Permalänk

Vilken borr för M3?

Jag ska borra hål i ett chassi då jag ska montera en radiator externt.

Radiatorn har M3 hål, så min gissning är att M3 skruv är 3mm?, ska jag då använda 3mm borr?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag har alltid kört en mindre storlek för att kunna gänga upp ett bra hål. Om skruven är 3mm och hålet det samma så finns det inget kvar att gänga i

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag har alltid kört en mindre storlek för att kunna gänga upp ett bra hål. Om skruven är 3mm och hålet det samma så finns det inget kvar att gänga i

Fast skruven ska ju inte gängas i chassit utan på radiatorn?
Eller tänker jag fel i detta fall?

Det ska vara Dator dörr med hål, sedan så går skruvar genom dörren in i extern radiator.

Jag kör på en Fractal R2 som har bitumen, jag kommer dra av bitumen samt sedan när jag skruvat fast radiatorn så täcker jag skruvarnas huvuden med bitumen.

Permalänk

3.2-3.5mm borr, du vill ha lite glappmån i hålen också, då skallen är större än hålet.
Ska du gänga M3, 2.3mm borr för plåt, djupare gods 2.5mm.

Permalänk

För gängning så är det 2.5mm med dålig borr, lite större med en ordentlig borr och stabil maskin.

Ska du inte gänga, så ska hålet vara mellan 3mm (d) och diametern för skallen (D) brukar vara 5mm för M3 spårskruv, så hålstorlek mellan 3.1mm och 4mm funkar fint. Större hål ger ökad felmarginal för excentriska hål

Är hålet större än 4mm i diameter så är det att föredra att brickor används för att dölja hålet. Brickor bör användas oavsett.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk

Det fungerade med 3mm borr bit

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka såhär på "inte så noga bitar".
Gängans diameter minus stigningen (på invändiga gängor alltså)
Så i detta fall (räknat från standardgänga så att säga: 3-0.5=2.5 mm

Godnatt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-990XA-UD3|CPU: AMD Phenom 2 X6 1605T|
GPU: XFX HD 5770 CFX|RAM: Corsair Vengence 8GB|160GB WD Raptor