Bra program för att söka på hårddisken?

Permalänk

Bra program för att söka på hårddisken?

Jo, i och med Win7 försvann ju möjligheten att söka på hårddisken på ett vettigt sätt.

Så vilka program finns det för Windows som verkligen söker på hårddisken? Och inte använder Index eller databaser menar jag.

Det finns ju några alternativ, fast dessa verkar inte så bra ändå:

• Locate32: när jag söker på mitt USB-minne på L:, så tror den att det är min hårddisk som är urkopplad som är på L:, vilken jag hade inkopplad typ förra veckan. (Något svårbeskrivet problem ändå)
    Så Locate32 använder någon slags databas/indexering och jag vet inte hur man deaktiverar den. Iallafall, Locate32 är inget att lita på iallafall för tillfället. (Om någon nu vet hur man avaktiverar databas-joxet så kan det vara bra )

• FileSearchEX: Den här funkar lite bättre, men man måste registrera och betala något för att fortsätta använda den. Jag han inte testa den så pass att jag hittade några fel.

Finns ju många här: https://www.google.se/search?q=file+searching+programs&ie=utf...

Men att testa massor i 2 månader kanske är lite onödigt. Fast tänkte ändå ge mig på några och se vad de går för.

Då tänkte jag om det var någon här som fått erfarenhet av några bra kompetenta program?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Anledningen till att programmen gör index/databaser är ju för att en hel genomsökning lär ta dagar/veckor med moderna lagringssystem om man ska behöva läsa allt.
Varför vill du inte att programmet sparar infon?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Anledningen till att programmen gör index/databaser är ju för att en hel genomsökning lär ta dagar/veckor med moderna lagringssystem om man ska behöva läsa allt.
Varför vill du inte att programmet sparar infon?

Jo, för ibland så när den söker i själva indexet/databasen så visar den "ogiltig information". Anledningen kan ju vara för att databasen är för gammal och den inte uppdaterats.
Exempel:
Om jag söker efter strängen "skolan" på N:\ i Windows7:s sökverktyg, då står det att den inte hittade några filer eller mappar med strängen "skolan", fastän jag vet att det finns kanske 10 mappar med det namnet, och jag kan manuellt hitta några stycken, säg 3 mappar. Det spelar ingen roll om jag tar med asteriskt.
Problemet brukar mest vara när man kopplar in externa enheter: hårddiskar och USB-minnen osv.

Men om indexeringen skulle fungera jättebra och alltid så skulle det ju vara bättre än att direkt söka på hårddisken, men jag har hittils inte varit med om något som alltid fungerar. Kanske någon har?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Rekordmedlem

Indexeringen sker i bakgrunden för att inte slöa ner datorn eftersom det verkligen tar lång tid, men du kan öka prioriteten om det är viktigt för dig http://stackoverflow.com/questions/269621/how-to-force-window...

Själv har jag gjort indexlistor på saker jag har offline med disk index, samma firma gör även en sök
http://www.suncross.nl/ du kan ju testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

själv kör jag search everything från www.voidtools.com
gillar den, snabb och lätt