Android = segt och buggigt?

Permalänk
Medlem

Billig Kina platta, inte konstigt du upplever det segt och buggit
Problem löst så att säga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har själv köpt en skitplatta från Kina, dock 1½ år sedan. Blev runt 60 euro med frakt och tull för hela kalaset. Batteriet pajjade första natten när jag laddade skiten och fungerade sen bara med sladden ikopplad. Kmr aldrig mera att investera i noname kinesisk hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Billig Kina platta, inte konstigt du upplever det segt och buggit
Problem löst så att säga

Exakt, fast den var ju inte ens billig. De som finns att köpa här i England ksotar från £50 för en 7" upp till kanske £160 för en bättre 10" variant. Fortfarande inte bra grejor.
Köp en Nexus eller Galaxy istället, lite sent nu kanske iofs. Hade hellre lagt några hundra extra på en Galaxy eller Nexus och vetat att det funkar.

edit: Unfortunately, it’s clearly not a top-tier tablet. There are too many apps that don’t run on this tablet, and performance can be hit or miss. If you spend $250 or more on this tablet, you should know what you’re buying — a tablet which may get bogged down and feel sluggish from time to time, at least until you reboot it and start again.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Det är precis det jag kör med. Bättre än den skiten som låg i från början.

Skrivet av Adam901:

Haha, du kunde ju köpt en Nexus 7 för 2200 istället...

7" och 1280x800? Nej tack.

Skrivet av Nisse86:

Android är ett operativ. Ifall hårdvaran är dåligt ihopslängd är det inte Androids fel.
Bara för HP bygger datorer betyder det inte att det är Windows fel för de är sega och överhettar.

Skrivet av tcntad:

Trots att man skirver att hårdvaran inte är av den bättre modellen fortsätter du säga att det är android det är fel på? Varför?

Du har såklart inte gjort rätt eftersom du köper en skitplatta made in china och förväntar dig topprestanda.

Det är ju android som buggar och är slött, inte plattan i sig, som har fullt tillräcklig hårdvara.

Jag tycker fortfarande att den var billig.

Eftersom jag inte har haft något annat så får jag naturligtvis intrycket av att android är segt och buggigt, har bara testat iPad tidigare.

Men helt seriöst då, finns det androidplattor som är lika rappa som ipad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

TS Du verkar behöva lära dej ett och annat...
1, random brand = dåligt
2, "Kina random Brand" = ännu sämre
3, för en "decent" platta bör man betala 3000kr minst i Svensk butik (utom nexus 7)
4, Varför köpte du ens från kina?

Android är inte felet här -.-

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Udihow:

Nexus7, Asus TransformerPad, Galaxy Tab..Listan kan göras lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Eftersom jag inte har haft något annat så får jag naturligtvis intrycket av att android är segt och buggigt, har bara testat iPad tidigare.

JA de finns rikigt bra android pads. Grejen är att tillverkarna måste se till att android faktiskt kan använda den hårdvara de slänger in. Annars blir det hela ganska menlöst. Testa Asus

Seden jämfört med ipad, beror det helt på. De du kan köra på en ipad är säkerligen lika bra eller snabbare. Nyckelordet där är "det du kan göra på en ipad".
Möjligheterna med en Android är större. Men ska du bara surfa och spela angry birds är nog ipad snabbare. Om du är villig att betala priset.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

TS Du verkar behöva lära dej ett och annat...
1, random brand = dåligt
2, "Kina random Brand" = ännu sämre
3, för en "decent" platta bör man betala 3000kr minst i Svensk butik (utom nexus 7)
4, Varför köpte du ens från kina?

Android är inte felet här -.-

Ingen ide att argumentera med trollet, bevisat att hans tekniska begåvning är lika med 0.

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Det är ju android som buggar och är slött, inte plattan i sig, som har fullt tillräcklig hårdvara.

Om den nu laggar och har sig, och andra med samma version av Android inte upplever samma problem, så är det kanske inte Android det är fel på? De flesta i tråden verkar ju ense om att Android flyter på efter att Icecream Sandwich släpptes?

Permalänk
Medlem

Haha ja jävlar...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

TS har inte hört talas om drivrutiner och/eller tror det är android som står för dessa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Haha... Alla billiga plattor använder ju Android för att det är just gratis. Synd bara att man förknippar Android med något dåligt pga allt skräp som säljs. Köp Googles telefoner/plattor så får du Android som det skall vara. Tycker det flyter på hur bra som helst i min Nexus 7a.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Konstigt då, min mobil kör android 4.0 och den är också väldigt buggig och även slö till och från. När jag frågade en jag känner som har just en nexus 7 så är inte den särskilt snabb heller. Vet inte vad man ska tro.

Nej jag är inte anti, är bara lite "ny" när det gäller android, men jag måste säga att det är tusen gånger snabbare och stabilare än windows mobile 6.x jag har haft tidigare..

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Udihow:

Skärp dig nu och läs på vad som gäller med android, telefoner och surfplattor..

Uppenbarligen har inte din 1800 (-tals)kronors platta inte tillräckligr kraftig hårdvara för JB..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppenbarligen har inte din 1800 (-tals)kronors platta inte tillräckligr kraftig hårdvara för JB..

Precis det som är tragiskt, att android kräver såpass mycket kräm för att det ska flyta. Skulle tippa på att det är Java som är boven, och de embedded-utvecklare jag pratat med har ungefär samma åsikt. Min Windows Phone tickar på fint och rappt hur länge jag än haft på den medans min HTC Sensation blir seg som sirap rätt snabbt efter uppstart, och då har min Sensation betydligt kraftfullare hårdvara.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Min galaxy note flyter på riktigt bra. Så det är nog inte mjukvaran det är fel på.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tycker du ska hålla dig till Apple, det verkar enklare för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Min sgs3 flyter också på, inte upplevt nånting laggigt med den..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag tror du behöver använda dig av sidan prisjakt till nästa gång du ska köpa något där hade du sett nexus 7 för 2200 kr.

Det är hårdvarans fel, låter som min 3 åriga mobil den är seg och har endast en dålig core och det är inte Androids fel där utan mobilens processor som gör den seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Du har köpt en nonamekinapryl där tillverkarna gjort ett dåligt jobb med hårdvara/mjukvara och sen klagar du på Android i allmänhet ?

Det här låter nästan som dom som köper en andriodtelefon för en tusenlapp och jämför den med polarens sprillans iphone

Jag vet mycket väl om androidlagget of death och det är inte barar på "Kinaskit" eller billiga telefoner, efter att jag fick nytt jobb för ett år sedan bytte jag min privata iPhone 4S mot en Sony Ericsson Xperia ARC s som jobbet står för, segare jävla telefon har jag inte varit med om någonsin, efter att android 4.0 kom är den i princip obrukbar och det verkar inte som att det går att göra nåt åt det heller...

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Ja, men inte för 1800 kr. Gåtan är löst. Om tillverkaren har optimerat Android dåligt, har kassa drivrutiner etc kommer plattan att vara slö. Nexus 10 kanske kan vara ett alternativ då om du vill ha hög upplösning.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av Udihow:

Konstigt då, min mobil kör android 4.0 och den är också väldigt buggig och även slö till och från. När jag frågade en jag känner som har just en nexus 7 så är inte den särskilt snabb heller. Vet inte vad man ska tro.

Nej jag är inte anti, är bara lite "ny" när det gäller android, men jag måste säga att det är tusen gånger snabbare och stabilare än windows mobile 6.x jag har haft tidigare..

Det varierar (på gott och ont) väldigt mycket mellan olika tillverkare hur rapp telefonen är, att den kör Android 4.0 är på inget sätt en garanti för att telefonen ska vara snabb. Somliga tillverkare optimerar bättre, och hårdvaran spelar stor roll - Android är tyngre att köra än t ex Ios. I och med Android 4.0 blev flytet generellt mycket bättre än tidigare, men inte förrän med 4.1 har det blivit riktigt bra. Men det kräver också sin hårdvara för att det ska flyta ordentligt hela tiden. 1 gig RAM är ett måste, gärna 2.

Men i princip får man vad man betalar för, vilket är fördelen med Android. Olika prisklasser för olika behov.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trior inte det är JB som är felet, snarare att han kör en android platta med samma upplösning som en ipad4, med hårdvara som är sämre än tegra3.

Oavsett om man tycker android kräver hög hårdvara eller ej, så lovar jag att en ios enhet med dessa specs hade not inte vart en smooth experience heller.
Gör lite googlelingar på prestenda mellan A5X (ipad3), A6X (ipad4) och Tegra3 (bättre hårdvara en denna enhet) och tänk på att de skall ge samma output.

MALI400 GPU:n drev förövrigt min gamla 800x480 SG2 telefon... Perfekt dimensionerad för den upplösningen

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Jag skulle inte äns vara säker på att hårdvaran är vad som specificeras, i alla fall inte om plattan fungerar så dåligt som du säger. Android har inga problem i sig men som sagt så får du vad du betalar för, och från kina får man inte alltid vad som står på pappret.

Köper du en Android platta i samma prisklass som en Ipad så ska denna troligtvis mer än motsvara den upplevelsen du får från IOS, men en vanlig Nexus 7 kan gå bra om du vill spara in pengar.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag skulle inte äns vara säker på att hårdvaran är vad som specificeras, i alla fall inte om plattan fungerar så dåligt som du säger. Android har inga problem i sig men som sagt så får du vad du betalar för, och från kina får man inte alltid vad som står på pappret.

Köper du en Android platta i samma prisklass som en Ipad så ska denna troligtvis mer än motsvara den upplevelsen du får från IOS, men en vanlig Nexus 7 kan gå bra om du vill spara in pengar.

Precis, det är nog att jämföra med att köpa en Kina-kopia av Ipad för 1800 kr. Gissningsvis skulle det inte vara en supersmooth upplevelse.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Ett tips för dem som har "uppdaterat" sina telefoner till 4.x genom t.ex Sonys egna interface. Gör en factory reset efter, det blir bara problem annars. Sen kan ni klaga på att det är segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Plattan är nåt kinaskit, men cpu/minne osv är ju detsamma som i andra:
länk

Men jag kan ju tillägga att den funkar bra direkt efter start, men efter en 30-40 minuter eller så så har den mer eller mindre korkat ihop och är slö igen. En RAM-widget jag la in för en stund sedan säger att det är 50-90mb ledigt minne, det kan väl aldrig stämma då det ska vara 1gb ram i den?!

Nej, CPUn är också nåt billigt Kina skit, knappast nVidia Tegra 3, förmodligen slött RAM o flash.

Lägg dålig mjukvara på det o Du är körd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cove:

Trior inte det är JB som är felet, snarare att han kör en android platta med samma upplösning som en ipad4, med hårdvara som är sämre än tegra3.

Oavsett om man tycker android kräver hög hårdvara eller ej, så lovar jag att en ios enhet med dessa specs hade not inte vart en smooth experience heller.
Gör lite googlelingar på prestenda mellan A5X (ipad3), A6X (ipad4) och Tegra3 (bättre hårdvara en denna enhet) och tänk på att de skall ge samma output.

MALI400 GPU:n drev förövrigt min gamla 800x480 SG2 telefon... Perfekt dimensionerad för den upplösningen

Har aldrig påstått att JB är felet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Tycker du ska hålla dig till Apple, det verkar enklare för dig

Men då kostar det 3 gånger så mycket också.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Hade android först när begreppet smartphone var lite nyare än det är nu och jag satt med den senaste modellen och senaste uppdateringarna. Jag blev aldrig annat än besviken. Nu äger jag sen ett år tillbaka apples produkter både på platta och tfn, väldigt nöjd. Tar ett bra tag innan jag testar android igen. Bevakar även androiduppgraderingarna runt om vänner som fortfarande använder android och mitt svar/åsikt är nej, android är inte på långa vägar lika rapp och "mjuk" som en apple.