Permalänk

Kommatecken efter "M"

Tjenare!

Jag spillde nyss några droppar cola i mitt Qpad mk-85, jag tog av knapparna ( "M" "," "." ) Och nu, varje gång jag skriver ett "M" kommer ett kommatecken efter.

För att förstå lite bättre, här är texten utan att jag tar bort dem efter varje "M"

Jag spillde nyss några droppar cola i m,itt Qpad m,k-85, jag tog av knapparna ( "M;" "," "." ) Och nu, varje gång jag skriver ett "M;" kom,m,er ett kom,m,atcken efter.

I need help. finns det något LÄTT sätt att fixa detta?

Mvh Bio.

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |
HP ProBook 6360b | Samsung Galaxy S3 4G | iPhone 4 |

Permalänk
Slaget: Team SweC

Är det fortfarande blött så släng ner en näve okokt ris, det har bra uppsugningsförmåga, sen dammsuger du upp det lite försiktigt imorgon.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Skrivet av mrape:

Är det fortfarande blött så släng ner en näve okokt ris, det har bra uppsugningsförmåga, sen dammsuger du upp det lite försiktigt imorgon.

Inte blött längre, ser INGA som helst spår av att det är blött...

Visa signatur

Corsair C70 Military Green | ASRock X58 Extreme | Intel i7 930 | Asus GTX 680 DirectCUII TOP | 16GB Corsair Vengeance | 2x1TB Western Digital 7200rpm | 950W Corsair | 120GB Corsair SSD | Corsair H100 |

Permalänk
Medlem

In med tops och något väldigt milt rengörningsmedel och gnugga runt alla delar som är "colade".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av YGLeXz:

In med tops och något väldigt milt rengörningsmedel och gnugga runt alla delar som är "colade".

Jag är rädd att det kan finnas fukt under switchen, där en tops inte kommer åt..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BioHaxxarD:

Jag är rädd att det kan finnas fukt under switchen, där en tops inte kommer åt..

Klä den i en handduk och stoppa in den i en torktumlare.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem och körde lotteri-metoden.
Skruvade isär tangentbordet och sköljde det i duschen.
Lät det torka 2 dagar och nu fungerar det som om det vore nytt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Skruva isär tangetbordet, lär inte vara så svårt och torka med en hårtork.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Testa hårtork, men inte på hög värme alls, kan finns ganska värmekänsliga ledare där under. Och att bara torka ut colan kan bli tråkigt om det kvarvarande sockret klibbar sig på någon rörlig del.
Du kan kanske kolla med Qpad support om komponenterna klarar starkare alkoholer, med lite tur går det att tvätta/skölja försiktigt med sprit anpassad för elektronik. Men kolla med dem först så du inte löser upp något som inte ska lösas upp.

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@2TB Samsung 990 PRO | 2+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder V3 | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Ta isär och sköj ordentligt med varmt vatten. Kommer inte göra någon skada alls mot elektroniken. Sen torkar du det försiktigt med hårtork.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Ta isär och sköj ordentligt med varmt vatten. Kommer inte göra någon skada alls mot elektroniken. Sen torkar du det försiktigt med hårtork.

Bäst att göra det med destillerat eller avjoniserat dock, mindre risk för eventuella problem med rost/korrosion/kalk eller annat. Om det står och torkar 2-3 dagar är det helt riksfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Bäst att göra det med destillerat eller avjoniserat dock, mindre risk för eventuella problem med rost/korrosion/kalk eller annat. Om det står och torkar 2-3 dagar är det helt riksfritt.

Det klart. Det är bäst att torka det i en vakuumtank i 40 minuter också efter att ha hettat upp det till 55 grader med. Alla har inte tillgång till sådant jämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Det klart. Det är bäst att torka det i en vakuumtank i 40 minuter också efter att ha hettat upp det till 55 grader med. Alla har inte tillgång till sådant jämt.

Det kostar runt 10-15 kr för en liter destillerat vatten, inte precis svårt att få tag på heller (Mataffärer, dolllarstore, bensinmackar). Det känns ganska värt det när tangentbordet kostar över 1000kr om något går fel.

Att många dessutom redan har destillerat vatten hemma under namn som t.ex. "batterivatten" eller vatten till ångstrykjärn gör det mycket vanligare än en vakuumtank etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det kostar runt 10-15 kr för en liter destillerat vatten, inte precis svårt att få tag på heller (Mataffärer, dolllarstore, bensinmackar). Det känns ganska värt det när tangentbordet kostar över 1000kr om något går fel.

Att många dessutom redan har destillerat vatten hemma under namn som t.ex. "batterivatten" eller vatten till ångstrykjärn gör det mycket vanligare än en vakuumtank etc.

Sant. Försöker bara göra det så lätt som möjligt för honom. Tror det är enklare att spola mycket varmt vatten ur kranen och förhoppningsvis bli av med det som nu orsakar en kortis (eller vad det nu kan vara) istället för att stå och halvsnåla med destillerat/avjoniserat vatten som man inte får ur kranen och som dessutom kanske inte är tillräckligt varmt för att vara effektivt.

Är man bara relativt snabb med att få det tort är ju korrosionsriksen nästintill 0 och kalkavlagrig kanske kan ske men va fan... det lär inte orsaka mer bekymmer än vad han redan har