Extremt UC gamingdator
Denna dator är ett specialbygge för att kunna spela kommande SC2HotS. För att helt kunna njuta av spelet så har jag försökt eliminera alla störande ljud från datorn som kan tänkas förekomma t.ex. fläkt- , hårddiskljud. Coil-whine är inte heller ett problem, med detta suberba bygge.
Komponenterna är följande:
CPU, A4-5300
Moderkort, FM2A75M-ITX
Kylare, SCYTHE NINJA III REV B CPU COOLER S-1155/2011/AM3+/FM1
Ram, 4GB G.Skill ECO DDR3L-1333 DIMM CL7 Dual Kit
Hårddisk, 240GB OCZ Agility III 2.5" (6.4cm) SATA 6Gb/s MLC asynchron (AGT3-25SAT3-240G)
Chassi och psu, JCP MI 102 ITX Tower 60 Watt schwarz/silber
Den är lite underclockad, från 3,4Ghz till 2,2Ghz, detta för att minska på strömförbrukningen. Psu:n klarar endast att leverera 60W så lite modifikationer i bios var nödvändig.
Mätt från väggen drar den 38W vid cpu-stresstesting och ca 70W vid både CPU och GPU stress-testing. Jag misstänker inte adaptern har så bra verkningsgrad så jag kan inte säga vad datorn egetligen drar endast vad adapter tar emot. Idle har jag inte testat därför att det är orelevant för mig, kör alltid något boinc-program i bakgrunden när jag inte använder datorn. Tempen vid max cpu belastning blir ca 50 C och vid GPU och CPU ca 64. Dessa vid rumstemperaturer på 20 grader.
Spel som jag prövat är Darksiders 1 och Starcraft 2, dessa klarar den av galant på lite sämre upplösningar. Indie spel går ocskå bra att spela. Film klarar det också bra av.