allt) på insidan av brytarhuset där de två diagonalt utskjutande delarna av slidern löper längs brytarhuset och slutligen ett teflonfett som jag applicerar på de fyra ställen per stabilisator som friktion uppstår. Sorry om det inte är helt lätt att förstå det jag försöker skriva, men det går säkert att gräva fram en guide. Fråga om det är ngt som är oklart!

Permalänk
Inaktiv

Försökte ge ett bra och rellevant svar på en konkret fråga: utan att inse att sånt sysslar vi inte med här!

Självinsikt!