Permalänk
Medlem

IP Hackad?

Hejsan, jag undrar om min laptop kan bli hackad över att någon vet min ip adress? Har delvis inget virus skydd eller något sånt. Men kan jag bli hackad om nångon vet min IP Adress? tack.

Permalänk
Medlem

Det är klart du kan men det är väl inte så sannolikt om du har fullt uppdaterat system med brandvägg igång (igång som standard).
Det finns flera fria antiviruslösningar där ute, varför använder du inte en av dem?

Permalänk
Sötast

Ja, du kan bli hackad... chansen är ungefär lika stor som att en total främling slår ner dig nästa gång du är på ica och handlar bruna bönor.

Nej, din klasspolare P13 kan INTE hacka dig.

81.225.239.27

Här har han mitt, hälsa från mig och säg till honom att han jättegärna får hacka mig litegrann också om han inte är jättesömnig efter att han druckit sin varma mjölk.

Permalänk
Inaktiv

Har du ingen NAT så är det faktist en möjlighet

Alltså en router

Permalänk
Medlem

Jag har en router, kan han hacka mig då? ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TjaTja:

Jag har en router, kan han hacka mig då? ..

Ytterst tveksamt så länge du inte öppnar eventuella filer som han skickar till dig med epost, msn eller liknande.
Jag hade inte oroat mig för något sådant.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, men det var så att jag var inne på en känd sida, (Inget Virus I) så trodde ägaren att jag vart en hacker, så han rabblade upp min ip adress. Och sedan stängdes sidan ner, så han tror säkert att det var jag. Därför oroar jag mig, men nu kan jag känna mig trygg. Tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

Det är klart du kan men det är väl inte så sannolikt...

Skrivet av Allexz:

Ja, du kan bli hackad...

Skrivet av anon81912:

Har du ingen NAT så är det faktist en möjlighet

Kan någon av er berätta hur det skulle vara möjlig att bli hackad via att veta någon IP?

Vi kan utgå ifrån en dator utan antivirus, utan brandvägg och utan router.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja, du kan bli hackad... chansen är ungefär lika stor som att en total främling slår ner dig nästa gång du är på ica och handlar bruna bönor.

81.225.239.27

Här har han mitt, hälsa från mig och säg till honom att han jättegärna får hacka mig litegrann också om han inte är jättesömnig efter att han druckit sin varma mjölk.

Jadu, snart kommer en linux nörd här å hackar dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Varför skulle inte nån med Windows lika gärna kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Kan någon av er berätta hur det skulle vara möjlig att bli hackad via att veta någon IP?

Du lär behöva ha mer information än bara ett IP men att bli 'hackad' sker ju vanligtvis genom att en användare luras att öppna en fil eller att attackeraren nyttjar en känd bugg i en programvara som ger honom (begränsad eller obegränsad) åtkomst till systemen. Om en sådan attack skulle fungera så beror det vanligtvis på att användaren ej har uppdaterat sina programvaror/kör gamla versioner som innehåller buggen (som vanligtvis är känd och dokumenterad).

Risken för att råka ut för detta är troligen större om man kör serverprogramvaror och glömmer att hålla dem uppdaterade eller har dem felaktigt konfigurerad.

Sen finns det väl en liten chans att det går att göra en zero day attack där programvarutillverkaren ej hunnit släppa en patch som rättar till problemet. Dock så är det som vi alla har sagt i denna tråd, det är ytterst osannolikt att det skulle inträffa.

Bland de första stegen för en riktad attack lär ju dock vara att ta reda på vilket IP-nummer som man vill komma åt? Dvs prickskytte istället för hagelsprakare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

Det är klart du kan men det är väl inte så sannolikt om du har fullt uppdaterat system med brandvägg igång (igång som standard).
Det finns flera fria antiviruslösningar där ute, varför använder du inte en av dem?

Snälla säg att du skojar? Windows brandvägg är ett skämt, helt seriöst den förstör mer än den hjälper!
Antivirus hjälper sen ännu mindre mot "hackers", de enda de hjälper mot är malware.
Visst ett gratis antivirus är bättre än inget alls, de är bra på o hitta virus, men generellt dåliga på att reparera filerna efter viruset är borttaget, om de ens lyckas ta bort det, oftast hamnar de i karantän.

Om man nu inte vill bli hackad av någon random person eller om man har fiender är det enda du i princip kan göra att blockera alla portar i en brandvägg (inte windows egna). En mjukvarubrandvägg är bara ett litet stopp för hur lång tid de tar för en hacker o komma in.

Säger inte att man ska gå o köpa en hårdvarubrandvägg, det vore bara idiotiskt. Om man nu inte har de pengarna över och är otroligt paranoid.

Men som sagt, om man är lite paraonid så, blockera alla portar på brandväggen, sen får du öppna de du behöver, port 80 tex för att ens komma ut på internet. Har du ett mail program så kan ju port 25 och 110 vara bra att öppna. Om du använder en ftp server så är ju port 20 och 21 att föredra, tror du förstår vad jag menar

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nallepigan:

Du lär behöva ha mer information än bara ett IP men att bli 'hackad' ... text om hur man blir hackad utan kunskap om IP...

Ingen som vet? Som kan ge ett konkret exempel?
Menar ni att windows lyssnar på alla portar och all data som tas emot exekveras med admin rättigheter som en exe fil?
Mmm, tror jag också.

Ni som säger att det är en liten risk. Vad menar ni med det? Att så få personer i världen vet hur man gör, så det är inte så stor risk?
Eller att vissa program skulle lyssna på en port och exekvera specifik program kod på kommando? Någon som kan länka till ett kännt sådant fall?
Någon som faktiskt vet något och inte bara tror?

Och btw; Jag fattar inte varför alla säger att det är farligt med öppna portar etc. Vad är det som är farligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Snälla säg att du skojar? Windows brandvägg är ett skämt, helt seriöst den förstör mer än den hjälper!
Antivirus hjälper sen ännu mindre mot "hackers", de enda de hjälper mot är malware.
Visst ett gratis antivirus är bättre än inget alls, de är bra på o hitta virus, men generellt dåliga på att reparera filerna efter viruset är borttaget, om de ens lyckas ta bort det, oftast hamnar de i karantän.

Om man nu inte vill bli hackad av någon random person eller om man har fiender är det enda du i princip kan göra att blockera alla portar i en brandvägg (inte windows egna). En mjukvarubrandvägg är bara ett litet stopp för hur lång tid de tar för en hacker o komma in.

Säger inte att man ska gå o köpa en hårdvarubrandvägg, det vore bara idiotiskt. Om man nu inte har de pengarna över och är otroligt paranoid.

Men som sagt, om man är lite paraonid så, blockera alla portar på brandväggen, sen får du öppna de du behöver, port 80 tex för att ens komma ut på internet. Har du ett mail program så kan ju port 25 och 110 vara bra att öppna. Om du använder en ftp server så är ju port 20 och 21 att föredra, tror du förstår vad jag menar

Var så hopp full efter första meningen, sedan så känner jag bara: Snälla säg att du skojar?

Så hur skulle en hackare gå till väga för att hacka mig? Han har mitt IP, jag har inga skydd, alla portar är öppna. Bring it on!

Din text överlag; Så alla med internet kan alltså bli hackad enligt dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

behöver inte linux för att hacka, pinga ip för o se att datorn är online osv går att göra i cmd. men bara ip nr ska väl räcka för att ddosa och det är väl jävligt nog?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Började söka upp fakta och gammal 0 dayz etc för att se om någon av er har rätt.

Hittills har jag hittat ett mycket intressant inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Du har helt rätt, dock så är det bättre än inget alls och skulle iaf kunna varna honom om han öppnar en infekterad fil / trojan som någon illasinnad skickat honom. Att sitta utan antivirus och utan någon form av brandvägg är ju bara idiotiskt, speciellt om man verkar vara lika grön och osäker på området som TS är. Att köpa en fysisk 'brandvägg' är ju kanske overkill men har man en router som första enhet från jacket så kan man känna sig ganska säker.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Playboy_1338:

behöver inte linux för att hacka, pinga ip för o se att datorn är online osv går att göra i cmd. men bara ip nr ska väl räcka för att ddosa och det är väl jävligt nog?

Som att inte alla routrar idag har stängt av pingfunktionen? DDOSA? till vilken nytta? och med vilket botnät? Eller du menar att var varannan kotte sitter på ett botnät och sänker privatpersoners adsl linor en gång i veckan?

Wake up! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Troll?
Hur tror du att alla andra hackar? tror du dom går runt med usb minnen och lägger in rats eller nått sånnt?

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Virus/Malware kan öppna portar som gör det ganska lätt att komma in på en dator. Och Windows brandvägg hjälper faktiskt mer än vad du tror.

Skrivet av Sony?:

Ingen som vet? Som kan ge ett konkret exempel?
Menar ni att windows lyssnar på alla portar och all data som tas emot exekveras med admin rättigheter som en exe fil?
Mmm, tror jag också.

Ni som säger att det är en liten risk. Vad menar ni med det? Att så få personer i världen vet hur man gör, så det är inte så stor risk?
Eller att vissa program skulle lyssna på en port och exekvera specifik program kod på kommando? Någon som kan länka till ett kännt sådant fall?
Någon som faktiskt vet något och inte bara tror?

Och btw; Jag fattar inte varför alla säger att det är farligt med öppna portar etc. Vad är det som är farligt?

Med liten risk så är det att det tar en tid att hacka sig in på en uppdaterad dator om man inte har portar öppna och ett hål i brandväggen. Att någon skulle ta den tiden för att förstöra en dator för att bara jävlas så är den risken ganska liten. Och att någon skulle hacka dig på random är också liten.

Om en port är öppen så kan hackern komma in utan att behöva hacka routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som att inte alla routrar idag har stängt av pingfunktionen? DDOSA? till vilken nytta? och med vilket botnät? Eller du menar att var varannan kotte sitter på ett botnät och sänker privatpersoners adsl linor en gång i veckan?

Wake up! ^^

Jag har härt att man kan hyra botsnet för en ganska liten peng. Visst, en 14 åring lär inte lyckas hitta till de sidorna och betala med paypal utan att bli lurad, men det går teoretiskt (vad jag har hört, och det låter logiskt, varför inte hyra ut sitt botnet, man använder antagligen inte själv 24/7).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Troll?
Hur tror du att alla andra hackar? tror du dom går runt med usb minnen och lägger in rats eller nått sånnt?

Inte fan trycker dom på en knapp där det står "send virus to ip adress" iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Började söka upp fakta och gammal 0 dayz etc för att se om någon av er har rätt.

Hittills har jag hittat ett mycket intressant inlägg.

Citat: "Utan en sårbarhet i datorn som du känner till har du ingen användning för någons ipnummer whatsoever, det är bara en dum myt som går runt bland fjortisar."

Så precis som tidigare sagt, att bli 'hackad' sker ju vanligtvis genom att en användare luras att öppna en fil eller att attackeraren nyttjar en känd bugg i en programvara som ger honom (begränsad eller obegränsad) åtkomst. När jag skriver liten risk så menar jag att det för det första ska finnas någon som öht är intresserad av att ta sig in på hans dator (om det är en riktad attack), dels ska timingen vara rätt (dvs att attackeraren måste känna till en bugg i en mjukvara som offret använder och dessutom hinna göra det innan buggen fixas) samt att det såklart måste vara en individ som vet hur man genomför attacken. Det är dock inte helt ovanligt att s.k. script kiddies får tag på färdigskrivna exploits som utnyttjar kända buggar vilket såklart minskar kunskapskravet men jag anser fortfarande att det är osannolikt att det skulle inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Jag har härt att man kan hyra botsnet för en ganska liten peng. Visst, en 14 åring lär inte lyckas hitta till de sidorna och betala med paypal utan att bli lurad, men det går teoretiskt (vad jag har hört, och det låter logiskt, varför inte hyra ut sitt botnet, man använder antagligen inte själv 24/7).

Finns gott om botnet tillgängliga till priser som är relativt billiga, även tillgängligt för p12or

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sony?:

Kan man IP-adressen så är väl nästa steg att ta reda på vilka portar som står öppna (något som tydligen ska vara ganska enkelt), nästa steg bör väl bli att utnyttja någon svaghet för att ta sig igenom nämnda port.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte fan trycker dom på en knapp där det står "send virus to ip adress" iaf..

Jodå, det kan de göra om de har ett program för virusspridning som är gjort för just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jodå, det kan de göra om de har ett program för virusspridning som är gjort för just det.

Nja, kanske gick på 90talet men inte nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av -rand-:

Troll?

Troll?

Om ditt nästa inlägg är lika troll aktigt så svarar jag inte, säger det redan nu.

Men, till saken. Nej. "Hackare" kan tex ladda upp ett spel i form av en torrent på tex TPB. Till spelet så har dom bindat RATen och sedan köpt en FUD crypter så att antivirusprogrammen inte reaggerar de närmsta dagarna(grov gissning, vet inte hur länge en crypter förblir FUD, inte tillräckligt insatt).
Så laddar folk ner spelet och allt känns nice å bra, men i bakgrunden så har en RAT installerats på deras dator.

Deras IP har självklart inget med saken att göra.

Skrivet av Frejoh466:

Med liten risk så är det att det tar en tid att hacka sig in på en uppdaterad dator om man inte har portar öppna och ett hål i brandväggen. Att någon skulle ta den tiden för att förstöra en dator för att bara jävlas så är den risken ganska liten. Och att någon skulle hacka dig på random är också liten.

Om en port är öppen så kan hackern komma in utan att behöva hacka routern.

Spekulationer. Gissningar.

Hur skulle hackaren komma förbi routern?
Varför skulle det ta tid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Wake up! ^^

var bara en vecka sedan jag själv fick en dos attack från nån i turkiet. trots att min router har skydd mot ddos. går ändå inte skydda sig 100% för det ip nr den pingar via ddos är det som går in till modemet oftast och inte själva datorns ip. dvs ip nr med 8x.xxx.xxx.xx istället för 192.168.x.x

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

81.225.239.27

Mmm, Ska prova...

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI