Självbygge, möjliga förändringar och tips! [Sammanfogad — mod]

Permalänk

Självbygge, möjliga förändringar och tips! [Sammanfogad — mod]

Hejsan! Jag ska beställa min nya burk de kommande dagarna och har en bra bild över vad jag ska köpa för delar. Det som saknas är grafikkortet. Jag har valt ut tre kandidater, alla nvidia - gtx 680 modeller, då jag har god erfarenhet med dessa. Jag har ingen vidare koll när det kommer till alla de fördelar de olika modellerna har egentligen så där tänkte jag att jag tar del av eran kunskap och åsikter!
de det står mellan just nu är följande:
http://www.inet.se/produkt/5409449/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048mb...
http://www.inet.se/produkt/5409672/evga-geforce-gtx-680-2048m...
det jag vill ha är prestanda, ett bra kort för spelande helt enkelt!

Sammanfogade trådar
Permalänk
Medlem

Jag hade nog tagit ett 7970 istället, mera prestanda för pengarna, 3GB i minne

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

jag skulle ju tagit lightning kortet alla dagar i veckan

högre klockar = lite snabbare + mycket bättre kylning

sen kan man klocka det kortet rätt bra sen om man vill

vet inte hur garanti skiljer sig mellan evga och msi men tyckte evga korten såg dyra ut när man jämförde med lightning kortet

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Jesusfrodas:

Hejsan! Jag ska beställa min nya burk de kommande dagarna och har en bra bild över vad jag ska köpa för delar. Det som saknas är grafikkortet. Jag har valt ut tre kandidater, alla nvidia - gtx 680 modeller, då jag har god erfarenhet med dessa. Jag har ingen vidare koll när det kommer till alla de fördelar de olika modellerna har egentligen så där tänkte jag att jag tar del av eran kunskap och åsikter!
de det står mellan just nu är följande:
http://www.inet.se/produkt/5409449/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048mb...
http://www.inet.se/produkt/5409672/evga-geforce-gtx-680-2048m...
det jag vill ha är prestanda, ett bra kort för spelande helt enkelt!

http://www.inet.se/produkt/5405100/asus-radeon-hd7970-3072mb-directcuii-matrix-platinum

Grymma stockprestanda och ska dessutom gå att klocka s****n ur

Visa signatur

Antec P280, Corsair AX760, Asus P8Z77-V, Asus HD7970-DC2T, Corsair Vengeance 8GB DDR3,
Samsung 840 250 (?) GB, WD Red 2TB, Creative X-Fi Titanium HD m.m.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Putsade till den lite för att göra det ännu tydligare vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Är 7970 lika bra/garanterad prestanda som 680? i övrigt, ser att de alla har 2gb grafikminne, räcker det idag/framöver?

tack för det fina trådnamnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesusfrodas:

Är 7970 lika bra/garanterad prestanda som 680? i övrigt, ser att de alla har 2gb grafikminne, räcker det idag/framöver?

tack för det fina trådnamnet!

skulle tagit matrix 7970 alla dagar i veckan men om du måste ta ett 680 är det msi
den klockar som en gud fast inte lika bra som matrix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mir0:

men om du måste ta ett 680 är det msi
den klockar som en gud

Bara om du har ett gammalt BIOS som tillåter mer överklockning.

Permalänk

ASUS. DirectCUII. Punkt.

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

7970 matrix/sapphire/gigabyte etc
680 asus, gigabyte eller MSI.

Permalänk

Tack alla för svar. Just nu känns de väldigt delat med 7970 åter i bilden. Står väl mellan msi kortet och matrix platinum då kanske, men åter till delen om grafikminne, hur viktigt är det och räcker 2gb?

Permalänk
Medlem

kan bara tala för lightning kortet (har det i min burk) underbart kort, som ser jäkligt bra ut. (do note: det lyser blått till viss del)

Mitt kort går i regel inte över 55 grader i full load, och är extremt tyst (hör det inte, eller det överröstas av annat iaf)

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesusfrodas:

Tack alla för svar. Just nu känns de väldigt delat med 7970 åter i bilden. Står väl mellan msi kortet och matrix platinum då kanske, men åter till delen om grafikminne, hur viktigt är det och räcker 2gb?

villken upplösing har du tänkt att spela på
3gb (7970)är framtidssäkert medan 2gb (680) inte kommer att hålla så lång till

Permalänk

Ett 7970 GHz är snäppet vassare i många av dagens spel, och drar ifrån 680 i de högre upplösningarna.
3GB minne med 384-bits minnesbuss garanterar att minnet inte blir en flaskhals om du vill köra CrossFireX senare.

Dessutom brukar 7970 gå att klocka högre procentuellt sett gentemot 680.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesusfrodas:

Tänk även på att radeon korten kräver mer ström och blir varmare än nvidia korten, så bättre kylning är att föredra om du väljer radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

villken upplösing har du tänkt att spela på
3gb (7970)är framtidssäkert medan 2gb (680) inte kommer att hålla så lång till

Är själv på Nvidias sida, men har börjat inse att 2gb är förjäkla lite. Hade gått upp på 4gb om något. Men sen kostar det skjortan också...
Edit: Så det vi försöker säga är. Köp inte datorer. Dem blir för omodernt så snabbt. Köp ett brädspel istället!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Är själv på Nvidias sida, men har börjat inse att 2gb är förjäkla lite. Hade gått upp på 4gb om något. Men sen kostar det skjortan också...
Edit: Så det vi försöker säga är. Köp inte datorer. Dem blir för omodernt så snabbt. Köp ett brädspel istället!

Du hade blivit besviken om du gått på 4GB-korten, då du bara kastar pengar i sjön, eftersom korten inte kan hantera 4GB pga den trånga minnesbussen. Om något så klockar de sämre på minnet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Nu vet jag varken ut eller in längre, helt galet. Alla som rekommenderar kort på utsidan säger Nvidia, vilket jag förstås tar med en nypa salt, men nu när ni säger att grafikminnet inte räcker/kommer räcka så...

låt oss ta det ur en väldigt neutral synvinkel där vi inte förespråkar de olika märkena, hur påverkar/påverkas mitt nutida/framtida spelande av att endast ha 2gb grafikminne?

Permalänk
Skrivet av Jesusfrodas:

Nu vet jag varken ut eller in längre, helt galet. Alla som rekommenderar kort på utsidan säger Nvidia, vilket jag förstås tar med en nypa salt, men nu när ni säger att grafikminnet inte räcker/kommer räcka så...

låt oss ta det ur en väldigt neutral synvinkel där vi inte förespråkar de olika märkena, hur påverkar/påverkas mitt nutida/framtida spelande av att endast ha 2gb grafikminne?

Nutida: nej.
Framtida: troligtvis. Spel kommer att börja använda mer minne inom något år, och då kommer du att kunna köpa ett till kort och köra CrossFireX om du väljer ett 7970, istället för att köpa nytt om du väljer 680. Dock har ju 680 sina fördelar iom PhysX och CUDA, men frågan är hur viktigt detta är för dig.

Du kommer art behöva köpa nytt för eller senare vad du än väljer, men det kommer att bli tidigare med ett 680, då 7970 både presterar bättre i höga upplösningar och har mer och "kraftigare" minne.

EDIT: nu skulle det ju vara neutralt, men det går inte att bortse från att mer minne och bättre prestanda i höga upplösningar gör ett kort mer framtidssäkert.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Tack för ett väldigt fint svar. Antar att Matrix Platinum(http://www.inet.se/produkt/5405100/asus-radeon-hd7970-3072mb-...) är den som gäller framförallt isåfall?

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen Asus börjar gå ner i kvalité...Deras mjukvaror samt deras hårdvaror...
Att köpa Matrix mot allt annat....varför? Den kostar 4.500, ca. 500-1000 mer än alla andra.. för att den just är Matrix...En kort från asus med bättre komponenter.."kunde de inte lägga de på deras första Dc2 kort..var de tvugna och göra ett "Matrix"...Och den är inte så mycket bättre..Har en vän som köpte 28 kort av Matrix..för ett E-cafe..varav 15 av dem korten åkte tillbaka för grov Coil Whine..och Matrix var gjort för att just undvika CoilWhine..
För övrigt är matrix bättre i prestanda...men går att överklocka andra 7970s till det..

15 av de korten som kom tillbaka...så var bara 4 coilwhine fria..resten tillbaka igen...
Asus...har tyvär sårat mig:( Och ja, jag vet att jag har ett Asus kort..men den ska säljas snart för att köpa 2 andra 7970s..

OP: Tänkt på att Matrix för övrigt tar 3 slots på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nutida: nej.
Framtida: troligtvis. Spel kommer att börja använda mer minne inom något år, och då kommer du att kunna köpa ett till kort och köra CrossFireX om du väljer ett 7970, istället för att köpa nytt om du väljer 680. Dock har ju 680 sina fördelar iom PhysX och CUDA, men frågan är hur viktigt detta är för dig.

Du kommer art behöva köpa nytt för eller senare vad du än väljer, men det kommer att bli tidigare med ett 680, då 7970 både presterar bättre i höga upplösningar och har mer och "kraftigare" minne.

EDIT: nu skulle det ju vara neutralt, men det går inte att bortse från att mer minne och bättre prestanda i höga upplösningar gör ett kort mer framtidssäkert.

Så du menar att man inte kan ha två nvidiakort i SLI då

@ Trådskaparen

Prestandan på 7970 och 680 är i princip jämbördig, här finns en test i de olika upplösningarna (baserad på cat 12.11 drivaren för radeon) där man kan se att korten ligger väldigt lika, skall man vara noga så är 680 snabbare i alla upplösningar utom 2560 x 1600
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/AMD/Catalyst_12.11_...

När det gäller minnes mängden (2 el 3 gb) så skall man även ställa sig frågan om man inte vill byta till en snabbare/nyare gpu alternativt köra två kort (SLI el CF) när vi kommit så långt att man behöver 3 gb minne.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Så du menar att man inte kan ha två nvidiakort i SLI då

@ Trådskaparen

Prestandan på 7970 och 680 är i princip jämbördig, här finns en test i de olika upplösningarna (baserad på cat 12.11 drivaren för radeon) där man kan se att korten ligger väldigt lika, skall man vara noga så är 680 snabbare i alla upplösningar utom 2560 x 1600
http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/AMD/Catalyst_12.11_...

När det gäller minnes mängden (2 el 3 gb) så skall man även ställa sig frågan om man inte vill byta till en snabbare/nyare gpu alternativt köra två kort (SLI el CF) när vi kommit så långt att man behöver 3 gb minne.

Jag är inne på nvidia och 680 då jag först och främst vill ha en framtidssäker och mycket bra speldator, men även för att jag har god erfarenhet av dem och min vän som hjälpt mig sätta ihop ett bygge och som jobbar inom branschen, förespråkar nvidia. Jag förstår att 7970 är jämnbördig, men om det nu stämmer att ett 680 på 2gb grafikminne kommer tappa SNABBT och så snart som 1-2 år inte klara av de högre upplösningarna, så ställer jag mig frågan varför den dyraste och viktigaste(?) komponenten o en speldator är så väldigt oframtidssäker? Ser att inets 690 kort alla har 4gb minne. har ingen jätte koll här, men om man kör sli/crossfire, kan man använda båda kortens grafikminne så att säga? alltså - skulle jag exempelvis skulle köpa ytterligare ett i framtiden och slippa problem med grafikminnet?

låter inge vidare det där med coilwhine problemen, är detta just asus som du anser vara svaga eller 7970:an?

Permalänk
Skrivet av Jesusfrodas:

Jag är inne på nvidia och 680 då jag först och främst vill ha en framtidssäker och mycket bra speldator, men även för att jag har god erfarenhet av dem och min vän som hjälpt mig sätta ihop ett bygge och som jobbar inom branschen, förespråkar nvidia. Jag förstår att 7970 är jämnbördig, men om det nu stämmer att ett 680 på 2gb grafikminne kommer tappa SNABBT och så snart som 1-2 år inte klara av de högre upplösningarna, så ställer jag mig frågan varför den dyraste och viktigaste(?) komponenten o en speldator är så väldigt oframtidssäker? Ser att inets 690 kort alla har 4gb minne. har ingen jätte koll här, men om man kör sli/crossfire, kan man använda båda kortens grafikminne så att säga? alltså - skulle jag exempelvis skulle köpa ytterligare ett i framtiden och slippa problem med grafikminnet?

låter inge vidare det där med coilwhine problemen, är detta just asus som du anser vara svaga eller 7970:an?

Angående grafikminne. Exempel: 2 gb är alltid 2 gb ! Du får inte mer minne av SLI/Crossfire. Så att du vet.

GTX 690 är så att säga 2 kort i ett. Där 4GB är avdelat på 2 gpu'er. Alltså 2gb per gpu !

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesusfrodas:

690 har 4gb vram ja, men bara 2gb per gpu, dvs så det är som två 680 i sli på ett kort.
Dock är minnes-mängden inte allt, det är en fråga om speloptimering också.
Visst stämmer det att högre upplösningar kommer, men det tar förmodligen lite tid innan alla kör på de höga upplösningarna. jag har hunnit byta grafikkort ett antal gånger innan jag bytte upp mig från min 1680x1050 skärm och jag köpte den på tiden 8800GT var nytt. och jag tror att användarna som kommer skaffa skärmar med höga upplösningar tidigt kommer byta grafikkort innan de höga upplösningarna blir vanliga i normala hem.

Jag har ett Gigabyte gtx 680 (2gb) och är sjukt nöjd. beställde faktiskt mitt andra idag för att köra sli.
Enligt mig är mer minne än 2gb onödigt då jag inte spelar på fler än en skärm. har dock två kompisar som lirar på 3 skärmar, en kör 4gb 680 i sli och en kör 7970 i crossfire. (båda är jättenöjda)
Men för mig kommer förmodligen 2gb modellen räcka i 2-3 generationer grafkkretsar innan jag skaffar nytt. (beroende på hur höga prestanda-hoppen är mellan de olika generationerna)

Mvh.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden ifall de OK:)

Jag funderade på att skaffa 2 st XFX 7970s Ghz...men ångrat mig nu, tkr inte de behövs 2 kort än, och inte för 1080..alla spel flyter på över 60fps med min nyvarande Asus 7970...men då ATI än en gång fialat med 13.1...och ja får black screens o tearings hel tiden..så tänker jag också gå över till gröna laget...Frågan är nu...finns de http://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048mb... med 4gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Lånar tråden ifall de OK:)

Jag funderade på att skaffa 2 st XFX 7970s Ghz...men ångrat mig nu, tkr inte de behövs 2 kort än, och inte för 1080..alla spel flyter på över 60fps med min nyvarande Asus 7970...men då ATI än en gång fialat med 13.1...och ja får black screens o tearings hel tiden..så tänker jag också gå över till gröna laget...Frågan är nu...finns de http://www.inet.se/produkt/5409558/msi-geforce-gtx-680-2048mb... med 4gb?

Säker på att det är drivrutinerna? Testat o uppdatera moderkortets bios ? Kan även vara så att du har ett defekt kort. I vilket/vilka spel får du det i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Säker på att det är drivrutinerna? Testat o uppdatera moderkortets bios ? Kan även vara så att du har ett defekt kort. I vilket/vilka spel får du det i ?

Saken är den att mitt kort kan inte vara defekt..de börja efter uppdateringen..
Haft kortet sen November..denna då..
Och de är inte i spel...utan i skrivbordet..en blixtsnabb Svart blinnking sen tillbaka..vet inte hur jag ska förklara de..

Permalänk
Skrivet av olle:

690 har 4gb vram ja, men bara 2gb per gpu, dvs så det är som två 680 i sli på ett kort.
Dock är minnes-mängden inte allt, det är en fråga om speloptimering också.
Visst stämmer det att högre upplösningar kommer, men det tar förmodligen lite tid innan alla kör på de höga upplösningarna. jag har hunnit byta grafikkort ett antal gånger innan jag bytte upp mig från min 1680x1050 skärm och jag köpte den på tiden 8800GT var nytt. och jag tror att användarna som kommer skaffa skärmar med höga upplösningar tidigt kommer byta grafikkort innan de höga upplösningarna blir vanliga i normala hem.

Jag har ett Gigabyte gtx 680 (2gb) och är sjukt nöjd. beställde faktiskt mitt andra idag för att köra sli.
Enligt mig är mer minne än 2gb onödigt då jag inte spelar på fler än en skärm. har dock två kompisar som lirar på 3 skärmar, en kör 4gb 680 i sli och en kör 7970 i crossfire. (båda är jättenöjda)
Men för mig kommer förmodligen 2gb modellen räcka i 2-3 generationer grafkkretsar innan jag skaffar nytt. (beroende på hur höga prestanda-hoppen är mellan de olika generationerna)

Mvh.

Om man inte planerar att byta skärm på ett tag så kommer grafikminne alltså inte vara några större problem? Om man ser på det såhär, den dagen då ett gtx 680's grafikminne inte längre räcker till, kommer det egenligen spela någon roll om man har 7970 med 3gb eller 680 med 2gb, eller kommer spelen vara såpass utvecklade i övrigt att man helt enkelt behöver ett nyare grafikkort för att kunna spela dessa i bättre kvalitet?

jag kände mig relativt säker på mitt köp tidigare och kände att det här lär hålla ett tag, men nu fallar man återigen tillbaks till det osäkra stadiet, lär väl inte ens köpa förrän vi är några generationer fram i den här takten