Permalänk
Medlem

Tips för serveradmin-app

Hej!

Efter att min server varit nere under större delen utav dagen i onsdags utan att jag visste om det så bestämde jag mig för att skriva en app som skulle hjälpa mig med att hålla bättre koll på servern.
I nuläget har jag/vi kommit på ett antal idéer som man då kan lägga på ursprungsappen, dessa idéer gör dock appen mer som en IDS än en "kolla om servern är uppe"-app.

Funktionerna är bland annat:
Hålla koll på om svarstiden blir för hög
Hålla koll på specifika services som servern kör (t.ex. FTP på port 22 eller IRC på port 6667), går någon ner av oförklarliga skäl?
Hålla koll på hur mycket som dras av processorn och minnet på servern.
Hålla koll på filändringar i en eller flera kataloger.
Hålla extra koll i SSH-loggen, varna om bruteforce-försök, eller IP-adresser som du inte känner till loggar in via SSH.
Håller koll på om ens hemsida ändrats radikalt (kan vara deface).

Funktionerna kommer till större delen att kräva SSH-inloggning till servern, detta för att det inte ska krävas att man installerar ny mjukvara på servern. Man bestämmer själv hur ofta den ska kolla mot servern och vad den ska hålla koll på.

Någon som tycker att detta är intressant? Något som ska upp på App Store/Google play?

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Kan vara smidigt med en "Wake On Lan" funktion ifall man behöver starta upp en server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosnic:

Låter intressant. Kan vara smidigt med en "Wake On Lan" funktion ifall man behöver starta upp en server

Tack för svar! Lägger till det på listan över saker som behöver fixas.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag riktigt inspirerad av att skapa en egen app till min Windows phone där jag kan se min servers status via live tile

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Släng gärna upp detta på Google Play! (Eller bara ladda upp .apk:n någonstans ) Verkar ju väldigt intressant!

Sen funderar jag på WoL. Om man tillåter det över internet, är det säkert? Eller kommer det bara räcka med IP + MAC?
Kanske beror på routerns inställningar i och för sig.

Kom på ett eventuellt användningsområde för min RaspberryPi annars. Låta den ta emot requests över nätet, och sedan skicka WoL-paket. Iofs kan man låta den ta hand om lite serverstatistik också i så fall - så kan man ju ordna ett sjysst webGUI. Hehe, nu har jag nog skaffat mig ett nytt projekt!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisker:

Hej!

Efter att min server varit nere under större delen utav dagen i onsdags utan att jag visste om det så bestämde jag mig för att skriva en app som skulle hjälpa mig med att hålla bättre koll på servern.
I nuläget har jag/vi kommit på ett antal idéer som man då kan lägga på ursprungsappen, dessa idéer gör dock appen mer som en IDS än en "kolla om servern är uppe"-app.

Funktionerna är bland annat:
Hålla koll på om svarstiden blir för hög
Hålla koll på specifika services som servern kör (t.ex. FTP på port 22 eller IRC på port 6667), går någon ner av oförklarliga skäl?
Hålla koll på hur mycket som dras av processorn och minnet på servern.
Hålla koll på filändringar i en eller flera kataloger.
Hålla extra koll i SSH-loggen, varna om bruteforce-försök, eller IP-adresser som du inte känner till loggar in via SSH.
Håller koll på om ens hemsida ändrats radikalt (kan vara deface).

Funktionerna kommer till större delen att kräva SSH-inloggning till servern, detta för att det inte ska krävas att man installerar ny mjukvara på servern. Man bestämmer själv hur ofta den ska kolla mot servern och vad den ska hålla koll på.

Någon som tycker att detta är intressant? Något som ska upp på App Store/Google play?

Jag protesterar... varför återuppfinna hjulet en gång till?
App syndromet är bara Apples resultat från gårdagens usla mobilers webläsare. Sen att de flesta bara följt efter vet jag inte varför. För det har blivit bättre. 99% av alla så kallade appar skulle kunna vara ett bokmärke till en HTML5 sida bara rakt av. FirefoxOS ska ju ta död på denna app hysteri.

Funktionaliten som du är ute efter finns i Nagios, och de har redan Frontends för mobiler.
http://www.nagios.org/download/frontends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

App syndromet är bara Apples resultat från gårdagens usla mobilers webläsare. Sen att de flesta bara följt efter vet jag inte varför. För det har blivit bättre. 99% av alla så kallade appar skulle kunna vara ett bokmärke till en HTML5 sida bara rakt av. FirefoxOS ska ju ta död på denna app hysteri.

Funktionaliten som du är ute efter finns i Nagios, och de har redan Frontends för mobiler.

Nagios kräver ju däremot att man måste installera mjukvara på servern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisker:

Nagios kräver ju däremot att man måste installera mjukvara på servern.

Det kommer det nog kräva hur som helst för att få tillfredställande funktionalitet.

I och för sig skulle man ju kanske kunna göra så att appen SSHar in och sen kör lite olika grejer, parsar och dumpar ut det till ett gui, men det vore nog betydligt bättre att ha någon form av service

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

håller med dock är väl nagios imho alldeless för overkill, monitorix ,enkel, flexibel och snyggt rakt i webläsaren

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det kommer det nog kräva hur som helst för att få tillfredställande funktionalitet.

I och för sig skulle man ju kanske kunna göra så att appen SSHar in och sen kör lite olika grejer, parsar och dumpar ut det till ett gui, men det vore nog betydligt bättre att ha någon form av service

Det är det den gör, skrev det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Släng gärna upp detta på Google Play! (Eller bara ladda upp .apk:n någonstans ) Verkar ju väldigt intressant!

Sen funderar jag på WoL. Om man tillåter det över internet, är det säkert? Eller kommer det bara räcka med IP + MAC?
Kanske beror på routerns inställningar i och för sig.

Kom på ett eventuellt användningsområde för min RaspberryPi annars. Låta den ta emot requests över nätet, och sedan skicka WoL-paket. Iofs kan man låta den ta hand om lite serverstatistik också i så fall - så kan man ju ordna ett sjysst webGUI. Hehe, nu har jag nog skaffat mig ett nytt projekt!

Nopp wol fungerar bara lokalt. Dock kan du som du beskriver ta emot det med en dator och väcka en annan.
Jag testade på detta här om dagen att starta min windows dator med php på en linux server:

// Shut down shell_exec('net rpc shutdown -I 192.168.0.2 -U USERNAME%PASSWORD'); // Wake shell_exec('echo "ROOT_PASSWORD" | sudo -S etherwake f1:2d:3:4e:56:78');

Wake här fungerade dock inte. etherwake kräver root så man fick skriva lite extra.
Detta fungerar när man kör det i ssh utan att vara root men inte genom php.
Ska finnas någon lösning genom att ge en annan användare root. Har dock inte hunnit kolla på det.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv

Nu vill jag inte vara tråkig men det finns redan utmärkta appar för detta.

Jag hade löst problemet så att datorn skickar mail till en vissa dress om något är snett. Skulle du skriva en app hade jag gjort så att servern kör en server där du kan ansluta mot något slags gränsnitt, det blir lättare att lägga till och ändra funktionalitet då. Du får även mycket lättare att göra det modulärt med stöd för fler plattformar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

För att det kan vara såväl lärorikt som kul!?