Windows 7 System/fabriksåterställning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Windows 7 System/fabriksåterställning

Jag ska nu göra en total system/fabriksåterställning (så att alla filer försvinner och datorn blir som när man fick den). Problemet är att när jag gjort systemåterställningen och installerat om Windows 7 så finns fortfarande alla mina filer kvar. Vad gör jag för fel?
Har tidigare installerat om Windows Vista på en bärbar HP dator och det var inga problem. Datorn rensades på ALLT och den var precis som när jag köpt den.

Hoppas det finns någon som vet hur jag ska göra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006

Om du har använt systemåterställning i Windows 7 så återställer den bara operativsystemet till ett tidigare datum men den tar inte bort några personliga filer som du har sparat på hårddisken.

Om du har en recovery partition på hårddisken så går det att återställa datorn helt men det brukar bara vara märkesdatorer som tex HP, DELL eller Acer som har denna recovery partition.

Du kan själv kontrollera om det finns någon recovery partition på någon hårddisk i din dator med hjälp av Diskhantering programmet i Windows, klicka på Start > högerklicka Dator > klicka Hantera > klicka Diskhantering

janee

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Det här är alltså en ihopbyggd dator som jag köpte på komplett. (har alltså inget märke på den hp etc). Vad gör jag när jag går in där? Ser mina två hårddiskar c (ssd-disken) och d (extra hårddisken). Status på d disken är ''Felfri (primär partition)'' och status på c disken är ''Felfri (System, Systemstart, Växlingsfil, Aktiv, Kraschdump, Primär partition).''

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av ZuperKoggen:

Det här är alltså en ihopbyggd dator som jag köpte på komplett. (har alltså inget märke på den hp etc). Vad gör jag när jag går in där? Ser mina två hårddiskar c (ssd-disken) och d (extra hårddisken). Status på d disken är ''Felfri (primär partition)'' och status på c disken är ''Felfri (System, Systemstart, Växlingsfil, Aktiv, Kraschdump, Primär partition).''

Du kan kontakta Komplett.se och fråga om dom skapar någon recovery eller systemavbildning vid installationen av Windows 7, och du kan även fråga om dom har några goda råd när man vill återställa datorn.

Om Komplett inte skapar någon recovery eller systemavbildning när dom installerar Windows så kan du göra en helt ny installation, jag förmodar att du har Windows 7 på SSDn och då kan du koppla bort SATA kabeln till HDDn och sedan göra en helt ren Windows installation på SSDn, därefter kan du koppla in HDDn och ta bort allt som finns på den genom att formatera.

janee