FAQ: Windows 8 + installation

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Erbjudandet avslutas i slutet av denna månaden. Du har några månader på dig att göra en aktivering med den nyckel som du får. Så har jag förstått det. Lita dock inte på att denna stämmer. Det är bara så jag förstod det. Såg någon uppgift om detta på nätet.

MS har nu sagt att om du köper erbjudandet om Windows 8 så har du fram till October 26, 2015 på dig att installera och aktivera.

Så det går bra att köpa nu och installera senare.
Erbjudandet om Windows Media Center är mer begränsat. Där måste du ha installera och aktivera före 1 Feb 2013.

Permalänk

hej

jag har några frågor!

1. När jag installera windows 7 förr, så var det tydligt att jag var tvungen att installera drivrutiner etc. Nu när jag installera windows 8 så funkade det mesta direkt. Jag har ändå installerat drivrutiner för ljud och grafik men chipset och LAN etc på moderkortet har jag hoppat över, gör jag rätt?

2. Hur kan jag ändra färgen på texten man markerar. Se här: http://prntscr.com/r2khq
text jag markerar är i en färg jag inte vill ha. Hur gör jag för att ändra denna färg? Detta var enkelt i windows 7 men jag kan inte hitta detta i windows 8.

3. När jag installerar ett program i windows 8 så läggs den automatiskt till på min start skärm (metro gränssnittet). Hur ställer jag in att den inte ska hamna där?

4. finns de tnågon bra sida som generellt tipsar om nyheter, smarta lösningar, tips & trix i windows 8??

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjarterkung:

hej
jag har några frågor!

1. När jag installera windows 7 förr, så var det tydligt att jag var tvungen att installera drivrutiner etc. Nu när jag installera windows 8 så funkade det mesta direkt. Jag har ändå installerat drivrutiner för ljud och grafik men chipset och LAN etc på moderkortet har jag hoppat över, gör jag rätt?

Ja, det verkar rätt. Laga inte saker som funkar. Drivrutiner från MS till hårdvaran är ofta ganska stabila, dock kan det saknas funktionalitet. Kanske ska man vänta några månader till innan man installerar drivrutiner direkt från tillverkaren. Då har de chansen att kunna fila lite till på dem.

Citat:

2. Hur kan jag ändra färgen på texten man markerar. Se här: http://prntscr.com/r2khq
text jag markerar är i en färg jag inte vill ha. Hur gör jag för att ändra denna färg? Detta var enkelt i windows 7 men jag kan inte hitta detta i windows 8.

Har ingen aning. Du kan nog annars installera pluggins för webbläsaren som fixar detta.

Citat:

3. När jag installerar ett program i windows 8 så läggs den automatiskt till på min start skärm (metro gränssnittet). Hur ställer jag in att den inte ska hamna där?

Går inte vad jag vet. Kanske med policys. Men det är krångligt.

Citat:

4. finns de tnågon bra sida som generellt tipsar om nyheter, smarta lösningar, tips & trix i windows 8??

http://www.eightforums.com/#windows-8-forums har en del.

Permalänk
Medlem

Även om svaret kanske finns uttryckligen på någon länk i det första otroligt matiga instruktionsinlägget undrar jag bara ifall någon uppgraderat sin dator efter införskaffning av en Windows 8 Pro uppgraderingslicens. Det är nämligen så att jag snart funderar på att byta moderkort, processor och internminnen, och undrar bara om jag kommer få några problem med min licens när jag sedan kopplar in mina nuvarande hårddiskar i den nya konfigurationen?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Windows.old mappen.
Kan jag ta saker från den och lägga in, t,ex mina dokument osv?
Kan jag ta bort hela den utan problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimpan84:

Windows.old mappen.
Kan jag ta saker från den och lägga in, t,ex mina dokument osv?
Kan jag ta bort hela den utan problem?

Ja, det ska kunna gå att hämta filer där.
Mappen försvinner tydligen automatiskt efter två veckor annars kan det rensas bort med verktyget för systemrensning. Om du klickar på avancerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Ja, det ska kunna gå att hämta filer där.
Mappen försvinner tydligen automatiskt efter två veckor annars kan det rensas bort med verktyget för systemrensning. Om du klickar på avancerat.

TACK

Permalänk
Medlem

Har uppgraderad från Xp 32 till Windows 8 PRO ,nu har jag tänkt byta hårddisk till en Ssd,
hur installerar man Windows 8 till den nya Ssd:n.Har inte kvar Xp:n.

Permalänk
Medlem

Kommer det fungera om man kopierar Windows 8 från den gamla disken och flyttar över till den nya Ssd disken?

Permalänk
Medlem

Uppgradering av Win7 till Win8 fungerade riktigt bra! Rekommenderas.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jo men, har uppgraderad från Xp 32 till Windows 8 PRO ,nu har jag tänkt byta hårddisk till en Ssd,
Kommer det fungera om man kopierar Windows 8 från den gamla disken och flyttar över till den nya Ssd disken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lumikko:

Jo men, har uppgraderad från Xp 32 till Windows 8 PRO ,nu har jag tänkt byta hårddisk till en Ssd,

Det borde fungera att klona disken. Du kan använda diskverktyg för att kopiera disken. Ett exempel är http://www.easeus.com/disk-copy/. Bara att prova.

Permalänk
Medlem

lolight tack så mycket,så trevligt att det finns hjälpsamma personer här,ska prova.

Permalänk
Medlem

Har klonat disken och det gick bra,nu kan ni avsluta denna tråd.

Permalänk

Hur installerar jag Windows 8 till en dator UTAN operativsystem? Allt jag har är produkt nyckeln... Hjälp snälla!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Avstängd
Skrivet av David_Doomsday:

Hur installerar jag Windows 8 till en dator UTAN operativsystem? Allt jag har är produkt nyckeln... Hjälp snälla!

Du kan nog läsa lite i denna tråden för att få hjälp. Om det funkar vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av lolight:

Du kan nog läsa lite i denna tråden för att få hjälp. Om det funkar vet jag inte.

Okej tack.
Får nog bli att ringa Windows...

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk

windows 8

hej jag undrar om detta är lagalig att ladda ner http://unlockforus.blogspot.se/2012/08/downloading-windows-8-...

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga, jag vet inte om jag kan ställa den här men jag försöker, är det inte tillåtet så ta bort mitt inlägg om det krävs!

Jag har installerat en klassiker till spel, nämligen Sim City 3000, men jag har stött på ett mäktigt irriterande problem. Spelet verkar vara så pass gammalt att en ny rig som jag har nu, (står i sign), helt enkelt laggar in game... ja.. laggar... Detta fenomen har jag stött på tidigare, och jag har löst det genom att ange processortilldelning via aktivitetshanteraren. Kör alltså en kärna istället för fyra, vilket löste problemet utmärkt.

Nu har jag dock uppgraderat till Windows 8, och då hittar jag inte det alternativet längre, det brukade vara såpass enkelt att man högerklickade på processen och valde hur många kärnor man ville ha aktiva på processen i fråga, men W8 ska såklart krångla till allt som är enkelt och antingen har dem tagit bort den funktionen eller gömt undan den.

Är det någon här som kan lösa mitt laggproblem på ett annat sätt kanske, eller hjälpa mig hitta rätt på processortilldelningen?

MVH
ZipmiX

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Windows 8 OEM är lika med före detta Retail!

Med svaret i handen (Microsoft kundtjänst) och lite eftertanke står det faktiskt redan i första posten, men här kommer en mer Google-vänlig sammanfattning av det väsentliga:

Windows 8 Retail (Full) version finns inte att köpa med det specifika namnet, utan man köper en OEM version som är (i allt väsentligt) samma sak som Retail versionen var för dom äldre Windows-versionerna. Standard Windows 8 eller Windows 8 Pro, 32- eller 64-bit, spelar ingen roll. Visst, det gäller endast för dom som bygger sina datorer själv, eller snarare att den endast kan installeras i en dator som inte har någon Windows sen innan. Men som jag ser det är det knappast någon annan som har haft behov av en Retail förr annars heller, eller?

Därutöver så är det århundradets PR-miss att kalla en sådan rejält utökad och förbättrad licens till just OEM, av alla saker! Inte konstigt att det blir missförstånd..

Permalänk
Skrivet av Gavin_Gadget:

Kanonsida för dig med Samsung-dator!

http://www.samsung.com/uk/support/win8upgrade/

Ladda ner SW Update!

Programmet hämtade drivrutiner för pekplatta m.m. som fungerar kanon med win8. Kan nu svepa in från sidan för att få fram sidomenyer och liknande samt fixade hacket och den lite hackiga scrollen på startsidan! Fick även tillbaka funktionen med fn-knappen för att ändra ljusstyrka m.m.

Uppdatering: Fixade även ett problem jag hade med att laptopen inte vaknade då jag öppnade locket. Var tidigare tvungen att trycka på startknappen...

Vilken modell har du?

Permalänk

Fråga om installationsmedia

Köpte en laptop med färdiginstallerat Windows 8. Laptopen har mekanisk disk vilket jag inte vill ha.
Så skall sätta i SSD disk i datorn istället, hur kan jag installera Windows 8 rent på SSD disken istället? Jag vill inte använda mig av någon spegel från nuvarande disk då det är fullt med skräp installerat som det alltid är på nya datorer.
Hur får jag tag på ett media för att installera ett rent OS från grunden?
Har provat hämta ut Windows 8 nyckeln med program för att sedan hämta media från Microsofts hemsida, vilket inte fungerade då den inte godtar denna nyckeln..

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Windows 8.1 uppgraderingen kommer för redan befintliga Windows 8 operativsystem?

Fick svaret dagen efter av SweClockers hemsida: Windows 8.1 Release

stavfel, uppdatering
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag installerade precis win8 pro. Jag installerade det på min 120gb ssd hdd, men när jag installerat systemet så visar "computer" i start att C: endast har 94gb kapacitet. Jag hade tidigare ubuntu på systemet men det raderade jag ju eftersom jag formaterade hdd'n till ntfs i samband med installationen. Hur kan detta komma sig?

Permalänk
Medlem

Håller på att tanka ner Win 8.1 förhandsverision,har win7 på min laptop kan jag köra en dualboot med win 8.1 utan atlför mycket krångel?
Hur länge fungerar förhandsverisonen?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem

Om man har installerat 8.1 preview så kan man inte hoppa direkt till "riktiga" 8.1 när det kommer va? Läste någonstans att det inte skulle gå utan att "formatera".
Utan man måste ha Windows 8 installerat för att smärtfritt kunna uppdatera till 8.1 utan fil/programförlust.

Någon som kan bekräfta det?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacPain:

Om man har installerat 8.1 preview så kan man inte hoppa direkt till "riktiga" 8.1 när det kommer va? Läste någonstans att det inte skulle gå utan att "formatera".
Utan man måste ha Windows 8 installerat för att smärtfritt kunna uppdatera till 8.1 utan fil/programförlust.

Någon som kan bekräfta det?

Du kan läsa om 8.1 preview via länken http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/preview-faq Det brukar inte gå att varken avinstallera eller sedan installera riktiga 8.1. Windows 8.1 Preview är för de som sedan installerar allt från början igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Du kan läsa om 8.1 preview via länken http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/preview-faq Det brukar inte gå att varken avinstallera eller sedan installera riktiga 8.1. Windows 8.1 Preview är för de som sedan installerar allt från början igen.

Tack för svar. Jag har varit inne och läst på länken du länkade tidigare också. Detta är vad som står:

Can I uninstall Windows 8.1 Preview?

Uninstalling the preview isn't supported. However, it may be possible to restore your entire system to its factory condition.

If your PC came with Windows 8 you may be able to restore it back to Windows 8 by using PC refresh. Your personal files won't be affected, but apps that did not come with the PC will need to be reinstalled and apps that you installed while using the preview may not be available through the Windows 8 Store. To find out more about using PC refresh, see Restore, refresh, or reset your PC.

If you're running Windows XP, Windows Vista, or Windows 7, you can't uninstall the preview. To go back to your previous operating system, you'll need to reinstall it from the recovery or installation media that came with your PC (typically DVD media). If you don't have recovery media you might be able to create it before you update from a recovery partition on your PC using software provided by your PC manufacturer. Check the support section of your PC manufacturer's website for more info. After you install Windows 8.1 Preview you won't be able to use the recovery partition on your PC to go back to your previous version of Windows.

Warning
If you're currently using Windows RT, you won't be able to uninstall Windows RT 8.1 Preview. You'll be able to upgrade to the final edition of Windows RT 8.1 when it becomes available.

If you're running Windows 8 and you install the preview using the ISO, you won't be able to uninstall it. You'll need to reinstall Windows 8 using recovery or installation media that came with your PC. If you don't have recovery media, you might be able to create a USB recovery drive. For more info, see Create a USB recovery drive.

----------------------------

Men jag har läst någonstans att de har fixat dem här problemen i färdiga 8.1. Kanske det inte är fallet.
Så slutligen. Jag måste alltså rulla tillbaka till windows 8 före jag kan installera 8.1!?

Jag fick inte med någon recovery disk/usb med datorn. (köpt begagnat med 8.1 preview installerat)
Hur ska jag gå tillväga då? Måste jag beställa en recovery disk från t.ex. HP där datorn är ifrån? Eller kan man på något annat sätt få tag i en windows 8 ISO?

Jag har orginal cd-nyckeln men jag vet inte om det är för PRO eller CORE versionen. Tidigare ägare minns inte. Kan man kolla upp det på något sätt?

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Avstängd

Läs i FAQ, det finns en rubrik "Hur installerar jag om datorn?" samt hur du skapar en recovery disk.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan finns förklarat i någon annan tråd, men jag sökte och hittade inget.
Hur sjutton gör man för att den inte ska växla mellan dom olika sidorna man har uppe "av sig själv". Så fort jag rör på pilen så sätter den igång och hoppar iväg till något annat. Framförallt när jag är inne på internet. Jag kommer ju åt dom andra sidorna om jag för pilen upp i vänstra hörnet (och drar nedåt) och det hade räckt för mig. Jag håller på att bli galen =/