Går inte vidarbefodra portar med Asus RT-ac66u

Permalänk
Medlem

Går inte vidarbefodra portar med Asus RT-ac66u

Hej
Har ett problem som ger mig gråa hår

Har en del IP kameror som bevakning som jag inte lyckats vidarbefodra genom rt-ac66u routern.

Hade tidigare dovado 4gr och där var det inga problem .(kör med 3G och använder mig av dyn.dns.com)

Jag hittar kamerorna i nätverket och kan logga in, men när jag försöker vidarbefodra genom routern är det kört.

Någon mer som har problem med detta?
https://www.dropbox.com/s/heg1zlxbpq0bk7l/asus.jpg

Permalänk
Medlem

Ja, när jag försökte göra en liten minecraft server (för vänner) funkade det inte heller. Dock är jag inte så bra på sådant så jag vet inte om jag gjorde rätt

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Känns som jag provat allt nu, Har haft hjälp av en kompis som har hållt på med datorer hela sitt liv , men får inte igång det ändå?
Frågan om problemet är att jag bara kör med 3G usb modem?? Vore ju konstigt att det skulle vara en begränsning dock?

Permalänk

Jag tror du ska börja med att ge kameran en manuellt tilldelad adress i LAN->DHCP-server och sedan vidarebefordra port(ar) för den ip-adressen i WAN->Portvidarebefordran. Här kommer lite bilder från min RT-N56U:

Manuellt tilldelad adress till min IP-telefon:

Portvidarebefordring för IP-telefonens ip-adress:

Obs!!! Du kan inte vidarebefordra samma port till flera olika ip-adresser utan du måste ställa in olika portar på kamerorna om det går eller om du har en management app som pratar med alla kameror kan du portvidarebefordra den appen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hej
Tack för ditt tydliga svar
Har redan gjort som du beskriver men fungerar fortfarande inte utanför nätverket
Detta borde vara en simpel sak och har gjort det tidigare med min dovado 4gr men här fungerar det inte alls ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgeli:

Hej
Tack för ditt tydliga svar
Har redan gjort som du beskriver men fungerar fortfarande inte utanför nätverket
Detta borde vara en simpel sak och har gjort det tidigare med min dovado 4gr men här fungerar det inte alls ??

Kolla så du verkligen får en äkta publik IP på ditt mobila bredband. Inte via "whatsmyip" etc - utan om du kollar i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Kolla så du verkligen får en äkta publik IP på ditt mobila bredband. Inte via "whatsmyip" etc - utan om du kollar i routern.

Hej
Jag kör genom dyndns och där uppdaterar det riktigt till samma ip adress som visar i routern.
Kan brandväggen i routern ställa till problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag provade portvidarebefordra webbservern på min SIP-box idag och fick det inte att fungera innan jag såg alternativet "Allow access from other networks" på SIP-boxen, när den rutan väl var ibockad så gick det bra.

- Kolla att du inte har någon säkerhetsfunktion i kamerorna som bara tillåter access från lokala nätet.
- Du kan heller inte koppla samma port till flera ip-adresser utan varje kamera måste ha en egen port.

Jag ska se om jag kan portvidarebefordra olika portar till samma lokala lokala port på olika ip, fungerar det kan du ha samma port på varje kamera men olika portar externt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Jag provade portvidarebefordra webbservern på min SIP-box idag och fick det inte att fungera innan jag såg alternativet "Allow access from other networks" på SIP-boxen, när den rutan väl var ibockad så gick det bra.

- Kolla att du inte har någon säkerhetsfunktion i kamerorna som bara tillåter access från lokala nätet.
- Du kan heller inte koppla samma port till flera ip-adresser utan varje kamera måste ha en egen port.

Jag ska se om jag kan portvidarebefordra olika portar till samma lokala lokala port på olika ip, fungerar det kan du ha samma port på varje kamera men olika portar externt.

Kamerorna har jag haft till min dovado router innan och fungerat perfekt med port forward och alla har olika port nummer.
Hittar inte någon mer inställning i kameran heller som skall bromsa trafiken utifrån.

Permalänk

Prova aktivera ftp-servern i RT-N56U och se om du kommer åt den utifrån:

- USB-Program => Servers Center => FTP-delning => Aktivera
- Skriv sedan ftp://din-wan-ip-adress i webbläsaren på en dator på utsidan

=> Funkar inte ftp-servern då är det något udda fel men testa en factory reset.

Kan tillägga att det går bra att portvidarebefordra olika portar på utsidan till samma lokala port på olika lokala ip-adresser så dina kameror kan faktiskt ha samma port. Nu kör jag:

port 80 till SIP-boxen på port 80
port 81 till dator med IIS (www) på port 80
RT-N56U inbyggda ftp-server

Alla går bra att komma åt utifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Prova aktivera ftp-servern i RT-N56U och se om du kommer åt den utifrån:

- USB-Program => Servers Center => FTP-delning => Aktivera
- Skriv sedan ftp://din-wan-ip-adress i webbläsaren på en dator på utsidan

=> Funkar inte ftp-servern då är det något udda fel men testa en factory reset.

Kan tillägga att det går bra att portvidarebefordra olika portar på utsidan till samma lokala port på olika lokala ip-adresser så dina kameror kan faktiskt ha samma port. Nu kör jag:

port 80 till SIP-boxen på port 80
port 81 till dator med IIS (www) på port 80
RT-N56U inbyggda ftp-server

Alla går bra att komma åt utifrån.

Tack för all input
Får jag fråga om du provat med usb modem?
Tror det kan vara något mjukvaru fel där i Asusen som gör att den inte kommer åt utifrån mot att man kopplar direkt i was porten?

Permalänk
Medlem

Wan porten skall det vara

Permalänk
Skrivet av jorgeli:

Tack för all input
Tror det kan vara något mjukvaru fel där i Asusen som gör att den inte kommer åt utifrån mot att man kopplar direkt i was porten?

Näe har aldrig testat med usb modem men ser att wan porten inte får vara inkopplad om du ska köra med modem.

Har du kollat om ditt modem finns med i listan USB-program => 3G/4G => USB-adapter?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jorgeli:

Tack för all input

Såg detta i en annan tråd #13386212

Skrivet av Idleworks:

För mobilt bredband rekommenderar jag INTE RT66U. Om du inte vill dela ut genom en dator. RT66U verkar vara en bra router för vanligt bredband och fungerade bra när jag körde ADSL med PPPoE inloggning. Jag har också en Dovavo 4GR som har underbara inställningar (fler än programmet Telenor Mobile Partner, det program telenor skickar med till datorer). Jag rekommenderar alltså någon av Dovados routrar till mobilt bredband (om du kör USB-modem).

Så rt-ac66u kanske inte lämpar sig så bra med mobila bredband utan dovado är mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tillåter ISP de portarna?

Jag fick uppdatera routen innan jag fick allt att fungera.

Testa att köra DMZ på en av enheterna.

Permalänk
Medlem

Detta låter ju inte riktigt klokt på en sådan dyr router(RT-AC66U) som stödjer mitt usb modem och så fungerar inte portdelning??
Måste ju bara vara mjukvaru uppdatering som gäller .

Tack ändå för all hjälp jag fått här på forumet. Får bli att skicka frågan vidare till asus direkt hur det är tänkt igentligen.
Känner mig fullständigt lurad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgeli:

Detta låter ju inte riktigt klokt på en sådan dyr router(RT-AC66U) som stödjer mitt usb modem och så fungerar inte portdelning??
Måste ju bara vara mjukvaru uppdatering som gäller .

Tack ändå för all hjälp jag fått här på forumet. Får bli att skicka frågan vidare till asus direkt hur det är tänkt igentligen.
Känner mig fullständigt lurad

Skriv gärna vad de svarar då jag har ett liknande problem

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout

Permalänk
Medlem

Gjorde ett långt upplägg om felet till support och även länkade till detta forum , så att det inte kunde bli några missförstånd.

Detta var svaret jag fick:
"Hej Jörgen,

Jag ser i mitt system att denna router inte supporterar E327 modemet.
Detta kan vara anledningen varför det inte fungerar."

Finns då att välja i min router i alla fall, så jag skrev tillbaka att läsa igenom frågan och forumet en gång till så får jag se vad det blir för svar :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgeli:

Gjorde ett långt upplägg om felet till support och även länkade till detta forum , så att det inte kunde bli några missförstånd.

Detta var svaret jag fick:
"Hej Jörgen,

Jag ser i mitt system att denna router inte supporterar E327 modemet.
Detta kan vara anledningen varför det inte fungerar."

Finns då att välja i min router i alla fall, så jag skrev tillbaka att läsa igenom frågan och forumet en gång till så får jag se vad det blir för svar :-/

Säker på att du inte har skrivit E327 istället för E372? Jag hittar bara stöd för E372 i min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer svaret:
"Jag har kollat upp detta med en kollega och vi kom fram till att när man öppnar portar så gäller det bara via WAN som du säger och att 3g inställningarna är fasta för sig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgeli:

Här kommer svaret:
"Jag har kollat upp detta med en kollega och vi kom fram till att när man öppnar portar så gäller det bara via WAN som du säger och att 3g inställningarna är fasta för sig"

Så de menar att man inte kan öppna portar när man har 3g-modem alls?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis ,stöd för usb modem kom ju dit med uppgraderad mjukvara, det var inget som gick ut när routern släpptes.
Det man får hoppas på nu är att det blivit uppmärksammat och att det kommer en uppdaterat mjukvara som löser problemet..? :-\