Vad är det egentligen som skiljer de olika tillverkarna åt? 2 eller 4Gb minne?

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som skiljer de olika tillverkarna åt? 2 eller 4Gb minne?

Sitter och letar efter ett GTX 680, och som alltid är det degen som bestämmer.

Har kollat runt och finner en uppsjö av olika varianter av "samma" kort. Har frågar runt bland polarna, men ingen som är 100% säker egentligen. NU vänder jag mig till er, all vetande Orakel för att förhoppningsvis bringa ett prisvärt 680 till min låda :D. Jag antar att denna diskussion egentligen går att applicera på samtliga grafikkort då problematiken verkar vara den samma.

Skall man framtidssäkra med 4Gb?

Några exempel:
ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 5090:-

ZOTAC GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4395:-

EVGA GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4940:-

MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4295:-

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 3895:-

Är prestanda skillnaden mellan de överklockade korten så stor att det är värt att stoppa in de ca 300:- extra detta verkar generera i pris?

Nu hoppa jag att min fråga framträder tydligare. Till synes samma produkt, men vitt skilda priser. Även de som borde vara dyrare (bundlade med spel) är billigare än vissa konkurrenter.

Det som verkar mest lockande bland ovan kort är Gainward då man ser till pris, MEN vad är det som är "fel" på det eftersom det är billigast?

Jag pladdrar, ni fattar...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Av de länkade så skulle jag ta MSin eller Zotacen, beroende på vad du har för chassi. Ett annat alternativ kan kanske vara HD 7970?

Permalänk
Medlem

Oftast bara garantierna som skiljer.

Permalänk
Medlem

Det är samma grafikkort i alla, det som skiljer dem åt är designen, vilken kylare de har samt kan de vara klockade lite olika.

Det som spelar roll är vilken kylare som är på, det bestämmer i princip hur högt du kan klocka (hur bra kortet presterar) eller hur tyst du kan få det. Sen om man vill köra sli kan det vara bra att välja ett kort som blåser ut luften, typ som de billiga gainward som har en referenskylare.

Det är väl allt i korthet, kan även nämna att dyrare kort oftast är hårdare testat och man vet då att de klarar en högre klock.

Permalänk

De stora skillnaderna ligger i att dom har olika sorters kylare, asus direct cu kylarlösning har jag för mig är en av de bättre men ni kan ju rätta mig om jag har fel

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem

Mycket kan skilja sig faktiskt. Gigabyte har t.ex byggt 670 på ett 680 kretskort, förbättrad strömförsörjning och kyning, vilket i slutet bli högre kvalite, högre klocks och lägre ljudnivå. De flesta andra brukar göra liknande på sitt eget sätt, men personligen föredrar jag gigabyte

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Mycket kan skilja sig faktiskt. Gigabyte har t.ex byggt 670 på ett 680 kretskort, förbättrad strömförsörjning och kyning, vilket i slutet bli högre kvalite, högre klocks och lägre ljudnivå. De flesta andra brukar göra liknande på sitt eget sätt, men personligen föredrar jag gigabyte

Det tvivlar jag på - Hur kan man bygga ett 670 på ett 680 kretskort? Det är olika kretsar på olika PCB:er!
Att alla korten har olika strömförsöjning och kylning kan jag hålla med om.

Men om det sitter 670 kretsar på ett kort så tror jag att man inte får kalla det för 680.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

jag skulle valt gainward för att det är billigast, Eller lagt till någon hundralapp för msi då det har en tystare och bättre kylare!

Vad som skiljer mest är väll om något är fabriksklockat medans det andra inte. Utöver det är det nog bara garantier och kylare som skiljer.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det tvivlar jag på - Hur kan man bygga ett 670 på ett 680 kretskort? Det är olika kretsar på olika PCB:er!

Men om det sitter 670 kretsar på ett kort så tror jag att man inte får kalla det för 680.

Han pratar om GTX 670 kort som ibland kommer på ett 680 PCB, som då har bättre strömförsörjning etc då det är anpassat till en starkare GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

http://www.sweclockers.com/recension/15417-gigabyte-geforce-g...

Citat:

Själva grafikkortet liknar inte alls Nvidias variant av Geforce GTX 670, vilket knappast är en överraskning då modellen baseras på referenskretskortet för mer påkostade Geforce GTX 680. Kylningen sköts av tre 80 mm-fläktar, och konstruktionen ockuperar två kortplatser med en längd på cirka 27 centimeter.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rocklets:

Sitter och letar efter ett GTX 680, och som alltid är det degen som bestämmer.

Har kollat runt och finner en uppsjö av olika varianter av "samma" kort. Har frågar runt bland polarna, men ingen som är 100% säker egentligen. NU vänder jag mig till er, all vetande Orakel för att förhoppningsvis bringa ett prisvärt 680 till min låda :D. Jag antar att denna diskussion egentligen går att applicera på samtliga grafikkort då problematiken verkar vara den samma.

Vill poängtera att jag känner till skillnaden i minnesmängd.

Några exempel:
ASUS GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 5090:-

ZOTAC GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4395:-

EVGA GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4940:-

MSI GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 4295:-

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA 3895:-

Är prestanda skillnaden mellan de överklockade korten så stor att det är värt att stoppa in de ca 300:- extra detta verkar generera i pris?

Nu hoppa jag att min fråga framträder tydligare. Till synes samma produkt, men vitt skilda priser. Även de som borde vara dyrare (bundlade med spel) är billigare än vissa konkurrenter.

Det som verkar mest lockande bland ovan kort är Gainward då man ser till pris, MEN vad är det som är "fel" på det eftersom det är billigast?

Jag pladdrar, ni fattar...

Asus kör med bättre delar kan jag säga direkt, dom enda korten som är exakt likadana oavsett märket är GTX690, det är Nvidia som tillverkar alla 690 själva.

Kolla på Asus hemsida vad det står om korten och jämför med andra tilverkares websidor för att bilda din egna uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle väntat till efter jul då antagligen priserna faller iom detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle väntat till efter jul då antagligen priserna faller iom detta.

Ja, sitter och väntar in mellandagsreorna. Men då verkar det således som det är värt att lägga ett antal hundringar mer för att få ett Asus-kort.

Jag gjorde "missen" att köpa ett kort med 1Gb minne när jag köpte mitt 560, gör man en miss igen om man köper ett kort med 2Gb? Antar att jag kommer att ha mitt ev. 680 i ca 3 år finns det några titlar vid horisonten som kommer att kräva mer än 2Gb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Med tanke på minnesbussen på GTX 680 inte är bred nog att verkligen utnyttja mer än 2GiB, utan att det snarare kan handla om prestandaförluster t o m på höga upplösningar med den dubbla minnesmängden känner jag inte alls att det är en god idé med ett 4GiB-kort.

Permalänk
Medlem

Du har sett Asus 680 hos Webhallen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Du har sett Asus 680 hos Webhallen va?

Vet inte vem du frågar, men jag har kolla på de flesta butikerna. Vad tänkte du på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Vet inte vem du frågar, men jag har kolla på de flesta butikerna. Vad tänkte du på?

Den här http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/webhallens_...

Väldigt bra pris för den modellen.

Du kanske redan sett den, men du hade länkat till komplett så jag tipsade för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/webhallens_...
ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5) + AC3 och BL2 för 3890 kr, mindre än två timmar kvar.
Fanns ett EVGA för 3500kr på Dustin tidigare idag också men den verkar ha tagit slut nu.

Visa signatur

pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av fonzeka:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kampanjer/webhallens_...
ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5) + AC3 och BL2 för 3890 kr, mindre än två timmar kvar.
Fanns ett EVGA för 3500kr på Dustin tidigare idag också men den verkar ha tagit slut nu.

Sega !"#¤ jag, missat julerbjudande sidan! Nu hade frugan juldate med en älg igår så det där med uppgradering... :/ Håller en tumme för att det kommer fina erbjudanden i januari!

Visa signatur