Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem

Tänkvärd artikel om problemet med sammanblandningen av interface. Distinktionen mellan polykronistisk och monokronistisk aktivitet känns viktig om man vill förstå varför Windows 8 känns så fel för så många.
http://www.zdnet.com/start8-and-modernmix-windows-8s-last-bes...

Bakgrund, mest saker jag sagt tidigare i tråden om Windows 8:
http://www.zdnet.com/will-90-percent-of-users-always-hate-win...
http://www.zdnet.com/the-mailbag-what-you-said-about-90-perce...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sneaky:

Tänkvärd artikel om problemet med sammanblandningen av interface. Distinktionen mellan polykronistisk och monokronistisk aktivitet känns viktig om man vill förstå varför Windows 8 känns så fel för så många.

Bra artikel, man kan inte annat än hålla med om att interfacet är dåligt och bör göras om, det kan mycket väl bli nått nytt istället för win 7, men det nya måste fungera bra och att köra appar i fönster är ju en utmärkt ide på desktop, MS själva har ju bommat totalt med få 8an att fungera smidigt på desktop så de borde ta åt sig och lägga in funktionerna som får desktop att funka så kommer det kanske att dra deras småskärmade touchenheter, istället för att som nu tappa desktop och inte vinna nått på touch och reta upp de allra flesta användarna så att MS som företag tappar anseende.

Nu är det ju visat att det går att ha kvar 7ans skrivbord och att appar går bra i fönster, om MS sväljer sin självgodhet och ger liknande funktionalitet direkt i os et kan det bli bra, det enda ? viktiga som återstår att lösa är då plattheten, men det kanske snart kommer nått som gör att man kan skilja på knappar och fönster från bakgrunden också, det behöver inte vara aero, men det måste fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jo, med modernmix + start 8 verkar man kunna få ett relativt enhetligt gränsnitt i Windows 8.

Synd bara att Microsoft verkar vilja justera priserna istället för att ta till sig av kritiken/lösningsförslagen.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Sneaky:

Har nog inte läst mer BS sen jag slutade läsa aftonbladet och expressen.
Horribel artikel, om man ens nu kan kalla den för det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Spot on må jag säga.
M$ skjuter sig själva i foten och vill inte lägga förband..

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Klockrent, särskilt de två sista.

Jag tror Win8 är MS största flopp någonsin, främst för att man glömde grundläggande förnuft när man tog fram det: att 90% av befolkningen är ointresserade av att lära sig ett nytt GUI. 8-9% är motvilliga, men gör det ändå. 1-2% är entusisaster som accepterar vilka förändringar som helst.

Inget fel i Metro i sig, felet är att tvinga det på användare. Inget fel i platta fönster i grälla färger - det kan man välja även med Windows 7, bara att välja högkontrast och någon stark pastellfärg. Problemet med det nya desktop är att valfriheten saknas, MS försöker tvinga sig på folk som inte vill.

Återinför valfriheten - även med Aero och starknappen - och gör Metro till ett en möjlighet - ett fritt val, inte något tvingande : då blir Windows 8 en succe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-SL-500:

gör Metro till ett en möjlighet - ett fritt val, inte något tvingande : då blir Windows 8 en succe.

Gör Windows Blue eller Windows 9 till det du beskriver, att lappa ihop eländet som kallas Windows 8 blir nog än sämre.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Ok, men ställer du upp på att rent tekniskt om man bortser från modernui så är W8 > W7

Det går ju inte att bortse ifrån. Det spelar ingen roll om en bil har stort bagageutrymme och bra bromsar om bilen svänger åt höger när man svänger vänster. Och att biltillverkaren sen hävdar att deras undersökningar visat att det är bättre att bilen svänger åt motsatt håll som ratten, att det bara är att gilla läget, och att de som klagar bara är rädda för nymodigheter, är inte bara dumt, utan förolämpande.

Speciellt som det verkliga skälet till dumheterna är att tillverkaren säljer en annan produkt som de vill ha draghjälp åt. I detta fall alltså Windows RT och Windows Phone.

Skrivet av Lasse-SL-500:

Återinför valfriheten - även med Aero och starknappen - och gör Metro till ett en möjlighet - ett fritt val, inte något tvingande : då blir Windows 8 en succe.

Det kan Microsoft inte göra. Anledningen till att Win8 fick Metro-interface är att PC-windows ska konvergera med Windows Phone och Windows RT. Alla devices ska köra ett enda windows, med samma interface, samma program - och telefoner och pads kan inte köra Desktop, alltså måste PC-interfacet nedgraderas till vad telefoner och pads klarar av. Metro.
Poängen för Microsoft är att alla tiotusentals PC-utvecklare automatiskt blir Windows Phone & RT utvecklare, och alla tiotusentals PC program blir automatiskt mobila appar, och Microsoft kan lämna den döende PC marknaden. Trist om PC användarna blir sura, men PC marknaden ska ju i alla fall dö.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det går ju inte att bortse ifrån. Det spelar ingen roll om en bil har stort bagageutrymme och bra bromsar om bilen svänger åt höger när man svänger vänster. Och att biltillverkaren sen hävdar att deras undersökningar visat att det är bättre att bilen svänger åt motsatt håll som ratten, att det bara är att gilla läget, och att de som klagar bara är rädda för nymodigheter, är inte bara dumt, utan förolämpande.

Speciellt som det verkliga skälet till dumheterna är att tillverkaren säljer en annan produkt som de vill ha draghjälp åt. I detta fall alltså Windows RT och Windows Phone.

Det kan Microsoft inte göra. Anledningen till att Win8 fick Metro-interface är att PC-windows ska konvergera med Windows Phone och Windows RT. Alla devices ska köra ett enda windows, med samma interface, samma program - och telefoner och pads kan inte köra Desktop, alltså måste PC-interfacet nedgraderas till vad telefoner och pads klarar av. Metro.
Poängen för Microsoft är att alla tiotusentals PC-utvecklare automatiskt blir Windows Phone & RT utvecklare, och alla tiotusentals PC program blir automatiskt mobila appar, och Microsoft kan lämna den döende PC marknaden. Trist om PC användarna blir sura, men PC marknaden ska ju i alla fall dö.

Den mobila marknaden har 10%, och företag kan aldrig bli helt mobila, då det är oergonomiskt. Att Microsoft gått på trollandet att PC marknaden är döende borde inte kunderna straffas för. Om de inte återställer tramset så kommer desktopsegmentet ätas upp av linux och apple, och det tror jag inte Microsoft går med på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse-SL-500:

Klockrent, särskilt de två sista.

Jag tror Win8 är MS största flopp någonsin, främst för att man glömde grundläggande förnuft när man tog fram det: att 90% av befolkningen är ointresserade av att lära sig ett nytt GUI. 8-9% är motvilliga, men gör det ändå. 1-2% är entusisaster som accepterar vilka förändringar som helst.

Inget fel i Metro i sig, felet är att tvinga det på användare. Inget fel i platta fönster i grälla färger - det kan man välja även med Windows 7, bara att välja högkontrast och någon stark pastellfärg. Problemet med det nya desktop är att valfriheten saknas, MS försöker tvinga sig på folk som inte vill.

"I changed all his file associations so that it won't open Metro-style apps. He seems happier" Grejen att det funkar så, var nog inte så smart gjort av MS. Har man en dator som inte är en platta med touch, så borde det finnas saker att klicka på för att stänga Metro appar eller så. Det första jag gjorde var att ändra allt så det är en desktop app som visar tex bilder. Nej, det är en klar miss av MS.

Permalänk
Medlem

Är jag "ingen" ? (Rubriken)

Men självklart är det MS fel, logiken säger att de skulle valt att kunna disable Metro i inställningar och få en vanlig meny så enkelt är det för annars är det ett bra OS som är bättre än vad det säljer.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Den mobila marknaden har 10%, och företag kan aldrig bli helt mobila, då det är oergonomiskt

Javisst. Officiellt kan man göra allt på mobila devices med touchskärm (excel spreadsheets, skriva romaner, editera video...) och/eller använda docka, men inofficiellt måste Microsoft rimligen veta att det inte är sant. De borde alltså ha någon form av plan för att hålla kvar företagskunderna - men om de har det har de varit väldigt bra på att hålla den hemlig. Windows 9 är i alla fall inte den planen.

Citat:

Om de inte återställer tramset så kommer desktopsegmentet ätas upp av linux och apple, och det tror jag inte Microsoft går med på.

De räknar nog med att de har ett par år på sig att skola om PC användarna (och framförallt PC-utvecklarna) till mobila devices, och att stationära datorer kommer att försvinna av sig själv inom några år, dvs desktopsegmentet är både ohotat, krympande, och mycket mindre intressant för framtiden än mobila devices.

Jag tror som sagt analysen är felaktig. Jag tror mobila devices växer mycket snabbare än PC inte för att mobila devices kommer att ersätta PC, utan för att PC är en mogen marknad, medan mobila devices är alldeles ny och fortfarande inte har växt i kostymen. Jag tror att användarna i slutänden kommer att ha en telefon/padda OCH PC, och även om de förstås vill kunna dela dokument lätt mellan dem är jag inte alls säker på att de kräver att alla tre ska ha samma interface.

Men å andra sidan, om Microsoft lyckas med det här tricket så har de a) behållit dominansen på desktop, b) sett till att Windows Phone och RT har fler developers och apps än alla andra ekosystem tillsammans, c) låst in windowsanvändarna och fått dem att betala abonnemang på Windows och hyra sin programvara, samt inte minst d) sett till att Microsoft får 30% av priset på all Windows-programvara som säljs. Så vinsterna för Microsoft är enorma. Om de lyckas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Javisst. Officiellt kan man göra allt på mobila devices med touchskärm (excel spreadsheets, skriva romaner, editera video...) och/eller använda docka, men inofficiellt måste Microsoft rimligen veta att det inte är sant. De borde alltså ha någon form av plan för att hålla kvar företagskunderna - men om de har det har de varit väldigt bra på att hålla den hemlig. Windows 9 är i alla fall inte den planen.

De räknar nog med att de har ett par år på sig att skola om PC användarna (och framförallt PC-utvecklarna) till mobila devices, och att stationära datorer kommer att försvinna av sig själv inom några år, dvs desktopsegmentet är både ohotat, krympande, och mycket mindre intressant för framtiden än mobila devices.

Jag tror som sagt analysen är felaktig. Jag tror mobila devices växer mycket snabbare än PC inte för att mobila devices kommer att ersätta PC, utan för att PC är en mogen marknad, medan mobila devices är alldeles ny och fortfarande inte har växt i kostymen. Jag tror att användarna i slutänden kommer att ha en telefon/padda OCH PC, och även om de förstås vill kunna dela dokument lätt mellan dem är jag inte alls säker på att de kräver att alla tre ska ha samma interface.

Men å andra sidan, om Microsoft lyckas med det här tricket så har de a) behållit dominansen på desktop, b) sett till att Windows Phone och RT har fler developers och apps än alla andra ekosystem tillsammans, c) låst in windowsanvändarna och fått dem att betala abonnemang på Windows och hyra sin programvara, samt inte minst d) sett till att Microsoft får 30% av priset på all Windows-programvara som säljs. Så vinsterna för Microsoft är enorma. Om de lyckas.

Vi får se. Största missen är att de tror att mobila devices kan ersätta PC, det kan de aldrig. Spel och stoj och lek och soffsurf, visst. Men ska man göra seriösa grejer krävs en pc... Och i alla fall för mig krävs det ett robust gränssnitt bakom. Vi får se hur det går, men det faktum att ytterst få personer köpt Windows 8/RT/WPhone hittills tyder ju på att Microsoft hoppades på ett svanhopp men fick ett magplask.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får se. Största missen är att de tror att mobila devices kan ersätta PC, det kan de aldrig. Spel och stoj och lek och soffsurf, visst. Men ska man göra seriösa grejer krävs en pc... Och i alla fall för mig krävs det ett robust gränssnitt bakom. Vi får se hur det går, men det faktum att ytterst få personer köpt Windows 8/RT/WPhone hittills tyder ju på att Microsoft hoppades på ett svanhopp men fick ett magplask.

Man kan misstänka att Windows 8 är ett försök att hantera siffror i stil med

Två grymma källor för Windows 8. Kända konkurrenterna iOS och Android fortsätter att piska hårt:

Chrome OS kommer åxå:

Och, utöver Chrome OS kommer ju också Tizen, Firefox OS, Ubuntu Touch och Sailfish OS:

Citat:

Meanwhile, British company Canonical has brought its open-source Ubuntu software, beloved by geeks around the world, to phones and tablets in the shape of Ubuntu Touch. Officially, there aren't any carriers or manufacturers behind it yet. Which is a crime, because it's brilliant. And don't just take my word for it: CNET editors voted Ubuntu Touch the best product of Mobile World Congress 2013. By a landslide.

Jisses vilket magplask det kan bli, med många mobila hajar i vattnet.

Risken att Windows försvinner från en desktop är trots allt det här mer än 15 år bort. Windows 8? Nja, det kommer nog bara få 10-15% av marknaden innan det försvinner. Vista fick väl som mest 18 % och Windows 8 gör ju än sämre ifrån sig. Windows 7 kom ju upp i 48%!!! Min gissning är att det kommer en rejäl ersättare för Windows 7 inom två år, och att den inte bygger på Windows 8.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

W8 är rent tekniskt ett väldigt bra OS dvs driftsäkert, snabbt och jättemånga jättebra funktioner som passar både privatpersoner och företag se gärna strejfs tråd http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1100005-forbat.... Tyvärr är modernui en väldigt stor omställning och ganska besvärligt att ratta speciellt när MS glömde skicka med bra "starter-tutorials" och hjälpinfo.

På tal om att W8 är svårt att ratta så såg jag faktiskt en tekniker på jobbet som såg helt förvirrad ut när han febrilt försökte konfigurera en W8 Pro bärbar och till slut fick jag ge honom en snabb intro i hur det fungerar (gå in i desktop, konfigurera, ansluta till AD, stänga av etc) men fortfarande blir han lite skakig så fort han ser W8 så en klar miss av MS dsv folk hittar ingenting, blir nervösa och byter till W7 och missar samtidigt alla tekniska fördelar med W8.

Men en liten ljusning på horisonten - jag har sett att datorleverantörer/tillverkare tex webhallen har börjat skicka med Stardock's Start8 som i princip gör om W8 till ett rent skrivbords OS och mera i stil vad de flesta förväntade sig efter W7 och som jag tycker är jätteviktigt Start8 låter folk ta modernui in sin egen takt. Så jag tror faktiskt att W8 kommer ta sig vad det lider. Det kommer nog inte bli samma succe som W7 men när väl W9 eller Windows "Blue" släpps tror jag de flesta har vant sig vid det nya.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Man kan misstänka att Windows 8 är ett försök att hantera siffror i stil med

Två grymma källor för Windows 8. Kända konkurrenterna iOS och Android fortsätter att piska hårt:

Chrome OS kommer åxå:

Och, utöver Chrome OS kommer ju också Tizen, Firefox OS, Ubuntu Touch och Sailfish OS:

Jisses vilket magplask det kan bli, med många mobila hajar i vattnet.

Risken att Windows försvinner från en desktop är trots allt det här mer än 15 år bort. Windows 8? Nja, det kommer nog bara få 10-15% av marknaden innan det försvinner. Vista fick väl som mest 18 % och Windows 8 gör ju än sämre ifrån sig. Windows 7 kom ju upp i 48%!!! Min gissning är att det kommer en rejäl ersättare för Windows 7 inom två år, och att den inte bygger på Windows 8.

Folk har ju enligt flera källor visat sämre intresse för Windows 8's mobila lösningar än desktoplösningen, så bara för att mobila operativsystem ökar behöver inte det betyda att folk vill ha mobilt Microsoft.

Det kanske bara är jag, men jag tycker inte att desktop kan ersätta mobila lösningar, och tvärt om. Det är två helt olika segment som bara delvis överlappar varandra, men knappast tillräckligt för att kunna ersätta varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Folk har ju enligt flera källor visat sämre intresse för Windows 8's mobila lösningar än desktoplösningen, så bara för att mobila operativsystem ökar behöver inte det betyda att folk vill ha mobilt Microsoft.

Exakt.

Skrivet av Ozzed:

Det kanske bara är jag, men jag tycker inte att desktop kan ersätta mobila lösningar, och tvärt om. Det är två helt olika segment som bara delvis överlappar varandra, men knappast tillräckligt för att kunna ersätta varandra.

Nej, vem vill sitta med en touch-baserad Excel (vilket har varit Microsoft bästa egna program) och dessutom fumla med Windows 8. Det blir nog en svårflirtad lösning.

Desktop, tangentbord och mus har fördelar som inte touch kan ersätta, än. Att kombinera dem? Ja, ibland, kanske.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Den mobila marknaden har 10%, och företag kan aldrig bli helt mobila, då det är oergonomiskt. Att Microsoft gått på trollandet att PC marknaden är döende borde inte kunderna straffas för. Om de inte återställer tramset så kommer desktopsegmentet ätas upp av linux och apple, och det tror jag inte Microsoft går med på.

Nja, jag tycker Ubuntu har det rörigt nu. Den enda Linuxdisten med någorlunda resurser:
http://www.idg.se/2.1085/1.497184/ubuntu-i-upplosningstillsta...

Apple har väl haft 7% och verkar stå rätt stilla på desktop oavsett Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Nja, jag tycker Ubuntu har det rörigt nu. Den enda Linuxdisten med någorlunda resurser:
http://www.idg.se/2.1085/1.497184/ubuntu-i-upplosningstillsta...

Apple har väl haft 7% och verkar stå rätt stilla på desktop oavsett Windows 8.

Jag tror det kan bero på att folk väntar. Om Windows 9/blue/vad det nu blir är en fortsättning på Windows 8 och de fortsätter tvinga folk att använda Modern UI kan folk mycket väl byta till något icke-microsoft, men om det istället blir bra så stannar folk. Just nu går det inte säga så mycket mer än att nästa Windowsversion på ett sätt är mer avgörande för Microsofts framtid än vad Windows 8 är.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Exakt.

Nej, vem vill sitta med en touch-baserad Excel (vilket har varit Microsoft bästa egna program) och dessutom fumla med Windows 8. Det blir nog en svårflirtad lösning.

Ingen vill sitta med touchbaserat Excel, kanske därför det inte finns något sådant. Sen skulle jag absolut inte kalla excel för deras bästa program, det är bra men till exempel VS är i en klass för sig själv eller Exchange, Sharepoint, OneNote...

Citat:

Desktop, tangentbord och mus har fördelar som inte touch kan ersätta, än. Att kombinera dem? Ja, ibland, kanske.

Tangentbord och mus har ett antal fördelar som touch aldrig kommer att ersätta, precision och snabbhet exempelvis, men det är just därför som Touch inte är tänkt att ersätta dem i Windows utan det finns som ett komplement för situationer där det passar bättre eller är smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen vill sitta med touchbaserat Excel, kanske därför det inte finns något sådant. Sen skulle jag absolut inte kalla excel för deras bästa program, det är bra men till exempel VS är i en klass för sig själv eller Exchange, Sharepoint, OneNote...

Finns det inte Excel för Surface Pro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av i9MM3e:

Fattar inte varför folk har problem med WIN8.. Känns som klassisk rädsla för förändring.
Tycker det känns kvickare än WIN7 och Metroläget är ju inget man behöver använda sig av om man inte vill.
Annars tycker jag Metro är grymt på en dator med touchskärm.

För dem flesta handlar det nog inte om rädsla för förändring, snarare tror jag att många ser det som mig; Om man har 0 problem med win7, varför lägga pengar/tid på att byta?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Finns det inte Excel för Surface Pro?

Surface Pro klarar alla program men det betyder inte att de är touchbaserade. Surface har fullt stöd för alla typer av inmatning: mus, tangentbord, touch, stylus och du kan koppla in exempelvis vilken typ av touchplatta eller trackball du vill.

Jag är övertygad om att MS kommer att släppa typ companion-appar till Office, ungefär som de redan gjort med OneNote. Appar med begränsad funktionalitet och ett gränssnitt anpassat för touch. Men jag tror också att apparna till de mer avancerade programmen, alltså typ Excel, Access och kanske Project, kommer att ha rejält begränsad funktionalitet och mer vara tänkta att användas för att presentera innehåll och kanske göra några mindre ändringar i nödfall precis som exempelvis PowerPoint-appen lär vara fokuserad på att visa presentationer snarare än att skapa och redigera dem även om det förstås också kommer att vara möjligt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Surface Pro klarar alla program men det betyder inte att de är touchbaserade

sAABs poäng är nog att Excel är ett excempel på ett program som funkar dåligt på touchinterface. Dvs en typ av program som inte lämpar sig för paddor och telefoner. Det gäller inte heller bara Excel, utan de flesta program där man producerar istället för konsumerar content, dvs återigen hamnar vi på att paddor och telefoner har andra krav på sitt interface än PC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

För dem flesta handlar det nog inte om rädsla för förändring, snarare tror jag att många ser det som mig; Om man har 0 problem med win7, varför lägga pengar/tid på att byta?

För mig är det inte en rädsla för förändring eller att jag är 100% nöjd med Windows 7. Jag skulle gärna betala 300Kr för Windows 8 om det var som det är minus alla patetiska försök att optimera för touch, men nu är det inte så. Och jag, som många andra, vägrar att använda tredjepartsprogram för något så grundläggande som användargränssnittet. Med det resonemanget skulle Microsoft helt kunna skita i explorer och skeppa Windows med kommandoprompt, så får kunden fixa resten själv bäst de vi..

----

Fler mobbande hårdvarutillverkare. Det är solklart att det är Samsungs fel att Windows 8 säljer kass http://www.decryptedtech.com/news/samsung-gave-up-on-windows-...

Gillar särskillt den här biten:

Microsoft has fought Mac and others by claiming flexibility, control along with performance. What they have released with Windows 8 is none of that. It is an OS that is rather wastefull when you think about it. Sure it might be a little more efficient in terms of memory and task sceduling (2-5% more efficient), but when it comes to actual work flow it is terrible and rather locked down. Under Windows 8 even a simple messaging application is pushed out to take up your entire screen (or forces to snap to the left or right side of the screen). You also still have too many programs that require the desktop so you end up boucing between Metro and the Desktop to get things done, or you pay more for an App to bring the start button back. On top of that, even if you do bring the start button back you will find that all Metro Apps will still hog all of your desktop unless you snap them to the side and you will only be able to run two at a time... To put it bluntly Windows 8 is an OS that was not well planned and unless Microsoft does something major with SP1 it is likely to end up in the same room with Microsoft's other failed operating systems; Windows ME and Windows Vista.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Fan att man orkar med det här uppdateringssamhället.

Du vill att tekniken ska utvecklas långsammare? Dags att surfa in på blocket och köpa dig ett najs Super Nintendo kanske? Det är ju ingen som tvingar dig att ha det senaste. Jag har dessutom dåliga nyheter, tekniken kommer utvecklas att snabbare, så brace yourself.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Du vill att tekniken ska utvecklas långsammare? Dags att surfa in på blocket och köpa dig ett najs Super Nintendo kanske? Det är ju ingen som tvingar dig att ha det senaste. Jag har dessutom dåliga nyheter, tekniken kommer utvecklas att snabbare, så brace yourself.

Supernintendo var lite av konsolernas höjdpunkt kan jag tycka. Visst. Grafiken har blivit bättre. Men klurigheten och spelkänslan i spelen idag är som en pekbok för treåringar i jämförelse med massa jävla pointers, auto aim och Quick time events till förbannelse. Visst, alla spel är inte dåliga men "bra spel per 100 släppta spel" har sjunkit med tiden känns det som. Så jag skulle inte säga att konsoler är ett bra exempel på att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hyperträd:

Det där är ett spritt missförstånd, en floskel som bygger på okunskap. Tekniken utvecklas tvärtom långsammare och långsammare, stor skillnad nu och 10-15 år sedan. Ännu större skillnad för 25 år sedan, då gick det mycket snabbare framåt. Utvecklingen går alltså allt långsammare, inte allt snabbare.

Jag skulle vilja påstå att det som främst utvecklas just nu är inte tekniken, utan formen. Många stora företag satsar mer på vardags/soffsittarna - de som sitter i soffan och surfar efter vad som går på TV just nu, eller spelar något hjärndött spel, eller de som står med en padda ute i solen och röker och försöker se ut som om de gör något.

Desktopanvändarna, företagen: gruppen med mest pengar som använder datorn i jobbet, t ex Excel, kommer ju självklart inte börja arbeta ENBART med sin telefon/padda. De är komplement, men inte mer. Är någon så naiv att han/hon tror det på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Supernintendo var lite av konsolernas höjdpunkt kan jag tycka. Visst. Grafiken har blivit bättre. Men klurigheten och spelkänslan i spelen idag är som en pekbok för treåringar i jämförelse med massa jävla pointers, auto aim och Quick time events till förbannelse. Visst, alla spel är inte dåliga men "bra spel per 100 släppta spel" har sjunkit med tiden känns det som. Så jag skulle inte säga att konsoler är ett bra exempel på att utvecklingen går framåt.

Du är rätt duktig på att dra allt över en kam hör jag, tror inte du får mycket respekt med såna utlåtanden. Jag tycker iaf de spelen jag provat på PS Vita har väldigt bra spelkänsla. Sen det där angående hjälpfunktioner stämmer ju inte alls. Tror bra och dåliga spel har funnits i alla tider. Finns nog katastrofer på SNES plattformen med.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Avstängd

sAABs poäng är nog att Excel är ett excempel på ett program som funkar dåligt på touchinterface. Dvs en typ av program som inte lämpar sig för paddor och telefoner. Det gäller inte heller bara Excel, utan de flesta program där man producerar istället för konsumerar content, dvs återigen hamnar vi på att paddor och telefoner har andra krav på sitt interface än PC.

Men det var inte alls vad han sa. Jag sa att det inte finns något touch-baserat excel och då svarade han "Finns det inte Excel för Surface Pro?". Det finns inget excel för Surface Pro, det finns excel för x86 som fungerar på den precis som alla andra x86-program (för Windows) och det finns excel för ARM som är förinstallerat på alla Windows RT-enheter. Inget Surface-excel eller touch-excel.

Skrivet av Ozzed:

Jag misstänker att det känns så för att man främst minns de bra spelen. Jag gillade verkligen SNES (kanske MegaDrive ännu mer dock) när det begav sig men när jag väl fick igång en emulator till en nyare konsoll så var det ganska uppenbart att det var väldigt få spel som fortfarande var värda att spela utöver av strikt nostalgiska skäl. Typ Mario, Zelda, Bomberman och några till men resten känns väldigt föråldrade. Samma gäller dock de flesta gamla konsoller vare sig de är nyare eller äldre, den enda som fortfarande har många spel som håller är NeoGeo och det beror främst på att det var den ultimata 2d-konsollen som det fortsatte att komma spel till under lång tid.

Lyfter man blicken från AAA-titlarna och tittar lite på Indie-marknaden eller för all del spel-apparna så ser man att spelglädje, hög svårighetsgrad och liknande fortfarande frodas. Braid, Super Hexagon eller Geometry Wars är några få av alla exempel på spel som tagit gamla idéer och spunnit vidare på dem och som vart och ett slår nästan alla SNES-spel. Spelar man bara de bäst säljande spelen varje månad så får man förstås inte denna bilden, precis som man får en ganska dyster bild av kulturlandskapet om man endast håller sig till "tittartoppen" på tv, men då ser man ju inte det mesta intressanta som händer.