Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag har hört att 670an ska ha enorma problem med coilwhine (eller ett snarlikt ljud), haft en polare som kört MSI, ASUS och gigabyte för att de vart ett återkommande irriterande ljud (nästan som en fläkt som skär sig tyckte ja de lät som) vid load.

Till slut gav han upp och la till en tusing o körde på en 680. Jag hade också tänkt köpa 670 men blev avskräckt pga denna historia.

Jag kan ha fel, men har sett mycket på forum och youtube some pratar om detta problem. 680 skulle iaf inte ha detta problem.

va tycker ni som äger 670 därute? är detta ett sådant problem som internet får det att verka?

För din info så är coil whine är ett elektriskt ljud som absolut inte har någonting att göra med en GPU eller CPU. Vanligtvis uppkommer ljudet pga att tillverkaren valt lite billigare komponenter eller att vissa komponenter inte trivs med en viss strömstyrka/spänning. Givetvis kan det vara så att vissa tillverkare vill tjäna lite extra pengar på sina GTX 670 eller vad det är för kort och därför bestyckar kortet med billigare komponenter. I fallet med GTX 670 skulle jag nästan vilja lova att det som uppfattas som coil whine är den fläkt som tillverkaren satt på kortet vilket har med att fläkten vid låga varv ger ifrån sig ett missljud som hörs just pga att allt annat är tyst.

I fallet med GTX 670 FTW så är det som så att just det kortet är bestyckat med GTX 680 PCB = kortet har i princip allt som dess storebror bortsett GPU delen. Det är också därför som detta kort är så otroligt bra och tyst...och ja, helt utan coil whine.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag ser dig påpeka samma sak i flertalet trådar där AMD har kommit på tal och där som här resonerar du som att AMDs problem med CF är världens undergång.. Men det är det inte. MS har blir för tillfället åtgärdat i titel för titel vid varje nyare släpp av drivrutiner från AMD. Att sedan Nvidia skulle totalt avsakna MS är även det en lögn även om MS inte är i närheten av så pass märkbart som i AMDs fall. Däremot så finns det lösningar mot MS, i vilket fall personer som dig vägrar acceptera den. Vi har ju RadeonPro som kan motverka totalt MS. Så du får mer prestanda än ett GTX 670 för samma pris och allt du behöver göra är att installera RadeonPro om du vill köra CF. OM inte så ska du inte gnälla för då får man skylla sig själv.

Jag har aldrig påstått att Nvidia är helt fri från MS om du ens läser mina inlägg.. sluta hitta på för att jag har aldrig skrivit det. Jag står däremot fast att AMD har mer problem i MS än Nvidia i dagsläget.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Du har helt rätt och jag håller med dig.

Däremot är det precis som han säger. AMD har inget som konkurrerar mot i7-3770K och i7-3930K.

Skickades från m.sweclockers.com

När det ändå snackas en hel del om CPU i7, i5 etc måste jag passa på att fråga. Är det någon som läst eller hört något om att 3570K egentligen är defekta 3770K, dvs från början en 3770K som inte håller måttet och klassas om som 3570K? Anledningen till att jag undrar är för att rent teoretiskt borde en 3570K gå att klocka högre än 3770K och då dessutom med lägre spänning osv eftersom 3770K dessutom har HT vilket gör att den drar lite mer ström samt blir varmare. Majoriteten av de överklockningsresultat jag sett så når i princip alla högre frekvenser med 3770K trots att HT är påslaget samt att 3770K går att klocka högt även vid låg vcore. Nu är ju detta som sagt bara en teori men det känns som det ligger något i det hela

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Vill ni delta i diskussionen så är det lämpligt att komma med någon form av argumentation och inte bara häva ur er "x är bäst", "y är troll" och dylikt trams.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Förklara gärna närmare, bara för att du har haft dåliga erfarenheter betyder inte att alla kommer att ha dåliga erfarenheter...

Det är mer en smaksak, gillar man GTX korten vänder man sig _ALDRIG_ till Radeon korten.

Jag personligen har kört med Radeon grafikkort tidigare tills dess att jag övergick till mitt nuvarande GTX660 och jag kan med all säkerhet säga att jag aldrig kommer återgå till något av radeons kort, om så inte Nvidia skulle sluta göra grafikkort.

Allt handlar om ett individuellt val, båda märkena har sina fördelar/nackdelar.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Köp ett 7970 om du kommer köra singelkort, köp två 670 om du ska köra crossfire, som du hintade lite om någon stans bland alla klagomål.

Permalänk
Hedersmedlem

Återigen:

Skrivet av Daemon:

*Tråd rensad.*

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Vill ni delta i diskussionen så är det lämpligt att komma med någon form av argumentation och inte bara häva ur er "x är bäst", "y är troll" och dylikt trams.

Observera att vissa av inläggen som blivit rensade raderades för att de enbart citerade och svarade på inlägg som bröt mot detta.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Återigen:

Är det den stora släggan som är framme idag?

TS: Om du ska köpa ett GTX 670 så råder jag dig att köpa ett som är byggd på PCBn från GTX 680, då dessa generellt sett presterar och klockar betydligt högre.
Jag tror att det enklaste sättet att se detta på är genom att titta på vilken ström-försörjning kortet behöver:
- Är det 6+6pin så är det GTX 670s egen PCB (t.ex. referensdesign)
- Är det 8+6pin så är det PCBn från GTX 680 (t.ex. EVGA 670 FTW, Gigabyte 670 Windforce, m.fl.)

Man får i skrivande stund mer prestanda för pengarna om man köper ett HD 7970, men GTX 670 är fortfarande ett väldigt bra kort, och är väldigt användarvänligt då det är lätt att klocka trots att volten är låst.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Nvidia vill inte licensiera PhysX eller CUDA till AMD. Hur är det avsaknade funktioner om det dessutom fungerar i en bråkdel av alla program?

Det kallas marknadsföring. Man är bra dum om man inte utnyttjar det till sin fördel. Vissa drar nytta av sådana fördelar i ett par program, till exempel jag.

Skrivet av Slaktardej:

Dessutom så har AMD:s kort alltid varit mer energieffektiva än Nvidias, det är dock omvända roller denna generation eftersom AMD valt att inkludera ett bra stöd för GPGPU, något som 7970 är hästlängder före 680 på.

Vi ser på grafikkort i dagsläget eftersom detta forum, till 90% handlar om "vad ska jag köpa". Sen kan vi spekulera om framtiden i viss mån. Där finns allt som är intressant. Bakåt kan vi se en del, dock bör man inte hänga upp sig på det för mycket då det är helt irrelevant. Dock skulle jag absolut inte säga att AMD (ATi) någonsin varit ett bra val.

Skrivet av Slaktardej:

Tror du att Titan kommer att vara energieffektivt?

Ja. I förhållande till prestanda tror jag det kommer dra en rimlig mängd energi. Jag vet dock inte eftersom det inte lanserats än. Känns dumt att basera argument på detta då vi inte vet något.

Skrivet av Slaktardej:

Så AMD är idioter. De fuskar och luras. Ändå så lyckas de få bättre FPS-resultat, och samtidigt hålla ett lägre pris?

Jag trodde folk på Sweclockers äntligen lyckats se förbi dessa hjärndöda siffror, som inte representerar spelupplevelsen. Man får ofta vad man betalar för.

Skrivet av Slaktardej:

Stuttering är ett faktum, det håller jag med om.
Dock så uttalade sig AMD om att orsaken till detta var en renderingsmotor som tilläts löpa amok, utom kontroll. Det är detta de duktiga programmerarna hos det röda laget sitter och åtgärdar nu. Man måste lära sig av sina misstag, så att säga.

Det skulle vara fixat INNAN patchen släpptes. Den släpptes för att få ut extra FPS i marknadsföringssyfte, utan tanke på konsumenter. Alternativt för att man missat detta, vilket också är jävligt dumt. Hur man än ser på det ser det otroligt amatörmässigt.

Skrivet av MyZk0:

Ah, fanboysnack.

Fakta är fakta. Dock har jag aldrig nekat att jag är fanboy. Detta är inget jag fötts med utan något jag lärt mig med åren.

Skrivet av Tumnus:

Luktar troll över hela din diskussion.

Spännande.

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Jag trodde folk på Sweclockers äntligen lyckats se förbi dessa hjärndöda siffror, som inte representerar spelupplevelsen. Man får ofta vad man betalar för.

Jag betalade 3800 kronor för mitt grafikkort. Jag har inte för en enda jävla sekund varit missnöjd. Inte heller är min kompis med sitt 7970 missnöjd, han tycker att det fungerar skitbra.
Likaså med två andra polare som jag byggt datorer med 7950:s i. Inga problem över huvud taget.
Ingen av oss tycker att det är hack eller MS när vi spelar.

Hur menar du "Inte representerar spelupplevelsen"? Är du en sådan inbiten fanboy så att du på allvar tror att AMD fuskar i sina test, gjorda av fristående testsidor? Jag menar, jag har riktigt bra FPS i alla spel jag spelat hittills, förutom Far Cry 3 som är en konsolport av det värsta slaget.

Du låter som en person som betalat alldeles för mycket för något och sedan till sista blodsdroppe ska försvara ditt köp. Men kom över det i sådana fall.

Det eller så avskyr du AMD av någon anledning och kan sedan inte förstå att saker faktiskt kan vara mer konkurrenskraftigt prissatta än andra.
Kom inte och säg att spelupplevelsen är dålig, och att man betalar för skräp. För det är det längsta ifrån sanningen du kan komma.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vilken stolthet?
Att Intels I7or är bättre än något AMD har att erbjuda ur prestandasynpunkt är inte något subjektivt, det är objektiv fakta.
Javisst, AMD är lite billigare och en FX-8350 har väldigt lockande pris/prestanda, i synnerhet jämfört med sin huvudkonkurrent ifrån Intel (I5-3570k), vilket jag dessutom REDAN HAR SAGT, men det är inte det jag försöker få fram här, utan det är som sagt att AMD är efter Intel på CPU-marknaden. Om man förnekar det så lever man antagligen i en fantasivärld.

Dessutom så finns det gott om applikationer där I7orna faktiskt gör skillnad över I5orna.
Annars kan du ju fråga dom här på forumet som använder t.ex. I7-39XX varför de valde just en I7-39XX när de lika gärna kunde valt en I5a eller en I7-3770k.

Jag känner dessutom lite dubbelmoral ifrån ditt inlägg- om det är få applikationer där man kan nyttja I7orna (4+4 eller 6+6) fullt ut, borde det då inte vara likadant för t.ex. en FX-8350? Som tur är så finns det som sagt ganska många applikationer där fler kärnor används, och fler blir det, och tur är väl det för annars så hade FX-8350 inte varit mycket och hänga i julgranen jämfört med en I5-3570k (då den senare har bättre ICP), men som sagt så är FX-8350 en väldigt bra konkurrent till en I5a. Däremot och återigen, så har AMD inget som kan konkurrera mot I7orna, varesig det är 3770k eller 3930k.

Oh ja, hade jag sagt AMD låg i fas med intel på processormarknaden hade jag kunnat spärras in på hem mer eller mindre. Ifrågasätter verkligen inte I7orna då deras HT är otrolig när den får kicka in, det jag menade var att HT (som verkar vara enda riktiga skillnaden på I5 och I7) inte nyttjas i spelande, vilket jag uppfattade att det var som diskuterades. Angående ditt påpekande av min dubbelmoral angående applikationer för HT så är jag villig säga HT och bulldozer/piledriver-moduler opererar olika och AMD inte bör räknas som 4+4 utan som 8 trötta kärnor med "kass" ICP. Men ja jag säger verkligen inte emot att I7orna kör över AMD när HT får göra sitt. Utan det jag ville få sagt är att du klarar dig lika bra på en FX-8350 som en 3770k i spel.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Jag tycker det känns som att vi båda två står och argumenterar mot samma vägg.
Egentligen håller vi med varandra, och jag tror helt enkelt att du missförstod mitt tidigare inlägg.
(Jag har aldrig varit ute efter att klanka ner på AMD, men eftersom den numera avstängde Rasmusen98 envist påstod att "AMD var bättre än Intel" på CPU-marknaden var jag tvungen att säga emot.)

FX-8350 är en bra CPU (som sagt), men min poäng var att AMD inte har något som kan konkurrera mot t.ex. en I7-3930k, och eftersom du verkar hålla med mig förstår jag inte vad vi tjafsar om.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag tycker det känns som att vi båda två står och argumenterar mot samma vägg.
Egentligen håller vi med varandra, och jag tror helt enkelt att du missförstod mitt tidigare inlägg.
(Jag har aldrig varit ute efter att klanka ner på AMD, men eftersom den numera avstängde Rasmusen98 envist påstod att "AMD var bättre än Intel" på CPU-marknaden var jag tvungen att säga emot.)

FX-8350 är en bra CPU (som sagt), men min poäng var att AMD inte har något som kan konkurrera mot t.ex. en I7-3930k, och eftersom du verkar hålla med mig förstår jag inte vad vi tjafsar om.

Nej vi har nog samma åsikter. FX-8350 är en bra processor i mellansegementet aka "jag ska köpa en 3570k". Ska du ha något starkare finns det inget att ens snacka om, då är det I7orna.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Inte ens i närheten?

Beror ju på scenario. Är det vältrådat så är det definitivt fördel AMD, men däremot så är ju Intel en bit före i singel-fyrtrådade applikationer.

Men att säga att de inte ens är i närheten känns fel, man måste ju även ta med i beräkningarna att Intel spenderar mer på forskning än vad AMD omsätter.

Jag omsätter mer pengar på porr än vad min granne gör! ändå har min granne fler barn än mig

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Jag omsätter mer pengar på porr än vad min granne gör! ändå har min granne fler barn än mig

På vilket sätt har det att göra med det jag skrev?

Hade din liknelse ens varit korrekt hade du skrivit: Min granne omsätter mer på porr än mig och har fler barn än vad jag har.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Jag har aldrig påstått att Nvidia är helt fri från MS om du ens läser mina inlägg.. sluta hitta på för att jag har aldrig skrivit det. Jag står däremot fast att AMD har mer problem i MS än Nvidia i dagsläget.

Men du får det att låta som AMD är de enda som lider av det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har haft ett windforce 670 och det är ett riktigt bra kort. Har idag ett 7970 windforce ghz som kostar lika mycket som ett 670 och dom går inte ens jämnföra. Radeon kortet presterar sjukt mycket bättre i alla spel jag testat. Oklockat mot när jag körde mitt 670 klockat.

Har själv aldrig gillat amd och alltid köpt nvidia bara för att. Men har nu tänkt om.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Är det den stora släggan som är framme idag?

TS: Om du ska köpa ett GTX 670 så råder jag dig att köpa ett som är byggd på PCBn från GTX 680, då dessa generellt sett presterar och klockar betydligt högre.
Jag tror att det enklaste sättet att se detta på är genom att titta på vilken ström-försörjning kortet behöver:
- Är det 6+6pin så är det GTX 670s egen PCB (t.ex. referensdesign)
- Är det 8+6pin så är det PCBn från GTX 680 (t.ex. EVGA 670 FTW, Gigabyte 670 Windforce, m.fl.)

Man får i skrivande stund mer prestanda för pengarna om man köper ett HD 7970, men GTX 670 är fortfarande ett väldigt bra kort, och är väldigt användarvänligt då det är lätt att klocka trots att volten är låst.

Strömförsörjning går inte direkt att titta på då referenskorten av 680 har 6+6-pin. Bara ett litet klargörande då du skrev att du trodde det var strömförsörjningen som avgjorde huruvida det var PCB från 680 eller ej.

Bättre formulering.
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KeyPakt:

När det ändå snackas en hel del om CPU i7, i5 etc måste jag passa på att fråga. Är det någon som läst eller hört något om att 3570K egentligen är defekta 3770K, dvs från början en 3770K som inte håller måttet och klassas om som 3570K? Anledningen till att jag undrar är för att rent teoretiskt borde en 3570K gå att klocka högre än 3770K och då dessutom med lägre spänning osv eftersom 3770K dessutom har HT vilket gör att den drar lite mer ström samt blir varmare. Majoriteten av de överklockningsresultat jag sett så når i princip alla högre frekvenser med 3770K trots att HT är påslaget samt att 3770K går att klocka högt även vid låg vcore. Nu är ju detta som sagt bara en teori men det känns som det ligger något i det hela

När dom kör I5 I7 etc av samma socket, så testar dom alla i 3770 version och dom som inte klarar tex en 3770k då blir den kanske en 3570k om den inte klarar att vara 3570k så kanske den blir en i3.

Så tex en 3930k är en Xeon med 2 avstängda kärnor och uppblåst multipler.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av StabTheDrama:

Det kallas marknadsföring. Man är bra dum om man inte utnyttjar det till sin fördel. Vissa drar nytta av sådana fördelar i ett par program, till exempel jag.

Vi ser på grafikkort i dagsläget eftersom detta forum, till 90% handlar om "vad ska jag köpa". Sen kan vi spekulera om framtiden i viss mån. Där finns allt som är intressant. Bakåt kan vi se en del, dock bör man inte hänga upp sig på det för mycket då det är helt irrelevant. Dock skulle jag absolut inte säga att AMD (ATi) någonsin varit ett bra val.

Ja. I förhållande till prestanda tror jag det kommer dra en rimlig mängd energi. Jag vet dock inte eftersom det inte lanserats än. Känns dumt att basera argument på detta då vi inte vet något.

Det skulle vara fixat INNAN patchen släpptes. Den släpptes för att få ut extra FPS i marknadsföringssyfte, utan tanke på konsumenter. Alternativt för att man missat detta, vilket också är jävligt dumt. Hur man än ser på det ser det otroligt amatörmässigt.

Fakta är fakta. Dock har jag aldrig nekat att jag är fanboy. Detta är inget jag fötts med utan något jag lärt mig med åren.

Spännande.

Jah... Efter att ha läst alla dina svar till dessa folk och funderat på saken så har jag kommit fram till följande: Du förtjänar en nvidia fanboy stämpel i pannan

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har spelat Bf3 på ett 670 som jag hade innan. Rejält överklockat och prestandan är inte ens nära mitt 7970 som jag dessutom klockat ner 100mhz till 1ghz.

Har alltid varit nvidia kille och alltid bara handlat nvidia i alla år. Men jag har då inte märkt av ett enda problem med mitt 7970 i alla dom spelar jag testat.

Jag gillade dock mitt 580 bättre än mitt 670. Kändes stabilare på något sätt.

Skulle aldrig rekommendera att ta ett 670 över ett 7970 om dom ligger på samma pris. Finns ingen som helst tävling mellan dom alls.

Dock är 670 ett riktigt bra kort. Funkade prima i alla spel jag körde.

Du blir nöjd vad du än tar. Men du får garanterat mer prestanda med ett 7970 ghz.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst denna tråd vill jag nominera den till "Mest OT of the year"

Om man jämför de båda korten så ligger de från start nära varandra i generell fps. Det man bör tänka på är att du jämför 670:it i slutet av dess prestandakurva och 680:it i början av sin.

Så om du ser en liten skillnad på säg 5 fps, går denna att dryga ut med kända metoder.

Är du inte intresserad av överklockning och dessutom har fixerad övre budgetgräns tror jag inte att du får så mycket mera kort i 680 att du kommer känna "hela" skillnaden.

SÅ:

Om pengarna är primärt, 670ftw

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Bf3Guy:

Hej ! ska köpa nytt grafikkort och funderar på om det är värt att köpa ett 680 eller om man ska ta det ( nästan 1k billigare) 670 ftw. vad jag har läst så skiljer det 5-6 fps på 670 och 680 men det skiljer inget på 670 ftw och 680. kollade även på 7970 innan men många säger att amds kort krånglar mycket , inte är så bra. jag ska spela bf3 på ultra , undrar om det verkeligen är värt 1k till för ett 680. har som sagt läst att det inte är någon skillnad på 670 ftw och 680 stämmer detta ? och tycker ni att jag ska ta ett 7970 iställer ? eller stämmer det att 7970 bara innebär problem och dåliga drivrutiner ? jag bryr mig inte om jag har 60 eller 90 fps , vill bara att det ska flyta på utan lagg , vilket kort ska jag välja ?
http://www.inet.se/produkt/5409528/evga-geforce-gtx-670-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5409630/evga-geforce-gtx-680-2048m...
http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...

Jag skulle rekomendera Gigabyte 670 OC x3 windforce då jag har denna själv och har kunnat klocka den till 1257MHz med minnet på +300 och det ger mig ett minimum värde i BF3 på 75 fps och ett max på 140 med allt i max i 1080p, allt från ett enda kort
Som många säger så kostar ett 670 ca 600-1200 mindre och man får samma prestanda med ett klockat 670 som på ett oklockat 680...
Efter en lång spelsekvition på 7h med Crysis 3 på High i 1080p med Gigabyte 670 med klockningen 1201MHz ligger den på en max temp på 52 grader och låter verkligen inte ett piss!

Så jag anser att ett 670 är ett säkrare val då Nvidia är grymt snabba med prestanda ökande drivers, och vad man hörrt så är AMD lite efter med detta

Det kommer lätt bli ett till 670 i framtiden!

Permalänk
Skrivet av MyZk0:

Jah... Efter att ha läst alla dina svar till dessa folk och funderat på saken så har jag kommit fram till följande: Du förtjänar en nvidia fanboy stämpel i pannan

Jag är en fanboy av Nvidia, Intel och Silverstone.
Jag hatar AMD, Noctua, Corsair och Logitech.

Jag har aldrig myglat med det så du måste vara otroligt smart som listat ut detta.
Jag har blivit en fanboy med tiden, ju mer jag lärt mig om datorer och dess komponenter.