Permalänk

Nätagg Låter

Tja, har bytt min nätagg två gånger nu och det blir nog den tredje gången i helgen. Det som händer är att det börjar låta när jag spelar eller tittar på film. Detta ljud kommer ungefär var 3 - 5 minut.

http://soundcloud.com/pontus-bergnor/n-taggsljud (lågt ljud så ni får höja volymen)

Jag tror iallafall att det är nätagget, för att det låter därifrån.

Tack så hemskt mycket för svar och hjälp!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Medlem

coil whine låter det som det är valet av dina komponenter som gör detta.
T ex grafikkortet och sedan cpun testa och belasta lite till på cpun och se om det försvinner eller ändras (för mig var det grafikkortets fläktar som fick det o blir coilwhine från grafikkortet nu när jag bytt dem låter det inget längre ^^)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Hah, är det ett Corsair-nätagg eller?

Bara byta en gång till, se till att byta märke så du slipper skiten.

(Du ska inte behöva byta massa skit i din dator för att få tyst på det, nätagget ska inte låta sådär oavsett vilka prylar du har.)

Permalänk

Okej, det är ett http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158269-corsair_powers...

Mitt första dog helt så köpte detta som nöd eftersom jag inte ville vänta i 2 veckor på att få ett nytt av komplett. Får väl ta och byta igen Men när jag går ner på knä och sätter mig bredvid datorn och lyssnar så låter det mer att det kommer ifrån nätagget.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,4 GHz, Kylare: Corsair H100i Push N Pull Moderkort: ROG Maximus VI Gene Z87 Ram: Corsair Dominator 2666 4GB x2, HDD: Seagate 2TB SSD: Intel 520 120GB GPU: EVGA 780 SC ACX PSU: Corsair 760 Platinum AX Dator Låda: Corsair 350D Performance Windowed

Permalänk
Entusiast

Ljudet från marsvin och det där klippet är fanimej identiskt!

OnT: Låter definitivt som coil whine, det är bara att skicka tillbaka

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bytte också två stycken exakt likadana nätagg. Corsair suger...

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Bytte också två stycken exakt likadana nätagg. Corsair suger...

Corsair suger? Finns säkerligen både bra och dåliga ex, har haft mitt TX 650 sedan början på 09 och har aldrig haft problem med det.

Visa signatur

Main: Antec P280 - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i7 2600k - ASUS Direct CU II GTX 560ti SLI - 8GB Corsair Vengeance CL9 1600 mhz - Antec H2O 620 - Corsair Force F120 - Corsair TX650
Mobil: Samsung Galaxy S III
Laptop: HP Probook 4320s

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

har samma nättagg bara att mitt är 80+ bronse. men jag har inte hört något ljud ifrån mitt. bara att skicka in det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Men en sak som jag märkte nu som är jätte konstigt. Körde benchmark för cpu och gpu, då låter det inget. Bara i spel / film som det låter. "/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se mitt inlägg i denna tråden

Skulle säga att det inte är coilwhine utan själva fläkten som gör det där märkliga ljudet.. goggla runt lite så verkar hela första batchen ha det problemet i mer eller mindre utsträckning (och vad jag vet finns det ingen ny batch...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snuttenfilt:

Men en sak som jag märkte nu som är jätte konstigt. Körde benchmark för cpu och gpu, då låter det inget. Bara i spel / film som det låter. "/

Om det är fläkten (som jag tror) låter nätagget antagligen inget då du kör film eftersom agget då körs i "passive mode"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiddeBanana:

Corsair suger? Finns säkerligen både bra och dåliga ex, har haft mitt TX 650 sedan början på 09 och har aldrig haft problem med det.

Ja Corsair suger, numera. Jag har ett gammalt Corsair 1000W i min burk, det funkar skitbra. Så skulle jag bygga en burk till min sambos farsa, köpte Corsair HX650 på webhallen, fick byta det två gånger tills jag fick ett som inte lät som en instängd hamster. MEN det är fortfarande så att fläkten som sitter i beter sig skitdumt, den stänger av sig för att sedan dra igång ungefär var 10'e sekund för att varva upp till rätt så hörbar nivå (säkert runt 1800 rpm iaf) och sedan sänker den varvtalet tills den stannar och så drar den igång igen. Så var alla nätagg jag gick igenom, även det jag behöll på slutet (mest för att gubben säkert inte kommer höra det, men hade datorn varit till någon annan hade jag aldrig nöjt mig med det skit-agget).
Så köpte jag även Corsairs vattenkylningslösning, H100, som jag fick byta för att pumpen lät som en skördetröska. Andra exet jag fick lät lika illa PLUS att det gurglade luft. Då bytte jag till H80 i hopp om att det skulle vara bättre. Men där lät pumpen illa igen, då provade jag göra diod-modden som är så omtalad här på forumet och fick tyst på skiten. (Ett problem som uppstår när man har skit-nätagg som levererar för hög spänning på 12V-linan, och självklart gör Corsairs egna HX650-nätagg det.)
Jag gjorde en sån där RMA-anmälan till corsair, men först nu efter EN MÅNAD fick jag svar om att dom kan byta ut mitt H100, dom fixade en UPS-grej så jag kan lämna det så skeppas det bort till dom, men det är i senaste laget, är inte direkt jättenöjd med Corsairs support (som jag förmodar är så här seg pga alla RMA's som kommer in).

Skrivet av Yrch:

Om det är fläkten (som jag tror) låter nätagget antagligen inget då du kör film eftersom agget då körs i "passive mode"

Det är inte fläkten, det är coilwine. Fläkten pendlar i varvtal hela tiden, från avstängd till nått högt varvtal och sen ner till avstängt igen, var 10'e sekund ungefär. Hörs rätt bra tyvärr... Det är en fläkt som styrs med temperatur, problemet är att den är för snabb på att varva ner så den börjar pendla istället för att lägga sig på ett konstant varvtal. Det funkar säkert mycket bättre i chassin där man har positivt lufttryck så att det jämt strömmar ut luft ur där, då kan fläkten nog vara avstängd hela tiden vid slösurf.