Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vilken högtalarkabel?

Permalänk
Medlem

Vilken högtalarkabel?

Hej.
Jag har precis införskaffat mig en Yamaha RX-V673 förstärkare och nu är det så att jag har hört mig för och högtalarna som medföljer i systemet Samsung HT-C5550 ska denna förstärkare klara av trots att högtalare har den låga impedansen på 3 ohm. (Ska införskaffa nya högtalare när jag flyttat till hus)

Men nu är det så pass illa att högtalarkablarna som är till dom högtalare är så pass små att jag måste förmodligen köpa nya.
Tror jag har 0.75 eller mindre just nu och dom kablarna går helt enkelt inte att skruva fast utan dom bara lossnar. Har även provat att dubbelvika kablarna men det lossnar fortfarande så vad tror ni alla ljud / högtalar experter där ute
vilka kablar måste jag som minst ha till den förstärkaren för att dom inte ska lossna? Eller tycker ni att jag skall trippel/fyrdubbel vika dom?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Bara få dem att fastna, glappar det inte så finns det inga faktorer som inverkar

Permalänk
Medlem

Löda fast banankontakter kanske?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Rekordmedlem

Om du skruvar ut polskruven långt nog brukar det finnas ett hål att trycka in kabeln i då kan du fästa alla kabeldimensioner upp till ca 4mm^2 normalt sett. Har du kollat det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skala en bit extra på kabeln och vik den dubbel och skruva fast i kontakten enligt posten ovan så fungerar det säkert.
Sedan hade jag nog rekomenderat dig att byta ut dina högtalare så fort ekonomin håller då Yamaha förstärkare inte är särskilt förtjusta i så låga impedanser.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Tack alla för era snabba svar. Jag skall pröva en gång till då :).

Skrivet av Cyber Judas:

Skala en bit extra på kabeln och vik den dubbel och skruva fast i kontakten enligt posten ovan så fungerar det säkert.
Sedan hade jag nog rekomenderat dig att byta ut dina högtalare så fort ekonomin håller då Yamaha förstärkare inte är särskilt förtjusta i så låga impedanser.

Har fått höra det men jag pratade en en support för Yamaha och dom sa att just nu förstärkaren skulle palla det. Jag var inne på ett YHT-196 paket med fast strunta i dom högtalarna och köra med mina men han sa att det absolut inte skulle funka. Men som sagt denna förstärkare skulle det.

Som jag även sa ska jag byta ut högtalarna fast ska köpa hus först och känns som den prioritering väger högre just nu.
Sedan blir det nya högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du skruvar ut polskruven långt nog brukar det finnas ett hål att trycka in kabeln i då kan du fästa alla kabeldimensioner upp till ca 4mm^2 normalt sett. Har du kollat det ?
https://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/images/products/9/7/3/9/...

Tyvärr så ser det inte ut sådär man kan bara stoppa in kabeln rakt in =/.
Så får nog köpa banankontakter då istället.

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅÅH herregud va dum man kan vara ibland. JAg trodde eftersom att det ser ut sådär på bilden som visades att det skulle se ut så annars måste jag använda mig av banankontakt. Men nu ser jag att det är ett plast hölje som man skall skruva fast i.

Tack igen alla. Jag försökte stoppa in den där det skall anslutas med banankontakt...ja ibland är man bra dum :).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ts85:

ÅÅÅÅÅH herregud va dum man kan vara ibland. JAg trodde eftersom att det ser ut sådär på bilden som visades att det skulle se ut så annars måste jag använda mig av banankontakt. Men nu ser jag att det är ett plast hölje som man skall skruva fast i.

Tack igen alla. Jag försökte stoppa in den där det skall anslutas med banankontakt...ja ibland är man bra dum :).

Då ska du också vara glad att kabeln inte ramlat ur och kortslutit, det kan räcka att den kommer åt chassit så kan du bränna upp slutstegen, men bra att du kom på hur en polskruv fungerar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du också vara glad att kabeln inte ramlat ur och kortslutit, det kan räcka att den kommer åt chassit så kan du bränna upp slutstegen, men bra att du kom på hur en polskruv fungerar

Haha nä de hade jag aldrig tillåtit för jag drar som tusan i kabeln för att se att den sitter
Har precis gjort klart min lilla installation med kablar o hela faderullan bakom tvn och nu fungerar det kanon bra :)..
Nu krävs bara några små sjusteringar för att ljudet ska bli så bra som möjligt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts85:

Hej.
Jag har precis införskaffat mig en Yamaha RX-V673 förstärkare och nu är det så att jag har hört mig för och högtalarna som medföljer i systemet Samsung HT-C5550 ska denna förstärkare klara av trots att högtalare har den låga impedansen på 3 ohm. (Ska införskaffa nya högtalare när jag flyttat till hus)

Men nu är det så pass illa att högtalarkablarna som är till dom högtalare är så pass små att jag måste förmodligen köpa nya.
Tror jag har 0.75 eller mindre just nu och dom kablarna går helt enkelt inte att skruva fast utan dom bara lossnar. Har även provat att dubbelvika kablarna men det lossnar fortfarande så vad tror ni alla ljud / högtalar experter där ute
vilka kablar måste jag som minst ha till den förstärkaren för att dom inte ska lossna? Eller tycker ni att jag skall trippel/fyrdubbel vika dom?

Tack på förhand.

Sen när du bor i hus köper du detta paket http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?PRID=4233

i princip samma högtalare som JBL JRX125
skillnaden är loggan och att dessa har inbyggda slutsteg vilket gör att det bara är att koppla in dem via RCA till din förstärkare

alright jag vet att det finns vanliga golvhögtalare men dessa erbjuder ett underbart ljud eller tvivlar ni på JBL bara för att det är en Billebro logga på dem?

äger 2 st själv och dem låter så fint så att man kan få tårar i ögonen

jag mätte upp deras strömförbrukning till drygt 65-73 watt i normalt körläge film osv
ska du låta dem svettas så drar dom ju mer

det enda jag är ute efter med detta är att berätta att det finns alternativ som kan ge dej andningssvårigheter pga basen om du så vill
jämfört med dem vanliga golvhögtalarna som tvärstupar så fort det blir lite för ansträngt

jag använder mina som datorhögtalare till musik film och spel

och tro mej när du kör FPS spel och kastar handgranater SÅ LÅTER DOM SOM HANDGRANATER istället för Kinapuffar som med golvare

mvh Johan

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Många säger att Billebro är ett "bluff" bolag. Varför inte länka till något seriöst företag istället.

Sedan förstår jag inte ens vad du vill berätta med ditt inlägg när du inte ens svarar på frågan.

Permalänk

har denna http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/kablar/hogtalar...
funkar väldigt bra och lät att gömma. du får väldigt bra signal även ifall du måste köra långa sträckor och den är skapligt billig också.
väldigt prisvärt tycker jag, hade också små tunna kablar som är ren skit och har du bra högtalare så hör du skillnaden

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

har denna http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/kablar/hogtalar...
funkar väldigt bra och lät att gömma. du får väldigt bra signal även ifall du måste köra långa sträckor och den är skapligt billig också.
väldigt prisvärt tycker jag, hade också små tunna kablar som är ren skit och har du bra högtalare så hör du skillnaden

Lånade hem ett par sådana från hifiklubben för något år sedan och märkte ärligt talat ingen skillnad mellan dom, mina Supra Classic 4.0 och ett par cat5-ledare. Och då har jag ändå högtalare som är så pass bra att jag skulle märka ifall det var någon skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Den där billiga Van den hul kabeln är bortkastade pengar. Har testat den en gång i tiden. Den låter samma som billigaste Argon kabel. TS får köpa vilken kabel som helst så länge TS blir nöjd. Själv tycker jag man skall investera i en lite bättre kabel däremot behöver det inte kosta 1000kr/m.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte lyssnat på TNT från Billebro, men bara för att de ser ut som jbl vid en snabbtitt så betyder det inte att de är samma sak, de kanske funkar som partyburkar hemma, men jag tvivlar på att de har samma hållbarhet på elementen och så är det Billebro som företag, de är inte direkt det mest seriösa företaget i branschen så personligen så skulle jag inte ens handlat kvalitetsmärken från dem.
Dessutom så är jag oerhört skeptisk till det "finstilta" de skriver om de länkade högtalarna, bla att de anger olika data på nedre gränsfrekvens på olika ställen och en helt orimlig sak: magnetmassa 50kg

Jag tror inte att den totala kombinerade magnetvikten hos ett par är 50kg, Det står ju 80oz (ca 2,3kg) för magneten vid elementen och totalvikt för ett par kompletta högtalare på 107kg, så hur man då får in 200kg basmagneter? det är "klurigt"
Billebro är inte alltid så noga/korrekta och det är väl bara en av orsakerna som gör att många har dåligt förtroende för dem, läser man texten så känns det ungefär som nått som nån "ebaykinestillverkare" kört genom google translate till Engelska och så har Billebro kört över det till Svenska utan att läsa igenom resultatet eller så har de översatt själva och tänjt lite på verkligheten.

Att silverplätera en högtalarkabel är snarast ett sätt att ge den ett eget "sound" det ger en lägre resistans i kontaktytan med andra kardeler vilket egentligen är nått man vill undvika, att öka resistansen tex genom förtenning är bättre, hursomhelst så kan man troligen få mer ljudneutrala kablar för mindre pengar än snowline.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den där billiga Van den hul kabeln är bortkastade pengar. Har testat den en gång i tiden. Den låter samma som billigaste Argon kabel. TS får köpa vilken kabel som helst så länge TS blir nöjd. Själv tycker jag man skall investera i en lite bättre kabel däremot behöver det inte kosta 1000kr/m.

Ja men precis, vilken kabel och vilken högtalare det blir får tiden utvisa men då jag har väldigt bra erfarenhet av både hifi klubben och BRL så kommer jag förmodligen vända mig till dom.
Nu kom jag som sagt på att mina högtalarkablar fungerade visst till min förstärkare tyckte de verkade lite konstigt med eftersom experter på BRL hade sagt att det skulle fungera galant och då hade jag förklarat vilket hemmabiosystem jag hade och vilka mina nuvarande kablar var :). Så där jag försökte skruva fast kablarna skulle dom såkallade banankontakterna sitta om man nu valde att ha sådana. Jag kanske investerar i ett par sådana för det verkar det mest stabila istället för att skruva fast dom som säkert kan lossna om man har riktigt otur.

Permalänk

Vad har du för högtalare (3 ohm låter inte rätt)?

Jag avråder bestämt att köpa högtalare från Billebro.

Finns mycket bättre att köpa för 6000 kronor.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Vad har du för högtalare (3 ohm låter inte rätt)?

Jag avråder bestämt att köpa högtalare från Billebro.

Finns mycket bättre att köpa för 6000 kronor.

Jo 3 ohm är så rätt som det är sagt se nedan

HT-C5550
Högtalare
Högtalarsystem
5.1-kanals högtalarsystem
Fram Surround Center Subwoofer
Impedans 3 Ω 3 Ω 3 Ω 3 Ω
Frekvensområde 140Hz ~ 20kHz 140Hz~20kHz 140Hz~20kHz 40Hz ~ 160Hz
Utgångsljud 87dB/W/M 87dB/W/M 87dB/W/M 88dB/W/M
Beräknad effekt 165W 165W 170W 170W
Maximal effekt 330W 330W 340W 340W
Mått (B x H x D)
Fram: 90 x 1300 x 119 mm (stativbas: 250 x 250 mm)
Surround : 90 x 1300 x 119 mm (stativbas: 250 x 250 mm)
Center: 360 x 74,5 x 68,5 mm
Subwoofer: 168 x 350 x 295 mm
Vikt Fram: 3,27 kg, Surround : 2,88 kg
Center: 0,57 kg, Subwoofer : 3,80 kg

Sådär står det i manualen.

Läs själv.
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201003/20100330150346578/HT-C5500_SENA_SWE_0302.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Många säger att Billebro är ett "bluff" bolag. Varför inte länka till något seriöst företag istället.

Sedan förstår jag inte ens vad du vill berätta med ditt inlägg när du inte ens svarar på frågan.

Instämmer, sen länkar han till kanske världshistoriens fulaste högtalare, det gör inte saken bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad blir det för skillnad på ljudet med olika högtalarkablar och vad är bra respektive dåliga kablar? Är tjockare högtalarkablar att föredra?

Permalänk
Skrivet av ts85:

Jo 3 ohm är så rätt som det är sagt se nedan

HT-C5550
Högtalare
Högtalarsystem
5.1-kanals högtalarsystem
Fram Surround Center Subwoofer
Impedans 3 Ω 3 Ω 3 Ω 3 Ω
Frekvensområde 140Hz ~ 20kHz 140Hz~20kHz 140Hz~20kHz 40Hz ~ 160Hz
Utgångsljud 87dB/W/M 87dB/W/M 87dB/W/M 88dB/W/M
Beräknad effekt 165W 165W 170W 170W
Maximal effekt 330W 330W 340W 340W
Mått (B x H x D)
Fram: 90 x 1300 x 119 mm (stativbas: 250 x 250 mm)
Surround : 90 x 1300 x 119 mm (stativbas: 250 x 250 mm)
Center: 360 x 74,5 x 68,5 mm
Subwoofer: 168 x 350 x 295 mm
Vikt Fram: 3,27 kg, Surround : 2,88 kg
Center: 0,57 kg, Subwoofer : 3,80 kg

Sådär står det i manualen.

Läs själv.
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201003/20100330150346578/HT-C5500_SENA_SWE_0302.pdf

Jasså, det är såna högtalare. Nåja, då de elementen inte har någon slaglängd (Max 5 mm Pp) så får du inga dippar, du kommer spela sönder högtalarna långt innan förstärkaren viker ner sig.

Men var försiktig, systemanpassade prylar brukar inte trivas utanför sitt område. De är även ganska trögdrivna, så du kommer nog inte att kunna spela starkare innan de ger upp.

Får jag vara så nyfiken att fråga varför du köpte ny förstärkare?

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Vad blir det för skillnad på ljudet med olika högtalarkablar och vad är bra respektive dåliga kablar? Är tjockare högtalarkablar att föredra?

Det beror på vad du är ute efter.

Oftast är det så korta längder, så påverkan är försumbar.

Jag vill ha en opåverkad signal, och har därför köpt EKK som är excellent både sett till kapitans och resistans. Tyvärr är den enkardig och väldigt bångstyrig. Vill du ha en lite mer flexibel, så tycker jag att Supra 3,4 är en bra kabel (flertrådig).

Där finns mycket exotiskt där ute, alla skriver att deras är den bästa och 'lyfter av filten framför högtalaren' osv. Många har skapat sin nisch som säljs med mördande reklam (som Transparent, de har filter i signalvägen som påverkar signalen och inte alls är transparent).

Under all 'fancy' teknologi så är det ändå koppar som signalen gå igenom.

Fast sitter du med högtalare som har en förhöjd diskant, så kommer förmodligen en kabel som påverkar i det högre registret att få ljudet att låta bättre.

En kabel kan aldrig tillföra, endast ta bort, ha det i åtanke.

Med det sagt, så ser jag inget fel i de som köper dyra kablar, det är upp till var och en och är helt okej. Vissa gör sina kablar väldigt estetiskt tilltalande och kan tillföra en dimension ögongodis till en anläggning. Men om det är värt flera tusen kronor, det är upp till individen att avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jasså, det är såna högtalare. Nåja, då de elementen inte har någon slaglängd (Max 5 mm Pp) så får du inga dippar, du kommer spela sönder högtalarna långt innan förstärkaren viker ner sig.

Men var försiktig, systemanpassade prylar brukar inte trivas utanför sitt område. De är även ganska trögdrivna, så du kommer nog inte att kunna spela starkare innan de ger upp.

Får jag vara så nyfiken att fråga varför du köpte ny förstärkare?

Dessa högtalare har jag haft i ca 2 år och dom har fungerat felfritt och jag koppla in dem igår och det fungerade även felfritt.
Talade med samsung support innan jag köpte ny förstärkare och dom sa att de skulle fungera utmärkt med dessa att använda dom utanför sitt såkallade system.

Vad menar du med det här (så du kommer nog inte att kunna spela starkare innan de ger upp.)

Självklart får du fråga det.
En stor anledning till att jag köpte en förstärkare var för att jag vill komma åt funktionen ARC (Audio return channel) och då jag innan har använt min tv som (Förstärkare) dvs dragit alla kopplingar etc och sedan gått från tvn till hemmabiot med en optisk kabel så har jag märkt att jag förlorar så mycket rent ljud. Testade med att dra digitalboxen som har inbyggt spotify direkt till hemmabion och det blev mycket renare ljud än när jag drog digitalboxen via tvn och sedan ljudet forslades ut till hemmabion.
Jag spelar väldigt mycket film ifrån den inbyggda mediaspelaren i min tv och nu kommer ingen ljud att förloras och jag kommer kunna njuta av HD audio även när jag kör via mediaspelaren.
Sedan köpt jag ju även en ny baslåda (aktiv baslåda) och skillnaden är ju natt och dag. Baslådan jag köpte har ett sådan mjukt ljud så det fanns inte på denna jord (Självklart finns det mycket bättre) men att jämföra med passiva baslådan till samsung systemet så var det som sagt dag och natt.

Permalänk
Skrivet av ts85:

Dessa högtalare har jag haft i ca 2 år och dom har fungerat felfritt och jag koppla in dem igår och det fungerade även felfritt.
Talade med samsung support innan jag köpte ny förstärkare och dom sa att de skulle fungera utmärkt med dessa att använda dom utanför sitt såkallade system.

Vad menar du med det här (så du kommer nog inte att kunna spela starkare innan de ger upp.)

Självklart får du fråga det.
En stor anledning till att jag köpte en förstärkare var för att jag vill komma åt funktionen ARC (Audio return channel) och då jag innan har använt min tv som (Förstärkare) dvs dragit alla kopplingar etc och sedan gått från tvn till hemmabiot med en optisk kabel så har jag märkt att jag förlorar så mycket rent ljud. Testade med att dra digitalboxen som har inbyggt spotify direkt till hemmabion och det blev mycket renare ljud än när jag drog digitalboxen via tvn och sedan ljudet forslades ut till hemmabion.
Jag spelar väldigt mycket film ifrån den inbyggda mediaspelaren i min tv och nu kommer ingen ljud att förloras och jag kommer kunna njuta av HD audio även när jag kör via mediaspelaren.
Sedan köpt jag ju även en ny baslåda (aktiv baslåda) och skillnaden är ju natt och dag. Baslådan jag köpte har ett sådan mjukt ljud så det fanns inte på denna jord (Självklart finns det mycket bättre) men att jämföra med passiva baslådan till samsung systemet så var det som sagt dag och natt.

Att komma åt funktioner är en jättebra anledning, och att använda en pryl som central är väldigt smutt.

Vad jag menar med försiktig är att den du köpt är byggd för att jobba i 8/6 Ohms högtalare, nu när den har 3 Ohm, så får den jobba lite mer och ger ut mer effekt med mer dist som följd. Fast det är inte farligt, och ändå betydligt bättre än förut

Vad jag menar med starkare är högre, att du kommer inte att kunna spela på högre volym med de högtalarna. Den gamla förstärkaren gav nog med effekt för att bottna högtalarna (dina högtalare har 87 dB känslighet och 165 watt beräknad effekt, ger ungefär 112-113 dB styrka, vilket är precis vad den gamla förstärkaren gav).

En bra baslåda är inte fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att komma åt funktioner är en jättebra anledning, och att använda en pryl som central är väldigt smutt.

Vad jag menar med försiktig är att den du köpt är byggd för att jobba i 8/6 Ohms högtalare, nu när den har 3 Ohm, så får den jobba lite mer och ger ut mer effekt med mer dist som följd. Fast det är inte farligt, och ändå betydligt bättre än förut

Vad jag menar med starkare är högre, att du kommer inte att kunna spela på högre volym med de högtalarna. Den gamla förstärkaren gav nog med effekt för att bottna högtalarna (dina högtalare har 87 dB känslighet och 165 watt beräknad effekt, ger ungefär 112-113 dB styrka, vilket är precis vad den gamla förstärkaren gav).

En bra baslåda är inte fel

Är väldigt smutt? ;).
Jo självklart är jag försiktig men jag talade som sagt med en support på BRL och han hade just den dagen en support ifrån Yamaha där på plats och då gick han och frågade honom om den skulle klara av det och det var utan problem så han.
Jag ställde såklart ner förstärkaren på 6 ohm men jag förstår att den måste jobba lite mer men enligt yamaha ska den klara det utan minsta bekymmer.
Men får den stå och tugga med 3 ohms högtalare mot sig i flera år så förstår man ju att den sliter sig fortare. Men så länge ska den inte behöva det. ev max 1 år och det bör den ju klara av eller vad tror du?

Du menar alltså att jag inte kommer kunna spela på högre volym än jag gjorde med förra förstärkaren? Det är jag heller inte ute efter i detta fall då jag fortfarande bor i lägenhet och vill som sagt inte kräma upp som tusan och sedan bli vräkt utan nej nej tanken va det jag sa och även får lite renare ljud vilket jag absolut tycker att jag har fått. Nu har jag inte ställt in ljudet med YPAO mic ännu utan skall göra det när jag kommer från jobbet idag.

Igår krämande jag upp volymen till -15 db och då förstärkaren går till +16.5 db så är de ju löjligt vilket ljud jag får ut då volymen som var då var extremt hög och det kör man ju väldigt sällan med.

Permalänk

Jovisst kommer den klara att spela på de högtalarna hur länge som helst, förstärkaren nöts inte ner signifikant mer för du har 3 ohms-högtalare.

Japp, det var precis det jag menade, att du inte kan spela starkare, därav min fråga innan om varför du uppgraderade. Men nu var inte uppgraderingen för att kunna spela starkare på de högtalarna.

YPAO har jag aldrig provat, Audyssey har jag och tyckte den försämrade ljudet, så den är avstängd hos mig. Jag tänkte köpa mig en anti-mode för att fixa till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jovisst kommer den klara att spela på de högtalarna hur länge som helst, förstärkaren nöts inte ner signifikant mer för du har 3 ohms-högtalare.

Japp, det var precis det jag menade, att du inte kan spela starkare, därav min fråga innan om varför du uppgraderade. Men nu var inte uppgraderingen för att kunna spela starkare på de högtalarna.

YPAO har jag aldrig provat, Audyssey har jag och tyckte den försämrade ljudet, så den är avstängd hos mig. Jag tänkte köpa mig en anti-mode för att fixa till.

Precis. Jag kommer upp väldigt högt ändå och basen är så mjuk o go.
Ypao ska väl bara ställa in ljudet efter där man sitter? dvs hur många db den skall ställa upp/ner högtalarna på beroende på hur långt ifrån förstärkaren den står samt hur långt ifrån man sitter. Så uppfattade jag det hela iaf. Sedan är man inte nöjd är det ju bara att ändra manuellt :).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ts85:

Igår krämande jag upp volymen till -15 db och då förstärkaren går till +16.5 db så är de ju löjligt vilket ljud jag får ut då volymen som var då var extremt hög och det kör man ju väldigt sällan med.

Men volymrattens skala säger inte mycket om var förstärkaren klipper, så tro inte att du kan spela 31dB starkare, för det är jag ganska säker på att du inte kan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men volymrattens skala säger inte mycket om var förstärkaren klipper, så tro inte att du kan spela 31dB starkare, för det är jag ganska säker på att du inte kan.

Nej givetvis inte, men nå borde man väl kunna vrida upp? Annars borde väl yamaha supporten ha varnat för detta?