USB(2.0) "extrem" hastighet.

Permalänk
Inaktiv

USB(2.0) "extrem" hastighet.

Hej.
Idag hände något ganska märkligt när jag skulle kopiera några filer till ett USB-minne.
Minnet är av version 2.0 och vad jag vet så har USB 2.0 en maxhastighet på 60MB/s (480Mbit/s).

Först när jag skulle kopiera filen så blev skrivhastigheten cirka 2MB/s vilket var riktigt dåligt.

Jag la över filerna på en annan dator och sedan formaterade jag USB-minnet från FAT32 till NTFS för att testa om det gjorde någon skillnad.
Och ja.. det gjorde det.
Jag testade att lägga över några andra filer (på sammanlagt 4GB) och jag blev minst sagt chockad. Skrivhastigheten blev över 230MB och hela kopieringen tog bara några sekunder.

Hur är detta möjligt?

Vill även tillägga att jag är 100% säker att USB 3.0 EJ är inblandat då USB-minnet är från 2007.

Permalänk
Medlem

Prova med en fil på över 1GB istället. Kör man med småfiler så går det så fort att datorn inte hinner att mäta någon exakt hastighet utan bara gissar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

Prova med en fil på över 1GB istället. Kör man med småfiler så går det så fort att datorn inte hinner att mäta någon exakt hastighet utan bara gissar.

Det var två ISO-filer. (filmer).

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Prova med en fil på över 1GB istället. Kör man med småfiler så går det så fort att datorn inte hinner att mäta någon exakt hastighet utan bara gissar.

"Jag testade att lägga över några andra filer (på sammanlagt 4GB)"

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Testat igen? Jag ska nog också prova

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Blev filerna verkligen skrivna på minnet då? Borde vara omöjligt att det går så fort oavsett filsystem.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att write caching är påslaget, så datan egentligen bara lästs upp till en minnesbuffer när du ser det som att det är färdigskrivet. Minnet flushas sedan till usbdriven i bakgrunden, under en mycket längre tid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Alternativt är det skadade filer eller filer under nedladdning. Filsystemet säger fortfarande att dessa är full storlek men egentligen så kan det röra sig om några KB

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Blev filerna verkligen skrivna på minnet då? Borde vara omöjligt att det går så fort oavsett filsystem.

Skrivet av kaput:

Skulle tippa på att write caching är påslaget, så datan egentligen bara lästs upp till en minnesbuffer när du ser det som att det är färdigskrivet. Minnet flushas sedan till usbdriven i bakgrunden, under en mycket längre tid.

Skrivet av SmOOthy:

Alternativt är det skadade filer eller filer under nedladdning. Filsystemet säger fortfarande att dessa är full storlek men egentligen så kan det röra sig om några KB

Direkt efter att allt var kopierat så drog jag ut minnet och la över filerna på den andra datorn och allt fungerade som det skulle. Inga korrupta filer helt enkelt (än så länge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

"Jag testade att lägga över några andra filer (på sammanlagt 4GB)"

Jaa det såg väl jag med att han skrev? Vad har det med saken att göra? Det kan väl lika gärna ha varit 5000 småfiler?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

SmOOthys förklaring ser jag som den mest sannolika efter att ha upplevt det själv många gånger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

får det inte riktigt att stämma för mig, det finns ett teoretiskt och praktiskt tak vid 60 mb/s?
och då kommer frågan hur överklockar du usb portar?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av abbebandy:

får det inte riktigt att stämma för mig, det finns ett teoretiskt och praktiskt tak vid 60 mb/s?
och då kommer frågan hur överklockar du usb portar?

+ själva USB-minnet.

Jadu.... jag tror min dator är hemsökt.

Permalänk
Hedersmedlem

Notis: Den praktiska bandbredden för USB 2.0 ligger på cirka 32 MB/s åt varje håll, det vill säga, kopierar du från din dator till en USB-enhet kommer du maximalt upp i 32 MB/s. Det finns sätt att komma runt det med diverse icke-standardiserade tekniker dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kr^PacMan:

Notis: Den praktiska bandbredden för USB 2.0 ligger på cirka 32 MB/s åt varje håll, det vill säga, kopierar du från din dator till en USB-enhet kommer du maximalt upp i 32 MB/s. Det finns sätt att komma runt det med diverse icke-standardiserade tekniker dock.

Så kan det vara så att USB-minnet ej är "USB 2.0-certifierat"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrNeikter:

Så kan det vara så att USB-minnet ej är "USB 2.0-certifierat"?

Jodå, det följer nog USB-standarden, jag tror att det handlar om konstiga drivrutiner, kompabilitetsproblem eller liknande. Jag har själv haft problem med att överföringar gått "för fort" med USB 2.0-minnen i USB 3.0-portar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+