Underforum specifikt för Byggloggar?

Permalänk
Proffsmoddare

Underforum specifikt för Byggloggar?

Forum > Datorkomponenter > Modifikationer och egna konstruktioner > Byggloggar

Hallå! Har alltid funderat på varför swec inte har något underforum specifikt för byggloggar?

Är det bara jag som saknar detta? Alla forum som jag besöker dagligen har detta utom SweC! Med byggloggar menar jag en logg där man dokumenterar sina framsteg I något projekt. Tex byggen av specialgjorda datorer och annat där man vill visa och kunna diskutera vad man har gjort med möjligheten att få feedback.

Skulle vara mycket skönare att kunna gå till en avdelning och bara kolla på loggar istället för att leta runt! Vad tycker ni!?

Mvh
Andreas

Edit: Jag lade till en omröstning!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det fanns tidigare men ersattes av galleriet, med tillhörande trådar för frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att byggloggar enbart bör finnas i galleriet. så störande när folk har dom i forumet!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag tycker att byggloggar enbart bör finnas i galleriet. så störande när folk har dom i forumet!

Jag tycker tvärt om att det är jättegött att folk lägger upp sina byggen och ber om hjälp längs byggets gång för att kunna lära sig och att få bli delaktig så deras byggen kan bli så bra som möjligt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Håller helt med TS en bygglogs "del" skulle behövas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Jag tycker tvärt om att det är jättegött att folk lägger upp sina byggen och ber om hjälp längs byggets gång för att kunna lära sig och att få bli delaktig så deras byggen kan bli så bra som möjligt!

Då kan man ha två typer av galleriet istället.. ett där man har "bygglogg" och ett där man bara lägger upp bilder och får komentarer efteråt.
Forumet är ju mer till för att få/ge hjälp åt andra människor. Bygglogarna tar faktiskt upp plats bland "nytt i forumet" där jag tycker folk som behöver hjälp och diskussioner ska synas. man skulle kunna ha ett "nytt i forumet" fast för galleri istället då för då får alla som dom vill egentligen.

Edit TS denna tråden hade nog passat bättre här: http://www.sweclockers.com/forum/feedback

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Då kan man ha två typer av galleriet istället.. ett där man har "bygglogg" och ett där man bara lägger upp bilder och får komentarer efteråt.
Forumet är ju mer till för att få/ge hjälp åt andra människor. Bygglogarna tar faktiskt upp plats bland "nytt i forumet" där jag tycker folk som behöver hjälp och diskussioner ska synas. man skulle kunna ha ett "nytt i forumet" fast för galleri istället då för då får alla som dom vill egentligen.

eller kanske där det just nu står "Förslagslåda till nästa version av forumet!" ha en ruta till ett så kallat underforum kanske som man kan trycka på och gå vidare i där man kan lägga upp sina byggloggar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tangentbord:

Vill minnas att det fanns tidigare men ersattes av galleriet, med tillhörande trådar för frågor

Galleriet är långt från samma sak. Dessutom så är det tex max 100 bilder vilket ofta inte är nog. Samt att de mer är till för färdiga byggen än pågående.

Skrivet av simon253:

Precis! De som inte vill ha de där ska inte behöva! Så att göra ett enkelt underforum i denna kategori hade varit den smidigaste lösningen! Då slapp alla som inte vill läsa det se trådarna samt att de som vill kolla och få inspiration en specifik del där de kan leta runt!

Skrivet av gs242:

eller kanske där det just nu står "Förslagslåda till nästa version av forumet!" ha en ruta till ett så kallat underforum kanske som man kan trycka på och gå vidare i där man kan lägga upp sina byggloggar.

Övervägde om den skulle vara där eller här. Vill dock att det ska vara lite diskunion av medlemmar som är berörda och aktiva i denna delen av forumet. Dessutom så är detta enligt mig inte något som behöver vara "nästa version" av forumet och snarare en väldigt enkel fix att lägga dit ett underforum. Sen så står det även att " Till en början kommer vi att fokusera på diskussionsforumet och den bakomliggande mjukvaran. "vilket detta inte riktigt är.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Edit TS denna tråden hade nog passat bättre här: http://www.sweclockers.com/forum/feedback

Tror du har missuppfattat hela grejen med ett forum, det är till för att diskutera saker.
Forumet är inte mer till för någon som behöver hjälp, här diskuteras allt.
Det finns kategrier för de som behöver hjälp, de som behöver hjälp ska föresten inte posta i Modifikationer och Egna konstruktioner -> byggloggar.
Byggloggar är de delar av forumet som har mest diskussion om man jämför med alla "vad för grafikkorts" trådar som kommer hela tiden.

Detta är något som måste komma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Tror du har missuppfattat hela grejen med ett forum, det är till för att diskutera saker.
Forumet är inte mer till för någon som behöver hjälp, här diskuteras allt.
Det finns kategrier för de som behöver hjälp, de som behöver hjälp ska föresten inte posta i Modifikationer och Egna konstruktioner -> byggloggar.
Byggloggar är de delar av forumet som har mest diskussion om man jämför med alla "vad för grafikkorts" trådar som kommer hela tiden.

Detta är något som måste komma!

Jag håller med om det du säger.. men inte att man ska ha byggloggar i forumet när SweC har ett galleri.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Jag håller med om det du säger.. men inte att man ska ha byggloggar i forumet när SweC har ett galleri.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galleri

Det är till för bilder och kommentarer på bilderna, inget annat.

Ifall det finns ett underforum så stör det ingen,

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av simon253:

Galleriet är inte till för byggloggar. Utan snarare klara projekt. Många gör en bygglogg och sedan lägger de upp ett galleri med bra bilder och sammanfattar hela projektet. Det är vad galleriet är bra för. Inte för att föra en kontinuerlig diskunion och fråga om hjälp och liknande. Dessutom är det väldigt svårt när folk ska "betygsätta" ett galleri när det är ett bygge som kanske inte ens är halvfärdigt. Har även sett folk som behövt göra 3 gallerier för att få med alla sina bilder. Vilket är allt annat än smidigt.

Om byggloggarna ska flytta till galleriet så behövs det göras något åt galleriet i mitt tycke.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag håller med Brodholm, byggloggar i särskild del av modifikationer och egna konstruktioner. Jag har testat att använda galleriet som bygglogg och det var inte helt optimalt när kommentarerna är skilda från bilderna. Nästa gång kommer jag köra en forumtråd.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galleri

Det är till för bilder och kommentarer på bilderna, inget annat.

Ifall det finns ett underforum så stör det ingen,

Skrivet av Brodholm:

Galleriet är inte till för byggloggar. Utan snarare klara projekt. Många gör en bygglogg och sedan lägger de upp ett galleri med bra bilder och sammanfattar hela projektet. Det är vad galleriet är bra för. Inte för att föra en kontinuerlig diskunion och fråga om hjälp och liknande. Dessutom är det väldigt svårt när folk ska "betygsätta" ett galleri när det är ett bygge som kanske inte ens är halvfärdigt. Har även sett folk som behövt göra 3 gallerier för att få med alla sina bilder. Vilket är allt annat än smidigt.

Om byggloggarna ska flytta till galleriet så behövs det göras något åt galleriet i mitt tycke.

ok ni två verkar inte hålla med mej för 5 öre men jag menade inte att det ska vara som galleriet är nu, om ni hade läst det jag skrev för något inlägg sedan så ville jag ha en ny typ av galleri, det behöver inte ens kallas galleri utan vad som nu är bäst. men det ska ligga under galleriet, och det skulle kunna vara ett "under-forum" eller vad man ska kalla det där. och det kan se ut ungefär eller exakt så som forumet med en del modifikationer för att göra det lättare att får dit bilder... varför är ni så emot det? och varför vill ni så gärna ha det i forumet?
aja Jag "röstar" för att det ska vara under galleri men jag accepterar ett under forum.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av simon253:

ok ni två verkar inte hålla med mej för 5 öre men jag menade inte att det ska vara som galleriet är nu, om ni hade läst det jag skrev för något inlägg sedan så ville jag ha en ny typ av galleri, det behöver inte ens kallas galleri utan vad som nu är bäst. men det ska ligga under galleriet, och det skulle kunna vara ett "under-forum" eller vad man ska kalla det där. och det kan se ut ungefär eller exakt så som forumet med en del modifikationer för att göra det lättare att får dit bilder... varför är ni så emot det? och varför vill ni så gärna ha det i forumet?
aja Jag "röstar" för att det ska vara under galleri men jag accepterar ett under forum.

På så vis! Som galleriet är nu är det inte alls bra om man ska ha en logg! Om de ändrade galleriet eller skapade något liknade specifikt för loggar så vore det såklart optimalt! Men tills det kommer en bra lösning så vore ett underforum perfekt! Funkar på alla andra forum.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Som galleriet ser ut idag tycker jag det är perfekt att användas efter ett bygge är klart, men inte pågående.
Samtidigt saknar jag något format som gör det enklare att följa ett bygge, t.ex. som finns på andra forum att alla andra inlägg än trådskaparens döljs så bygget kan följas enklare.

Nu finns det mycket annat snack i denna avdelning också än bara byggloggar, så en fristående del med enbart påbörjade byggloggar (där man faktiskt satt sågen i något, inte gjort en design i sketchup) tycker jag vore riktigt nice!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Som galleriet ser ut idag tycker jag det är perfekt att användas efter ett bygge är klart, men inte pågående.
Samtidigt saknar jag något format som gör det enklare att följa ett bygge, t.ex. som finns på andra forum att alla andra inlägg än trådskaparens döljs så bygget kan följas enklare.

Nu finns det mycket annat snack i denna avdelning också än bara byggloggar, så en fristående del med enbart påbörjade byggloggar (där man faktiskt satt sågen i något, inte gjort en design i sketchup) tycker jag vore riktigt nice!

håller med fullständigt på vad du säger, man skulle ju kunna ha lite som ett galleri att man kan ladda upp bilderna på Sweclockers fast i varje inlägg och att folk kan kommentera. Så man slipper linka in bilder om man inte vill det, kanske.

samt en funktion som gör att du kan konvertera byggloggen och göra ett galleri också utan att behöver ladda upp allt igen

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare

Det ser ut som att majoriteten av användarna skulle önska ett underforum. Skulle gärna ha lite input från en moderator vad de tror och hur vi nu ska gå tillväga?

Som nämts i tråden så vore en modifierad version av galleriet troligen det optimala. Men det krävs omfattande modifieringar och vad dessa skulle vara är oklart. Många andra forum har helt enkelt löst det med att bara göra ett underforum där man samlar alla loggar.

Vad tror ni som administrerar detta forum?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Det ser ut som att majoriteten av användarna skulle önska ett underforum. Skulle gärna ha lite input från en moderator vad de tror och hur vi nu ska gå tillväga?

Som nämts i tråden så vore en modifierad version av galleriet troligen det optimala. Men det krävs omfattande modifieringar och vad dessa skulle vara är oklart. Många andra forum har helt enkelt löst det med att bara göra ett underforum där man samlar alla loggar.

Vad tror ni som administrerar detta forum?

Längst ner finns "Kontakt formulär" Ta kontakt med dem direkt och få dem att kolla tråden

Permalänk
Entusiast

Tycker inte det är något problem egentligen mer än att de borde införa ett krav på verkshöjd. Det är lite för mycket gallerier och loggar från folk som sätter ihop sin helt vanliga dator. Det är ju måttligt intressant med en till dator med en 3570K, HD7950/660 Ti i ett R4. Jag slutade helt besöka galleriet för länge sedan för de intressanta byggena drunknade i allt meningslöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zotamedu:

Tycker inte det är något problem egentligen mer än att de borde införa ett krav på verkshöjd. Det är lite för mycket gallerier och loggar från folk som sätter ihop sin helt vanliga dator. Det är ju måttligt intressant med en till dator med en 3570K, HD7950/660 Ti i ett R4. Jag slutade helt besöka galleriet för länge sedan för de intressanta byggena drunknade i allt meningslöst.

Håller med fullt ut. Någon slags nivå på gallerierna hade inte varit fel.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Postade i Förslagslådan för nästa version av forumet! Hoppas att det får lite uppmärksamhet!

Jag har även kontaktat swec via kontaktformuläret och bad dem att kolla över denna tråden! Så om ni har något mer att säga/förslag så skriv gärna dessa så de ser det!

EDIT: En funktion jag skulle vilja ha i underforumet är att kunna sortera alla kommentarer i en tråd så att bara skaparens kommentarer syns alternativt enbart posts som innehåller bilder dvs [img] kod.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det bästa skulle vara en mer anpassad del i galleriet, men ett separat underforum duger gott. Galleriet har på tok för liten gräns på antal bilder och bilder hamnar i ett flöde, medan kommentarer i en annan.
Man vill kunna härleda kommentarer till en milstolpe i arbetet. gärna med möjlighet att markera att bygget är klart, lägga upp slutbilder och automatiskt länkas in i galleriet.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Tråden är noterad!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av C4B12:

Håller med fullt ut. Någon slags nivå på gallerierna hade inte varit fel.

Senaste trenden verkar vara att lägga ut massa bilder på sin hörna. Gärna med titeln "en x årings hörna" där x är åldern på trådskaparen. En lång rad gallerier med mobilbilder på ett IKEA-skrivbord med ett par skärmar och ett chassi är inte heller jättegivande i längden. Visst finns det folk som gör häftiga byggen där som kan vara kul att se men allas skrivbord ger inte så mycket och de bilderna passar bättre på bilddagboken eller facebook.

Så antingen ett strängt kvar på verkshöjd för allt eller så delar man upp det där en del är för galleri och byggloggar som faktiskt gör något höftigt, nytt och/eller eget och en del för alla som bara känner för att visa upp sin dator. På så sätt kan man enklare hitta alla häftiga byggen. Om man inte vill sätta en moderator eller två på att sortera kanske det går att lösa med att medlemmarna röstar upp trådar och gallerier till den speciella klassen. Så blir det ett mindre jobb att moderera runt de som faller igenom det filtret.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Andreas D:

*Flyttad*

Tråden är noterad!

Kalas! Då hoppas vi på att det implementeras snart då!

Edit: Kolla gärna in på Bit Tech där de har sina loggar! De har en hel del smarta funktioner och vettiga riktlinjer för vad som tillåts.
http://forums.bit-tech.net/forumdisplay.php?f=42

Tex:
Project View - See only Author Posts!

Regler som Bit Tech använder är följande:

Citat:

Rules of the Project Logs forum

1. Please name your thread appropriately. This means Project: (Name), (Day Month). Please use the word for the month you updated, since different areas of the world have different numbering conventions for months and days.

For example, "Project Rock and Roll, 12th September"

Don't worry about including a warning for dial-up users. It's a given in this forum.

Thread titles shouldn't be longer than 70 characters.

2. Your first post must contain pics of the actual mod in progress. If all you have is an idea, you don't have a log. If all you have is some conceptual sketches, you don't have a log. If all you have to show is a heap of parts, you don't have a log. This forum is purely for concrete work in progress - the other modding forums are more appropriate for concepts and thoughts.

3. Do not just post to link to a worklog of yours elsewhere. If you're not worklogging here, you don't have a worklog.

4. If you have a finished project but no log of the work done, post it in Modding. If the forum moderator doesn't think your mod qualifies as a log, it will be moved to Modding and you will be notified.

5. Pictures are a requirement. Pictures should be no wider than 640 pixels - you can get plenty of detail in 640x480 pictures. If you want to link hi-res versions as well, that's fine - but threads full of hi-res images not only look ugly, they're annoying for people with smaller monitors and take ages to load. If your pics are only a little larger than 640 wide, we may cut you some slack. You are limited to 25 images per post. This is a vBulletin limit.

6. Pictures should stay reasonably on topic. Although we encourage an expression of your unique personality in not just your mod but also the project log of your mod, please keep to a minimum pictures of cute pets, pretty landscapes (yes, really), artsy inspirational shots or the same unmodded part photographed over and over at. Every. Conceivable. Angle. This is not a blog of your life nor an unboxing thread nor a showcase just for your artistic photography skillz; this is a PROJECT LOG.

7. If pictures turn into red x's for a significant period of time, we'll close your log. Please use reliable webhosting - preferably your own, but also decent free hosts, like www.uploadit.org. Don't use GeoCities. If your photos are compact (ie < 640 wide) the filesize will be smaller, and ImageShack et al are less likely to cut you off for exceeding your bandwidth limit.

8. Keep comments constructive. Spam or abuse will not be tolerated.

9. If you're the thread starter, do please check back often to respond to comments. It's annoying when someone posts a thread and doesn't respond!

Visa signatur

[Project]
WING X99