Behöver man två ram minnen?

Permalänk

Behöver man två ram minnen?

Måste man ha två ram minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HotShotChinez:

Måste man ha två ram minnen?

Måste å måste. om du har en dual channel processor så använder den ju RAM minnet extremt mycket mer i jämförelse med singel. Är det ingen dual/quad channel processor så spelar det ju ingen roll. Vilken processor har du?

Permalänk

Jag har i5 3570

Permalänk
Entusiast

Jag har i5 3570

För optimal prestanda (minnen) så är det 2 / 4 stickor som gäller (Dual-channel) för sockel 1155.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har i5 3570

Då är det tex bättre att du köper 2 stycken 2 gigs ram än 1 4 gigs ram. för annars tappar du riktigt mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Den har två minneskanaler, om du utnyttjar båda kanalerna får du ut dubbla bandbredden, se till att du sätter dom i de rätta ramslottarna, så du inte sätter allt på kanal 1 eller kanal 2.

Permalänk
Medlem

Till skillnad från de innan så tänkte jag bara säga att du inte tappar "extremt/riktigt mycket prestanda" på att bara köra en sticka. Enda tillfället då du märker någon skillnad är vid väldigt minneintensiva saker. Annars tappar du prestanda, men inte mer än nån/några procent.
Så har du valet så tar du två stickor men råkar du bara ha en så är det inte hela världen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

Jo jag har nämligen beställt dator delar och råkade bara beställa 1 8gb ...
Så om jag beställer en till av inet, kan jag då få den till tisdag?

Permalänk
Medlem

Jag kör med 4x4gb ram i min dator. Betyder det att jag inte utnyttjar dual channel då eller?

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeen:

Jag kör med 4x4gb ram i min dator. Betyder det att jag inte utnyttjar dual channel då eller?

Jo det gör du hade du haft 1 x 16 så hade du inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Då är det tex bättre att du köper 2 stycken 2 gigs ram än 1 4 gigs ram. för annars tappar du riktigt mycket prestanda.

"Riktigt mycket" är väl att ta i, men visst blir det en förlust. Få märker dock av den skillnaden.

Permalänk

Men ska jag beställa en till då, för jag bygger monstret på tisdag och då hinner jag få den va?

Permalänk
Medlem

Men ska jag beställa en till då, för jag bygger monstret på tisdag och då hinner jag få den va?

Som alla andra skrev så tog jag i lite för mycket men det gör nog inget om du blir en dag sen med ena stickan

Permalänk
Medlem

Bygg datorn när du får delarna men beställ en till som du kan trycka i när den kommer. Du behöver inte installera om något på datorn bara för att du ökar mängden ramminne.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att sätta dem så att du kan utnyttja Dual-channel.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk

Ok tack som fan grabbs :3

Permalänk
Medlem

Skillnaden är minimal och jag skulle hellre gjort så som trådskaparen gjort och köpt en stor minnesticka istället för två små. Köper man en stor har man minst ett uttag ledigt för framtida uppgradering. Köper man två små minnen och har ett moderkort med enbart två portar blir billiga uppgraderingar omöjliga. Det är då inte möjligt att enbart lägga till minne och samtidigt behålla det gamla utan då kan man inte nyttja det gamla minnet och uppgraderingar blir således mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Skillnaden är minimal och jag skulle hellre gjort så som trådskaparen gjort och köpt en stor minnesticka istället för två små. Köper man en stor har man minst ett uttag ledigt för framtida uppgradering. Köper man två små minnen och har ett moderkort med enbart två portar blir billiga uppgraderingar omöjliga. Det är då inte möjligt att enbart lägga till minne och samtidigt behålla det gamla utan då kan man inte nyttja det gamla minnet och uppgraderingar blir således mycket dyrare.

Tycker också att folk verkar tro att det gör större skillnad än det faktiskt gör.
Nu har jag inte sett något test på det, men skulle gissa på att det inte är jättestor skillnad i spel.

Skulle dock ändå köpt 2 stickor direkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Entusiast

Jo jag har nämligen beställt dator delar och råkade bara beställa 1 8gb ...
Så om jag beställer en till av inet, kan jag då få den till tisdag?

Beställde du nu i helgen så är det bara att maila in så fixar de ett utbyte i ordern, sålänge den inte är klarpackad självklart.
Vad jag vet så jobbar varken Posten eller lagret på helger, detta bör alltså inte vara några problem.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Sorry jag återuppväcker en sån här gammal tråd, men är det fortfarande relevant? På g att köpa nytt men tänkte bara köpa 1x8GB modul... Eller är det två man ska ha?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: RAM används lite mer idag än 2013 så i mitt tycke gör du alldeles rätt. 1x8GB nu och sedan putta i en sticka till vid behov längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Sorry jag återuppväcker en sån här gammal tråd, men är det fortfarande relevant? På g att köpa nytt men tänkte bara köpa 1x8GB modul... Eller är det två man ska ha?

Mycket relevant.

Det beror så klart på processor och behov dock. Enkel surfmaskin med liten pentium... lär inte märka så mycket. Spelar du dock, märks det direkt, speciellt på lagg spikar när RAM bandbredden blir flaskhals, och CPUn tom sitter IDLE och väntar på RAM.

Har du high-end 6+ core CPU, behöver du också mer minnesbandbredd för att den ska jobba effektivt. Tom så att högre frekvenser, vilket effekten dubbleras också det kan påverka dagens DDR4 iaf upp till ca 3000Mhz.

Så om du inte tänkte hitta en "ensam 6000Mhz sticka", kör dual eller bättre (om du har CPU som kan göra tripple/quad).

Om du dock har tajt med $ och planerar köpa en till när du får råd, gör så. Du får bara räkna med lite mer FPS drops i spel, och lite ev annan seghet i tyngre jobb tills du får andra stickan. Det blir ju bättre med 2x8GB i framtida bruk iaf.

Permalänk

Du "måste" inte.

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002
Hittade en rätt intressant video, som testar just 8GB vs 8GB RAM, men 1x8 vs 2x4GB i relativt moderna spel.

I enklare spel, är FPS 200 vs 150 låter som inga problem. Ja det är en skillnad, men det går att spela utan problem ändå, så det kommer variera från spel till spel. Det man dock ska notera är frame-times, men vi kommer till det.

Det mer intressanta är sedan när spelen börjar lasta mer. De jämför med ett 1080, men man ser ändå dippar ner på 50-ish fps vs stabila 90 på dual channel i videon, som inte är GPUn fel. Det man också ser är GPU lasten, i samtliga fall är lägre med single channel. Man kan alltså inte använda grafikkortet fullt ut, bara pga RAM bandbreddsbrist, och du är typ nere på 1070s prestandanivå många gånger.

Så det är ingen poäng att investera i super GPUn, eller överklocka 10% hit eller dit, om du tittar på single channel, då du kastar en hel del prestanda rakt där. CPUns beräkningskraft blir sämre i single-channel systemet, vilket är pga RAM bottleneck syns som CPU last, då du väntar på att CPUn ska göra klart instruktionerna, som i sin tur väntar på RAM.

Och just frame-time... säger väldigt tydligt sitt språk, oavsett spel i videon. I Single channel pendlar denna rätt mycket i samtliga spel, många gånger enormt mycket. Detta ger stutters, och märkbart "hack" i spelet. Så det ger jämnare FPS att ta sämre GPU, typ 1070 och dual channel, än 1080 och single channel. Just därför är det rätt viktigt att köra rätt RAM konfig.

I tex Assassins Creed ser man hur CPUn spikar till 100% på ALLA kärnor så fort RAM blir flaskhals, trots att GPUn inte är maxad, eller ens tungt område:

De tillfällen dual channel maxar ens nära 100% är med över 25FPS (+50%) mer än single channel, med ca 17% mer GPU last, i tung miljö, och troligen är detta pga CPUn faktiskt jobbar hårt.

Man ser CPU temp verkligen visar att det är just CPUn som jobbar också, och inte bara är IDLE. Titta på översta bilden, 100% CPU last @ 56 grader vs ca 70-80% @ 65 grader, på samma system, samma spel. Det är tydligt RAM flask.

Och 50% fps är inte att leka med... det är vad Nvidia skryter med 2080Ti vs 1080Ti, så det är enorm skillnad.

Så enda gången jag ens kan anse single channel idag, för spel sett, vara en bra tillfällig lösning, är om du planerar att lägga till en sticka till, och det är för att du är på en tajt budget som inte går annars. Så du går 1x8GB -> 2x8GB så snart du kan...

...eller om du inte ens bryr dig om att spela, eller har några tyngre laster som behöver RAM öht.

@Percymannen Men vill du ha bra spelprestanda 2018, är dual channel ett måste.

typo