Dollartecken visas på skärmen, fel på GPU?

Permalänk

Dollartecken visas på skärmen, fel på GPU?

Tjenare min dataskärm visar det hära när jag kopplade in mitt grafikkort, mäss viss med dollar tecken? Jag kommer ihåg att jag fick något virus för något år sen på min förra dator men nu när jag har byggt en helt ny och ska använda mitt gamla grafikkort så visar den fortfarande det hara. Min GPU är nvidia xfx 9800gt.

Hur visar jag en bild?

Rubrik.
Permalänk
Inaktiv

Trasigt grfx kort, samt en mängd saker kan generera samma sak...

Några beeps alls?

Skulle misstänka ditt grfx kort, sitter det i ordentligt? Har du ett annat att prova?

Permalänk

Fläkten snurrar, den piper inte men dock passade den inte mitt chassi helt så den sitter lite löst ja.

Permalänk

En annan fråga, men får ju en skiva med i moderkortet som är drivrutinerna, ska man installera dom Efter man har installera t Windows eller?

Permalänk
Medlem

Du säger att grafikkortet sitter lite löst... Du har inte funderat på om det kan vara orsaken till problemen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kan någon svara på min andra fråga, den sitter löst men skruven som Ska hålla fast grafikkortet får inte plats så ska jag tejpa fast den eller

Permalänk

Ska man installera moderkorts drivrutinerna när Windows är installerat?

Radering av citat från borttaget inlägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas014:

En annan fråga, men får ju en skiva med i moderkortet som är drivrutinerna, ska man installera dom Efter man har installera t Windows eller?

Kan du tanka bilen innan du faktiskt har en bil?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

OK nu vet jag tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas014:

Visas BIOS skärmen korrekt?

Extra strömkabel inkopplad till grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas014:

Köp ett kort som faktiskt passar i ditt chassi/mobo.
Samt att det är ganska svårt installera drivrutiner såvida du inte har windows installerat.. haha

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Om ditt grafikkort sitter löst och du startar datorn får du skylla dig själv om nåt går sönder.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Köp ett kort som faktiskt passar i ditt chassi/mobo.

Hur menar du?

Kan TS ha kopplat in grafikkortet i fel plats tro? en vanlig PCI ser lite ut som en PCIe och skulle passa in på felen som beskrivs.
TS varför köpte du inte nytt grafikkort också för ett så gammalt är knappast jättebra längre.
EDIT: kan du ge oss dina spec på datorn? och kanske en bild på problemet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en bild på detta innan jag ger några vidare råd

Permalänk

En liten plupp som sticker ut ut grafikortet är även trasigt, det har blivit ett hål i den men detta är ett gammal grafikort som jag tänkte att jag kunde ta. Ska jag köpa ett gt 610 , presterar det lika bra?

Permalänk
Medlem

Har du monterat distanser till moderkortet? Det skulle förklara varför grafikkortet inte riktigt passar och sitter löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Hur menar du?

Kan TS ha kopplat in grafikkortet i fel plats tro? en vanlig PCI ser lite ut som en PCIe och skulle passa in på felen som beskrivs.
TS varför köpte du inte nytt grafikkort också för ett så gammalt är knappast jättebra längre.
EDIT: kan du ge oss dina spec på datorn? och kanske en bild på problemet?

Tja, ts säger att kortet sitter löst, inte passar i chassit så jag gissar att kortet är för stort/litet och därför måste köpa ett nytt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Inaktiv

Låter ju precis som att TS helt har missat distanserna...och då blir det lite svårt att hålla sig för skratt, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklas014:

En liten plupp som sticker ut ut grafikortet är även trasigt, det har blivit ett hål i den men detta är ett gammal grafikort som jag tänkte att jag kunde ta. Ska jag köpa ett gt 610 , presterar det lika bra?

En plupp? En PLUPP? EN PLUPP??!!!
Vad tusan är en plupp?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

En plupp? En PLUPP? EN PLUPP??!!!
Vad tusan är en plupp?

pluppen skulle jag nog tro har med kylaren eller någon kondensator och göra
gt 210 är långt ifrån samma prestanda.

http://www.hwcompare.com/863/geforce-9800-gt-1gb-vs-geforce-g...
visst det visar teoretiska hastigheter då den inte mäter hur spel fungerar men gt 210 duger för typ 720p film som bäst....
ifall du ska ha likvärdigt kort köper du minst ett gtx 650 eller begagnat gtx 460
gt 610 är ca 20% bättre än gt 210 så det är väldigt låg prestanda fortfarande

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

TS, ta gärna en bild på hålet i grafikkortet. (Och var grafikkortet sitter i chassit/moderkortet så vi kan se om det sitter rätt där)

Raderat citat av borttaget §1-inlägg
Permalänk
Hedersmedlem

Kan vi sluta tramsa och inrikta oss på att försöka hjälpa istället? Det gäller speciellt Denkunnigee, men även andra.

Till trådskaparen: Kan vi få lite tydliga bilder?

*Inlägg raderade, inlägg redigerade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

Tja, ts säger att kortet sitter löst, inte passar i chassit så jag gissar att kortet är för stort/litet och därför måste köpa ett nytt.

Fast PCI har varit en standard i många år. olika kort är inte olika stora (höga) utom då low-profile. jag kollade upp något liknande kort som TS har och den körde PCIe. men ska kolla igen så jag inte misstar mej.
Edit: det ser ut att vara en PCIe.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tog även bort den gamla Win XP som Funkade men hittade inte mitt grafikkort

Och återigen det är en massa dollar tecken vid black screenen

Inlägg sammanfogade, använd funktionerna Redigera eller Citera Flera
Permalänk
Hedersmedlem

Nicklas014: Läs dina privata meddelanden.
http://www.sweclockers.com/forum/private.php

*Tråd rensad, inlägg sammanfogade, använd funktionerna Redigera eller Citera Flera.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst pga upprepade regelbrott.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.