Eizo FlexScan EV2736 - Den stora ådriga informationstråden

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Frankoz:

´Hej, har du fått skärmen?

sådär ja! Då var skärmen införskaffad!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av huttala:

Jahaja, då har jag gjort en liten kalibrering. Gjorde så mycket jag kunde med bara hårdvaran, kom under 2 dE direkt.

Sen tog jag och körde lite basICColor för att fixa det sista och fick dessa resultat:
http://i.imgur.com/xtVngv5.png

För den som inte förstår vad allt det där betyder så kan jag säga att skärmen ligger under 1dE, alltså är färgerna så bra de behöver bli (du kan omöjligt se skillnaderna).

Kan tillägga att jag älskar min skärm även om jag köpte den för 7500kr när den var nylanserad.

Om det är någon som vill ha mina inställningar så har ni dem här:

Mode: Usermode

Brightness: 45
Contrast: 50(kan inte gå över 50 utan att spräcka gamman).
Temperature: Off
Gamma: 2.2

Advanced settings:
Gain(R): 91
Gain(G): 99
Gain(B): 95

Kan även passa på att ladda upp ICC profilen om det är någon som vill leka med den lite, någon som har tips på var man kan ladda upp sånt?

Har du eco view igång`?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

sådär ja! Då var skärmen införskaffad!

Jag lämnade tillbaka min skärm. Tyckte den känndes för långsam att spela på . Tänkte testa en korea skärm.

Visa signatur

ok

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Frankoz:

Jag lämnade tillbaka min skärm. Tyckte den känndes för långsam att spela på . Tänkte testa en korea skärm.

Den är ju känd för att vara den snabba bland många IPS skärmar! Tycker det fungerar perfekt! Och bilden! Helt stört!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vilken skärm hade du innan?
Vilken Korea skärm ska du välja?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Den är ju känd för att vara den snabba bland många IPS skärmar! Tycker det fungerar perfekt! Och bilden! Helt stört!

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vilken skärm hade du innan?
Vilken Korea skärm ska du välja?

Kan ju inte göra annat än att hållamed. Skärmens färger är helt otroliga + inge ips glow.. Spelar på en benq xl2410t atm var stor skillnad mellan dom med båda i 60hz

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Läste att den bara har displayport 1.1a. har ju 1.2 på mitt gtx 970, spelar det nån roll?

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

hur är det för ögonen med den här skärmen, funderar på att köpa den till datorn jag kommer länka här under
vill ha en skärm som är snäll för ögonen, ska kolla film spela wow och witcher 3 typ

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253534/2014-10-13
+ 4790k och 16 gig ram cl9 1600 mhz som jag har hemma

Permalänk
Medlem

Nu är skärmen beställd, hoppas jag inte blir besviken!
Min nuvarande Samsung funkar fin fint men den är sju år gammal så känns lite som att det är på tiden ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulanka:

hur är det för ögonen med den här skärmen, funderar på att köpa den till datorn jag kommer länka här under
vill ha en skärm som är snäll för ögonen, ska kolla film spela wow och witcher 3 typ

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7253534/2014-10-13
+ 4790k och 16 gig ram cl9 1600 mhz som jag har hemma

Citat:

I spend many daily hours in front of a PC monitor and I have experienced issues such as eyestrain myself. I never experience headaches. My problems were worst during the CRT days but I still suffer at times today with LCD monitors. What I found after several weeks of use is that Eizo EV2436W actually works. It improved my viewing comfort. During the period I experienced less eyestrain after prolonged use, despite several days with far too few hours of sleep. It was so noticeable that I am considering replacing my two current monitors. My experiences are not necessarily valid for you but we do recommend that you at least give it a try if you suffer or experience discomfort. However, it is important to remember that the monitor is only part of the equation. Proper ergonomics is essential.

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Så det borde inte vara några problem!

Permalänk
Medlem

Jag måste fråga har läst det ngn gång men verkar som folk säger olika. har denna skärmen Wide gamut eller inte?

Permalänk
Medlem

IPS glow??

EDIT: Har lagt ut en film på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=SDd-J431YE0&feature=youtu.be

Nu har jag fått min skärm och det är några saker som jag är osäker på.
Har ju läst en del om IPS skärmar och problematiken med IPS glow, stor del av anledningen till att man slog till på Eizon var att den uppenbarligen inte skulle ha nån IPS glow.

Men nu när jag har använt min skärm ett tag så misstänker jag att jag har blivit drabbad, den har inga döda pixlar eller "bleed" från nått hörn, utan det är mer att det blir vita "fält" när man betraktar skärmen från olika håll.

Kollar jag rakt fram så ser det bäst ut, det ser ut som det är ett "kors" på skärmen, där själva korset är svart och sen blir det lite vita fält i hörnen. Korsets mittpunkt följer mig när jag rör mig framför skärmen, rör jag mig till vänster så blir det mer vitt till höger och vice versa.

Jag tog några bilder med min mobilkamera så kvaliten blev ingen höjdare men det borde framgå vad jag menar, den som är svart är bilden tagen rakt framifrån

Jag har båda Ecoview avslagna sen har jag har jag kalibrerat efter denna

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Är det nån som kan ge nån input på det här?
Ska man tolka det som att skärmen är defekt??

Permalänk
Medlem

Ingen ??