Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem
Skrivet av SoapDropper:

enligt recensionerna så verkar det var R4 som är det bästa alternativet, och jag lutar mig lite åt det hållet oxå

Jag skulle köpa R4'an. Har storebrorn (XL) och den har gjort underverk! (gick från Ace battle iV caset (mid-tower) )

Gedigna chassin! Kolla på xl'n om du inte är rädd för ett FullTower chassi med bra plats!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoapDropper:

Hej,

Jag funderar på att skaffa mig ett nytt chassi snart och då vill jag gärna ha ett tyst chassi. Idag har jag ett Antec 900 (en lite för högljudd dammsugare) som jag smått börjar tröttna på då jag har haft den i ca: 5 år.

De chassin som jag har funderat på är:
NZXT H2
Antec Performance One P280
Fractal Design Define R4

Kom gärna med fler förslag eller ge en liten hjälpande förklaring till varför ni hade valt det ena chassit istället för de andra två

Jag har ett R4 med speccs i sign. Det ända som låter är fläkten som är en noctua, fast den "högljudda" varianten. Men när jag köpte mitt chassi så gick jag efter. Utseende>ljudnivå Tycker R4 är så förbaskat stilrent:P

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Jag har ett R4 med speccs i sign. Det ända som låter är fläkten som är en noctua, fast den "högljudda" varianten. Men när jag köpte mitt chassi så gick jag efter. Utseende>ljudnivå Tycker R4 är så förbaskat stilrent:P

Samma filter här också faktiskt! Trött på alla e-penis chassin =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av d97jro:

FD Define R4 är, såvitt jag förstått, en nyare konstruktion än FD Define Mini, men de är snarlika.
Jag köpte ett Define Mini i januari och har sedan ägnat mer än en månad åt att jaga buller. Det har främst varit problem med resonans i lådan från den mekaniska disk som sitter i. Fläktarna kör jag på mycket låga varv. Det är ett system med en i3 3225 och intern grafik, så det är ganska litet kylbehov... Nu är den löstagbara hårddiskburen utriven, mekaniska disken längst ner, iskruvad med sruvar från ett annat chassi efter förslag från andra i forumet som har haft resonans när man skruvat åt för mycket med FD-skruvarna, och ja, jag hade förväntat mig av FD-chassit att jag skulle stoppa in komponenterna och så skulle det fungera. Bra. Så blev det inte. Synd.

Mina ena referenslåda är en Antec Sonata III från 2008 som har 2 mekaniska diskar och generellt komponenter som alstrar mer ljud i sig. Den är tystare.

Min andra referenslåda är en Antec 300-låda med i7 2600, separat grafikkort (Nvidia någonting), två mekaniska diskar. Fläktstyrning av Intel-moderkortet i den. Denna låda är helt odämpad (och billig!), men systemet är ändå väldigt tyst.

Jag gillar känslan i Define Mini; den känns premium, ser premium ut, etc., men det låter för mycket för att vara okej. När jag ser någon skriva här i tråden att Define R4 inte är tyst så betvivlar jag inte det påståendet.

Hmm, anledningen varför personen skrev att R4an inte var tyst var nog för att han hade en R4 med ett fönster, och att han inte hade några dämpmattor vid fläkthålen, vilket nog gör att det läcker ut en del ljud skulle jag gissa.

Sen vet jag inte så mycket om just Define Mini och hur mycket skillnad det är på den jämfört med R4...

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit
http://soundcloud.com/koffein92
http://www.youtube.com/user/Koffein92?feature=guide

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jag skrev aldrig att det inte hjälper alls, utan att det bara är kryddan. Det är liten del i att få ett tyst system. Jag har typexemplet en halv-meter ifrån mig.

Jag som läste mellan raderna då, sry.

Skrivet av d97jro:

FD Define R4 är, såvitt jag förstått, en nyare konstruktion än FD Define Mini, men de är snarlika.
Jag köpte ett Define Mini i januari och har sedan ägnat mer än en månad åt att jaga buller. Det har främst varit problem med resonans i lådan från den mekaniska disk som sitter i. Fläktarna kör jag på mycket låga varv. Det är ett system med en i3 3225 och intern grafik, så det är ganska litet kylbehov... Nu är den löstagbara hårddiskburen utriven, mekaniska disken längst ner, iskruvad med sruvar från ett annat chassi efter förslag från andra i forumet som har haft resonans när man skruvat åt för mycket med FD-skruvarna, och ja, jag hade förväntat mig av FD-chassit att jag skulle stoppa in komponenterna och så skulle det fungera. Bra. Så blev det inte. Synd.

Mina ena referenslåda är en Antec Sonata III från 2008 som har 2 mekaniska diskar och generellt komponenter som alstrar mer ljud i sig. Den är tystare.

Min andra referenslåda är en Antec 300-låda med i7 2600, separat grafikkort (Nvidia någonting), två mekaniska diskar. Fläktstyrning av Intel-moderkortet i den. Denna låda är helt odämpad (och billig!), men systemet är ändå väldigt tyst.

Jag gillar känslan i Define Mini; den känns premium, ser premium ut, etc., men det låter för mycket för att vara okej. När jag ser någon skriva här i tråden att Define R4 inte är tyst så betvivlar jag inte det påståendet.

Den är billig ja men även väldigt trång och hopplös att bygga i och den är inte tyst någonstans, jag gick från Antec 300 för mina komponenter gjorde mig rent ut sagt galen när dom satt i den lådan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr0owe:

Den är billig ja men även väldigt trång och hopplös att bygga i och den är inte tyst någonstans, jag gick från Antec 300 för mina komponenter gjorde mig rent ut sagt galen när dom satt i den lådan.

Det är inget som är fel i ditt uttalande om Antec 300, men märk väl att ett Fractal Design Define Mini alltså för mer oväsen än ett Antec 300 med mer tystgående komponenter än det förra. Och det till dubbla priset. Oklart om R4 gör detsamma, men sett på bild ser material och utformning snarlika ut mellan Mini och R4 sånär som på måtten.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jag är lite negativ till R4an. Jag har ett själv men det enda som är riktigt unikt på det är ju ljuddämpningen och de fantastiska hdd vaggorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Det är inget som är fel i ditt uttalande om Antec 300, men märk väl att ett Fractal Design Define Mini alltså för mer oväsen än ett Antec 300 med mer tystgående komponenter än det förra. Och det till dubbla priset. Oklart om R4 gör detsamma, men sett på bild ser material och utformning snarlika ut mellan Mini och R4 sånär som på måtten.

Kollade lite på nätet och Fractal Design Define Mini verkar vara ett R4 bara att det är mindre?

Anledningen till att jag inte gick in på den var för att jag inte har någon erfarenhet av den men ja det verkar vara samma design bara att den är mindre.

EDIT: R4 och mini är dock hyfsat snygga chassin med en bra prislapp. När jag köpte min dator så var det Antec 300 som var populärt här på swec.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Jag hittade en kundkommentar på Newegg.com där det stod att han hade bytt ut sitt antec 900 (som jag har nu) till ett R4. Enligt honom så var skillnaden som natt och dag, speciellt på ljudnivån då han var tvungen att se LEDen på framsidan för att veta om datorn var på eller inte. Och det är lite vad jag oxå vill uppnå med chassibytet. Men även att t.ex. kabeldragningen ska fungera mycket bättre och liknande. (Ni kan se i min galleria hur kabeldragningen ser ut idag)

Visa signatur

Intel i7 4790K | EVGA GTX 670 FTW | Asus Z97-A | Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz | Corsair HX 750 W | Fractal Design Define R4 | Zalman cnps 9900 max blue | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk
Medlem

Kabeldragning och montage är verkligen kanon i Fractal Designs Define-serie.
(Men om man måste använda LED för att avgöra om dator är på eller av, och man inte kör helt fläktlöst, då har man nog nedsatt hörsel eller står långt bort.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

Hej,

Jag funderar på att skaffa mig ett nytt chassi snart och då vill jag gärna ha ett tyst chassi. Idag har jag ett Antec 900 (en lite för högljudd dammsugare) som jag smått börjar tröttna på då jag har haft den i ca: 5 år.

De chassin som jag har funderat på är:
NZXT H2
Antec Performance One P280
Fractal Design Define R4

Kom gärna med fler förslag eller ge en liten hjälpande förklaring till varför ni hade valt det ena chassit istället för de andra två

Som du skriver R4a

https://www.inet.se/produkt/6909781/fractal-design-define-r4-...

Kika in mitt bygge så ska du få se att de går få plats med det mesta ;P Och de är grymt nice. KÖP

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Jag har både Fractal och NZXT,
när det gäller dämpning tycker jag att Fractal vinner med en noslängd, kvalitetskänslan är även den något bättre.

Jag gillar båda chassina, inget av dom är ett dåligt köp men skiljer det bara några kronor är Fractal det lätta valet.

Tyvärr kan jag inte kommentera Antec-lådan.

edit: tillägg
Jag tittade på denna lådan härom dagen, trots att den är utanför budget och det är inte dämpat...
https://www.inet.se/produkt/6904290/lian-li-pc-b12-svart
Jag har inte varit ett stort fan av lian-li tidigare men nu är jag kär!

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Som du skriver R4a

https://www.inet.se/produkt/6909781/fractal-design-define-r4-...

Kika in mitt bygge så ska du få se att de går få plats med det mesta ;P Och de är grymt nice. KÖP

Snyggt bygge!

Du har ju en del fläktar i den lådan + fönster. Låter den inte en del (eller du kanske inte är så noga med ljudvolymen)?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

Snyggt bygge!

Du har ju en del fläktar i den lådan + fönster. Låter den inte en del (eller du kanske inte är så noga med ljudvolymen)?

Tack

Kan säga att den låter inte alls mycket och är noga med ljudnivån. Rekomenderar cougar fläktarna också för dom blåser grymt med luft på långa varvtal också KÖP

EDIT: Btw kan lova dig du kommer verkligen inte ångra dig. har nyss byggt ihop en dator med prodigy och kan säga den är inte lika tyst xD inge ljudämpning alls än iaf ;P

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Tack

Kan säga att den låter inte alls mycket och är noga med ljudnivån. Rekomenderar cougar fläktarna också för dom blåser grymt med luft på långa varvtal också KÖP

EDIT: Btw kan lova dig du kommer verkligen inte ångra dig. har nyss byggt ihop en dator med prodigy och kan säga den är inte lika tyst xD inge ljudämpning alls än iaf ;P

hmm, okay Jag har funderat lite på att köpa ett sidofönster till chassit utifall det inte är för stor skillnad på ljudnivån. Jag har inga planer på att skaffa vattenkylning heller.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

hmm, okay Jag har funderat lite på att köpa ett sidofönster till chassit utifall det inte är för stor skillnad på ljudnivån. Jag har inga planer på att skaffa vattenkylning heller.

skillnad blire ju men de är inge stor skillnad du kommer älska att bygga i R4an såg dom hade kampanj nu på dustin förr 799

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

skillnad blire ju men de är inge stor skillnad du kommer älska att bygga i R4an såg dom hade kampanj nu på dustin förr 799

Okay, för jag beställde R4an precis från Inet.se nu

Men jag tänker nog göra en liten snabb "review" på chassit och hur mycket det låter samt jämföra det lite med mitt Antec 900 som jag har idag. Men om det är så i senare framtid att jag köper ett sidofönster till chassit, så kommer jag även göra en liten review på det oxå Jag kommer antagligen informera om detta i denna tråd när jag fått chassit och kört det i några dagar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

Okay, för jag beställde R4an precis från Inet.se nu

Men jag tänker nog göra en liten snabb "review" på chassit och hur mycket det låter samt jämföra det lite med mitt Antec 900 som jag har idag. Men om det är så i senare framtid att jag köper ett sidofönster till chassit, så kommer jag även göra en liten review på det oxå Jag kommer antagligen informera om detta i denna tråd när jag fått chassit och kört det i några dagar.

Låter kul Ska följas. Btw kikat på sweclockers review? samt typ linus och newegg tror jag har reviews om dom också så kika där dom är mycket trevlig att titta på

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Låter kul Ska följas. Btw kikat på sweclockers review? samt typ linus och newegg tror jag har reviews om dom också så kika där dom är mycket trevlig att titta på

Jo, jag har kollat på alla reviews som går att hitta typ, och det är många som påstår att det är ett väldigt tyst chassi, men det är få videos där de faktiskt kör igång systemet så man faktiskt får höra hur tyst det låter (i idle).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

Jo, jag har kollat på alla reviews som går att hitta typ, och det är många som påstår att det är ett väldigt tyst chassi, men det är få videos där de faktiskt kör igång systemet så man faktiskt får höra hur tyst det låter (i idle).

går som aldrig höra på en video hur tyst de är. tyvärr

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

går som aldrig höra på en video hur tyst de är. tyvärr

det är sant, men jag ska försöka lite med min lilla review i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, asså om man bara kör med tysta komponenter så är dom flesta datorer tysta, har inte så mycket med chassi att göra skulle jag tro, min dator har 9 fläktar (inkluderat grafikkort och nätagg) och den är astyst Alla fläktar går på 800-1000 rpm och låter inte mycket alls, så om inte TS ska köra med stockkylare och massa fläktar i 3000 rpm config så kan du nog köpa vilket chassi som helst

Men det klart att man kan ju få det ÄNNU tystare med ett ljuddämpat chassi...Menmen..

Min far har ett p182b som är ljuddämpat, men min dator är ändå tystare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Hmm, asså om man bara kör med tysta komponenter så är dom flesta datorer tysta, har inte så mycket med chassi att göra skulle jag tro, min dator har 9 fläktar (inkluderat grafikkort och nätagg) och den är astyst Alla fläktar går på 800-1000 rpm och låter inte mycket alls, så om inte TS ska köra med stockkylare och massa fläktar i 3000 rpm config så kan du nog köpa vilket chassi som helst

Men det klart att man kan ju få det ÄNNU tystare med ett ljuddämpat chassi...Menmen..

Spontant känns det som det är viktigare att det är ett stabilt chassi utan skramliga delar som kan vibrera än att det är ljuddämpat. Men det hjälper ju också.

Permalänk
Skrivet av Axelind:

l

Den enda fläkten jag vet som låter mycket i mitt chassi är grafikkortsfläkten, vilket är så i många andra chassin skulle jag gissa, så jag hoppas att iaf den ljudnivån dras ner en hel del med t.ex. R4an

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoapDropper:

l

Den enda fläkten jag vet som låter mycket i mitt chassi är grafikkortsfläkten, vilket är så i många andra chassin skulle jag gissa, så jag hoppas att iaf den ljudnivån dras ner en hel del med t.ex. R4an

Njaa, om den är högjudd så är den, det ljudet kommer penetrera r4ans ljuddämningsmaterial med isåfall

Permalänk
Skrivet av Axelind:

Njaa, om den är högjudd så är den, det ljudet kommer penetrera r4ans ljuddämningsmaterial med isåfall

Mjo det förväntar jag mig, kanske inte på just idle, men när den är i load så är det nog så ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Tjenaa tycker helt klart du ska gå på chassit Cool Master Haf X http://www.inet.se/kundvagn/visa/3077750/2013-03-08
Något dyrare en din budget, 1200kr, men du får helt klart marknadens bästa chassi, bra kylning och luftflöddet blir grymt. Bara läsa alla goda recetioner den har fått, sök på youtube, 5stars i varje recention

Du rekomenderar den för du har ett eller och är jättenöjd? Kan tala om för dig att den är inte tyst förhuvudtaget och vad trådskaparen eftersöker är ett tyst chassi som du kanske kan läsa dig till.

Permalänk

Bra att du köper en R4'a! Jag har en bredvid mig och även ett album på det interna. Jag uppdaterat med 1 cougarfläkt på sidopanelen men ljudnivån tycks inte förändrats allt för mycket, dock vill jag igentligen sätta Be Quiet fläktar på alla platser jag använder nu förutom sidopanelen eftersom cougarn faktiskt inte gör så stor skillnad på mina temps även om den har 20cfm mer än Be quiets eller noctuas.

En fläktkontroller är även något jag planerar att köpa till min eftersom jag vill ha full kontroll över alla, kunna dra upp dom lite extra då jag spelar mm. Med totalt 6st fläktar varav 3 på 5V i mitt R4 så hör jag det bara då jag har allt annat tyst i rummet vilket enligt mig är helt ofarligt. 99% av tiden jag sitter vid datorn har jag musik i öronen antingen via högtalarna eller headset och då stämmer det verkligen att man måste kolla på LED'n för att fatta att den är på.

Men som sagt. Bra val!

Permalänk
Skrivet av TwinTalker:

Bra att du köper en R4'a! Jag har en bredvid mig och även ett album på det interna. Jag uppdaterat med 1 cougarfläkt på sidopanelen men ljudnivån tycks inte förändrats allt för mycket, dock vill jag igentligen sätta Be Quiet fläktar på alla platser jag använder nu förutom sidopanelen eftersom cougarn faktiskt inte gör så stor skillnad på mina temps även om den har 20cfm mer än Be quiets eller noctuas.

En fläktkontroller är även något jag planerar att köpa till min eftersom jag vill ha full kontroll över alla, kunna dra upp dom lite extra då jag spelar mm. Med totalt 6st fläktar varav 3 på 5V i mitt R4 så hör jag det bara då jag har allt annat tyst i rummet vilket enligt mig är helt ofarligt. 99% av tiden jag sitter vid datorn har jag musik i öronen antingen via högtalarna eller headset och då stämmer det verkligen att man måste kolla på LED'n för att fatta att den är på.

Men som sagt. Bra val!

Jag kikade lite i din galleria och har ett par frågor. Blev det stor skillnad på ljudnivån när du satte in din extra fläktar (jag räknar inte med din cougar)? Blev komponenterna mycket svalare när du satte in fläktarna?

Jag har en Silent series 120mm på fönstret på mitt Antec 900 idag, men jag tänkte sätta den i fronten under den medföljande 140mm-fläkten på R4an. Jag vet inte om jag kommer att skaffa fler fläktar eller byta ut några fläktar. Det beror på, men jag har inga planer på det än.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SoapDropper:

Jag kikade lite i din galleria och har ett par frågor. Blev det stor skillnad på ljudnivån när du satte in din extra fläktar (jag räknar inte med din cougar)? Blev komponenterna mycket svalare när du satte in fläktarna?

Jag har en Silent series 120mm på fönstret på mitt Antec 900 idag, men jag tänkte sätta den i fronten under den medföljande 140mm-fläkten på R4an. Jag vet inte om jag kommer att skaffa fler fläktar eller byta ut några fläktar. Det beror på, men jag har inga planer på det än.

Njao det vet jag som inte riktigt eftersom jag haft nästan alla fläktar från början, De två på cpu kylaren beställde jag i efterhand som du kanske såg (jag hade high profile RAM så 25mm tjocka fläktar passar inte)

I idle ligger grafikkortet på ~26 grader och cpun på ~33. I load ligger grafikkortet mellan 40-50c och cpun på lite högre tror jag.

Tycker själv att jag har nog med luftflöde då tre av fläktarna nästan alltid liger på 5V (De två främre och den bakersta) men jag planerar att byta ut alla till Be quiet's SilentWings2 för lägre ljudnivå samt för att dom är så extremt sexiga!