Uppgraderings hjälp för en MMO-Gamer

Permalänk
Medlem

Uppgraderings hjälp för en MMO-Gamer

Hejsan folket, och gott nytt år.

Nu med det nya året så hade jag tänkt att börja spela World of Wacraft: Mists of Pandaria med mina gamla kompisar igen, dock har jag märkt att jag inte längre kan köra på högre grafik-inställningar utan att FPSen droppar ner till runt 25-30 ute i världen. Jag är ganska säker på att det är min processor som börjar bli lite gammal.

Jag är inte jättekräsen, men vill helst kunna lira Battlegrounds på åtminstone High utan att behöva känna att något inte stämmer.

Min nuvarande spec är:

AMD Phenom II X6 1055T
Kingston HyperX 6GB Ram (Kan detta vara en orsak?)
XFX Radeon 7970 3GB
Vanlig 7200RPM Samsung HDD
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Jag kikar på ett "uppgraderings-paket" från komplett, eller inet, dock vill jag helst veta vad som orsakar mina "problem".

Paketet jag kikar på för tillfället:
Paketet

Hoppas att ni har en otroligt bra nyårsafton, och att det nya året blir bra!

Med vänlig hälsning,
Tim "GACH"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GACH:

Hejsan folket, och gott nytt år.

Nu med det nya året så hade jag tänkt att börja spela World of Wacraft: Mists of Pandaria med mina gamla kompisar igen, dock har jag märkt att jag inte längre kan köra på högre grafik-inställningar utan att FPSen droppar ner till runt 25-30 ute i världen. Jag är ganska säker på att det är min processor som börjar bli lite gammal.

Jag är inte jättekräsen, men vill helst kunna lira Battlegrounds på åtminstone High utan att behöva känna att något inte stämmer.

Min nuvarande spec är:

AMD Phenom II X6 1055T
Kingston HyperX 6GB Ram (Kan detta vara en orsak?)
XFX Radeon 7970 3GB
Vanlig 7200RPM Samsung HDD
Gigabyte GA-990FXA-UD3

Jag kikar på ett "uppgraderings-paket" från komplett, eller inet, dock vill jag helst veta vad som orsakar mina "problem".

Paketet jag kikar på för tillfället:
Paketet

Hoppas att ni har en otroligt bra nyårsafton, och att det nya året blir bra!

Med vänlig hälsning,
Tim "GACH"

Minnena skulle jag kalla orsaken ja. investera i följande är mitt råd http://www.inet.se/kundvagn/visa/2779413/2012-12-31

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, jag litar på dig och följer ditt råd!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GACH:

Tack så mycket, jag litar på dig och följer ditt råd!

Kalas det! Kommer ge dig en fin boost med SSD:n och 8GB minne.

Permalänk

Processorn är problemet. Minnena är det inget fel på egentligen. Jag brukar ligga på runt 5 GB minnesanvändning på ultra-inställningar med +10 tabs i Mozilla, Skype, Steam, TS, och en film på min andra skärm. Tycker du ska köra på en i5 3570k med ett Z77 mobo. Finns säkert något uppgraderingspaket. En SSD snabbar upp loading screens men gör ingen större skillnad i övrigt.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag lite att spana efter! Äsch beställer hem en SSD iallafall, kan ju vara dags att ta steget nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Notevenmad:

Processorn är problemet. Minnena är det inget fel på egentligen. Jag brukar ligga på runt 5 GB minnesanvändning på ultra-inställningar med +10 tabs i Mozilla, Skype, Steam, TS, och en film på min andra skärm. Tycker du ska köra på en i5 3570k med ett Z77 mobo. Finns säkert något uppgraderingspaket. En SSD snabbar upp loading screens men gör ingen större skillnad i övrigt.

Hur skulle processorn vara problemet? TS kör ju på en 3x2GB konfiguration gällande minnena, Då tillämpas inte Dual-Channel Arkitekturen..

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Hur skulle processorn vara problemet? TS kör ju på en 3x2GB konfiguration gällande minnena, Då tillämpas inte Dual-Channel Arkitekturen..

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...
http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

Det är processorn. Minnet spelar inte speciellt stor roll i spel (endast mängden som skapar problem).
Intel (processor) + AMD/nVidia (grafik) är det man skall satsa på om man vill ha pålitlig prestanda.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkzideR 84:

http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-vishera-review,33...
http://www.anandtech.com/bench/CPU/62

Det är processorn. Minnet spelar inte speciellt stor roll i spel (endast mängden som skapar problem).
Intel (processor) + AMD/nVidia (grafik) är det man skall satsa på om man vill ha pålitlig prestanda.

Får du ha din teori, så har jag min..

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

Får du ha din teori, så har jag min..

Vad grundar du din "teori" på då om jag får fråga? Eftersom du tror att single-channel -> dual-channel gör mer än nästan 100% prestandaökning (hans nuvarande CPU till 3570K/3770K)? Om du kikar på länkarna så ser du att en 3570K får nästan dubbelt så mycket FPS som en AMD X6. Visst gör dual-channel skillnad, men i spel är det i princip osynliga skillnader. Några FPS som max, inte alls något viktigt - lika onödigt som att spendera flera tusen kronor mer för snabbare minnen än 1600MHz när man ändå bara kommer att spela.

Finns dessutom ett "flex"-läge där både dual-channel och single-channel används samtidigt; två stickor kör dual-channel medans den ensamma kör single-channel. Är väldigt osäker på just vad det är som gör att det här fungerar dock så det är inte alls säkert att hans moderkort stödjer det. Det är ändå ointressant.

Till TS: Uppgraderingspaketet som du länkade är ett bra val, Z77-moderkort, i7 3770K samt 16GB RAM (8GB räcker, 6GB räcker t.o.m. men det är så billigt idag ändå...). Kommer att lösa alla dina problem. Ska du köpa en SSD kan jag rekommendera Samsung 840 Pro 128GB.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU Gigabyte RTX 5070 Ti GAMING OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkzideR 84:

Vad grundar du din "teori" på då om jag får fråga? Eftersom du tror att single-channel -> dual-channel gör mer än nästan 100% prestandaökning

nu yrar du i nattmössan farbror! Aldrig yttrat något om 100% prestandaökning! Endast att han lär uppleva en boost med 8GB minne samt en SSD!

Permalänk
Skrivet av Mr.Murdoc:

nu yrar du i nattmössan farbror! Aldrig yttrat något om 100% prestandaökning! Endast att han lär uppleva en boost med 8GB minne samt en SSD!

Nåja, så gammal är jag inte. Han säger att han har lite problem med att få World of Warcraft att flyta med den senaste expansionen och du påstår att det är hans minne som är problemet och rekommenderar även en SSD. Sanningen i det är att han inte skulle få en ynka FPS mer än vad han redan har om han följde detta råd. Spelet skulle ladda snabbare men alla problem med FPS skulle kvarstå.

Köper han däremot nytt moderkort och processor så skulle hans FPS nästintill dubblas (+50% iaf...).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkzideR 84:

Han säger att han har lite problem med att få World of Warcraft att flyta med den senaste expansionen och du påstår att det är hans minne som är problemet och rekommenderar även en SSD. Sanningen i det är att han inte skulle få en ynka FPS mer än vad han redan har om han följde detta råd. Spelet skulle ladda snabbare men alla problem med FPS skulle kvarstå.

Fortfarande så går hans minnen i single och inte Dual som är målsättningen. Om det nu skulle visa sig vara CPU:n som du påstår vilket är föga troligt, då har iaf TS 8-12GB minne samt en SSD redan.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara lägga upp en update om att jag köpte följande:
MSI Z77A-GD65, Socket-1155
Intel® Core i7-3770K Processor
Philips 27" LED 273E3LHSB
HDMI 1.4 platt Kabel M/M 2m guldkontakt
Samsung SSD Basic 840-Series 120GB
Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 VENGEANCE

Så nu hoppas jag att de flesta av mina bekymmer skall lösas.

Tack för all hjälp, plus all övrig information man lärde sig!
GACH

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, fick hem min beställning igår och satte ihop allting. Otrolig skillnad med en 3770k, nu ligger jag på stabila 70-100 fps hela tiden!

Problem solved!

Permalänk
Avstängd

Trevligt att höra, kanske en 3770K var överdrivet, men huvudsaken att du är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jovisst, lite overkill kanske. Nåja, som sagt var, huvudsaken är att det fungerar!

Permalänk
Avstängd

Bättre kylning på cpu så har du en bra oc maskin..

Permalänk
Skrivet av GACH:

Tack för all hjälp, fick hem min beställning igår och satte ihop allting. Otrolig skillnad med en 3770k, nu ligger jag på stabila 70-100 fps hela tiden!

Problem solved!

Visst är det skönt med Intel? Jag hoppas att det går bättre för AMD i framtida generationer men det känns som att de bara kommer att hänga med i de lägre segmenten, och inte i prestandasegmenten där Intel dominerar för mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Visst är det skönt med Intel? Jag hoppas att det går bättre för AMD i framtida generationer men det känns som att de bara kommer att hänga med i de lägre segmenten, och inte i prestandasegmenten där Intel dominerar för mycket.

Jo tack, nu när jag har suttit och spelat ett par dagar så förstår jag inte varför jag har varit så himla fast vid AMD. Intel äger!

Permalänk
Medlem

Just det ja, jag antar att en moderator kan låsa denna tråd eller helt enkelt ta bort den, då jag har fått alla mina frågor besvarade!

Permalänk

Det beror inte på cpu:n.. om den nu inte körs i 80 graderC. Clocka den lite.. köp bättre kylare och minnen så ska du se att du kan lira bg:s utan det minsta lagg! lycka till!

Oj såg att du beställt nu.. aja då löste det sig ändå

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/