Android = segt och buggigt?

Permalänk
Medlem

Android = segt och buggigt?

Köpte en s.k. surfplatta för ett tag sen men har ännu inte kunnat förstå mig på den..den kör Android version 4.1.1.

Surfa är nästintill värdelöst, alla webbläsare är sega som sirap, de flesta appar/program startar slött. Men det värsta är att programmen kraschar titt som tätt, som exempel har jag lagt in ett program för att låsa rotationen på skärmen, numera räcker det med att öppna t.ex. skype- eller eniro-appen, sedan försöka skriva något och vipps så har rotationsappen plus eventuellt andra bakgrundsappar försvunnit/kraschat. Starta jag upp den igen så kraschar skype/eniro istället och så håller det på.

Att öppna launcherns "meny", där alla appar listas, kan ibland ta flera sekunder och man ser ikonerna dyka upp en och en samt bara att gå till hemskärmen kan ta upp till 20 sekunder.

Ibland hänger sig nåt särskilt program och då hänger sig hela systemet och man kan inte göra ett smack eftersom jag inte kan plocka ur batteriet och ibland försvinner bakgrundsbilden och ersätts med svart eller nåt gulblått sprucket glas.

Min 5 år gamla 1.2ghz core 2 duo-laptop är ungefär 5-10x snabbare på allt?!

Har testat flertalet iPads och ingen ens liknar detta jag beskrivit ovan, är Android verkligen inte bättre än såhär eller gör jag fel?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Angående hastigheten:
Vad är det för surfplatta du skaffat? De billigaste plattorna är ju skräp. Man får vad man betalar för. Spannet mellan en dålig och en bra androidplatta är rätt stort. Men du kanske har köpt en platta med ordentlig hårdvara och ändå har problem?

Om något nu hänger sig så kan du starta om plattan genom att hålla in powerknappen några sekunder.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Att utelämna vilken platta du köpt gör det hela väldigt svårt att bedöma...

Jag har själv en Nexus 7 och jag känner inte igen mig i något du skriver. Man får tänka på att Nexus-enheterna är de som "bäst" kan jämföras med Apples motsvarigheter eftersom Nexus-enheterna inte har massa "skit" som tillverkarna lägger in.

Min erfarenhet är att det är inom surfplattesegmentet som andra tillverkare misslyckats rätt grovt. Jag har testat Sonys och Samsungs tablets och de är faktiskt inte speciellt bra men om du tar Nexus 7 och jämför med iPad Mini eller om du tar Nexus 10 och jämför med "Stora iPad" kommer du nog upptäcka att Android på många håll piskar iOS (även om iOS självklart har sina fördelar också)

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Om du har gått och köpt en platta för 500kr på ica maxi så är det inte så konstigt, annars är det ett måndags ex och bör återlämnas.

Permalänk
Medlem

Plattan är nåt kinaskit, men cpu/minne osv är ju detsamma som i andra:
länk

Men jag kan ju tillägga att den funkar bra direkt efter start, men efter en 30-40 minuter eller så så har den mer eller mindre korkat ihop och är slö igen. En RAM-widget jag la in för en stund sedan säger att det är 50-90mb ledigt minne, det kan väl aldrig stämma då det ska vara 1gb ram i den?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

länk

Men jag kan ju tillägga att den funkar bra direkt efter start, men efter en 30-40 minuter eller så så har den mer eller mindre korkat ihop och är slö igen. En RAM-widget jag la in för en stund sedan säger att det är 50-90mb ledigt minne, det kan väl aldrig stämma då det ska vara 1gb ram i den?!

Har du testat att avsluta appar så att de inte ligger och drar i bakgrunden? Skaffa en task-killer eller gå in på inställningar->appar->"namn på app"->avsluta/stäng applikation

Kan lösa en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Köpte en s.k. surfplatta för ett tag sen men har ännu inte kunnat förstå mig på den..den kör Android version 4.1.1.

Surfa är nästintill värdelöst, alla webbläsare är sega som sirap, de flesta appar/program startar slött. Men det värsta är att programmen kraschar titt som tätt, som exempel har jag lagt in ett program för att låsa rotationen på skärmen, numera räcker det med att öppna t.ex. skype- eller eniro-appen, sedan försöka skriva något och vipps så har rotationsappen plus eventuellt andra bakgrundsappar försvunnit/kraschat. Starta jag upp den igen så kraschar skype/eniro istället och så håller det på.

Att öppna launcherns "meny", där alla appar listas, kan ibland ta flera sekunder och man ser ikonerna dyka upp en och en samt bara att gå till hemskärmen kan ta upp till 20 sekunder.

Ibland hänger sig nåt särskilt program och då hänger sig hela systemet och man kan inte göra ett smack eftersom jag inte kan plocka ur batteriet och ibland försvinner bakgrundsbilden och ersätts med svart eller nåt gulblått sprucket glas.

Min 5 år gamla 1.2ghz core 2 duo-laptop är ungefär 5-10x snabbare på allt?!

Har testat flertalet iPads och ingen ens liknar detta jag beskrivit ovan, är Android verkligen inte bättre än såhär eller gör jag fel?

Är det en Samsung? Av egen erfarenhet är Samsung+Android en hemsk kombination. Samsung gör något med Android så de blir segt.
Sedan så ja, iPads är snabbare på de du kan köra med en iPad. För Apple streamlinar allt för att fungera perfekt med den specifika hårdvaran (utom kartor då förstås). Android pads har inte bara många kockar som är inne och gör soppan, de använder olika hårdvara dessutom. Ibland blir det inte bra.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Hedersmedlem

Första kommentaren till den recensionen TS länkade till sammanfattar mina tankar ganska väl:

"And so it goes. You can choose a slightly dodgy unit from an unknown manufacturer who gets the hardware right at a good price point but lacks the resources to polish the software and eliminate hard to track down glitches.

Or you can get a well polished experience from an A-list vendor who isn't selling you hardware, they are selling you access to thier greater ecosystem... and therefore make sure you always remember that you haven't bought anything but the right to dwell in their walled garden. So no external ports that might allow outside content to come in, etc."

Det är väl inte säkert, men högst troligt att mjukvaran i den plattan inte har fått så mycket kärlek som den borde ha fått från tillverkaren. Det är ju en chansning att köpa en billigare version från "okänd" tillverkare (kanske är känd i kina men inte så stor här direkt).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv

Så går det när man köper nåt kinaskit, så är absolut inte Samsung-Asus plattorna

Permalänk
Medlem

Du har köpt en nonamekinapryl där tillverkarna gjort ett dåligt jobb med hårdvara/mjukvara och sen klagar du på Android i allmänhet ?

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Har du testat att avsluta appar så att de inte ligger och drar i bakgrunden? Skaffa en task-killer eller gå in på inställningar->appar->"namn på app"->avsluta/stäng applikation

Kan lösa en hel del!

Appar ligger inte "och drar" i bakgrunden på Android på samma sätt som OS på en dator (såvida det inte är buggigt). Task-killers är generellt sett inte en bra idé (annat än för att undersöka problem). Det sätter Androids app-livscykel ur spel...

Permalänk
Medlem

Någon slags taskmanager följde med i romen jag flashade med (allt roligt kräver ju root..) men vad jag har läst så ska man inte behöva bry sig om det alls i android?

Om det är sant som den säger så verkar program jag inte ens använder dra sjuka mängder minne, bara bakgrundsbilden kan ta 20-35mb och tangentbordet (swiftkey), som jag heller inte fattar varför det är igång när det inte används, drar 25mb?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

länk

Troligen har du 50-90MB ledigt minne som inte används iöverhuvudtaget. Precis som windows gör så cachar även android program i ram minnet sålänge det får plats där. Detta för att det ska gå snabbt att öppna programen igen. Detta är inget problem alls för när du öppnar ett program som kräver mer minne än vad som är ledigt släpper android det den har cachat.

Värt att notera att exempelvis min galaxy s3 med 1gb RAM (833MB användbart) ligger på ungefär 600 - 700MB i idle, trots att jag inte kör några program. Det är så det ska vara. Att öppna ett program du använder ofta går tack vare detta blixtsnabbt, då det redan finns där, det hade tagit mycket längre tid annars. Något man märker när man exempelvis köt ett program som käkat upp allt ram, vid öppning av annat program måste det då laddas in från telefonens flashminne vilket är långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kan lösa en hel del!

http://lifehacker.com/5650894/android-task-killers-explained-...

Med Android 4.1.X och senare kan stänga öppna appar genom att gå till listan med öppna appar (knappen med de två rutorna) och svepa bort dem. Fritt RAM-minne är dock inget att stirra sig blind på i Android.

Permalänk
Medlem

Du har köpt en nonamekinapryl där tillverkarna gjort ett dåligt jobb med hårdvara/mjukvara och sen klagar du på Android i allmänhet ?

Det här låter nästan som dom som köper en andriodtelefon för en tusenlapp och jämför den med polarens sprillans iphone

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kan lösa en hel del!

Taskkillers är dumt att använda. Det kan t om göra telefonen segare då apparna som används måste startas om helt. Apparna drar inga systemresurser om de inte används

Permalänk
Medlem

Plattan är dock betydligt rappare efter start med cirka 250-450mb "ledigt minne" än när det börjar gå ner mot 90.

Så att andra program kraschar/försvinner spårlöst är för att android frigör minne? Varför kan det isåfall inte ge fan i de program jag vill ha igång och stänga ner annat onödigt istället..

Skrivet av mr_sQuinty:

Det är ju android som är plattans ansikte utåt mot mig så det är klart det får ta smällen då.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Även en högspeccad dator med Windows 7 installerat blir rätt kass utan ordentliga drivrutiner.

Som nämts ovan är bra kod en höjdare. Enda tillfället jag köper integrerade system pga hårdvaruspec är när jag vet exat vad det är för mjukvara i eller vilken mjukvara jag skall köra. Gäller allt från mobiltelefoner till RC-radiokontroller.

Din input tolkas av appen, appen kommunicerar med operativsystemet, operativsystemet kommunicerar med hårdvaran via drivrutiner.

Fallerar det i något av stegen så får man en dålig upplevelse, en kedja är inte starkare än den svagaste länken. I detta fallet verkar det vara varken A4.1 eller hårdvaran.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Såhär skriver han också:

Another time the tablet decided it didn’t want to continue streaming music while I was surfing the web. I kept starting the music player again, only to have it stop playing after a few seconds of web browsing. The only way to get the two apps to work together again was to completely reboot the tablet.

Sometimes the tablet will randomly slow down or freeze whether you’re switching apps or not. It’s not altogether predictable, and it can make using the Chuwi V99 less pleasant than using a more consistently zippy tablet like the Nexus 7.

Den plattan verkar inte vara helt okej. Skulle nog säga att de pengar du sparar, betalar du i frustration.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Den plattan verkar inte vara helt okej. Skulle nog säga att de pengar du sparar, betalar du i frustration.

Det är den säkert inte, men det var bara ett impulsköp för att testa. Surfar hellre på en 12" laptop med riktigt tangentbord ändå.

Men skulle jag surfa på en platta väljer jag ju hellre den med 1600x1200 än 1280x800.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Det är den säkert inte, men det var bara ett impulsköp för att testa. Surfar hellre på en 12" laptop med riktigt tangentbord ändå.

Men skulle jag surfa på en platta väljer jag ju hellre den med 1600x1200 än 1280x800.

Sant, upplösningen är ju ändå riktigt bra. Vad pröjsade du för den?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Sant, upplösningen är ju ändå riktigt bra. Vad pröjsade du för den?

Cirka 1800 med gratis frakt från Kina.

Men androids interface skalar upp riktigt dåligt, i 2048x1536 är det bara text och högupplösta bilder som ser bra ut.

Skrivet av Adam901:

Gör om gör rätt

Gjorde rätt eftersom jag visste vad jag köpte, jag förväntade mig bara inte att Android skulle vara så dåligt optimerat för den, eller vad det nu är som inte är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående att det går långsamt att surfa så har jag aldrig upplevt att det går snabbt att surfa på en telefon/surfplatta (varken iOS android eller något annat). Skulle någon kunna förklara varför? Det känns lite konstigt att min telefon (HTC sensation) och ipod touch 4, som har bättre hårdvara än en gammal laptop jag har liggandes, "surfar långsammare" än laptopen. Gäller även när jag är ansluten till WiFi.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Udihow:

Cirka 1800 med gratis frakt .

Snacka om att köpt grisen i säcken. Det är hårdvaran det är fel på, inte android systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Gjorde rätt eftersom jag visste vad jag köpte, jag förväntade mig bara inte att Android skulle vara så dåligt optimerat för den, eller vad det nu är som inte är.

Problemet ligger inte hos Android. Högst sannolikt är det mjuk- och/eller hårdvaruproblem i den skräpplatta du köpt som ställer till det.

Nej, du visste inte vad du köpte, uppenbarligen. Det finns en anledning varför man inte köper billigt bajs från obskyra tillverkare, om man inte är extremt snål eller totalt saknar erfarenheter (inlärda eller upplevda) av den extremt vanliga problematik det medför.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Udihow:

Men androids interface skalar upp riktigt dåligt, i 2048x1536 är det bara text och högupplösta bilder som ser bra ut.

Trots att man skirver att hårdvaran inte är av den bättre modellen fortsätter du säga att det är android det är fel på? Varför?

Du har såklart inte gjort rätt eftersom du köper en skitplatta made in china och förväntar dig topprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Haha, du kunde ju köpt en Nexus 7 för 2200 istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Android är ett operativ. Ifall hårdvaran är dåligt ihopslängd är det inte Androids fel.
Bara för HP bygger datorer betyder det inte att det är Windows fel för de är sega och överhettar.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sapere Aude