24 Mbit ADSL vad får ni för hastighet?

Permalänk

Har TELIA 24/12 och får ut 7.8/0.8 ca 300m till masten

Visa signatur

Hemmabyggd hembränningsmaskin från 1800-talets Alabama, USA.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sw3dishThund3r:

Har TELIA 24/12 och får ut 7.8/0.8 ca 300m till masten

Masten ? Det här är en adsl tråd och bor du 300m från stationen och bara får 8 Mbit så låter det som nått är fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ligger och pendlar mellan 13 och 17.

Permalänk
Medlem

Vi hade tydligen tillgång till 30 och 60 Mbit där jag bor så har nu uppgraderat från 8/1 till 30/12 satan vilken skillnad det kommer bli

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Masten ? Det här är en adsl tråd och bor du 300m från stationen och bara får 8 Mbit så låter det som nått är fel.

Oj Station, mast samma sak.. men ja, det är något väldigt stort fel här..

Visa signatur

Hemmabyggd hembränningsmaskin från 1800-talets Alabama, USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfsvåg:

Hej har haft Tele2 8 Mbit i några år nu och får ut ca 6,85Mbit.

Har äntligen lyckats övertala päronen till att uppgradera till 24Mbit (högsta möjliga hastigheten där jag bor). Vi bor ca 300m från närmsta stationen så vi har optimala förhållanden och jag hoppas på att få ut åtminstone 16 Mbiit.

Så vad får ni som har 24 Mbit ADSL ut och hur långt bor ni ifrån eran station?

Tack på förhand

du kan bo 50 meter från station, men kabeln går 300 meter innan den kommer till huset, om inte du har fått bekräftat att det är precis 300 meter

Permalänk
Medlem

Hej igen har några frågor!
Har just nu bryggat Thomson tg585v8:an med en ASUS RT N-16 och använder PPPoE som inloggning men nu med 30Mbit så ska jag tydligen använda DHCP istället för PPPoE inloggning, hur fungerar det?
Kan ett adsl2+ modem leverera 30Mbit?, har läst någonstans om att max är 28Mbit.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har BBB 12-24, får ut ca. 16 Mbit/s. Hade dock endast runt 10 förut, men om man kontaktar dom så kan dom optimera hastigheten på nåt sätt

Permalänk
Medlem

Enligt modemet tar det emot en hastighet på 19175 kbps(nedströms) 2547 kbps(uppströms). Antingen är dessa siffror fel eller så är det något mellan modem och router/dator som spökar. Just nu laddar jag ner i 1,7-1,8MB/s men startar jag om modemet kommer jag upp i 2,0MB/s, men hastigheten sänks allt eftersom, vad detta nu beror på? Modemet är förövrigt skit: Zyxel P-2601HN-F1.

Jag bor ca 1200-1300m kabelvägen från telestationen enligt BBB.

Visa signatur

ASUS Z170-A || i5 Skylake 6600K @ 4.6 Ghz || Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB || MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB || NOCTUA NH-D15 || 256 GB SSD ||

Permalänk
Medlem

Telia 12-24, 14-16Mbit/s ner och 2,2Mbit/s upp. Vet inte hur långt ifrån stationen.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Suck, när man kör med sin kopparlina till ett adslmodem så är det väldigt väldigt sällan operatörens "fel" när det svajar i hastighet eller om man har dålig hastighet för avståndet men bor från stationen.

Avståndet är bara en parameter när man uppskattar och mäter vad man kan få ut för hastigheter. Hur gammal kopparn är, hur många skarvar det är, det är minst lika viktigt. Sen är det många många många som inte har modemet i förstajacket eller har parallellkopplade jack eller har långa eller dåliga skarvar till modemet.

Bara för att man har haft 18mbit så betyder det inte att man kommer ha det nästa gång.

Bara för att polaren bor på samma avstånd från en station som du själv gör betyder det inte att ni får ut samma hastighet.

och NEJ, ni betalar nog inte för 24mbit, ni betalar för 12-24 mbit. Allt däremellan är ok. Det finns inga garantier när man får sitt bredband via en så pass gammal kopparledning. Vissa får ut bra hastigheter, vissa inte. Det är väldigt sällan operatörernas fel.
Alla använder samma tekniker som felsöker ute i nätet och det är samma koppar som används oavsett operatör. Det är bara i stationerna som det skiljer sig i utrustning, MEN det är inte i stationen som de flesta fel sitter utan ute i nätet, det är väldigt sällan det felar i stationerna.

Ska man skylla på eller tycka något om kopparlinans vara eller inte vara så är det skanova som man ska gnälla på. Men jag förstår att man inte vill lägga några större slantar på att underhålla och laga ett utdöende nät som man knappt tjänar några pengar på längre och allt mindre kommer att göra.

Så gott folk, kolla er hemmamiljö innan ni gnäller på att linan är kass och svajig, sen kan ni gnälla på skanova och sist att era respektive operatörs stationsutrustning är dålig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Telia 12 till 24MB, 14-16MB/s ner och 2,2MB/s upp. Vet inte hur långt ifrån stationen.

Nu blev det väl lite fel 14-16MB/s(Megabyte) ner och 2,2MB/s upp betyder att du har runt 150/20Mbit

Jag testade att brygga modemet nu men ingen skillnad med hastigheten.

Visa signatur

ASUS Z170-A || i5 Skylake 6600K @ 4.6 Ghz || Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB || MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB || NOCTUA NH-D15 || 256 GB SSD ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Suck, när man kör med sin kopparlina till ett adslmodem så är det väldigt väldigt sällan operatörens "fel" när det svajar i hastighet eller om man har dålig hastighet för avståndet men bor från stationen.

Avståndet är bara en parameter när man uppskattar och mäter vad man kan få ut för hastigheter. Hur gammal kopparn är, hur många skarvar det är, det är minst lika viktigt. Sen är det många många många som inte har modemet i förstajacket eller har parallellkopplade jack eller har långa eller dåliga skarvar till modemet.

Bara för att man har haft 18mbit så betyder det inte att man kommer ha det nästa gång.

Bara för att polaren bor på samma avstånd från en station som du själv gör betyder det inte att ni får ut samma hastighet.

och NEJ, ni betalar nog inte för 24mbit, ni betalar för 12-24 mbit. Allt däremellan är ok. Det finns inga garantier när man får sitt bredband via en så pass gammal kopparledning. Vissa får ut bra hastigheter, vissa inte. Det är väldigt sällan operatörernas fel.
Alla använder samma tekniker som felsöker ute i nätet och det är samma koppar som används oavsett operatör. Det är bara i stationerna som det skiljer sig i utrustning, MEN det är inte i stationen som de flesta fel sitter utan ute i nätet, det är väldigt sällan det felar i stationerna.

Ska man skylla på eller tycka något om kopparlinans vara eller inte vara så är det skanova som man ska gnälla på. Men jag förstår att man inte vill lägga några större slantar på att underhålla och laga ett utdöende nät som man knappt tjänar några pengar på längre och allt mindre kommer att göra.

Så gott folk, kolla er hemmamiljö innan ni gnäller på att linan är kass och svajig, sen kan ni gnälla på skanova och sist att era respektive operatörs stationsutrustning är dålig.

Jag gnäller inte, utan jag är faktiskt nöjd med min uppkoppling. Får bättre hastigheter nu med BBB 12-24Mbit än vad jag fick med Telias, ca. 2-3MBit bättre nedströms. Det jag inte förstår eller klagar på är att modemet visar en hastighet men sen att det skiljer 3Mbit när jag mäter från datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vdent:

Nu blev det väl lite fel 14-16MB/s(Megabyte) ner och 2,2MB/s upp betyder att du har runt 150/20Mbit

Jag testade att brygga modemet nu men ingen skillnad med hastigheten.

Ja, dom levererar lite mer än vad dom ska!

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk

Efter o kollat vad folk har i denna tråden så antar jag att jag har extrem tur med mitt ADSL?

Sitter på 12-30 Telia ADLS (efter att blev bara lovad 12-24). Bor absolut inte i en stor stad eller liknande men får iaf ut 30.13, vilket jag anser perfekt för linan
Så man tycker lite synd om folk som har 12-24 och får ut 13Mbit/s

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Min pappa har Telia 24 , o han bor rätt nära stationen ~200m men får inte mer än 11mbit in o 1.5 ut.

Hade själv felia ett tag men tröttnade på deras skitsnack om längd på linjen då deras hastighet aldrig var bra.
Bytade till kabelmodem och får exakt det jag betalar för tom lite mer ibland 48mbit in o 12mbit ut.

Har spotify igång dock men fick denna mätningen :

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Jag har Telia 30.
Har hela tiden legat på 20-27 nedströms.
Ända tills jag sa upp mitt bb.
Sedan dess har jag legat på 3-16!
Ringer jag och gnäller så är det hyfsat i ca 24 timmar sen blir det sämre igen. Vilket är mycket märkligt. Någon spärr för att straffa avhoppare?
Att starta om modemet och resetta fungerar ungefär lika bra.
Så jag kör på det sista månaden nu som jag har bindningstid kvar.
Men det är lite segt att göra det 5 ggr / vecka ^^.
Sen blir det minsann fiber när detta skräpet är borta

Visa signatur

ShadyNovac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShadyNovac:

Jag har Telia 30.
Har hela tiden legat på 20-27 nedströms.
Ända tills jag sa upp mitt bb.
Sedan dess har jag legat på 3-16!
Ringer jag och gnäller så är det hyfsat i ca 24 timmar sen blir det sämre igen. Vilket är mycket märkligt. Någon spärr för att straffa avhoppare?
Att starta om modemet och resetta fungerar ungefär lika bra.
Så jag kör på det sista månaden nu som jag har bindningstid kvar.
Men det är lite segt att göra det 5 ggr / vecka ^^.
Sen blir det minsann fiber när detta skräpet är borta

Dom styr det i sina switchar så dom kan kontrollera sin utgifter och balansera sin nät belastning.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christoffer1989:

Efter o kollat vad folk har i denna tråden så antar jag att jag har extrem tur med mitt ADSL?
http://i.imgur.com/OhVyRm4.jpg

Sitter på 12-30 Telia ADLS (efter att blev bara lovad 12-24). Bor absolut inte i en stor stad eller liknande men får iaf ut 30.13, vilket jag anser perfekt för linan
Så man tycker lite synd om folk som har 12-24 och får ut 13Mbit/s

Dom fina värdena betyder att du har VDSL 30 och inte ADSL 24 / "30". du bor uppskattningsvis 900-1200 m från stationen.

adsl brukar max kunna leverera 24 (ibland 26) ner och 2.5 upp om man bor väldigt nära stationen.

Med vdsl kan man få 12 mbit upp och 60-80 mbit ner som max.

Permalänk
Skrivet av anon224490:

Dom fina värdena betyder att du har VDSL 30 och inte ADSL 24 / "30". du bor uppskattningsvis 900-1200 m från stationen.

adsl brukar max kunna leverera 24 (ibland 26) ner och 2.5 upp om man bor väldigt nära stationen.

Med vdsl kan man få 12 mbit upp och 60-80 mbit ner som max.

Jaha se där Jag är inte så kunnig inom det området så

Nja det mest märkliga är när jag beställde det för, vad kan det vara, 1½ år sedan så fick jag meddelande om att 30mbit gick absolut inte då ledningarna runt mig va för gamla, sen poff så fick jag 30mbit istället för 24mbit utan att betala extra för det.

Så rent teoretiskt sätt så skulle jag adå kunna uppgradera till 60mbits?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christoffer1989:

Jaha se där Jag är inte så kunnig inom det området så

Nja det mest märkliga är när jag beställde det för, vad kan det vara, 1½ år sedan så fick jag meddelande om att 30mbit gick absolut inte då ledningarna runt mig va för gamla, sen poff så fick jag 30mbit istället för 24mbit utan att betala extra för det.

Så rent teoretiskt sätt så skulle jag adå kunna uppgradera till 60mbits?

Du måste ha under 750m till stationen för att det ska fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du måste ha under 750m till stationen för att det ska fungera.

Ah okej Tackar för det svaret^^ Tur att jag är nöjd med min hastighet och inte tänkt uppgradera då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jag håller med i det mesta, bra skrivet, många som missförstår detta.
Men klagomål på nätet utanför det egna hemmet tar man ju via sin bredbandslevernatör, tror inte det ger något att kontakta Skanova direkt. Så det är ju ändå sin operatör man får ringa.

Och man måste ju ha fast teleabonnemang för att ha ADSL, i denna kostnad ligger att Skanova ska sköta nätet.

Men det innebär ju inte att Skanova uppgraderar nätet till att klara högre hastighet eller så, bara att de bibehåller en fungerande nivå som är rimlig, antagligen 4-8 megabit om det är rimliga avstånd vi pratar om.

Och självklart får man ju sitt abonnemang nergraderat till lägre hastighet och kostnad oavsett bindningstid om nätet inte klarar hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Visst är det Skanova man ska "gnälla på" egentligen, håller med helt klart. Dock ger det inget.
Som du säger är det sällan operatörens fel, dock är inte alla så insatta att de förstår hur det verkligen fungerar.

Däremot håller jag inte med dig om att det är ett "utdöende nät". Eller ja, utdöende kanske det är, men det kan inte dö ut helt utan alternativ.

Det där utdöende nätet behövs, om man tittar med lite "bredare ögon".
Alla kan/vill inte bo i storstäderna med fiber, då är det där nätet väldigt viktigt.
Och på sina ställen kan det t.om vara riktigt bra, jag har t.ex BBB 60 och får ut 56 ner och 20 upp. VDSL2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Och man måste ju ha fast teleabonnemang för att ha ADSL, i denna kostnad ligger att Skanova ska sköta nätet.

Jag har ingen fast telefoni. Hade tidigare Glocalnet upp till 24 och nu 60Mbit VDSL2 från BBB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag har ingen fast telefoni. Hade tidigare Glocalnet upp till 24 och nu 60Mbit VDSL2 från BBB.

Men BBB betalar fortfarande till Skanova för din fasta lina till huset vet inte hur dina operatörer har valt att visa denna kostnad för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jag håller med i det mesta, bra skrivet, många som missförstår detta.
Men klagomål på nätet utanför det egna hemmet tar man ju via sin bredbandslevernatör, tror inte det ger något att kontakta Skanova direkt. Så det är ju ändå sin operatör man får ringa.

Men det innebär ju inte att Skanova uppgraderar nätet till att klara högre hastighet eller så, bara att de bibehåller en fungerande nivå som är rimlig, antagligen 4-8 megabit om det är rimliga avstånd vi pratar om.

Och självklart får man ju sitt abonnemang nergraderat till lägre hastighet och kostnad oavsett bindningstid om nätet inte klarar hastigheten.

Nä det här jag skrev om skanova är ju mer en sak för att förklara att det nästan är löjligt att skylla hastighetsproblemen på den enskilde operatören.
Man måste givetvis felanmäla till sin operatör även om det är skanovas uppgift att se till att deras nät är dugligt nog.

Skrivet av Falcon:

Visst är det Skanova man ska "gnälla på" egentligen, håller med helt klart. Dock ger det inget.
Som du säger är det sällan operatörens fel, dock är inte alla så insatta att de förstår hur det verkligen fungerar.

Däremot håller jag inte med dig om att det är ett "utdöende nät". Eller ja, utdöende kanske det är, men det kan inte dö ut helt utan alternativ.

Det där utdöende nätet behövs, om man tittar med lite "bredare ögon".
Alla kan/vill inte bo i storstäderna med fiber, då är det där nätet väldigt viktigt.
Och på sina ställen kan det t.om vara riktigt bra, jag har t.ex BBB 60 och får ut 56 ner och 20 upp. VDSL2.

Uppringd förbindelse är lika vanligt idag som adsl kommer vara om ungefär 6-8 år säger branschen. Alternativ finns det på de flesta ställen via mobilt bredband även om det inte är ett bra alternativ. De som bor i inlandet och högre uppe i sverige har än så länge dåligt med alternativ oavsett vad de väljer idag. Tyvärr är det pengarna som styr och inte behovet av snabbt och framför allt stabilt nät så de som bor på mindre folktäta områden i sverige kommer att fortsatt vara de som kommer lida av att det alltmer försämrade kopparnätet tillslut kommer dö ut helt. I de områden där kopparnätet är den viktigaste bredbandskällan är där det satsas minst med pengar på underhåll. Men det är ju inte så konstigt heller om det är vinstdrivande verksamheter som verkar.

Kopparn på de bra ställena är otroligt bra men är i princip obrukbara på de ställen där det är dåligt. För många är det problem vissa säsonger också. Bra på sommaren, dåligt på våren och vintern....

Men men, vad jag ville åt med allt skrivande är mest att det är bara löjligt att gnälla på sin nuvarande operatör att dom är så dåliga och det minsann var så mycket bättre när man hade dittan å dattan. Det beror på just den specifika kopparledningens kvalitet och inte den enskilda operatören. I vissa fall där kopparn är så dålig att man måste skicka tekniker varje år som operatör för att kunden inte får ut det dom betalar för, då är det billigare att säga upp kunden istället. Kostnaderna för att underhålla kopparn är större än vad man drar in på kunden under ett år. Sånna kunder är ju inte precis storkonsumenter av tilläggstjänster heller som VOIP och TV som ger bättre vinstmarginaler.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Förlåt för lite offtopic, men hur vet jag hur långt det är till telestationen? Kan man kolla detta på nätet? Bor i mölnlycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Jag betalar för telia 12-30 får ut 18 bor 1.7 km från stationen dock i lägenheten brevid som jag hade förut i samma hus fick jag bara ut 8.5

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig