Raspberry pi - OS för rtorrent + samba?

Permalänk
Medlem

Raspberry pi - OS för rtorrent + samba?

Ska nog göra min Raspberry Pi (512mb ram varianten) till en liten hemma server. Det jag vill göra är att köra rtorrent på den, ssh, och sedan koppla ett X antal externa hårddiskar till den, som den delar ut över samba till min Mac som bland annat som kör XBMC och min stationära PC där jag t.ex. kopierar spel från osv.

Antar att jag kan koppla in en strömdriven USB hubb som jag kan koppla in hårddiskarna till...

Vilket OS passar bäst? Eller kan jag bara köra in Raspbian och sedan disabla X?

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

X startar inte automatiskt. Utan den går till promten. SSH är igång som standard. Bara koppla ström och nätverk sedan köra SSH.
Jag har aldrig haft min kopplad till en skärm. Vet dock inte hur prestandan är vid torrents. Kräver ju en hel del skrivningar och så till HD, samt att usb interfacet tar en del kraft att köra med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Skulle ha kört arch eller debian på den

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med Raspian, det fungerar bra och är väldigt enkelt. Dock får du vara medveten om att prestandan lär bli lidande. Att tanka torrents använder mycket CPU-resurser, speciellt om du har kryptering aktiverat, vilket jag tror alla nya klienter har som standard. Samba använder inte lika mycket resurser, men du lär inte få ut några överväldigande hastigheter.