Min Dator stänger av sig själv. rättare sagt bara slocknar.

Permalänk
Medlem

Min Dator stänger av sig själv. rättare sagt bara slocknar.

Hej.
Rasmus heter jag.
min dator beteer sig väldigt konstigt, helt random så bara stängs den av, slocknar bara direkt.
Det skedde inatt, men de innan de var det nån månad sen, men ibland så händer det oftare, flera gånger i veckan.
Sen när man trycker på powerknappen för att starta upp den igen så händer ingenting. utan jag måste döda strömmen på brytaren på PSU'n
en stund sen när jag slår på strömmen igen så startar den som vanligt.

Ibland kan den även stängas av sen startar den automatiskt upp direkt efter crashen och då ger den ett felmeddelande om att " Powersurge detected may be from a broken psu" i bios bootup'en.

den har betett sig så här i ett halvår i alla fall. men jag har bytt ut både moderkort, processor och nätagg till helt nytt. den krånglade både innan jag bytte med samma fel, och även nu efter jag bytt.

Jag har stor kunskap om datorer sen längre tillbaka men, detta fel kan jag inte riktigt komma till nån lösning på eftersom jag bytt det mesta som kan skapa detta problem.

mina specs är:
Moderkort: Asus Maximus V Gene
CPU : Intel Core i5 3570k
RAM: 4x4gb Corsair Vengeance 1600mhz
SSD: Intel 520 120gb
HDD: en mängd olika , både WD GP och WD Black
Cpu Kylare : Antec Kühler 620 med 2st noctua.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Vi behöver både nya OCH gamla nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort dom använts med.

Ju bättre grafikkort desto mer problem får nätagget och desto viktigare är det att INTE stirra sig blind på pris och antal watt få då kommer man garanterat hem med ett budget eller ännu sämre agg.

Får du verkligen fortfarande "Powersurge detected" efter att du bytt nätagg?

Om inte så finns det även massa struntsaker som kan orsak felet som tex chassit, mus, tangentbord, kringutrustning, kablar mm. Du kan också ha byggt datorn fel efter att du bytt delar. Även saker i Windows och bios fel kan ställa till det. Tex att datorn fastnar i nått slags viloläge.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vi behöver både nya OCH gamla nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort dom används med.

Ju bättre grafikkort desto mer problem får nätagget och desto viktigare är det att INTE stirra sig blind på pris och antal watt få då kommer man garanterat hem med ett budget eller ännu sämre agg.

Får du verkligen fortfarande "Powersurge detected" efter att du bytt nätagg?

Om inte så finns det även massa struntsaker som kan orsak felet som tex chassit, mus, tangentbord, kringutrustning, kablar mm. Du kan ockås ha byggt datorn fel efter att du bytt delar. Även saker i Windows och bios fel kan ställa till det. Tex att datorn fastnar i nått slags viloläge.

Jag hade ett Corsair HX 650w bronze (köptes 2007) innan nu utbytt till ett nytt Corsair AX750w
har ett Asus Radeon 7970 3gb directcuII
Bytte ut moderkort samt processor och nätagg hösten 2012.
ja jag fick upp powersurge detected förra helgen. det som är anslutet via USB är ett Microsoft sidewinder x4, Logitech G400, Razer Swtor mus och en USB hdd.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus89:

Jag hade ett Corsair HX 650w bronze (köptes 2007) innan nu utbytt till ett nytt Corsair AX750w
har ett Asus Radeon 7970 3gb directcuII
Bytte ut moderkort samt processor och nätagg hösten 2012.
ja jag fick upp powersurge detected förra helgen. det som är anslutet via USB är ett Microsoft sidewinder x4, Logitech G400, Razer Swtor mus och en USB hdd.

Corsair AX750w

där har du problemet. Ditt nätaggregat Kan sätta min vänstra kula på att det är felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Corsair AX750w

där har du problemet. Ditt nätaggregat Kan sätta min vänstra kula på att det är felet.

Vad skulle det vara för fel med ett AX agg? det är ett 80+ Gold . inget billigt skräp direkt, så vad menar du med din kommentar?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Skrivet av meastro:

Corsair AX750w

där har du problemet. Ditt nätaggregat Kan sätta min vänstra kula på att det är felet.

Wtf, AX serien är en av dom bästa på marknaden.

Visa signatur

Intel core i7 3770k(4,3ghz)--corsair hydro h80i--msi geforce gtx 680 2gb--asus sabertooth Z77--Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP--corsair HX850--nzxt switch 810--nzxt sentry 2--steelseries 6gv2--razer mamba 2012--razer kabuto--razer megalodon 7.1--philips "22" LED TN--1TB samsung HDD--ocz agility 3 60GB bootdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Wtf, AX serien är en av dom bästa på marknaden.

Var lite det jag tänkte också . så jag förstår inte varför varför "maestro" skrev som han gjorde.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Båda nätagger är modulär (löstagbara kablar)?
Du har väll inte blandat ihop kablarna mellan gamla och nya nätagget?

Distanserna mellan moderkortet och chassit kan folk sätta på fel plats eller glömma bort så att det blir kortslutning.

Försök att tillfälligt ta bort och ersätta så mycket av kringutrustningen som möjligt för att minska antal felkällor.

Testa att koppla ur alla kablarna som går från chassit till moderkortet utom power sw som är den som startar datorn. Egentligen kan man ta bord den med och istället starta datorn med en skruvmejsel som man rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Båda nätagger är modulär (löstagbara kablar)?
Du har väll inte blandat ihop kablarna mellan gamla och nya nätagget?

Distanserna mellan moderkortet och chassit kan folk sätta på fel plats eller glömma bort så att det blir kortslutning.

Försök att tillfälligt ta bort och ersätta så mycket av kringutrustningen som möjligt för att minska antal felkällor.

Testa att koppla ur alla kablarna som går från chassit till moderkortet utom power sw som är den som startar datorn. Egentligen kan man ta bord den med och istället starta datorn med en skruvmejsel som man rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna på moderkortet.

Nej har inte blandat ihop kablarna för alla kablar till Ax är uppmärkt med ax, dom går bara att sätta i Ax agg.
Distanserna sitter på rätt ställe, så det kan de inte vara .
Ska testa att dra ur så mycket usb grejjer som möjligt, men usb grejjer borde väl inte kunna göra så datorn dör av helt? bara slocknar.

Du menar alltså Ide Led och Reset knapp kablarna alltså front anslutningarna, låter märkligt att dom också skulle kunna skapa detta fenomen men jag ska prova det också!

om nån annan har nån idé så vore det bra innan jag börjar meka runt i datorn

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Corsair AX750w

där har du problemet. Ditt nätaggregat Kan sätta min vänstra kula på att det är felet.

Och där blev du av med din vänstra kula

Permalänk
Medlem
Skrivet av mxfredde:

Och där blev du av med din vänstra kula

haha

Permalänk

Jag har samma problem

Jag har exakt samma problem, den slocknade alldeles nyss som senast.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/4481788/2014-01-14

Var ligger problemet här då? Jag har haft alla delar sedan våren 2014.